Annons

Bärbar dator HJÄLP

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej absolut inte, Saken är bara den att ja är van att sitta på en stationär dator 21 tum med trinitonrör och upplösning 1600x1200 på 85 hz. Vilket antagligen gör att man kanske sätter ribban rätt högt.
 
Jag är van att sitta vid en tft NEC 2180UX (se recensioner), så när jag skrev att skärmen inte är någon höjdare så menar jag att den är medlemåttig i förhållande till en toppskärm. Den duger bra till det mesta. Det finns bärbara datorer med mycket bättre skärmar, men då är priset också mycket högre. Som helhet är jag väldigt nöjd med min Acer 3002LMi, och jag har inte hittat något som klår den när det gäller prestanda i förhållande till pris.

Det enda som är kritiskt är batteritiden. Har man oftast tillgång till ett eluttag så är det ju inget problem. Annars så ska man nog satsa på en Pentium Mobile processor. Återigen, betydligt dyrare.
 
ok ja denna bärbara värd är inte lätt och specielt inte när man inte är insatt har lekt o bygg med stationera datorer hela livet. Men nu känner jag att en Stationer är det ända rätta. Ta med sig när man reser, tar mindre plats i hemmet. har hittat en dator som jag fick tips om tidigare här ACER AS5021WLMI AMD64 kostar dock 10.000:- Men det får det kanske vara värt. Tanken är ju ändå att man skall behålla den länge. Kanske blir högskolan sen o då vill man ha dator o skriva arbeten på med mera. Foto intresset kommer ju alltid att finnas där också. Så jag hoppas kunna ha den ett par år. Och som alla ni som har erfarenhet av Laptops så är det väl Ram minnet som är det viktigaste med tanke på att hdiskarna är långsamare.
 
Ska du ha en bärbar dator som helt ska ersätta en stationär så är det förstås andra krav än när man har den som extradator att ta med vid behov. De flesta bärbara har i alla fall utgång för extern bildskärm, så man kan koppla den till en bättre skärm vid behov.
Det är också värt att tänka på att det ofta är svårare och definitivt mycket dyrare (hutlöst) att uppgradera en bärbar med t ex en större intern hårddisk. Det finns massor av forum och sajter världen runt där man bara pratar bärbara, så ta tid på dig och kolla till du hittar vad du vill ha.

Lycka till!
 
Sjælv så blir min næsta pc en 12-13 tum widescreen som ær långt mer mobil æn en 15 tummare. Många tror inte att det skiljer mycket men det gøør det allt;)!

Hemma har man så en extern 20 tummare, bra mus osv,,

Mycket med detta har med vana att gøra. Så ser jag det i alla fall.

/MVH Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
Sjælv så blir min næsta pc en 12-13 tum widescreen som ær långt mer mobil æn en 15 tummare. Många tror inte att det skiljer mycket men det gøør det allt;)!

Hemma har man så en extern 20 tummare, bra mus osv,,

Mycket med detta har med vana att gøra. Så ser jag det i alla fall.

/MVH Niclas,

Kanske om man köper en PC på ca: 1kg..
Jag upplever ingen större skillnad i mobilitet mellan min gamla Ibook 12" och min powerbook 15".. faktiskt..
 
j3n5 skrev:
Kanske om man köper en PC på ca: 1kg..
Jag upplever ingen större skillnad i mobilitet mellan min gamla Ibook 12" och min powerbook 15".. faktiskt..

Oj,, jag æger sjælv en 15tums pc och jag vågar inte kalla ngt som ær 15 tum før mobilitet. En 12 tums nætt pc ær ca som ett a4 ark ihopklappad (lite tjockare dock;).... Nær allt skall packas så hade inte en 15tummare føljt med mig iaf. Inte heller en 14".

Før mig blir en pc mobil nog nær den utan mycket ork føljer med øvrig fotoutrustning på flyg och stuga till stuga,vandringar. En 12" funkar i dessa lægen før mig.

Men visst kan man uppleva detta på olika sætt, vanesak ær det vel..

MVH Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
Oj,, jag æger sjælv en 15tums pc och jag vågar inte kalla ngt som ær 15 tum før mobilitet. En 12 tums nætt pc ær ca som ett a4 ark ihopklappad (lite tjockare dock;).... Nær allt skall packas så hade inte en 15tummare føljt med mig iaf. Inte heller en 14".

Før mig blir en pc mobil nog nær den utan mycket ork føljer med øvrig fotoutrustning på flyg och stuga till stuga,vandringar. En 12" funkar i dessa lægen før mig.

Men visst kan man uppleva detta på olika sætt, vanesak ær det vel..

MVH Niclas,

Har nästan alltid min PB med mig i fotoryggan. Även på mina dagsvandringar i naturen..

Men visst, hade Apple haft en PB med 13.3" skärm i Vaioklass hade jag nog köpt den istället...

Ps.. En powerbook 15" är nätt mot nästan vilken pc-laptop som helst..
 
j3n5 skrev:
Har nästan alltid min PB med mig i fotoryggan. Även på mina dagsvandringar i naturen..

Men visst, hade Apple haft en PB med 13.3" skärm i Vaioklass hade jag nog köpt den istället...

Ps.. En powerbook 15" är nätt mot nästan vilken pc-laptop som helst..

Ja, jag har aldrig hanterat bærbar mac (men sett,,) så kanske ær de mycket nættare æn motsvarande pc.

Ja, Vaio har fina skærmar. De har också en 13,3 widescreen" i sitt program om jag inte misstar mig.

/Niclas,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.