Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa budgetskärm

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag Använder adobe rgb.
Om man har typ 4500 eller max 5000kr och vill
Ha en skärm på minst 20" vilken skärm är att rekommendera då?
Hur är den jämfört med 20 000kr skärmarna?

Daniel , ta din frågor med Martin Agfors. Martin har mätt upp och testat ett antal skärmar och ingen på fotosidan har större erfarenhet vad det gäller testade skärmar än Martin , detsamma med Stefan Ohlsson men Stefan testar och mäter upp betydligt dyrare prof skärmar .
 
AHA, så från trådskaparens budget 4-5000:- och frågor om en lämlig skärm så diskuterar vi plötsligt andra skärmar (din egen) och som kostar 12000:- och uppåt och med " 111% färgrymd " adobe RGB ".

Som jag skrev redan i inlägg #2 så rekomenderade jag U2410 till trådskaparen för hans budget och behov.

Sedan så svarade jag på Martins inlägg att man var tvungen att hosta upp över 20kkr för att få större färgrymd, vilket jag hävdade att det inte stämde.

Så nu hoppas jag att allt är kristallklart annars får jag nog kommentera hela tråden på lättförstålig svenska alá Klartext. :)

/Karl
 
Som jag skrev redan i inlägg #2 så rekomenderade jag U2410 till trådskaparen för hans budget och behov.

Sedan så svarade jag på Martins inlägg att man var tvungen att hosta upp över 20kkr för att få större färgrymd, vilket jag hävdade att det inte stämde.

Vad?! Var har jag påstått något så absurt?
 
Var hittar jag en test/uppmätning som verifierar detta?Att skärmen skulle klara större färgrymd än Adobe RGB

Martin , har du mätt upp HP skärmen?

Det är LG som tillverkar panelen som sitter i Dell (antagligen samma panel i HP)

Hej Mikael,

När det gäller ips-paneler så görs nästan alla sådana som vi ser i skrivbordsskärmar av LG. Det finns andra leverantörer, men de gör så vitt jag vet mest specialpaneler av olika slag.

Många skärmar har faktiskt större (i volym/yta) färgrymd än Adobe RGB, däremot är det mycket få som verkligen täcker Adobe RGB. Både tillverkare och testsajter slarvar ofta mycket kring vilket de egentligen pratar om.

Just den HP-skärm som det pratas om i tråden här har jag inte mätt upp, däremot ett av dess mindre syskon. Men om du läser Karls och min diskussion högre upp i tråden så länkade han till ett test där man ganska tydligt kan se att den skärmen verkligen har en mycket stor färgrymd, större än Adobe RGB, men som däremot då inte täckte Adobe RGB.
 
Ditt inlägg #10 uppfattade jag som det. Vilket jag ser nu när jag läser det igen att det var fel. Du pratar där om täckning.

/Karl

Aha, ok. Ibland säger man ju mindre genomtänkta saker, men att jag skulle hävdat något så dumt verkade ovanligt korkat till och med för att komma från mig ... :)
 
Dell's IPS skärmar är riktigt prisvärda innom respektive storleks segment.

Dell's IPS skärmar är riktigt prisvärda innom respektive storleks segment.
Har precis avslutat en utvärdering av en Dell U2711 som har en 27 tums IPS panel.
Direkt ur kartong ser allt imponerande ut men lite väl mustigt, det visar också
de olika tester där fabriksinställningarna andväns och uppmätts.

Mina tester efter kalibrering med en i1-Display2 visar dock att Dell U2711 har mycket mer att ge!
http://www.stockholmviews.com/dell-u2711-review/index.html

Tål även att nämnas att i1-Display2 kan fås 1000:- billigare från england än i Sverige!
Scandinavianphoto=2 495,00
Via e-bay från Englan £137.00 inkl frakt (Tog 3 dagar)

/Stefan
 
Köpte en Eizo

Hej!
Velade länge mellan olika skärmar i budgetklassen och köpte till slut en Eizo S2243WFS.
Mycket nöjd med prestandan, denna skärm kan rekomenderas och räcker långt. Dessutom bra stativfot med många inställningsmöjligheter. Kan varmt rekomenderas om man har en maxbudget på 5 000 SEK.

Magnus
 
Varför skulle man behöva en drivrutin till en skärm som matas digitalt?

Eller för den delen analogt. Några egentliga drivrutiner behöver man faktiskt aldrig.

Men jag antar att han snarare syftade på medföljande program för inställningar eller liknande. Eller om de skickar med någon form av profil för skärmen.
 
Jag har provat många skärmar och Eizo håller överlag otroligt bra kvalitet på sina skärmar, så det blir min rekommendation. Andra plats är nog NEC.

Skillnaden mellan min vita iMac och min Coloredgeskärm är skrämmande stor.

Sedan måste man ha bra färgseende oavsett vilken skärm man har. Har en länk på bloggen där man kan testa sitt färgseende. Ju lägre poäng desto bättre.
http://www.tidpunkter.se/?p=411
 
Nec Multisync P221

Någon som har erfarenhet av denna skärm?

Visserligen "enbart" en 22" skärm, men det finns ett NEC HARDWARE CALIBRATION KIT P221 + HOOD att beställa till skärmen (Huv, SpectraView programvara samt Datacolor Spyder 3 mätare) kring 5000 kr.

