Annons

Bästa fototidningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin-B

Aktiv medlem
Vilken fototidning tycker ni är bäst för digitalSLR?

Har själv testat "Digitalfoto" men var inte så nöjd med den, pga att en stor del är för video. vad rekommenderar ni? Ge gärna en motivering också!
 
Martin-B skrev:
Vilken fototidning tycker ni är bäst för digitalSLR?

Har själv testat "Digitalfoto" men var inte så nöjd med den, pga att en stor del är för video. vad rekommenderar ni? Ge gärna en motivering också!

Behöver vi fototidningar överhuvudtaget i dag?!
På nätet kan vi se bilder, läsa tester av fotoutrustning, lära oss mer om bildbehandling, diskutera i forum, få de senaste nyheterna osv. Vad ger en fototidning i mervärde i dag?!

Jag har själv tidigare prenumererat på flera fototidningar med slutat med det. Nu för tiden tittar jag ibland i någon tidning i affären eller på bibliteket men ser sällan något skäl att köpa tidningen.
 
Jag läser gärna fototidningar fortfarande och tycker att FOTO är bäst eftersom den är minst teknikinriktad.
 
Jag sitter ofta vid datorn både i jobbet och på fritiden och tycker det är skönt att få sätta sig i lugn och ro med en tidning i näven och bläddra ... en speciell känsla. Ska jag läsa en längre artikel från internet brukar jag dra ut den på papper.

Jag läser tidningen FOTO & Kamera o Bild.
 
Tidningar har helt klart en plats i mitt fotointresse. De går med fördel att läsa i t ex badet, hängmattan, sängen eller liknande där datorn inte alltid kommer till sin rätt.

Digitalfoto tycker jag är mycket ojämn, vissa artiklar är intressanta även om de ibland är lite taffligt översatta. De flesta testerna är kass - gjorda på en kafferast och instoppade i en och samma mall - pinsamt. Delen som handlar om video hoppar jag helt enkelt över.

Foto är OK och jag gillar Kamera & Bild också.
 
Re: Re: Bästa fototidningen?

Teodorian skrev:
Behöver vi fototidningar överhuvudtaget i dag?!
På nätet kan vi se bilder, läsa tester av fotoutrustning, lära oss mer om bildbehandling, diskutera i forum, få de senaste nyheterna osv. Vad ger en fototidning i mervärde i dag?!
Att kunna krypa in i fåtöljen med ett färskt K&B nummer är en stor nöje för mig. Kan inte jämföras med att sitta framför datorn och läsa på skärmen.

Dessutom ser man bilderna på ett helt annat sätt. På skärmen kommer ljuset genom bilderna, på pappret är det reflekterade ljuset som gäller.

Vad gäller trådskaparens fråga tycker jag att olika människor har olika preferenser. Vissa gillar Digitalfoto för alla, andra Foto. Jag tycker bäst om Kamera och Bild. Lagom balans mellan de två ovannämnda.

Digitalfoto för alla retar jag mig mycket på förresten. :) Ofta mycket populistiska (och ibland även felaktiga) råd. Passar nog mest till folket som är fotointresserade på "kompaktnivå" om man kan uttrycka sig så.

Foto däremot är riktad mest till "riktiga" fotografer - mindre teknik och mer konst.

K&B har som sagt bäst balans enligt min smak. Jag är teknikintresserad men läser gärna även "konstartiklar".

*Tillägg* Oj vad många svarat medan jag skrev. Men kontentan är nog densamma.
 
Re: Re: Re: Bästa fototidningen?

timofej skrev:
Att kunna krypa in i fåtöljen med ett färskt K&B nummer är en stor nöje för mig. Kan inte jämföras med att sitta framför datorn och läsa på skärmen.

Dessutom ser man bilderna på ett helt annat sätt. På skärmen kommer ljuset genom bilderna, på pappret är det reflekterade ljuset som gäller.

Vad gäller trådskaparens fråga tycker jag att olika människor har olika preferenser. Vissa gillar Digitalfoto för alla, andra Foto. Jag tycker bäst om Kamera och Bild. Lagom balans mellan de två ovannämnda.

Digitalfoto för alla retar jag mig mycket på förresten. :) Ofta mycket populistiska (och ibland även felaktiga) råd. Passar nog mest till folket som är fotointresserade på "kompaktnivå" om man kan uttrycka sig så.

Foto däremot är riktad mest till "riktiga" fotografer - mindre teknik och mer konst.

K&B har som sagt bäst balans enligt min smak. Jag är teknikintresserad men läser gärna även "konstartiklar".

*Tillägg* Oj vad många svarat medan jag skrev. Men kontentan är nog densamma.

Som om du läst mina tankar! Jag tycker det är saa mycket skönare att läsa en tidning än att sitta framför datorn.
Jag började med Digitalfoto men den funkade inte för mig och är nu en mycket nöjd prenumerant pa Kamera&Bild. Men det är ju naturligtvis väldigt subjektivt vilken tidning som är bäst. Man bör nog själv läsa ett par nummer innan man börjar prenumerera pa en Tidning.

Hälsningar
Conny
 
Re: Re: Re: Bästa fototidningen?

timofej skrev:

Vad gäller trådskaparens fråga tycker jag att olika människor har olika preferenser. Vissa gillar Digitalfoto för alla, andra Foto. Jag tycker bäst om Kamera och Bild. Lagom balans mellan de två ovannämnda.

Bara ett påpekande, "DigitalFoto" skall inte förväxlas med "Digital foto för alla". Den först nämnda är OK, den senare näst intill värdelös, enligt min mening alltså.
 
Själv föredrar jag Kamera & Bild. Den är prisvärd, då den enbart innehåller stillbild och blandar teknik, tester, fotoartiklar, reportage, intervjuer osv.

