Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bäst batterier att använda (AA)

Produkter
(logga in för att koppla)

No52

Avslutat medlemskap
Hej, jag har en pentax k200 med ett batterigrepp. På en bra dag kan jag få 400 bilder om jag just laddat mina 4st 1 år gamla 2700 mAh GP och mina 4st (2+ år) 2500 mAh GP . Jag minns att batteritiden inte ens i början var i närheten av min väns då 2 år gamla Nikon d60 då jag använde 2500 mAh batterierna utan batterigrepp.

Är det en normal batteritid eller borde jag låta någon professionell ta en titt på kameran?

Jag letar nu hursomhelst efter nya laddningsbara batterier till kameran (jag har inte råd att skaffa lithium batterier var och varannan dag) som håller längre.

Vilka tror ni är de bästa att skaffa just nu?
 
Hej, jag har en pentax k200 med ett batterigrepp. På en bra dag kan jag få 400 bilder om jag just laddat mina 4st 1 år gamla 2700 mAh GP och mina 4st (2+ år) 2500 mAh GP . Jag minns att batteritiden inte ens i början var i närheten av min väns då 2 år gamla Nikon d60 då jag använde 2500 mAh batterierna utan batterigrepp.

Är det en normal batteritid eller borde jag låta någon professionell ta en titt på kameran?

Jag letar nu hursomhelst efter nya laddningsbara batterier till kameran (jag har inte råd att skaffa lithium batterier var och varannan dag) som håller längre.

Vilka tror ni är de bästa att skaffa just nu?



Jag använde tidigare olika GP (2300-2800) på min Pentax och de räckte max en dag, det var just ingen skillnad om jag använde kameran eller inte. Sen provade jag Energizer 2650 och nu håller batterierna 1 el 2 månader beroende på hur mycket som fotas......så jag kan rekommendera Energizer reachargeble.
 
Lithium

Hej!

Blir nog inte så dyrt med riktiga Energizer Lithium ändå. Här hemma har vi två K200 som vi använder dessa batterier i. Vi får ut minst 1000 bilder på en sats lithiumbatterier. Köper på Cyberfoto för 89 kr/6 st. För mindre än 200 kr kör du minst 3000 exp. Okej?

Mvh
Lars
 
Vilka tror ni är de bästa att skaffa just nu?
Det bästa brukar vara den"nya" typen NiMH, tex Sanyo Eneloop. Då slipper du den höga självurladdningen som den äldre typen av NiMH har.

Men det gäller också att man har en bra laddare som verkligen laddar batterierna fullt (men inte överladdar dom), Annars kommer man inte kunna utnyttja batterierna fullt ut och de kan snabbt tappa kapacitet.
Helst ska laddaren ha "refresh"-funktion som förbättra kapaciteten hos försämrade batterier

MH-C9000 är bland de bästa laddare du kan köpa.
http://www.mahaenergy.se/c9000.html
 
Men det gäller också att man har en bra laddare som verkligen laddar batterierna fullt (men inte överladdar dom), Annars kommer man inte kunna utnyttja batterierna fullt ut och de kan snabbt tappa kapacitet.

Har du nån referens på detta angående NiMh-batterier?
 
Har du nån referens på detta angående NiMh-batterier?
Det finns många referenser angående detta, men här är ett exempel.
http://www.batteriforeningen.se/lad...ikheter-och-skillnader-nicd--och-nimh-cellen/
Många påstår att NiMH-batterier saknar detta detta fenomen, men det stämmer ej i praktiken. Både NiCd och NiMH-batterier har en inbyggd minneseffekt, dock ej så markant uttalad hos NiMH-systemet.

Fenomenet kan förklaras med att om ett batteri upprepade gånger överladdas och samtidigt ej helt urladdas (ner till 1 Volt/cell) kan batteriet bygga upp en s.k. kallad minneseffekt, vilket gör att kapaciteten minskar.

Detta kan oftast avhjälpas genom att cykla batteriet några gånger, dvs upprepade fullständiga laddningar och urladdningar.

Även nya batterier och batterier som har lagrats en längre tid bör cyklas för att uppnå högsta kapacitet och lång livslängd.

Här finns också ett exempel på vilket effekt "recycle"-funktionen kan ha på batterier.
http://www.digitalhomethoughts.com/news/show/30656/2/1/3
 
Har oxå en Pentax K200. Jag använde mycket litiumbatterier i början - jag kom över ett parti väldigt billigt.

Sen provade jag Duracell ActiveCharge 2000 mAh som jag är grymt nöjd med. Prova dem (givetvis tillsammans med en riktigt bra laddare).

Före dessa använde jag någr Duracell 2650mAh, men dessa laddade ur sig själva alltför snabbt.
Jag trodde att en högre kapacitet (2650 mAh) skulle vara bättre till mig, men så var inte fallet.
 
Det finns många referenser angående detta, men här är ett exempel.
http://www.batteriforeningen.se/lad...ikheter-och-skillnader-nicd--och-nimh-cellen/


Här finns också ett exempel på vilket effekt "recycle"-funktionen kan ha på batterier.
http://www.digitalhomethoughts.com/news/show/30656/2/1/3


Finemang, man får tacka. Tror jag ska lägga de pengarna på en sån überintelligent laddare, min gp snabbladdare har lite tricks för sig ibland och man börjar ha en hel del batterier till alla blixtar så det kan vara värt att få ut lite mer kräm och hållbarhet.
 
