Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Avancerad amatör-hobby fotograf...

Produkter
(logga in för att koppla)

markanini

Guest
...Är vad jag är och jag tännkte köpa en systemare.
Några förslag?

Är det någon som vet var jag kan hitta affärer som är passar sånna som jag(d.v.s avancerade amatör-hobby fotografer)?
Det finns bara affärer för amatörer och affärer för yrkesfotografer. Inget mellanting, verkar det som. I Malmö.
 
Mattsons Foto i Lund är nog precis vad du letar efter. De är kunniga och har brett sortiment.

Canon Eos 300 eller 30 är kameror som man kan "växa med". De har både enkla och avancerade funktioner. Satsa hellre på den enklare kamera och lägg några extra kronor på objektiv. De billigaste zoomobjektiven är inte för roliga. En 28-105/3,5-4,5 samt en 50/1,8 är en billig och slagkraftig kombination med ljusstyrka och flexibilitet.
 
Mattsons rekomenderar jag inte. Har sett och hört dom blåsa aldeles för många kunder för att dom ska kunna kallas seriösa.

Lita inte på fotoaffärer. Känner inte till någon annan bransch där expediterna äffärerna ljuger mer än foto. Ta reda på vad du vill ha genom t ex Fotosidan och olika fototidningar. Använd sedan bara affären till att köpa det du ska.
 
Visst ska man inte lita på vad expediterna säger. Men Mattssons har i alla fall nästan alla modeller hemma att klämma på. Sedan ska man läsa på på fotosidan och handla på postorder...

Jag tycker de är helt OK på Mattssons även om de likt alla andra fotoaffärer ibland hittar på en del när deras kunskaper brister.
 
Mattssons har ett ganska stort sortiment och jag har fått bra hjälp av personalen men jag tycker att de är dyra jämfört med många andra affärer.
Har du kollat på fotoelektronik i Malmö?

/ Mattias__o
 
Sedan ska man läsa på på fotosidan och handla på postorder...

PÅ det här sättet tar man död på foto affärerna.
Prata med dem och be dem lämna ett pris.
Har du gjort detta några gånger och du har hanlat av dem, så går det att göra priser.
Själv har jag köpt alla mina fotogrejor i en liten foto affär.
Får samma priser som Hegethorns och Scandinavienfoto.
Gynna handlarna annars har ni inget ställe att "klämma" på gejorna.
 
Det jag stör mig mest på är affärer som inte har koll på sina produkter. Dem kan sälja en produkt som är dålig och dyr utan att ens själva veta om det. Egentligen ska man inte behöva kolla tester och sådant, alla tester kan man inte heller lita på, många är väldigt ytliga.
 
Jag håller med om att Foto & Elektronik brukar ha ganska bra koll. Mattssons är lite ojämna, det beror på om det står en sommarjobbare bakom disken, men kan ändå rekommenderas efter min ringa erfarenhet av att handla av dem. Inget fel med att handla i proffsaffärer om man är avancerad amatör heller. Eller läs på och ta det expediten säger med en nypa salt.

/Pontus
 
Bobbo V skrev:
Mattsons rekomenderar jag inte. Har sett och hört dom blåsa aldeles för många kunder för att dom ska kunna kallas seriösa.

Lita inte på fotoaffärer. Känner inte till någon annan bransch där expediterna äffärerna ljuger mer än foto. Ta reda på vad du vill ha genom t ex Fotosidan och olika fototidningar. Använd sedan bara affären till att köpa det du ska.
Jag ska inte försöka att lösa dina problem med Mattssons Foto i Lund men låt mig säga så här. Det är Sveriges äldsta fotobutik. Visst; man kan inte leva enbart på sitt renommé men jag tror inte att de har kommit dit genom att vara oseriösa.

Samtidigt, en säljare är en säljare och om du inte kan fatta dina egna beslut så kommer säljaren att försöka att ''hjälpa'' dig att fatta dem åt dig. Det gäller seriösa säljare såväl som oseriösa säljare. Som kund kan det vara svårt att särskilja dem från varandra precis som det är svårt för säljaren att hjälpa en viljelös kund.

För att köpet ska bli bra måste du själv svara på två frågor. Hur kommer du att använda det du vill köpa och vad får det kosta. Det kan inte alla recensioner i världen hjälpa dig med. Det kan inte alla produktspecifikationer i världen hjälpa dig med. Det kan inte Fotosidan hjälpa dig med och det kan inte säljaren hjälpa dig med. En bekant har en cynisk syn på det. Han säger nämligen att man alltid blir missnöjd första gången men köper en viss produkt eftersom man inte vet vad man vill ha.

Hur sedan själva köpet går till är en annan sak men där har man också ett ansvar mot sig själv som kund. Välj säljare efter dina behov. Själv köper jag en del begagnat från privatpersoner, en del från internet och en del från min lokala handlare.
 
Jag har haft en del kontakt med Foto och elektronik. De är i mitt tycke hjälpsamma och duktiga. Jag kan särskilt rekomendera en kille vid namn Fredrik som jobbar där. Han har alltid varit väldigt serviceinriktad och verkar veta vad han pratar om. Då jag bor i Norrköping där fotografisk expertis och utbud verkar vara i det närmaste utrotad,så uppskattar man säljare typ Fredrik som tar sig tid över telefon att svara på frågor.
 
Kan inte Norrköping så bra, men här i Linköping brukar jag handla av Expert Fromholtz ibland, och är mycket nöjd. Alla i butiken har inte järnkoll, så fråga efter Anders, som är duktig på i alla fall begagnad Nikon-utrustning (det enda jag prövat). Annars är ju inte Stockholm så långt från Norrköping!

/Pontus
 
markanini skrev:
...Är vad jag är och jag tännkte köpa en systemare.
Några förslag?

Det beror på hur mycket du hade tänkt att lägga... Minolta Dynax 5 och Canon EOS 300V passar nog de flesta och har bra priser. För lite mer pengar kan få EOS 30, och den har bra byggkvalitet, känsla och fina möjligheter. Nikon F80 är något billigare, inte lika bra byggd men många diggar den skarpt. Minolta Dynax 7 har allt man kan önska sig samt saker man inte visste att en kamera kunde ha. Dessutom bra byggkvalitet. En väldigt bra kamera, men ligger högre i pris än EOS 30 och F80. Men jag tycker ändå att den är prisvärd.

Ett intressant alternativ på ingång är Pentax *ist. Motsvarar i stort F80:n både funktions- och prestandamässigt, men har en specialitet i form av ett 11 punkters AF system med 9 sensorer känsliga för både horisontala och vertikala linjer. Ett unikum på marknaden! (systemet är baserat på 1 central korssensor, 4 L-sensorer i hörnen och 4 T-sensorer mellan hörnen. L och T sensorerna fungerar som korssensorer men är dsignade som, ja, L respektive T...). Dessutom har den spegeluppfällning och massa roliga, dessutom användbara, programmerbara funktioner, avancerat blixtsystem m.m.

Finns med batteripaket och handgrepp med slutaravtryck som passar även när man håller kameran vertikalt. Batteri/handgreppet rekommenderas, då kameran är världens minsta 35mm AF systemkamera... Ett intressant val för avancerade hobbyfotografer på resa.

Bör landa i Sverige när som helst, men den som inte kan vänta rekommenderas att åka till Australien för den finns att köpa i butik där. :)

Med vänlig hälsning
Roland
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.