Annons

Automatiskt val av skarpaste bilden - finns det en sådan funktion?

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
Jag använder Lightroom för att sortera, rensa och katalogisera bilder och för grundläggande bildredigering, men jag klassar mig definitivt inte som en avancerad LR-användare. Säkerligen finns här på FS någon som är fullfjädrad expert.

Att rensa bland långa bildserier är tidsödande när man gör det manuellt. Finns det möjligen någon auto-funktion i LR för att välja ut den skarpaste bilden i en serie med identiska bilder? Eller finns det annan mjukvara som klarar detta? Tips önskas.
 
Senast ändrad:
Ok, hur är funktionen implementerad i FastRawViewer?

Följande enkla funktion hade varit guld värd:
1. Markera en bildserie på X antal bilder med identiskt bildutsnitt och exponeringsdata.
2. Markera ett område i bilden där skärpa är viktigt.
3. Klicka ”Select sharpest image”.

Det borde vara hyfsat enkelt att göra en sådan funktion. Tänk vad mycket tid det skulle spara! 😊
 
Ok, hur är funktionen implementerad i FastRawViewer?
Får jag föreslå att du går in på länken och själv informerar dig om hur FastRawViewer fungerar, och bestämma dig för om det är vad du eftersöker !?

Mitt förslag baseras bara på att FastRawViewer är framtaget för att förenkla och snabba upp arbetsflödet att sortera ut RAW-filer. Skall i ärlighetens namn nämnas att jag inte använt det så värst mycket, men jag tycker ändå att det är lättare att sortera ut bilder genom att använda den programvaran, jämfört med Lr.
 
Får jag föreslå att du går in på länken och själv informerar dig om hur FastRawViewer fungerar, och bestämma dig för om det är vad du eftersöker !?

Mitt förslag baseras bara på att FastRawViewer är framtaget för att förenkla och snabba upp arbetsflödet att sortera ut RAW-filer. Skall i ärlighetens namn nämnas att jag inte använt det så värst mycket, men jag tycker ändå att det är lättare att sortera ut bilder genom att använda den programvaran, jämfört med Lr.
Ok, bra, då förstår jag.
 
En del bröllopsfotografer vet jag är nöjda med: https://aftershoot.com/ jag har däremot inte provat själv. Finns en provversion, berätta gärna vad du tycker om du testar den.
Ser intressant ut!
Funktionen jag efterlyser tycks ju finnas där. Frågan är om programmet är generellt nog att funka för alla slags bilder? Det verkar vara avsett för bilder på människor enligt FAQ:

”AfterShoot works the best for Weddings, Events, Portraits/Model and Journalist shoots.
That said, if your photoshoot involves humans, AfterShoot should work without any issues”


Hursomhelst, jag ska kika närmare på detta!
 
Senast ändrad:
Jag satt själv igår med samma problem. En massa likadana bilder men med lite olika skärpa. Lr har X/Y-funktionen som ju är manuell, men det smidigaste sättet i Lr, tycker jag. Välj två bilder. Förstora upp det viktigaste området på båda. Låt den skarpaste vara grundbilden och kryssflagga den andra. Bläddra fram nästa kandidat och upprepa. Osv.
Jag behöver vänta ett par sekunder på att den nya kandidaten ska få full skärpa så det är inte supersnabbt med min 12 år gamla dator. 😉
 
Ok, bra, då förstår jag.
Kan ju lägga till att FastRawViewer kostar ~ 250 :- (engångsavgift) och då ingår några uppdateringar, medans aftershoot kostar 10 $US/ mån. Dessutom går det rätt snabbt att gå igenom ett gäng bilder med hjälp av pil - och snabbtangenter i FastRawViewer.

T ex kan du ha funktionen skärpa och detalj aktiverad och sedan använda piltangenterna för att gå igenom bilderna. På så sätt kan du snabbt avgöra vad detalj och skärpa återfinns, men det är en manuell process, till skillnad från aftershoot. Men sedan är prisbilden en annan också 😉.
 
Senast ändrad:
Jag satt själv igår med samma problem. En massa likadana bilder men med lite olika skärpa. Lr har X/Y-funktionen som ju är manuell, men det smidigaste sättet i Lr, tycker jag. Välj två bilder. Förstora upp det viktigaste området på båda. Låt den skarpaste vara grundbilden och kryssflagga den andra. Bläddra fram nästa kandidat och upprepa. Osv.
Jag behöver vänta ett par sekunder på att den nya kandidaten ska få full skärpa så det är inte supersnabbt med min 12 år gamla dator. 😉
Det är ungefär så jag gör. Det är oerhört tidskrävande att detaljgranska multipla serier av bilder manuellt i LR, för att hitta den bästa. Visst hade det varit bekvämt att få hjälp av en auto-funktion som väljer ut den skarpaste och, om jag är nöjd med valet, slänger resten?
 
Senast ändrad:
Ett program jag använder för att snabbt bläddra igenom massa bilder för urval och som är betydligt snabbare vid granskning än LR är Faststone Image Viewer, det är gratis. Det har också en syster som ändrar storlek på bilder i batch, det använder jag också.
 
Det finns en plugin man kan använda till LRC som pekar ut VAR skärpan var satt. Jag tror den går på kamerans valda skärpepunkt. Men jag har aldrig använt det.
 
Jag tänker mig att om bilderna verkligen är identiska, dvs inget har flyttat på sig, ingen modell blinkar, inga fåglar flyger förbi i bakgrunden etc, så borde en skillnad i skarphet endast kunna bero på skakningsoskärpa? Vill man verkligen att en mjukvara utan någon möjlighet till påverkan väljer ut den bild som ska bli de slutgiltiga? Och vad anses vara "bästa skärpa", samt hur mäts den på olika motiv eller på olika ställen av bilden?

