Annons

Bära kameran???

Produkter
(logga in för att koppla)
Såg en vid slussen i stockholm ikväll som bar på 2 st D3 en på vardera axeln, så så kan man ju bära runt sisådär 130 000 kr på ett av Sveriges högst brottsbelastade ställe. Dessutom NIKON D3 i stor fet gul text över bägge axlarna. Smart, Nej! försäkrad? troligtvis!
 
tobias- skrev:
Förlåt om jag snor tråden...

Hur kokar man ägg?
Ta bort objektvet på kameran och knäck ägget så spegeln och allt blir nereggat börja köra med serietagning till slut kommer friktionen stega ägget till äggröra.


Lägg äggen i kallt vatten i en kastrull. Vattnet ska precis täcka äggen. Låt koka upp utan lock. Sjud äggen ca 2 min för löskokt ägg, ca 5 min för mjukkokt och ca 8 min för hårdkokt ägg. Spola äggen i kallt vatten någon min innan de serveras så att kokningen avstannar.
· Lägg äggen försiktigt med hjälp av en sked i kokande vatten i en kastrull. Vattnet ska precis täcka äggen. Sjud äggen ca 3 min för löskokt ägg, ca 6 min för mjukkokt och ca 10 min för hårdkokt ägg. Spola äggen i kallt vatten någon min innan de serveras så att kokningen avstannar.
 
tobias- skrev:
Förlåt om jag snor tråden...

Hur kokar man ägg?

Beror ju lite på hur din kravspec ser ut..

1. Lägger i äggen i kastrullen
2. Häller kallt vatten i kastrullen
3. Sätter på spisplattan
4. Ställer kastrullen med äggen (och vattnet) på plattan
5. Låter vattnet koka upp
6. Ställer timern på 8 minuter (+/- 20 sek)
7. Tar av kastrullen från plattan när klockan i timern ringer
8. Sätter kastrullen i vasken
9. Spolar med kallt vatten
 
Jeppe skrev:
Beror ju lite på hur din kravspec ser ut..

1. Lägger i äggen i kastrullen
2. Häller kallt vatten i kastrullen
3. Sätter på spisplattan
4. Ställer kastrullen med äggen (och vattnet) på plattan
5. Låter vattnet koka upp
6. Ställer timern på 8 minuter (+/- 20 sek)
7. Tar av kastrullen från plattan när klockan i timern ringer
8. Sätter kastrullen i vasken
9. Spolar med kallt vatten

Jag vill ha goda ägg.

Ska man använda stor eller liten kastrull? (kastrull är ett roligt ord)
 
röka ägg? där går väl ändå gränsen. eller menar ni de små rökta fiskäggen man har på de kokta? det är gott.

koka ägg är rätt komplicerat, men i korthet ska man koka dem i 65 grader i 6 timmar: http://khymos.org/eggs.php
 
Olsin skrev:
Kan vara en felskrivning. Röta ägg ska det nog vara, dvs hur skapar man ett rötägg.
Dom behöver man inte skapa, dom finns redan. Jag har t.ex. hört på TV att "det finns rötägg inom varje yrkesgrupp", så det är väl bara att leta upp en yrkesgrupp så hittar du rötägg där. :)
 
Sex timmar för att koka ägg låter lite överdrivet tycker jag. Jag testade däremot med 45 minuter (se t.ex. http://kortomgott.taffel.se/2008/01/31/arets-kock-45-minutersagg/) med utmärkt resultat.

Den gulsvarta remmen med Nikonloggor har man tyvärr inte någon nytta av ens när man kokar ägg i 45 minuter.

Om man vill kunna förvara sina ägg i filmburkar som proviant när man är ute i skogen, rekommenderar jag att man letar rätt på nån sån där gammal kamerarem som hade elastiska fästen för just filmburkar (eller äggburkar då).

Man ska inte bära kameran på magen när äter äggen, då löskokt ägg och elektronik fungerar dåligt ihop!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.