Annons

Bästa budgetskärm

Produkter
(logga in för att koppla)
Ang 2410

Jag har bekymmer med min Dell 2410 och skall reklamera den. Färgåtergivningen är ojämn och felaktig trots kalibrering. Drar åt grönt/cyan på vänster sida och magenta till höger. Stört omöjligt att ställa färgerna snyggt i en bild.

Jag har dock lyckats minska problemet med att gå in i factory inställningar och manuellt finjustera in RGB i de förvalda färgtemperaturerna och därefter justerat grafikkortets profil för att få väck det värsta sticket. Det är dock fortarande en viss variation. Knappast något man förväntar sig hos en skärm för 5 000. Billigt jämfört med konkurrenterna...men så här skall det inte se ut.

Vet inte om det hör hemma i denna tråden men eftersom jag vet att flera har haft problem så kan det vara värt att nämna. Skärmen är grym i övrigt men se till att få rätt exemplar.
 
Jag har bekymmer med min Dell 2410 och skall reklamera den. Färgåtergivningen är ojämn och felaktig trots kalibrering. Drar åt grönt/cyan på vänster sida och magenta till höger. Stört omöjligt att ställa färgerna snyggt i en bild.

Jag har dock lyckats minska problemet med att gå in i factory inställningar och manuellt finjustera in RGB i de förvalda färgtemperaturerna och därefter justerat grafikkortets profil för att få väck det värsta sticket. Det är dock fortarande en viss variation. Knappast något man förväntar sig hos en skärm för 5 000. Billigt jämfört med konkurrenterna...men så här skall det inte se ut.

Vet inte om det hör hemma i denna tråden men eftersom jag vet att flera har haft problem så kan det vara värt att nämna. Skärmen är grym i övrigt men se till att få rätt exemplar.

Jag har hört andra med liknande upplevelser - inte många, värt att notera - men det finns som du är inne på felaktiga exemplar som slinker igenom kvalitetskontrollerna. Nu gäller detta absolut inte bara U2410, det är ett generellt fenomen och enkelt uttryckt är det vanligare ju billigare skärmar man köper (inget exakt eller linjärt samband, men som en tumregel).

En fråga om bildskärmar som ofta dyker upp är varför de "riktiga" proffsskärmarna, till exempel de i Eizos Coloredge-serie eller NEC:s Spectraview-serie är så dyra. Det finns givetvis ett antal skillnader, men en skillnad som jag brukar ta upp men som få verkar inse konsekvenserna av (eller hur dyr den är) är att i de här dyrare modellserierna så kontrollmäts faktiskt varenda enskilt exemplar upp innan de lämnar fabrikerna. Bland "vanliga" skärmar, alltså även sådana som kostar en hyfsad slant, görs däremot bara stickprovskontroller och felaktiga exemplar eller exemplar som inte följer specifikationerna slinker igenom. Min misstanke är dessutom att frekvensen hos stickprovskontrollerna dessutom påverkas en hel del av priset.

Nu kan dessutom skärmar skadas under transport eller ha dolda fel som dyker upp först efter ett tag, men generellt så får man vara klar över att billigare skärmar har högre felfrekvens än dyrare. Dell U2410 är, sett till de prestanda den har och vad sådana prestanda förut kostat, faktiskt en rätt billig skärm.
 
Även "dyra" skärmar kan vara behäftade med samma fel, för några år sedan var det hela serier av Apple skärmar som var ojämna, och Apples priser var högt satt till kund .
 
Även "dyra" skärmar kan vara behäftade med samma fel, för några år sedan var det hela serier av Apple skärmar som var ojämna, och Apples priser var högt satt till kund .

Jag vet inte exakt hur det ligger till numera, men under många år var det för övrigt så att de flesta av Apples skrivbordsskärmar byggdes av samma underleverantör och i samma fabrik som också byggde flera modeller för Dell. Och förmodligen åt flera andra märken.

Det var lite kul då (våren 2006) när Dell släppte sin första 30-tummare. Tidigare var det ju bara Apple som haft en sådan modell. Jag såg några diskussioner på Dpreview där Dell-skärmen blev sågad för att den inte höll samma kvalitet som den - som det hette - mer påkostade Apple-skärmen. Vad de inte insåg var att de innehöll samma panel, med samma belysning, hade samma styrelektronik och monterades ihop av samma underleverantör ... Det enda som skilde var skalet :)
 
Jag har bekymmer med min Dell 2410 och skall reklamera den. Färgåtergivningen är ojämn och felaktig trots kalibrering. Drar åt grönt/cyan på vänster sida och magenta till höger. Stört omöjligt att ställa färgerna snyggt i en bild.

Jag har dock lyckats minska problemet med att gå in i factory inställningar och manuellt finjustera in RGB i de förvalda färgtemperaturerna och därefter justerat grafikkortets profil för att få väck det värsta sticket. Det är dock fortarande en viss variation. Knappast något man förväntar sig hos en skärm för 5 000. Billigt jämfört med konkurrenterna...men så här skall det inte se ut.

Vet inte om det hör hemma i denna tråden men eftersom jag vet att flera har haft problem så kan det vara värt att nämna. Skärmen är grym i övrigt men se till att få rätt exemplar.

Lyckades du reklamera skärmen? Enligt Dell så godkänner de ej denna typ av reklamation eftersom de hävdar att det är karaktärsdrag av själva H-ISP panelen från LG som tillverkar den.
 
Samsung Syncmaster F 2380 är en c-pva skärm som verkar lovande. Den har bra svärta och väldigt bra betraktningsvinkel i alla fall.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.