Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bäst vidvinkelglugg för Nikon, med begränsad budget

Produkter
(logga in för att koppla)
jonasy skrev:
20-35 blir inte vidvinkel på en digitalkamera. De alternativ du har att välja på (finns ett par till, men de är inte lika bra):

Sigma 10-20, kostar ca 3000 beg.
Tokina 12-24, ca 3500 beg.
Nikon 12-24, ca 6000 beg.

De två sistnämda är bättre optiskt, presterar enligt tester likvärdigt. Finns väldigt lite fast optik att välja på iom att man måste ner mot 10-15mm för ordentlig vidvinkel och Nikon har inte gjort några speciella fasta gluggar för asp-c sensorn.

Med en vidvinkel är inte behovet av ljusstyrka lika stor dels för att man ändå inte kan få kort skärpedjup, och brännvidden gör att man kan ta handhållna bilder ner till 1/10-1/15s.

Om du vill lägga ut mycket pengar finns Nikon 14-24/2.8, oerhört bra optik som dessutom fungerar med fullformatssensorer. Tyvärr kostar den ca 19 tkr.

Beror mycket på vad man prioriterar och vilket test man väljer att lita på. Jag har själv ett Sigma 10-20 och är definitivt en riktigt skarp rackare. Vilket också redovisas i olika tester. Visst tappar den en del skärpa i kanten men till skillnad från de andra två så har den har ju en ännu mer extrem bildvikel också.
Men vi är väl allt för medvetna om Skillnaden mellan exemplar. Speciellt när det gäller "pirat"-gluggarna, men märkesoptiken är även dom långt ifrån felfria.

Man ska var också vara medveten om att det skiljer en hel del mellan 10mm (sigma) och 12mm. Det är klokt att testa de båda och jämföra, för 10 mm är verkligen häftigt extremt.
Sigmagluggen har dessutom inbyggd motor, vilket Tokinan saknar.

Jag köpte Sigma 10-12 pga att Tokina 12-24 inte gick att uppbringa vid tillfället, men jag har aldrig ångrat det "andrahands valet".

Men om du får tag i ett fint exemplar är båda dessa alternativ mycket prisvärda.

Och Nikon? Tja dubbla pengarna, men vad jag har läst och hört så är det få missnöjda användare.

/K

Sammanfattning

Jag drar slutsatsen att moderna fasta gluggar inte längre matchar zoomgluggarna, att originalgluggar är snäppet bättre än kopiorna och också betydligt dyrare. Att det inte ännu finns alternativ fast optik som matchar de riktigt vida zoomobjektiven. Att de nytillverkade gluggarna är optiskt bättre än gamla trotjänare.
Att Nikons ljusstarka f 2,8 zoomar är betydligt tyngre än ex 12-24 f4. Förutom att de är optiskt bättre då.
Rätta mej om jag har fel.
Tack ni som försökt leda mej genom den här labyrinten!!!
Anne-Sophie

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto