Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Avtala bort rätten att göra kopior för eget bruk?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hela upphovsrätten är kanske absurd. Men det är den som betalar hyra och mat.

Det finns naturligtvis nyanser av allt. Men om kunden nu medvetet skrivit på ett avtal och ändå inte har någon intention att följa det är det rent grisigt.
Det är inte upphovsrätten det är fel på här - utan kunden.

I normalfallet - där fotografen inte ställer några sådana krav på kunden - och inte har något emot att den snyltar på hans upphovsrätt med lite privata kopior i rimlig omfattning är det en helt annan sak.

Kunden borde i det nämnda fallet uppsökt en annan fotograf om hon inte var nöjd med villkoren i avtalet.

(jag blir eventuellt lite extra upprörd eftersom jag på sistone haft problem med flera modeller som fått för sig att "det är ju jag på bilden - då får jag göra vad jag vill med den")

Håller med om att folk som sysslar med framställning av upphovsrättsskyddat material bör ha bättre koll på lagen än allmänheten.

Då kanske vi skulle slippa dumma kommentarer om att konsumenter "snyltar" och "stjäl" när de utnyttjar de balanserande rättigheter som upphovsrätten faktiskt erbjuder konsumenterna i utbyte mot att den ger skapare ett begränsat monopol på sina verk.

mindbash skrev:
Kunden borde i det nämnda fallet uppsökt en annan fotograf om hon inte var nöjd med villkoren i avtalet.

Det skulle hon absolut gjort, eller kontaktat fotografen och kommit överens om hur man kunde lösa frågan med julkorten.

Möjligheten att göra enstaka privata kopior är jag tveksam till om fotografen kan avtala bort, men julkorten är ju inte riktigt samma sak. Hon kanske har 300 vänner.

wsaar skrev:
kanske vi skulle slippa dumma kommentarer om att konsumenter "snyltar" och "stjäl" när de utnyttjar de balanserande rättigheter som upphovsrätten faktiskt erbjuder konsumenterna i utbyte mot att den ger skapare ett begränsat monopol på sina verk.

Tja, det är alltid bra att börja dagen med att bli kallad dum. Då kallar jag dig för tomte.

De balanserade rättigheterna är rätt begränsade. Oavsett var upphovsrättsliberalerna anser. Och det finns som sagt nyanser. Några julkortsutskick är inte aktuellt.

Om du tycker att mina uttryck är fel får det vara ditt problem.

Försörjer du dig på din upphovsrätt?

Hon har skrivit på avtalet, det gäller oavsett vad upphovsrätten säger.

Etiken är klar, att sedan göra kopior ändå handlar om moral.
Givetvis kan hon bli stämd för egengjorda kopior, hon har skrivit på avtalet.

När det gäller de här erbjudandena förstoring från en bild så tror jag inte att företaget i sig gör fel. Utan det är den som skickar bilden som är medveten om att det finns en copright. Däremot så låter de bli att fråga.

Jag kan inte låta bli att tycka att det är dessa typer av slitningar som är riktigt spännande och som på sikt också kommer att ta branschen i stort vidare.

Det är kul - tycker jag - att folk vill ha mera personliga julkort, tackkort, grattiskort och allt vad det nu må vara. Däremot finns det väl två läger ännu så länge, dels branschpraxis och riktpriser för efterbeställda kopior/användning och så konsumentledet som kanske inte gärna vill betala mera än en tia för ett tackkort.

Det ligger nog mera på fotograferna att kunna anpassa sig och erbjuda dessa tilläggstjänster och samtidigt kunna förklara varför priset för tackortet kanske är något över det på Posten. Att det handlar om fackmannamässigt framställda produkter.

Kanske handlar det också om att redan i anbudsförfarandet med större tydlighet för kunden presentera vilka tilläggstjänster det finns att tillgå och vad dessa kostar.

Tja, det är alltid bra att börja dagen med att bli kallad dum.
Jag kallade inte dig dum, bara de osakliga delarna av din retorik.

Angående personligt bruk. Om personen skickar ut ett begränsat antal julkort till sina närmaste vänner är det mycket möjligt att det skulle falla under rätten för exemplarframställning till personligt bruk. Huruvida avtalet gäller eller inte har jag ingen åsikt om, men man bör som sagt förutsätta att avtal man skriver på gäller.

Ja, jag försörjer mig på framställning av upphovsrättsskyddat material (arbetar som systemutvecklare).

wsaar skrev:
Jag kallade inte dig dum, bara de osakliga delarna av din retorik.

Osaklig är din bedömning.

Angående personligt bruk. Om personen skickar ut ett begränsat antal julkort till sina närmaste vänner är det mycket möjligt att det skulle falla under rätten för exemplarframställning till personligt bruk

Jag är däremot tveksam. Man får framställa enskilda exemplar (julkortsutskick - såvida man inte har väldigt få vänner lär knappast kvalificera sig till enskilda exemplar) för enskilt bruk. Om man sprider bilden på det sättet borde det inte heller falla under 'enskilt bruk'.

Ja, jag försörjer mig på framställning av upphovsrättsskyddat material (arbetar som systemutvecklare).

Då tillfaller ju visserligen upphovsrätten din arbetsgivare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar