Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

avtagbar bildstabilisator...

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu gör du som vanligt din egen tolkning så att du kan få fortsätta vifta mot väderkvarnarna.

Är ju inte riktigt så. Läs själv. Du gör ju tom samma sak igen i det här inlägget.

Det är nog inte många Canonägare som tycker att det är något positivt att husen saknar sensorstabilisering (var i all världen får du det ifrån?), snarare bryr de sig inte då deras behov ändå är tillfredsställda.

Nä, det borde det rimligen inte vara. Men tydligen blir många Canonägare så uppretade på att en brist i systemet uppmärksammas så att man slår ifrån sig och försvarar det med argument som blir rätt komiska att läsa.

Det var ju detta som du replikerade i din första post och slog ifrån dig att Sony-ägare försvarar sig för att de skriver längre eller nåt. Sara, det handlar inte om Sony och det har aldrig varit något försvar av sensor-shift för det finns inga argument emot det annat än "buuu det är dåligt".

Läs från början själv och se alla argument varför Canon inte ska ha sensorbaserad stabilisering. Vaddå behovet är uppfyllt? Hela frågeställningen i tråden baserades på ett enormt behov därför att det inte finns någon stabilisering alls för ett brett område med objektiv.

Ställer du däremot sensorstabilisering mot optisk bildstabilisering ...

Det här blir ju löjligt. Sara, förstår du inte att det är just det som jag INTE gör. Förstår inte hur ni vrider till det till en fördel med att Canon inte har stabilisering i husen? Att ha stabilisering i kameran hindrar ju som sagt inte användandet av stabiliserade objektiv på något sätt.

Sedan återkommer du ständigt till vad som saknas i Canons utbud, det vill säga stabiliserade fasta objektiv med normal eller vidvinkel. Detta är ett otvetydigt faktum, men ställt till de reella alternativet för att åstadkomma detta (dvs. ett systembyte) föredrar de flesta Canonanvändare att stanna kvar och hoppas på framtida lösningar...

Det är inte "vidvinklar och fasta normalobjektiv" det handlar om utan i princip alla objektiv utom teleobjektiven (där det kostar rejält extra), vilket i första hand är intressant för en marginell grupp fotografer. (Visst finns det drösvis med billiga kitzoomar typ F/3.5-5.6 med IS. Tydligen så är det enkelt att fixa på dessa och säkert är inte kraven så höga heller, men det är väl inte där ni vill hålla er?)

Förstår att ni kör vidare med Canon "trots" detta därför att det finns andra saker ni gillar och att detta ligger långt ner på priolistan. Alldeles självklart förståeligt, men ni skickar ju alldeles fel signaler till Canon när ni säger att det är bra som det är för att det som Canon gör är alltid bra typ.

Sen kommer frågeställinngen, vad ska vi göra för att det inte finns stabilisernig och svaren blir "objektivbaserad stabilisering är bättre än sensorshift", men DET FINNS INTE och svaret "objektivbaserad stabilisering är bättre än sensorshift och Sony är dumma. Jo, men det sknasa ju stabilisering alls? "objektivbaserad stabilisering klarar 10 steg sensorshift bara 1-2 och Sony kan inte vinna"

/Mats

Sen är det såklart andra saker som också avgör, t.ex. hur pass bra kamerans ljusegenskaper är. Med min Sony A580 kan jag mycket väl fotografera inomhus i sporthallar med mitt 70-200. jämfört med Canon 7D/60D/600D så är skillnaden i brusprestanda nästan 2 EV. Detta gör att vid bibehållen bildkvalite om man vid given bländare på Canon ligger på t.ex ISO 400 och 1/60 sek kan man med Sony-systemet vid ISO 1600 ligga på 1/250 sek istället. Detta kombinerat med bildstabilisering gör att hela systemet blir totalt överlägset i en sådan situation och kostar bara bråkdelen.

Det sista var iofs lite OT, men om Canon lägger sitt krut på att göra en ännu bättre sensor så minskar behovet lite grann av stabilisering, så det kanske blir bra ändå.

/Mats

Visst är det skillnad, men enligt DxO skiljer det inte nästan 2 steg, snarare knappt 1 steg. Övrig sensorprestanda följer samma mönster.

Bilagor

• 7DvsA580001.jpg
    7DvsA580001.jpg
    26.5 KB · Visningar: 127
  • 7DvsA580001 - Kopia.jpg
    7DvsA580001 - Kopia.jpg
    50.6 KB · Visningar: 124
Vad menar man med färg och ton här?

Olle

Samma definition som DxOMark Tonal Range (bits) och Color Sensitivity (bits). Samt brus (dB) och dynamiskt omfång (Ev).

Enligt Mats text citerad ovan mäter han brus i Ev, troligtvis ett skriv/tankefel. I beskrivningen likställdes 7D på ISO 400 med A580 på ISO 1600 så det var troligen 2 ISO-steg han syftade på. Eller att det skiljer "nästan" 2 Ev i DR vid ISO 100 vilket "nästan" stämmer då den siffran är 1,3 Ev.

Sensorn i A580 är jättefin vilket är kanon. Men 7D är inte sååå dålig, den har ändå funnits på marknaden i 1½ år.

Senast ändrad:
Funderar faktiskt på att byta

Följer den något ansträngda debatten med intresse. Faktum är att jag som Canon-ägare allvarligt överväger att byta till Sony. Då jag är i färd med att uppgradera till FF kommer jag dock först att se vad C, N, och S lyckas få fram i sina nya generationer av FF-kameror.

Framförallt är det två saker med Sony som intresserar mig:
- AF med Zeiss-optik (som i mitt tycke renderar klart bättre färger och mikrokontrast än Canons motsvarigheter)
- Stabilisering på snabba och "korta" objektiv, läs 35,24-70,85,135

De kända svagheterna hos Sony (problematiskt med studioljus, samt brist på långa telen) är inget som bekymrar eller intresserar mig. Dock är jag lite tveksam till ISO-prestanda hos A850/A900. Om de lyckas lösa detta till den nya generationen så är Sony ett riktigt attraktivt alternativ.

om fler skulle vädra dessa tankegångar skulle säker t(som tidigare skrivits) både Nikon och Canon att tänka om

mitt inlägg i debatten som säkerligen kommer att fortsätta.

Följer den något ansträngda debatten med intresse. Faktum är att jag som Canon-ägare allvarligt överväger att byta till Sony. Då jag är i färd med att uppgradera till FF kommer jag dock först att se vad C, N, och S lyckas få fram i sina nya generationer av FF-kameror.

Framförallt är det två saker med Sony som intresserar mig:
- AF med Zeiss-optik (som i mitt tycke renderar klart bättre färger och mikrokontrast än Canons motsvarigheter)
- Stabilisering på snabba och "korta" objektiv, läs 35,24-70,85,135

De kända svagheterna hos Sony (problematiskt med studioljus, samt brist på långa telen) är inget som bekymrar eller intresserar mig. Dock är jag lite tveksam till ISO-prestanda hos A850/A900. Om de lyckas lösa detta till den nya generationen så är Sony ett riktigt attraktivt alternativ.

om fler skulle vädra dessa tankegångar skulle säker t(som tidigare skrivits) både Nikon och Canon att tänka om

mitt inlägg i debatten som säkerligen kommer att fortsätta.

A850/A900 börjar bli lite ålderstigna vid det här laget och är inte så moderna med LV, filmning osv. De har inte allra bästa ISO-prestanda, men med en bra RAW-konverterare är det långt ifrån så dåligt som deras rykte. Otroligt härligt välbyggda kameror och med bra ljus så presterar dom fantastiskt.

Lär komme en ny FF troligtvis i slutet av året. Räkna med superbra prestanda från början, men sen kommer den förmodligen ha lång livslängd och i slutet kommer den nog inte heller hänga med riktigt. Säkerligen kommer den att vara med optisk sökare av högsta klass, medan den nya APS-C som lanseras tidigare kommer att vara en SLT-modell med EVF.

Finns fördelar och nackdelar med alla system och Sony är inte på något sätt förskonat, men de har bra framåtlut och är roligt innovativa. Att det skulle vara något problem med studioljus och Sony har jag aldrig hört om, (annat än med A55 som blir mörk i sökaren, men ite för andra modeller.)

Även Canon 5D2 är ju i slutet på sin levnadscykel och det lär förmodligen komma en mycket bra uppföljare till den, troligtvis innan Sony. Sen kommer Nikon med sin och troligen Sony-sensor. Inte omöjligt att dom lyckas tweaka till elektroniken runtomkring så att det blir lite bättre än Sony på vissa sätt, men sämre på andra. De två specifika skäl du anger lär bara finnas i Sony-systemet.

Lycka till. Framtiden får utvisa.
Kan dock säga att trots att A850 är ålderstigen så är den en underbar kamera. Har en sådan och är supernöjd. Går att få tag i fina begagnade runt 10 000 kr. nu, så egentligen behöver man inte vänta.¨

Fast detta blir OT i ett Canon-forum, så jag checkar ut från detta.

/Mats

Oj vilket seriöst jobb du lagt ner.
Frågade faktiskt av genuint intresse och absolut inte för att dissa Canon.

Fina objektiv helt klart. Siffrorna visar att fler än jag trodde köper varianterna med stabilisering trots den relativt stora merkostnaden. Bakgrunden till min undran var att mitt Tamron 70-200/2,8 presterar så otroligt fantastiskt optiskt sett, så jag undrar om det egentligen finns så mycket utrymme för förbättring overhuvudtaget. AF är lite seg dock och där är jag säker på att Canons gluggar är betydligt bättre, det är ju er paradgren.

Du Anders som gillar Solsidan. Om du kollade på senaste avsnittet fick du lära dig att Sony A900 är den ultimata kameran att fotografera hemmorojder med ;-).

/Mats

Canon optiken finns ju även för 19.000~ hos rajala, förstår inte din jämförelse alls faktiskt.

Pratar inte om priset.

Undrade om Canon 70-200/2,8 var så mycket bättre än Sony 70-200/2,8 som påståtts.klart att det kan finnas killnader, men jag tror inte att den är högst minimalt hårfin som knappt någon kan upptäcka. Speciellt inte just när stabiliseringen i objektivet arbetar, men alla tester osv. görs med den avstängd. Däremot finns ju alltid råden att med Canon ta en serie bilder för att inte alla blir skarpa när stabilisering är aktivt och pga att sökaren också blir stabiliserad så går det inte att avgöra när det optimala tillfället ur skaksynpunkt för att trycka av precis då.

(Tog fram ett par länkar med det högsta priset för Canon och det lägsta för Sony för att retas lite, eftersom det gjordes liknande tidigare fast tvärtom.)

/Mats

(Tog fram ett par länkar med det högsta priset för Canon och det lägsta för Sony för att retas lite, eftersom det gjordes liknande tidigare fast tvärtom.)
/Mats

Hej,
Jag försökte inte förvränga prisbilden. Jag jämförde svenska efotohandlare och då trillade franska Pixmania bort. Kvar blev Rajalas 19,4K för Canon och Japans 19,7K för Sony. Generellt sett är Sonyn dyrare i Sverige medan det verkar vara tvärt om i Europa. Köpläge i Tyskland för 15.500kr inkl. moms och frakt http://www.foto-erhardt.de//product_info.php?products_id=350010?

En länk där man kan jämföra den optiska skillnaden mellan sigma 70-200 2,8 mot canons 70-200 2,8

http://www.the-digital-picture.com/...meraComp=453&SampleComp=0&FLIComp=3&APIComp=0

Intressant länk!
Var en rejäl skillnad, men sen provade jag med Tamron istället. Avsevärt bättre och minimal skillnad och i jämförelse med Canons andra 70-200 är det bättre.

Fast undrar om det är nåt skumt med den där sidan. Det går att ställa in 280 och 400 mm. brännvidd på ett max 200mm-objektiv och det blir samma utsnitt i 100%, men bilderna blir olika...

/Mats

Intressant länk!
Var en rejäl skillnad, men sen provade jag med Tamron istället. Avsevärt bättre och minimal skillnad och i jämförelse med Canons andra 70-200 är det bättre.

Fast undrar om det är nåt skumt med den där sidan. Det går att ställa in 280 och 400 mm. brännvidd på ett max 200mm-objektiv och det blir samma utsnitt i 100%, men bilderna blir olika...

/Mats

280mm = 1.4x Extender II 400mm =2.0x Extender II

Det finns riktiga lösningar och de fungerar till både kikare och kamera. Lite klumpigt, rätt dyrt och drar ganska mycket ström, men det fungerar verkligen och är man på en båt så är det det enda som fungerar.

http://www.ken-lab.com/stabilizers.html

Man monterar gyrot i stativfästet på objektivet - skruvar åt ordentligt, startar och håller kameran mjukt (inga låsta leder) och gärna med tjocka torgvantar som det är HF-vibrationer också - se det fungerar - på riktigt.

En KS-4 fungerar bra för normala DSLR med normala teleobjektiv.

http://www.hofmann.se/shop/produkt/list-all-products.html
i Sverige har en del av Kenyon Labs produkter, de kan säkert ta hem en KS-4 om någon så önskar även om de inte har den på hemsidan.

Känns det som man håller i en stor vinkelslip? Alltså blir svårt att byta riktning på grund av att en stor massa snurrar?

ANNONS