Jag har en likadan kamera som du. Efter att ha provat flera olika märken av uppladdningsbara batterier kör jag nu med Sanyo Eneloop som jag köpt ganska billigt på eBay. De är verkligen så bra som det sägs. Helt överlägsna de jag använt tidigare. Rekommenderas....
 
Finemang, man får tacka. Tror jag ska lägga de pengarna på en sån überintelligent laddare, min gp snabbladdare har lite tricks för sig ibland och man börjar ha en hel del batterier till alla blixtar så det kan vara värt att få ut lite mer kräm och hållbarhet.

Jag använde en laddare från www,kjell,com och batterier från Clas Ohlson till kameran men till blixtar använder jag alkaliska batterier. Gärna från IKEA eller Kjell.com dom är billiga, varar länge och laddar snabbt i förhållande till NiMH-batterier. Powerbase batterier håller bara för ca 200 uppladdningar samma sak med Vanson batterierna från ClasOhlson. Det står 1000 på de flesta laddningsbara batterier men det är nog ett mått på missnöje mer än uppladdningscykler. Jag brukar ladda mina batterier högst en gång i veckan och det blir då i genomsnitt 50ggr på ett år. Sen håller dom i kanske två, två och ett halvt år. Det är en bra bit kvar till 1000. Det finns inga garantier på batterier... På två omgångar batterier tar jag ca 1500-2000 bilder eller ca 750-1000st / 8st batterier. GP batterierna har jag inte hunnit testa ännu.
 
MH-C9000 är bland de bästa laddare du kan köpa.
http://www.mahaenergy.se/c9000.html

Helt rätt att detta är laddarnas Rolls royce, men den är rätt så avancerad. Har man ingen som helst kunskap om lämpliga laddningsströmmar eller batteriladdning över huvd taget så anser jag att den är lite väl svår att förstå sig på. Är man teknikfreak däremot, så kör på... Det går att ställa in en väldans massa parametrar.
Jag vet folk som köpt den och bytt till nedanstående modell för att den var för avancerad.
Vill man ha en enklare laddare så rekommenderar jag denna i stället från samma tillverkare http://www.mahaenergy.se/c800s.html.
Den har jag själv sedan något år tillbaka och är mycket nöjd. Den tar 8 batterier vilket är väldigt trevligt när man som jag har flera blixtar som skall matas.
Den kan ladda mjukt (d.v.s. långsamt) eller snabbt och det finns ett refreshläge på den som man bör köra ibland för att hålla batterierna i bra skick. Mer finesser än så har i alla fall inte jag något behov av.
Det finns en modell som ser likadan ut men som tydligen är något snabbare men även lite dyrare, http://www.mahaenergy.se/c801d.html.
Det enda som inte är bra är att displayen kan vara svår att se (ingen belysning), men det är ett mindre problem.
Helt klart bland de bästa laddarna på marknaden.
Även Powerex batterier skall vara bra sägs det.
 
Jag kör med Hähnel Synergy laddare och batterier. Motsvarar Sanyo Eneloop.
Jag är nöjd :).
 
Kan vara intressant att kika på batterier lik GP's "ReCyko".

Maxladdat ligger de under de kraftfullare släktingarna. Men efter en tid laddade och oanvända i väskan kan det se lite annorlunda ut.
Har inge fakta på hur snabbt vanliga NiMh batterier tappar laddning, men intressant att kika på.

Har själv börjat använda ReCyko, för att jag inte skall behöva ladda batterierna var o varannan dag.
 
Pentax använder AA batterier därför att det är den bästa batterilösningen. Att använda sig av andra batteri-lösningar kallar jag korkat. Med AA batterier kan du ha en och samma laddare för alla batteribehov - exempelvis samma batterier för både kameran och extern blixt - och dessutom är batterierna billigare än specialbatterierna till andra kameror, så det är lätt och billigt att skaffa sig extra uppsättningar. Dessutom ger dessa batterier fler bilder per laddning än specialbatterier för andra kameror. En K-x kommer lätt upp i över 1 000 bilder på en laddning.
 
Ja, det är billigt att få ut över 1 000 bilder per laddning för batterier som kostar så lite som AA batterier gör så du har rätt där. Ett klart mer prisvärt alternativ för konsumenten än specialbatterier som är dyra om man behöver ett extra set och som måste laddas efter bara 500 bilder. Eftersom AA batterier är så billiga så är det billigt att ha flera uppsättningar som man byter mellan medan man har en uppsättning på laddning. Och eftersom den externa blixten använder samma batterier så behöver man bara ha med sig en laddare!
Ett helt klart överlägset och klokt val. Jag förstår inte varför andra tillverkare inte använder AA batterier, de är ju överlägsna!
 
Antar att du konverterat din bärbara dator till AA-batterier också då eller?

AA-batterier i annat än fjärrkontroller och Jens of Sweden MP3-spelare är bara korkat :)

Knappast miljövänligt heller.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.