Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa bildbehandlingsprogram?

Produkter
(logga in för att koppla)

DGR83

Medlem
Hej på er!

Jag är ganska grön på området bildredigering och har mest rätat upp horisonter och beskärt bilder. Mycket mer än så har det inte blivit. Jag har sedan en tid tillbaka börjat fotografera i RAW för att en dag kunna ta tag i mina bilder och lära mig redigera "på riktigt" :) Jag ska nu köpa mig ett bra program till detta och tänkte ta hjälp av alla er att komma fram till bästa program för just mig. Jag tänkte försöka hitta tips och trix via nätet och vill därför hålla mig till något program som är vanligt och som har många användare. De jag kollat närmare på är Photoshop Elements V10 och Lightroom 4. Vilket är bäst av dessa och vad är skillnaden? Finns det andra alternativ som är bättre?

Mvh DGR83

Hej på er!

Jag är ganska grön på området bildredigering och har mest rätat upp horisonter och beskärt bilder. Mycket mer än så har det inte blivit. Jag har sedan en tid tillbaka börjat fotografera i RAW för att en dag kunna ta tag i mina bilder och lära mig redigera "på riktigt" :) Jag ska nu köpa mig ett bra program till detta och tänkte ta hjälp av alla er att komma fram till bästa program för just mig. Jag tänkte försöka hitta tips och trix via nätet och vill därför hålla mig till något program som är vanligt och som har många användare. De jag kollat närmare på är Photoshop Elements V10 och Lightroom 4. Vilket är bäst av dessa och vad är skillnaden? Finns det andra alternativ som är bättre?

Mvh DGR83

Lightroom är ett program för att hantera och organisera bilder, med vissa redigeringsfunktioner, och avancerade exportfunktioner.

PSe 10 är ett program för att redigera bilder, med vissa grundläggande organisationsmöjligheter.

Inget av dem kan helt ersätta det andra.

(DEnna fråga har varit uppe otaliga gånger. Jag kan rekommendera sökfunktionen)

Med tanke på det nu låga priset för Lightroom så skulle jag tveklöst rekommendera detta som grund.

För många räcker de redigeringsmöjligheter som finns där.

Skulle du behöva mer avancerade redigeringsmöjligheter så kan du komplettera med ett redigeringsprogram. Det kan vara Elements, Gimp, stora PS eller något annant.

Organisationsdelen i Elements tycker jag personligen är mycket sämre än i LR.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto