ANNONS
Annons

Bästa framkallningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Allemyr

Aktiv medlem
Hej. Köpte ett fem pack kodak film på Scandinavianphoto till min storasyster som nu varit ute på en resa ute i sydöstra europa o fotat.

Kameran är en EOS 300 med ett Sigma 28-200, känns inte som ett jätte skarpt objektiv men det måste väl ändå duga till A4 förstoringar.

Eftersom jag själv nästan uteslutande skickar in mina digitala bilder till Crimson så tänkte jag att man kunde skicka in filmerna dit med. Jag skulle lika gärna kunna skriva till Crimson men väntar lite med det för att se om det finns andra alternativ och för att se vad ni tycker.

Såg på Crimson att man kan beställa scanning i olika upplösningar 3, 4, 7 och 17 mp. Vad är att föredra i sådanafall?

Står att det kostar 20 kr för ett 135 mm negativ i 7 megapixels upplösning, hur många bilder är i sådana fall ett negativ? Lite grön på detta.

Hur som helst så tycker jag att det känns ganska vettigt att få dom digitala när man ska beställa extrakopior o A4 bilder samt vid lite redigerande.

Mycket tacksam för svar.

MVH Karl Allemyr

Det går fint att skicka filmer till Crimson. Men vad tänker du göra med bilderna? Ska du ha dem i ett album så kanske råkopior är det bästa.

Ett negativ är en bild. Alltså rätt dyrt om du ska ha många scannade. Vilken skanning som är att rekommendera beror på hur stor bilden ska bli sedan.

Ett tips är att beställa så många kopior som du tror behövs redan från början. Efterbeställning från neg kan vara ganska kostsamt, medan ett råpaket är mera överkomligt. Utifrån råkopiorna kan du ju sen bedöma vilka som ska blåsas upp.

Allemyr skrev:
Såg på Crimson att man kan beställa scanning i olika upplösningar 3, 4, 7 och 17 mp. Vad är att föredra i sådanafall?

Står att det kostar 20 kr för ett 135 mm negativ i 7 megapixels upplösning, hur många bilder är i sådana fall ett negativ? Lite grön på detta.

Hmmm, jag är också lite konfunderad över den info Crimson har på sin hemsida. Själv har jag framkallat och låtit scanna en hel 36 bilders rulle till ca. 7 Mp bilder (3231x2166 px). På min faktura stod det:

Svart/vit framkallning 135 + Frontline 20mb = 180kr

De anger storleken som 20mb okomprimerad tiff, inte dess storlek som Mp, lite rörigt det där och det förvillar nog många mindre kunniga som varken vet in eller ut. Det stämmer ju inte heller ett dugg med 20:- per bild, inte heller med 20:- per film. Informationen känns mycket inkonsekvent och full av luckor, jag upplever för övrigt hela sajten som minst sagt rörig med de olika mer eller mindre komplicerade "interfacen" som inte gör saken lättare (nån webprogrammerare har tillåtits ha lekskola känns det som), frontweb hit o dit istället för något mer sammanhållet som Proprint. De gör dock bra kopior/framkallningar, har bra priser och är snabb med leverans, så där finns absolut inget att klaga på.

Hoppas någon som haft mycket med dem att göra kan klargöra (jag tror inte att den som förklarar dåligt på den egna webbplatsen skulle göra det bättre om man skickar ett mail och ber samma dåliga förklararare att förklara).

Hej

Själv kör jag RP-Fotlabb som ligger vid Stampen för framkallning och dom har även framkallning för E6 (Dia). RP har även scanning men det är för högre kvalitet. Själv scannar jag mina bilder själv.

Även http://www.eplisweden.se/ som ligger i Högsbo har liknade tjänster med Framkallning och Scanning.

Det hela beror lite hur man ska presentera bilderna men tänk på att en bra digital projektor idag som har 1080P i upplösning visa bilder i 2 mpixel.

Du kan alltid scanna om bilden om du inte är nöjd.

// Fredrik

Tack för alla svar. Om man har lite tur som du haft Magnus så kan det ju vara ganska prisvärt att scanna. Att betala 3600 kr för fem rullar film är annars rätt bra mkt i överkant. Dubbla råkopior blir nog bra.

Va? Jag låter Proprint framkalla , 36 rulle för 119 kr inkl CD. Högre upplösning med tillägg av 20kr. Alldeles utmärkta jpeg.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar