Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Avbeställa order...

Produkter
(logga in för att koppla)

roypeter

Aktiv medlem
Hej,

Vill bara informera mig om gången kring detta.

Utan att nämna vilket företag det gäller, hur gå till väga om man vill avbeställa en order man har för att man tycker att det tar för lång tid?

Det har nu tagit en månad sen jag beställde varorna, och de verkar inte längre villiga att svara på mina mail. Kanske de har semester, vad vet jag??

Finns det risk att man åker på någon expeditionskostnad eller dylikt?
 
Jo, det blir väl det snart..

Jag vill fortfarande ha varorna men tiden är en faktor för mig. 23:e augusti åker jag utomlands och då måste grejerna ha kommit och jag måste dessutom veta att de är fungerande. Vad händer om grejerna kommer i början på augusti och det är funktionsfel?

Men när jag frågar dem om varför det dröjer vill de inte svara..
 
Senast ändrad:
Men berätta för guds skull vilket företag det gäller så vi andra kan undvika det! Snälla?
 
Jo Adam,

Jag minns ditt lilla inlägg om din dispyt med dem.

Jag ville dock ge dem en chans för mina tidigare erfarenheter med dem har varit positiva.
 
Så länge du inte fått varorna skall det enligt distansköplagen/konsumentköplagen inte kosta dig något.
 
Det låter märkligt att du ska behöva betala för att du avbokar grejor du ännu inte har fått, så länge det inte rör sig om superduperovanliga grejor som typ en Canon EF 1200/5,6 eller nåt sånt...
 
Känner igen problemet med långa leveranstider därifrån! Avbeställde själv ett filter som tagit ett par månader och fortfarande inget svar på när det skulle komma! skickade då ett vänligt men bestämt mail och avbeställde filtret. kruxet var att jag förbetalt filtret via en tidigare beställning, men jag gav bara mitt kontonr och en dag senare fanns pengarna på mitt konto. Det ska trots allt fotoelektronik ha kredit för;-)

mvh
PG
 
Fick en affärsid´´e när jag läste denna sträng.

Locka med låga priser och snabbt svar på beställningar. Ha inget i lager, utan beställ hem först när kunds order inkommer och på ett sådant sätt så att rabatter och fraktkosnader kan optimeras hos grossist. Skicka ett svar till kunden och tacka för ordern. Det håler kunden gladf en vecka. Skicka efter en vecka och meddela att varan är restnoterad men levereras så snart den inkommer. Detta håller kunden glad ytterligare än vecka. Berätta om de låga priserna som butiken håller och allt görs för att kubnderna ska få sp billiga varor som möjligt. Håller kunden glad en vecka till.
 
Vad har ni för krav på leveranser egentligen!
Om varan finns i lager och man beställer innan deras post gått iväg för dagen, och varan inte dyker upp dagen efter, då skickar man hatbrev!! Kommer inte grejerna dagen efter det avbeställer man och skickar fler hatbrev!
Hur ska man kunna få service om ingen kräver det?
 
Jag sitter i en liknande situation (med skillnaden att kommunikationen med leverantören funkar alldeles utmärkt). Beställde prylar för tre veckor sedan; måste ha dem om ett par veckor. Om det inte finns några besked på leveransdatum i mitten av nästa vecka så blir det till att försöka hitta alternativ leverantör som kan fixa prylarna snabbare (och antagligen dyrare...).
 
Det ska nog inte vara några problem. Jag känner igen situationen med fotoelektronik. Det var samma sak för mig när jag hade beställt ett objektiv. Det som störde mig mest var att de inet hörde av sig när det blev nya leveransfördröjningar och när jag ringde och undrade vad grejorna blev av verkade irriterade på mig som ringde och frågade.

Objektivet skulle komma 1 vecka efter beställning. 5 veckor efter avbeställde jag det. Två dagar senare hade jag ett från cyberphoto.

/PN
 
Har också råkat ut för orimligt sena leveranser dock från andra företag och det har aldrig varit några problem att avbeställa varorna. I de fall företaget inte hör av sig och meddelar att leveranstiden blir avsevärt längre än man tidigare uppgivit anser jag inte att beställningen kan anses bindande.

/ Kent
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.