Annons

Bästa fototidningen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om man vill ha en riktig foto tidning som inte liknar nån annan skal man köpa Victor av hasselblad.
Kanske lite overkill för vissa men bara dett att sita med en tidning i stort format och kvaliteén på bilderna gör vilken som helst fotograf lycklig.
www.victorbyhasselblad.com
 
David Appelgren skrev:
Är det ingen som känner till någon bra tidning som inte har:

1. Tekniktester.
2. Bilder på vattenfall med lång slutartid.
3. Bilder på en insekter i macro.
4. Insända läsarbilder.
5. Tips om hur man blir mer kreativ genom att hålla kameran upp och ner när man fotar.
6. Intervjuserier med den vanliga killen/tjejen på gatan om hur denne använder sin digitalkompakt.
7. Annat än ett tiotal bilder i hela tidningen, varav man inte önskade att man hade tagit en enda av dem.

Visst, jag är lite negativ :) Förlåt alla med andra fotointressen än jag. Men det skulle vara trevligt med en fototidning med fokusering på bilden. Visst ett reportage/intervju med en inspirerande fotograf skulle väl kunna få vara med.

Så känner någon till en fototidning som fokuserar på mer dokumentärfoto, arkitektur, pressfoto, konstfoto och liknande?


Låter som du ska kolla på F (Fotografisk Tidskrift). www.sfoto.se
 
JAVA skrev:
FOTO är min svenska favorit.
Skulle dock önska lite mer djupgående reportage & intervjuer med inspirerande fotografer.

Om vi kikar i senaste numret så har de bl.a. reportage med tre stycken fotografer. Den första får 12 sidor, den andra 8 sidor och den tredje 6 sidor. Tycker du att dessa fotografer är för lite inspirerande eller vari ligger själva bristen? Själv tycker jag att det är ganska mycket djupgående reportage och intervjuer med inspirerande fotografer och är nöjd med mixen i tidningen.
 
Svårt att välja? Gör som jag, -knalla till affären och "ögna" igenom de tidningar du är intresserad av. Men köp sedan den du fastar för. Jag har haft prenumerationer på tidningar tidigare, men sedan insett att flera nummer inte varit avsedda för mig...
 
Foto är ju klassikern och inte så dyr.
Kamera&Bild är bra men dyr, har den inte.
Outdoor Photographer (i Califonien) har inga tester men mycket tips (och mycket annonser):
http://www.outdoorphotographer.com/
Den går bra att läsa på nätet eller prenumerera för 30$, jag har 2års för 56$ som är ca 360:-.
Tyska tidningarna Fotomagazin och Colorfoto är berömda och dyra.
Amerikanska Popphoto kostar under 100:- att nätprenumerera på, men jag misslyckades att pren. http://www.americanphotomag.com/
Jag har oxå försökt att nätprenumerera på Kamera&Bild men fick bara upp meddelandet att jag redan är medlem (nyhetsbrevet)....
 
En annan tidning som har givit mig mångaa goda tips, båda med fotograferande men också med fotograferande som jobb är den amerikanskaa tidningen Proffesional Photographer, finns i uttvalda pressbyråer.
http://www.ppmag.com/
I datta magazin finns hellere inte så mycket reklam som man oftast hittar i Amerikanska tidningaar :)
 
Jag läser bara Black & White Photography, den från England. Den har börjat spåra ur, men där finns inte så mycket teknik. Ibland kan man få se en storformatsbild också. Senaste numret (okt) hade bedrövligt mycket digitalt.
 
I det senaste numret av K&B tipsar de om photoicon.com. Går att prenumerera till Sverige (300 SEK/4 nummer) eller köpa lösa nummer för 115 SEK.
 
Proffsfoto och F.

Tipset om pressstop är bra - det finns drösar med mystifika fototidningar som känns läskigt smala ibland = utmärkt när de träffar rätt.
 
davidbicho skrev:
Proffsfoto och F.

Tipset om pressstop är bra - det finns drösar med mystifika fototidningar som känns läskigt smala ibland = utmärkt när de träffar rätt.

BTW Proffsfoto redaktionen( Cap & Design ) har slagits samman med macworld och går nu under samlad ledning av Andrea Lejon, hoppas detta ger proffsfoto mer uttryme och bättre möjligheter.
 
Bådar inte gott, MacWorld suger ju kraftigt.
Sena nyheter och massor av ful utfyllnad i form av taffliga illustrationer.
 
Jag gillar DigitalFoto bäst för där kan jag få tips och ideer om hur jag ska göra för att mina kort ska bli bättre. Tycker däremot att de kan ta bort videodelen och göra en egen tidning av det i så fall.
 
Jag ser inte att någon skulle nämnt Practical Photography som visserligen fokuserar en del på teknik och photoshoppande, men den innehåller även en hel del intressanta artiklar. Foto som fokuserar mera på själva bilden i sig tycker jag också är ganska vettig.
 
OKLAR skrev:
Jag gillar DigitalFoto bäst för där kan jag få tips och ideer om hur jag ska göra för att mina kort ska bli bättre. Tycker däremot att de kan ta bort videodelen och göra en egen tidning av det i så fall.

Faktum är att de gjort precis tvärtom dvs gått från två tidningar (Digital Video och Digital Foto) till en integrerad tidning. Det är svårt att se hur en sådan tidning skall kunna överleva i längden då jag antar att få personer har intresse av båda de fotografiska uttrycksformerna.
 
Tröttnat...

Efter att läste och prenumererat på de flesta av tidningarna som säljs i Sverige typ K&B etc måste jag säga att jag tröttnat.... det blir för mycket av Photoshop, nya prylar och teknikfokus och för lite kring känslan av att fotografera. Efter ett eller två år går liksom artiklarna runt igen och det kör fst tycker jag....

Just nu är jag dock inne i en fas av att bara prenumerera på FOTO och kombinera detta med att läsa en hel del här på FOTOSIDAN och RANGEFINDERFORUM. Just nu ger det mig mest av inspiration för att fotografera.

/Jon
 
Jag har Scott kelby's bok "Photoshop Elements 5 - för digitalfotografer". Den motsvarar en halvårsprenumeration av DigitalFoto.
 
Proffsfoto har någon redan nämnt, sen finns Camera Natura som jag tycker är bra om man är intresserad av naturbilder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.