markanini skrev:
...Är vad jag är och jag tännkte köpa en systemare.
Några förslag?
Det beror på hur mycket du hade tänkt att lägga... Minolta Dynax 5 och Canon EOS 300V passar nog de flesta och har bra priser. För lite mer pengar kan få EOS 30, och den har bra byggkvalitet, känsla och fina möjligheter. Nikon F80 är något billigare, inte lika bra byggd men många diggar den skarpt. Minolta Dynax 7 har allt man kan önska sig samt saker man inte visste att en kamera kunde ha. Dessutom bra byggkvalitet. En väldigt bra kamera, men ligger högre i pris än EOS 30 och F80. Men jag tycker ändå att den är prisvärd.
Ett intressant alternativ på ingång är Pentax *ist. Motsvarar i stort F80:n både funktions- och prestandamässigt, men har en specialitet i form av ett 11 punkters AF system med 9 sensorer känsliga för både horisontala och vertikala linjer. Ett unikum på marknaden! (systemet är baserat på 1 central korssensor, 4 L-sensorer i hörnen och 4 T-sensorer mellan hörnen. L och T sensorerna fungerar som korssensorer men är dsignade som, ja, L respektive T...). Dessutom har den spegeluppfällning och massa roliga, dessutom användbara, programmerbara funktioner, avancerat blixtsystem m.m.
Finns med batteripaket och handgrepp med slutaravtryck som passar även när man håller kameran vertikalt. Batteri/handgreppet rekommenderas, då kameran är världens minsta 35mm AF systemkamera... Ett intressant val för avancerade hobbyfotografer på resa.
Bör landa i Sverige när som helst, men den som inte kan vänta rekommenderas att åka till Australien för den finns att köpa i butik där.
Med vänlig hälsning
Roland