Utgår ifrån att det är ett riktigt kalibreringskit och inte profileringskit (rätta mig gärna om jag har fel).

//Kalle
 
Någon som har erfarenhet av denna skärm?

Visserligen "enbart" en 22" skärm, men det finns ett NEC HARDWARE CALIBRATION KIT P221 + HOOD att beställa till skärmen (Huv, SpectraView programvara samt Datacolor Spyder 3 mätare) kring 5000 kr.

Utgår ifrån att det är ett riktigt kalibreringskit och inte profileringskit (rätta mig gärna om jag har fel).

//Kalle

Intressant, Nec själva skriver "Maskinvarukalibrering av färg via programmerbar 10-bitars LUT" vilket onekligen låter som du kommer åt och ställa in skärmen via programvaran i datorn. Sedan kan det nog vara så att det är färre inställningar som programvaran kommer åt jämfört med hos Spectraview-skärmarna.

Här har du vad Nec själva säger om den skärmen:
http://www.necdisplaysolutions.se/p...rent/LCD-P221W/LCD-P221W.xhtml?cat=LCD&e=e2s1

Eizo har något liknande där en del av deras skärmar har vad de kallar Easypix som är en förenklad variant av kalibreringen till deras dyrare Coloredge-skärmar.
 
Bara en kort inflik för andra som är vilse i skärmdjungeln: Skärmen bör ha IPS panel. De flesta skärmar som säljs har TN panel, sådana skärmar har sämre färgåtergivning och betraktningsvinkel än de med IPS panel. Och ja, det går fint att spela spel på dagens IPS skärmar.
 
Samtidigt vill jag ändå säga att en bra bildskärm har man nytta av nästan varje dag och ofta i många år. En skärm brukar till exempel överleva flera generationer av datorer :) Men skärmar för runt 5000 kronor är bra, det är mer när jag får frågor om skärmar runt 1000-1500 kronor som jag brukar försöka övertyga om att en bra skärm kan vara värd lite mer.

Vad är de stora skillnaderna mellan t.ex. en Dell U2410 för ca 4 800 kr och en LG W2220P för 1 500 kr? Förutom de två tum som skiljer i storlek.
 
Vad är de stora skillnaderna mellan t.ex. en Dell U2410 för ca 4 800 kr och en LG W2220P för 1 500 kr? Förutom de två tum som skiljer i storlek.

En stor del är att priset på 1500 är ett kampanjpris och det för Dell-skärmen är ordinarie pris.

Men det är också två lite olika skärmar, riktade till lite olika målgrupper.

Rent tekniskt har du skillnaden mellan en billigare så kallad e-ips-panel i LG-skärmen och en mer traditionell dyrare "fin-ips"-panel hos U2410. Dell hade tidigare en modell byggd på samma eller i alla fall en mycket liknande panel som den i W2220P, Dell 2209WA som väl kostade runt 2500 kronor eller så. Rent praktiskt handlar det bland annat om saker som att panelen i Dell-skärmen har en större färgrymd.

Sedan har du som sagt skillnaden i storlek där den viktiga skillnaden inte är de två tummen i bilddiagonal utan snarare differensen mellan 1680x1050 bildpunkter och 1920x1200. Som lite grädde på moset har Dell-skärmen dessutom diverse trevliga finesser - som fler anslutningar, bland annat Displayport och smidiga detaljer som inbyggd usb-hubb.

Kort sagt handlar det om en skärm som ger bra bildkvalitet till lästa möjliga pris och en skärm som ger en smula bättre bildkvalitet med diverse extra godis till ett lite högre pris. Nu är Dell-skärmen historiskt sett fortfarande rätt billig i förhållande till vad den ger.
 
Tack för det snabba svaret! Jag noterade givetvis skillnaden i bildpunkter också, men med tanke på att LG-skärmen är mindre upplever man kanske inte den skillnaden som så stor, gissade jag. Jag tolkar ditt svar som att en "ful-IPS" duger gott åt en amatör som jag.
 
Tack för det snabba svaret! Jag noterade givetvis skillnaden i bildpunkter också, men med tanke på att LG-skärmen är mindre upplever man kanske inte den skillnaden som så stor, gissade jag. Jag tolkar ditt svar som att en "ful-IPS" duger gott åt en amatör som jag.

En ful-IPS är bättre än en fin-TN så du har nog helt rätt i det antagandet.

/Karl
 
En ful-IPS är bättre än en fin-TN så du har nog helt rätt i det antagandet.

/Karl

Håller helt med, tänk dessutom på att dagens "ful-IPS" inte är så långt ifrån hur dyra IPS-skärmar var för några år sedan :)

Just skärmar som LG W2220P (som ju funnits ett bra tag nu) är trevliga eftersom de är helt ok för bildbearbetning till ett riktigt trevligt pris. Fram till för sisådär två-tre år sedan gick det inte (utanför kampanjer) att hitta annat än TN-skärmar om man inte gick upp till 4000-5000 kronor vilket kan vara smärtsamt mycket för en hobbyfotograf med begränsad budget.

Men numera finns det ett antal skärmar som är helt ok runt 2000 kronor och som då vid kampanjer (som här) hamnar nedåt 1500 kronor och liknande.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.