Digitalfoto är bra om man vill få inspiration och lära sig fotografera kreativt. Problemet med den är att man får betala för en rätt rejäl bilaga video, och den läser jag inte ens.
 
Är det ingen som känner till någon bra tidning som inte har:

1. Tekniktester.
2. Bilder på vattenfall med lång slutartid.
3. Bilder på en insekter i macro.
4. Insända läsarbilder.
5. Tips om hur man blir mer kreativ genom att hålla kameran upp och ner när man fotar.
6. Intervjuserier med den vanliga killen/tjejen på gatan om hur denne använder sin digitalkompakt.
7. Annat än ett tiotal bilder i hela tidningen, varav man inte önskade att man hade tagit en enda av dem.

Visst, jag är lite negativ :) Förlåt alla med andra fotointressen än jag. Men det skulle vara trevligt med en fototidning med fokusering på bilden. Visst ett reportage/intervju med en inspirerande fotograf skulle väl kunna få vara med.

Så känner någon till en fototidning som fokuserar på mer dokumentärfoto, arkitektur, pressfoto, konstfoto och liknande?

Är tacksam för svar.

Mvh

David
 
Jag läser Foto och Kamera och Bild regelbundet. Foto tycker jag har bäst reportage medan Kamera och Bild har lite mer teknik samt en bra PS-avdelning.

Snyggast och proffsigast är Proffsfoto. Lite dyr och jag känner mig inte riktigt i rätt målgrupp men gillar den ändå.

Övriga tidningar går bort tycker jag, åtminstone de svenska.
 
Nu blir man väl halshuggen jäms med knäna,men:

Brukar köpa K&B, Digitalfoto och i bland Digitalfoto för alla, Foto väldigt sällan

K&B:
Intressant och har bra tester repotage (över lag).
Bra Photoshop tips med Mattias Karlsson.
En del i mitt tycke udda fotografporträtt, tävlingarna gillar jag inte, då jag vet att jag inte skulle ha en chans att vinna, mycket sv/v och konstiga bilder ( tex dom "bästa" bilderna i grand prix 2006 ).

Digitalfoto:
Bra handfasta tips hur man lyckas med landskap, sport och mer vardagliga sorters fotografering.
Gillar läsarnas "Heta bilder".
Gillar inte videodelen alls.
Tycker Digitalfoto ger mig lite mer för tillfället.

Digitalfoto för alla känns torftig och är dyr, är och tittar på omslaget några gånger innan jag bestämmer mig.

För att jag ska köpa FOTO ska det finnas något som lockar mig, men det är inte ofta, tycker tidningen är lite flummig (för mycket abstrakt grått blurr).

Övriga tidningar (engelska och svenska) är för dyra, 85 spänn och uppåt... =(
 
FOTO, utan tvekan.

Orka bry sig om photoshop-skärmdumpar och tekniktjafs i det oändliga som är normen i "Digitalfoto" bland annat - i FOTO är bilden i centrum och har ofta även väldigt intressanta artiklar om både det ena och andra.

Kamera och bild funkar men ändå för mycket tråkigt photoshop mumbo-jumbo.
 
Jag läser tidningen FOTO & Kamera o Bild.

FOTO är favoriten, den är mest seriös och riktar sig mer till oss som varit med ett tag, intressanta artiklar med bilden i centrum.

K&B har bra tekniktester som jag tycker är bra så länge dom håller sig till prylar för avanserade amatörer och proffs, men deras urtråkiga Photoshopskolor och kompaktkamera tester drar ner på betyget.

/kent
 
Senast ändrad:
FOTO är min svenska favorit.
Skulle dock önska lite mer djupgående reportage & intervjuer med inspirerande fotografer.

Tycker den sätter bilden mer i centrum än t ex. K&B, Digitalfoto innehåller 1/3 Video och det är för mig 100% ointressant.

Prenumererar på K&B, men den kommer jag inte att förnya, vill jag läsa om Photoshop så köper jag en bok eller moderskeppets dvd-discar.
 
Jag har några år tänkt tanken att det kanske vore bättre med dels en renodlad bildtidning med foton och intervjuer med fotografer, dels en tidning med fokus på bildbehandling. Däremot begriper jag inte varför det skall ödslas med papper för att vi skall kunna läsa tester av utrustning i en tidning när alla kan läsa tester av det de är intresserade av på nätet istället.

Men som tidigare sagt: Behöver vi verkligen fototidningar idag överhuvudtaget?! Är det så magiskt att kunna hålla i lite papper var vi vill för att kunna se foton mm?!
 
David Appelgren skrev:
Är det ingen som känner till någon bra tidning som inte har:

1. Tekniktester.
2. Bilder på vattenfall med lång slutartid.
3. Bilder på en insekter i macro.
4. Insända läsarbilder.
5. Tips om hur man blir mer kreativ genom att hålla kameran upp och ner när man fotar.
6. Intervjuserier med den vanliga killen/tjejen på gatan om hur denne använder sin digitalkompakt.
7. Annat än ett tiotal bilder i hela tidningen, varav man inte önskade att man hade tagit en enda av dem.

[...]

Så känner någon till en fototidning som fokuserar på mer dokumentärfoto, arkitektur, pressfoto, konstfoto och liknande?

Är tacksam för svar.

Mvh

David
Ser att du bor i Stockholm. Kika i någon Press Stop butikerna. Det finns stor variation av fototidningar där.

Teodorian skrev:
Men som tidigare sagt: Behöver vi verkligen fototidningar idag överhuvudtaget?! Är det så magiskt att kunna hålla i lite papper var vi vill för att kunna se foton mm?!
Just det, "tidigare sagt"! Svaren finns också "tidigare". ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.