Annons

Bästa budgetskärm

Produkter
(logga in för att koppla)
Här kan du läsa en test om problemen med att kalibrera U2410. Du hittar dessutom en hel del problembeskrivningar på internet om du googlar.

http://www.prad.de/en/monitore/review/2010/review-dell-u2410.html

HP 2475 som du fick rekommenderad tidigare i tråden får mycket bättre resultat:

http://www.prad.de/en/monitore/review/2008/review-hp-lp2475w.html

Jag har också läst en massa att den skall vara svår att kalibrera. Det som verkar vara är dock att om man ställer den i presetet aRGB och profilerar den så skall man få ett bra resultat.

/Karl
 
Min HP-skärm skall enligt dom tester jag läst täcka 111% av aRGB, så det finns redan på dom "billiga" skärmarna.

/Karl

hur kan något täcka 111% av , är det adobe rgb du menar
antingen täcker skärmen 100% av adobe rgb eller mindre eller så är det något annat du har missuppfattat, eller jag och vad du menar
 
Jag har också läst en massa att den skall vara svår att kalibrera. Det som verkar vara är dock att om man ställer den i presetet aRGB och profilerar den så skall man få ett bra resultat.

/Karl

Båda dessa skärmar, Dell U2410 och HP, ahr väl samma panel från LG?

Dell måter bara upp sin på en central punkt, därav ojämn belysning över skärmen, ofta svårt att ställa ned till en vettig ljusstyrka och color tinting, ena halvan skär och andra grön. Mitt exemplar av Dell gick i retur som reklamation. Vissa är inne på sin tredje-fjärde skärm och förr eller senare får man nog ett bra exemplar. Om man orkar hålla på att byta skärmar.
 
hur kan något täcka 111% av , är det adobe rgb du menar
antingen täcker skärmen 100% av adobe rgb eller mindre eller så är det något annat du har missuppfattat, eller jag och vad du menar

Jo, Martin och jag har redan haft denna diskutionen och det var ett olyckligt ordval från min sida. Det jag skulle ha skrivit är att min skärm har ett 11% större omfång än vad adobe rgb har. Dvs min skärm täcker upp 11% mer av ProFoto mot vad adobe RGB gör.

/Karl
 
Båda dessa skärmar, Dell U2410 och HP, ahr väl samma panel från LG?

Dell måter bara upp sin på en central punkt, därav ojämn belysning över skärmen, ofta svårt att ställa ned till en vettig ljusstyrka och color tinting, ena halvan skär och andra grön. Mitt exemplar av Dell gick i retur som reklamation. Vissa är inne på sin tredje-fjärde skärm och förr eller senare får man nog ett bra exemplar. Om man orkar hålla på att byta skärmar.

Jag har ingen aning om vem som tillverkar panelerna.

Ojämnheterna finns och dom är större än vad dom dyra skärmarna har, enligt mig är dock ojämnheterna så pass små att dom är försummbara. När man köper en budgetskärm så vill man ha en bra skärm, men man vet att resultatet förmodligen inte kommer att vara perfekt.

När man mäter upp ojämnheterna så brukar man mäta DeltaE och Quato-skärmar och liknande brukar ligga på ett DeltaE på runt 1 över hela skärmen. Jag har inte mätt denna Dell-skärmen men profilerad kommer den förmodligen ligga på mellan 1-2 över 90% av ytan och 2-3 på 10% av ytan. Skalan deltaE brukar defineras på följande sätt.
DeltaE under 1 = Perfekt
DeltaE under 2 = Tillräckligt bra för proffisionellt arbete
DeltaE över 4 = Man ser med blotta ögat att skärmen har avvikelser. Ett tränat öga kan säkert se avvikelser ner mot 2, men det är väldigt små avvikelser ner mot 2.

/Karl
 
Var hittar jag en test/uppmätning som verifierar detta?Att skärmen skulle klara större färgrymd än Adobe RGB

Martin , har du mätt upp HP skärmen?

Det är LG som tillverkar panelen som sitter i Dell (antagligen samma panel i HP)
 
Senast ändrad:
Var hittar jag en test/uppmätning som verifierar detta?

Martin , har du mätt upp HP skärmen?

Det är LG som tillverkar panelen som sitter i Dell (antagligen samma panel i HP)

I inlägg #15 men med tanke på dina inlägg hittils i denna tråden vill du kanske fortsätta att halka runt på ditt bananskal.

/Karl
 
I inlägg #15 men med tanke på dina inlägg hittils i denna tråden vill du kanske fortsätta att halka runt på ditt bananskal.

/Karl
nej men det är svårt att hänga med vad du menar
det är alltså denna skärm du talar om HP ZR30w Review och inte HP LP2475W när du skriver att din skärm täcker en större färgrymd än adobe rgb

I vilket inlägg talar du om det?
 
Missat totalt , trodde det var var de billiga u2410 + Hp med samma panel som diskuterades

Det var det också, men så halkade vi in på att det faktiskt finns budgetpaneler (HP zr30w kostar mindre än hälften av EIZO, Nec och LaCie alternativ) med väldigt stort omfång nu för tiden. Sedan hade jag missuppfattat några saker vilket Martin och jag ping-pongade fram och tillbaka.

/Karl

Priskälla: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=393#rparams=l=s66122150
 
AHA, så från trådskaparens budget 4-5000:- och frågor om en lämlig skärm så diskuterar vi plötsligt andra skärmar (din egen) och som kostar 12000:- och uppåt och med " 111% färgrymd " adobe RGB ".
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.