Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa adaptern för Nikon objektiv på Eos med af stöd

Produkter
(logga in för att koppla)

RobHM

Medlem
Vilken är den bästa/mest prisvärda adaptern för montering av nikon optik på ett eos hus med af stöd?
Eller hellre vilka adapteralternativ finns det att välja mellan?

Bäst vet jag inte, de kan kosta lite vad som helst. Själv handlar jag sånt på engelska e-bay, där finns det gott om leverantörer (mest från kina). Alla ser ungefär likadana ut, en svarvad/fräst metallring med påklistrad adapter.

Men jag lade ner ca 250:- för att få en adapter med "EMF" AF-confirm, den gör att du kan få lite mer EXIF till bilden. Man "programmerar" in brännvidd, maxbländare och sånt själv. Annars finns sånt inte med.

Min sitter helt ok - som vilket objektiv som helst, jag använder dom normalt fast monterade på objektiven, och lossar alltså bara mellan hus och adapter.

Huruvida en AF-adapter är bra eller inte beror framför allt på vilken brännvidd du använder, för mig funkar bättre mattskiva bättre på längre brännvidder, men på korta vinner AF-confirm. Man kan också förledas att tro att bara det lyser så ligger fokus rätt. Men så är det inte, sökarindikeringen är mycket mer liberal i sin tolkning än kamerans AF-krets. Så det kräver lite invänjning per objektiv också. Men det beror alltså inte på vilken adapter du väljer utan på att Canon konstruerat sökarindikeringen som man gjort.

Senast ändrad:
Tack för ett utomordentligt svar!

Om dom ligger runt den prisklassen på ebay är det definitivt där jag kommer leta efter dem.

AF är egentligen inte en prioritet lika mycket som det skulle kännas bra att ha det alternativet; nyttjar sällan af om det inte handlar om omständigheter som kräver det, vilket det heller sällan gör.
Kommer nog fota uteslutande med lång bränvidd när det kommer till Nikonoptik så då vet jag vad jag ska använda för det ändamålet.

Idén att alltid ha en adapter sittandes på Nikonobjektiv är också något som tilltalar mig, speciellt när kostnaden av adapterna ibland kan vara så billiga som ett bra pl filter. Dock förmodligen en slutsats jag inte hade kommit till själv :)
EXIF är mycket mindre viktigt; brukar ändå oftast ta bort synlig metadata så det är inget jag egentligen använder mig av.
Låter ju riktigt hyfsat detta

Kul, det gläder mig.

Ska precisera något angående mattskiva (EG-S i mitt fall). Jag avsåg då ljusstarka objektiv, är det inte såna du tänkt använda så kan du bortse från brännviddspratet ovan. Hur det är med ljussvagare objektiv har jag helt enkelt ingen aning om - eftersom mitt syfte med manuella objektiv har varit att komma åt ljusstarka och optiskt fina eller på annat sätt intressanta objektiv :)

Det kan mycket väl vara så att AF-confirm tillsammans med det längre skärpedjupet ljussvagare objektiv ger blir utmärkt...

ANNONS