ANNONS
Annons

Bärbar dator till bildbehandling

Produkter
(logga in för att koppla)
Minnet på grafikkortet har i princip noll och ingen betydelse för bildbehandling (alla moderna kort har tillräckligt). Det används vid 3D-rendering (och lagring av texturer) i spel och dylikt. Däremot har hastigheten på kortet viss betydelse för en del operationer i framför allt Photoshop (och ännu mer i Premiere om man är lagd åt videohållet). Lightroom påverkas ytterst lite av grafikkortets prestanda.

Begränsningarna i minneskapacitet för Windows kan ses här: https://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/aa366778(v=vs.85).aspx

Alla moderna datorer har 64-bitars processor och kan hantera från 8GB RAM och uppåt med Windows x64 installerat (och det finns ingen anledning att köra 32-bitars Windows) - Windows 10 som är det som levereras nu hanterar som lägst 128 GB i Windows 10 Home, och 2 TB i alla andra versioner.

Tack för svaret!

Jag använder en HP ENVY 17-j166no (i7 2,5 GHz, 16 GB och 1 TB SATA-disk) för bildbehandlingen med PS Elements. Fungerar fint och datorn utgör inte någon begränsning. Min erfarenhet från tidigare datorer är att det är viktigare att prioritera rejält internminne framför blixtsnabb processor. Jag skulle inte köpa något med mindre än 16 GB idag.

Tack för svaret!

Tack för svaret!
HP-modellen Pavilion ab221no har matt IPS-panel, 16 GB ram, i7 6500U 2 kärnor 2,5 GHZ, 256 SSD.
Kommentaren om att undvika strömsnåla processorer har en poäng, men någonstans måste jag kompromisssa, annars blir det för dyrt.
Den här bärbara kostar med rabattkod hos HP 7990 kr och finns med på Bäst i test-lista. Känns som att man får mycket för pengarna.

Jag såg att du gått ner i skärmstorlek till 15", då finns den nästan inget annat än de strömsnåla processorerna att välja på. Till det priset verkar den vara mycket prisvärd.

Skulle du få utrymmesbrist så kan man oftast sätta in en hårddisk istället för dvd-spelaren men hjälp av en hårddisk släde härifrån https://hddcaddy.eu/

Det man bör se upp med är vad det är för skärm. Ser att många rekommenderat gaming-laptops och de har ofta TN-paneler i sina bildskärmar. Dessa är värdelösa om man ska bildbehandla, då de visar fel färger. Kan se jättebra ut på din skärm, men på alla andras ser det ut som skit.
Så leta efter en laptop med en IPS-panel.

Förvisso en vedertagen sanning. Men undantag finns. Min bärbara MSI-maskin under W10 ger möjlighet till viss "in-house" kalibrering. En färdigbehandlad bild via den skärmen ser i stort sett identisk ut om jag visar den på min externa maskin som har en "riktig" bildbehandlingsskärm. D v s ser inte skit ut.

Mvh

Min Asus gaming dator visar helt fel fäger från fabrik. Kalla färger.
Men efter kalibrering så är det perfekt. När jag exporterat ut bilderna så lägger jag min lägger jag en iphone och en Samsung mobil precis under skärmen och granskar. Brukar stämma bra.
Till kunder granskar jag även bilderna på en vanlig okalibrerad kontorsdator innan leverans.
Varför gör jag det? Jo, för det är till stor sannolikhet att att bilderna tittas på en antingen okalibrerad skärm, apple eller androidtelefon. Om alla 4 skärmarna visar bra bilder är jag nöjd.

Har iofs just idag beställt en Eizo Flexscan 27" EV2736 som ska kopplas till min laptop. Den ska såklart också kalibreras.

/Stefan

Men efter kalibrering så är det perfekt. När jag exporterat ut bilderna så lägger jag min lägger jag en iphone och en Samsung mobil precis under skärmen och granskar. Brukar stämma bra.
Till kunder granskar jag även bilderna på en vanlig okalibrerad kontorsdator innan leverans.
Varför gör jag det? Jo, för det är till stor sannolikhet att att bilderna tittas på en antingen okalibrerad skärm, apple eller androidtelefon. Om alla 4 skärmarna visar bra bilder är jag nöjd.

Har iofs just idag beställt en Eizo Flexscan 27" EV2736 som ska kopplas till min laptop. Den ska såklart också kalibreras.

/Stefan

Tack för bra tips och kolla bilderna på flera skärmar!
Jag fotar bara för mitt eget nöjes skull, men visar jag bilder på FB vill jag naturligtvis att det ska se bra ut oavsett om betraktaren sitter med mobil eller vid dataskärm.

Men efter kalibrering så är det perfekt.
/Stefan

Tvivlar stark på att det går att kalibrera skärmen på en bärbar, däremot har du kanske gjort en profilering. Viktigt att hålla isär begreppen då det är två vitt skilda saker. Finns dock mycket bra artiklar här på forumet om just detta.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=165803&highlight=kalibrering
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=157012&highlight=kalibrering&page=3

/m

Ja jag menade profilera. Hårdvarukalibrering är något ovanligare hos gemene man. Finns väl inte värst många skärmar som kan.

Tvivlar stark på att det går att kalibrera skärmen på en bärbar, däremot har du kanske gjort en profilering. Viktigt att hålla isär begreppen då det är två vitt skilda saker.

/m

Men har jag eller du blandat ihop begreppen? Kalibrering kan man göra på de allra flesta saker, inte bara skärmar. När det gäller skärmar har i alla fall jag tänkt och läst att det går att göra på två sätt. Antingen hårdvarukalibrering, dvs man ändrar i skärmens LUT direkt, eller via mjukvarukalibrering, dvs att man skapar en profil som via operativsystemet läses in. Denna kalibrering görs normalt i färre antal bitar än hårdvarukalibrering och blir därför inte lika exakt. Men det är fortfarande kalibrering.

Profilering är för mig att bestämma skärmens profil. Detta ingår i en kalibrering (annars är det svårt att säga hur man ska korrigera). Men den säger bara hur väl skärmens output motsvarar vad den borde vara, och innefattar alltså inte en kalibrering, då man ställer in för att få skärmen att så exakt som möjligt visa korrekta värden.

Men när jag söker på detta hittar jag en del sidor som kallar "mjukvarukalibreringen" för profilering ser jag. En aning förvirrande.

Använder en spyder4pro och deras hemsida står typ kalibrering och inte profilering. Oavsett vad är det såklart en mjukvaruhantering som får färgerna på displayen att visa så korrekt som möjligt.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar