Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa bärbara datorn för fotobruk m,m

Produkter
(logga in för att koppla)

aiWa

Avslutat medlemskap
Vilken är den bästa bärbare datorn för fotobruk m,m. Ska använda dom flesta creativ suit programmen. Mac eller PC. Vad ska dom innehålla???.

//Carl-Philip Karlsson
 
Kan inte MAC då jag själv kör PC...

Vad jag rekommenderar är i alla fall tillräckligt med RAM-minne, inte den största hårddisken då de sällan är de snabbaste. Exempelvis så har jag en 80GB i min ena laptop som spinner i 5400, den andra laptopen har en mindre disk som spinner i 7200.
 
Dell Inspiron 9300 med Geforce Go 6800 med 256 MB grafikminne och en 17" TrueLife skärm.
Skärmen är riktigt bra.
 
aiWa skrev:
Vilken är den bästa bärbare datorn för fotobruk m,m. Ska använda dom flesta creativ suit programmen. Mac eller PC. Vad ska dom innehålla???.

//Carl-Philip Karlsson


Vill du ha dator prestanda eller batteriprestanda?

Om du vill ha bra batteriprestanda och hyffsad dator prestanda så kör på IBM thinkpad T-serien.
 
*Acer Aspire 1804WSMi - P4 540 3.2 GHz - 17" TFT

*1 GB (installerad) / 2 GB (max) - DDR SDRAM - PC2700 - 333 MHz ( 2 x 512 MB

*ATI MOBILITY RADEON X600 - 128 MB

*1440 x 900 / 24 bitar


En underbar dator med fantastisk upplösning i mina ögon!
 
Hepp, glömde det viktigaste av allt, se till att du köper en Centrino-maskin (batterisnål)
 
Själv har jag precis köpt den här;
Acer Aspire 1694 WLMi
15,4" widescreenskärm (max uppl. 1280x800)
Intel Centrino 2,0 Ghz
1024Mb Ram (2x 512Mb)
100Gb hårddisk (5400rpm)
ATI X700 grafik med 128Mb minne
DVD-brännare
Vikt: ca. 3 g
Standbytid: 3-4 timmar

Känndes för mig som det mest prisvärda alternativet. Jag har iofs bara haft den i snart två veckor, men den fungerar väldigt bra och är en klar förbättring mot min tidigare Acer. Den är relativt lätt för att vara såpass stor (kollade först på en med 17" widescreen, men den blev för tung...). Det stod att jag skulle få den med ett X600 grafikkort, men jag fick en med ett X700... vilket var trevligt!
//Milan :)
 
Är inte MAC bäst för foto tidningsbruk. Är väldigt sugen på en Powerbook 15 tum super drive.

//Carl-Philip Karlsson
 
aiWa skrev:
Är inte MAC bäst för foto tidningsbruk. Är väldigt sugen på en Powerbook 15 tum super drive.

//Carl-Philip Karlsson

Jag har båda plattformarna. Kan man PC och förstår färghantering fungerar vissa pc väl.
På senaste tiden har det varit svårt att få vissa pc att fungera med uppmätta skärmprofiler, även svårigjheter med stationära pc . Vissa ATI kort exv radeon 9200 för bärbart läser inte in bildskärmsprofilen. Detta varierar från pc tillverkare

De bärbara Maccarna fungerar oftast mycket väl, men har en nackdel, bildskärmarna är inte de bästa vad det gäller betraktningsvinkel och upplösning.

