JMH_DigiArt
Medlem
Sitter och försöker få till bra text till min copyright stämpel men antingen blir texten för suddig eller så ser texten inte bra ut. Undrar vilken font ni föredrar till copyright på era bilder och sen om ni använder stilar etc?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Var då? Jag hittar inte några teckensnitt med serifer någonstans på hela fotosidan. Det jag ser är mest Verdana.Haraldus skrev:
Fotosidan tycks köra med Times New Roman vilken är skitdålig ur läsbarhetssynpunkt. Kanske är det enda dåliga med FS…
Haraldus skrev:
Om jag tar copy-paste från text i FS till ”Nytt meddelande” eller till Word så blir det Times New Roman. Varför det? Vad jag vet så använder jag aldrig det teckensnittet…
Jag fick också TimesRoman vid Paste i Word och Outlook. Nu har jag ändrat "Normal" stil till Verdana i Word och motsvarande i Outlook. Nu blir "pastad" text Verdana, tack för tipsen.Johan Okker skrev:
Det handlar nog mera om dina programinställningar.
Jag delar Jims uppfattning att fotosidan inte presenteras i Times New Roman iaf.
Fotosidan specificerar sina teckensnitt med css (precis som man bör) istället för att använda font-taggar. Därför förstår inte Word vad som skall användas när du klipper och klistrar utan använder sin egen standardinställning.Haraldus skrev:
Om jag tar copy-paste från text i FS till ”Nytt meddelande” eller till Word så blir det Times New Roman. Varför det? Vad jag vet så använder jag aldrig det teckensnittet…
jimh skrev:
Fotosidan specificerar sina teckensnitt med css (precis som man bör)
Haraldus skrev:
Jim, du har rätt när det gäller default för nytt dokument i Word. Där ligger TimesRoman. I mina egna Wordmallar har jag dock Verdana vilken jag tycker är mest effektiv även vid laserutskrifter.
Björn Granberg skrev:
Happ, lyssnade nyss på en podcast med Will Simpson, en vanlig halvtidsfotograf (amerikan), på goda grunder ifrågasätter han copyrightstämplandet och har själv lagt ut sina bilder med en CC istället (Creative Commons) som ger användaren mycket friare händer. Jag tycker det låter ödmjukt och i tiden + att man som fotograf slipper en hel jäkla massa huvudvärk.