Jag tror att ett mycket bättre alternativ är att grovsortera bilderna i någon annan mjukvara och sedan endast importera in de som man vill jobba vidare med i LR.
 
Filstorleken korrelerar med "mängden detaljer" (dvs den allmänna skärpan i bilden), så om du har ett flertal bilder med samma motiv så kommer den skarpaste versionen ha störst filstorlek

Edit:
Här diskuteras just det
 
Senast ändrad:
Jag tänker mig att om bilderna verkligen är identiska, dvs inget har flyttat på sig, ingen modell blinkar, inga fåglar flyger förbi i bakgrunden etc, så borde en skillnad i skarphet endast kunna bero på skakningsoskärpa? Vill man verkligen att en mjukvara utan någon möjlighet till påverkan väljer ut den bild som ska bli de slutgiltiga? Och vad anses vara "bästa skärpa", samt hur mäts den på olika motiv eller på olika ställen av bilden?

Jag tror att ett mycket bättre alternativ är att grovsortera bilderna i någon annan mjukvara och sedan endast importera in de som man vill jobba vidare med i LR.
Nja, det kan finnas flera skäl till oskärpa. Förutom skakningsoskärpa så kan det vara rörelseoskärpa av olika skäl. Kanske kom det en liten vindpust på blomman.
Ett annat skäl till oskärpa för mig som fotar makro på fri hand ganska ofta, det är att man rör sig framåt eller bakåt någon millimeter mellan exponeringarna.

Som jag tidigare nämnde så bör en auto-funktion vara utformad så att man markerar ett mindre område i bilden som ska vara maximalt skarpt. Sedan får mjukvaran plocka ut den skarpaste i detta område. Det är ingen raketforskning att lösa detta. En sådan funktion skulle spara mycket tid åt mig.
 
Senast ändrad:
Filstorleken korrelerar med "mängden detaljer" (dvs den allmänna skärpan i bilden), så om du har ett flertal bilder med samma motiv så kommer den skarpaste versionen ha störst filstorlek

Edit:
Här diskuteras just det
Den metoden kan säkert fungera när man jobbar med stora skärpedjup och bilder som är tänkta att vara skarpa över hela bildytan, men jag tvivlar på att det är en generell metod. Den sparade bildfilen kan ju omöjligt veta var jag vill lägga skärpeplanet i en bild tagen på stor bländaröppning.

Tänk t.ex. en porträttbild där man vill ha ett öga skarpt och resten oskarpt. Tvivlar på att sådan skärpa kan avläsas i filstorleken. Har motivet stor näsa så kanske det är bilden på en skarp näsa som får störst filstorlek.
 
Senast ändrad:
Den metoden kan säkert fungera när man jobbar med stora skärpedjup och bilder som är tänkta att vara skarpa över hela bildytan, men jag tvivlar på att det är en generell metod. Den sparade bildfilen kan ju omöjligt veta var jag vill lägga skärpeplanet i en bild tagen på stor bländaröppning.

Tänk t.ex. en porträttbild där man vill ha ett öga skarpt och resten oskarpt. Tvivlar på att sådan skärpa kan avläsas i filstorleken. Har motivet stor näsa så kanske det är bilden på en skarp näsa som får störst filstorlek.

Helt rätt, storleken ökar ju bara med mängden detaljer, inte var den ökade mängden detaljer råkar hamna (näsan eller ögonen).

Jag missförstod nog frågan, eftersom trådens titel och första inlägget handlar om "skarpaste bilden", som jag läste som någon typ av global skärpa över hela bilden.
 
Ok, hur är funktionen implementerad i FastRawViewer?

Följande enkla funktion hade varit guld värd:
1. Markera en bildserie på X antal bilder med identiskt bildutsnitt och exponeringsdata.
2. Markera ett område i bilden där skärpa är viktigt.
3. Klicka ”Select sharpest image”.

Det borde vara hyfsat enkelt att göra en sådan funktion. Tänk vad mycket tid det skulle spara! 😊

Fast hur ofta har man identiskt bildutsnitt. Antar att det kan skapa problem ibland. Det vill ju nästan till att det finns någon form av AI som t.ex hittar ögon för att något sådant ska fungera bra.

Capture One har en "focus peaking" liknande funktion som gör det snabbt att avgöra vilka bilder som är skarpa på rätt ställen. Kanske kan det vara ett alternativ om FastRawViewer inte fungerar
 
Senast ändrad:
Fast hur ofta har man identiskt bildutsnitt. Antar att det kan skapa problem ibland. Det vill ju nästan till att det finns någon form av AI som t.ex hittar ögon för att något sådant ska fungera bra.

Capture One har en "phokus peaking" liknande funktion som gör det snabbt att avgöra vilka bilder som är skarpa på rätt ställen. Kanske kan det vara ett alternativ om FastRawViewer inte fungerar
För mig är det ganska vanligt att ta flera bilder i snabb följd med identiskt utsnitt. När man sedan jämför bilderna manuellt i hög förstoring i X/Y-läget i LR så ser man små variationer i skärpan. Ofta finns det en eller två bilder som är aningen skarpare än övriga. Men detta ”pixelpeepande” är tidsödande, därav frågan.

Intressant tips om Capture One! 👍
 
Min första digitala kamera jag köpte 2003 hade den funktionen. Det var en billig kompaktkamera. Jag förstår inte varför ingen av mina tre systemkameror jag haft efteråt saknat den funktionen.
Man höll avtryckaren nedtryckt och kameran tog ett antal bilder efter varandra. Den enda bilden som sparades var den skarpaste.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.