Mitt råd blir: Skall du ha en bärbar som du kan lita på vad det gäller tillförlitlighet, lätthet att kalibrera och skapa en bildskärmsprofil samt att andra program som browser också stödjer exv vald arbetsfärgrymd- då är Mac att föredra. Mac har även colorsync som hjälper till att hålla ihop kedjan från rätt skärmprofil till utskrift

Kan man PC och får en maskin som går att kalibrera= läsa in uppmätt skärmprofil , då är utbudet större vad det gäller bättre skärmar och priserna något lägre. Mac går över till intel senare, just med tanke på att få exv centrino prosessorer som fungerar mycket bra vad det gäller bärbart

Sedan skall man inte glömma MAC OS X, det finns inget OS som överträffar detta idag. XP fungerar väl men OSX är vassare, modernare och framför allt säkrare.Du slipper än så länge virus och annat skit

Mikael
 
Senast ändrad:
Ska du ha en Pc (Intel) så MÅSTE du välja en Centino M processor om du inte vill att fläkten ska arbeta konstant.
En Centrino M processor 1.x med 512 eller 1 gb Ram är mycket bättre än P4 3.x/512

Alternativt Mac...som är dyrare...och som någon annan får tala om vilken som är bra då jag inte har någon erfarenhet av dom.

[Edit]
M processorn drar mindre ström då den inte utvecklar lika mycket värme = längre batteritid/tystare dator.
 
Ska man vänta att köpa mac tills dom byter till Intel. När gör dom det???

//Carl-Philip Karlsson
 
aiWa skrev:
Ska man vänta att köpa mac tills dom byter till Intel. När gör dom det???

//Carl-Philip Karlsson

Svår fråga-att vänta menar jag är upp till var och en. Jag kommer att vara bland de första att skaffa mig en bärbar mac med centrino. Bättre kombination än OSX och centrino prestanda är svår att hitta.

Redan nästa år börjar Apple gå över till Intel. Pga att g5 är för varm och att den ej kan monteras i en bärbar dator med gott resultat vad det gäller värmeutveckling och batteri tid.
Mikael
 
Överhuvudtaget när det gäller bärbart så tycker jag man får en jävla massa med Apples produkter, både PowerBook och iBook.

Min PB ser ut så här:

1.5 GHz G4 processor
1.2 GB RAM
80 GB HD (5400rpm)
128 MB Radeon Mobility 9800 grafikkort
1280 x 852 skärm (15")


Funkar mycket bra för bildjobb tycker jag. Märker inte jättestor skillnad mot G5an (dual 2 GHz) på jobbet förrän filerna blir ca 500 Mb. Då jobbar PBn till max och fläkten surrar som en geting. G5an är tyst...
 
Själv så ligger man i soffan just nu å kollar igenom FS mm. med en Powerbook G3 (Pismo).

500 MHz G3 processor
768 MB RAM
40 GB HD (4800rpm)
8 MB ATI Rage grafikkort
1024 x 768 skärm (14.1")
USB/Firewire/100Mb ethernet/11Mb wireless (airport)

Funkar väldigt bra till å knacka kod, sufra samt enklare bildredigering. (mest för att ja inte har nån mus kopplad å mousepad å PS e lite jobbigt.) :)

(Har flera burkar.)
 
Har en PB G4 15" på 1.67Mhz/1.5Gb/80Gb och en Ibook G4 12" 800Mhz/640Mb/60Gb. Båda är bra till foto. PB:n mycket fin skärm + kalibrering + prestanda. Ibooken ett under av tålighet, batteritid, prestanda/värme (fläkten startar nästan aldrig) och smidighet.

Ibooken ska jag dock sälja för ca: 6000:-..;)
 
Jag vill ha en med 12" display för den blir mer portabel då.
Duger till att granska och godkänna bilder i fält.
Liten och lätt, passar i "varje" fotoväska.
Bildredigering görs på stationär kalibrerad dator.

Tyvärr så har små skärmar blivit dyrare än större skärmar.
 
Har kikat en del på bärbara det sista och även gått till affärerna för att kika lite närmre och inte bara utgå från tekniska speccifikationer. Jag kan konstatera att att sonys vaio datorer är överlägset bäst vad gäller skärm. Vet inte riktigt vad tekniken kallas som de använder, men efter att ha jämfört deras skärm med både acer, mac, dell och många andra fabrikat skulle jag aldrig välja något annat än sony. Sonyn ger en helt annan upplevelse, mycket klarare och skarpare återgivning. Måste ses för att förstå!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.