Annons

Automatiska inställningar i RAW

Produkter
(logga in för att koppla)

Eva R

Aktiv medlem
Finns det något sätt att stänga av den automatiska inställningen vid RAW-konvertering en gång för alla. CS2 ger de mest vansinniga automatiska inställningar man kan tänka sig. Har jag en bild som är lite för mörk drar den ned den ytterligare närmare två steg och tvärtom när bilden är lite för ljus. Visst jag kan använda ctrl + u men det går långsamt ändå utan att behöva vänta på att det ska ställa om sig ytterligare en gång.
Nog måste det finnas en möjlighet att bara låta bilden vara som när den togs?
 
Jodå, den lilla pilen bredvid settingsrullistan ger dig möjlighet att stänga av autojustering, och även spara den inställningen som default.
 
Men hur, vilken av dem? Jag har testat alla men hur jag än gör kommer dessa stolliga inställningar upp när jag öppnar nästa bild.
 
Eva R skrev:
Men hur, vilken av dem? Jag har testat alla men hur jag än gör kommer dessa stolliga inställningar upp när jag öppnar nästa bild.

Klicka på triangeln i det övre, högra hörnet och följande meny öppnar sig. Välj där »Spara nya Camera Raw standardinställningar«.

Nästa gång som du öppnar bilder från den kameran kommer Camera Raw vara inställt exakt så som du har det inställt nu.

MVH/Stefan
 

Bilagor

  • camera raw.jpg
    camera raw.jpg
    23.1 KB · Visningar: 518
Ja visst så har jag gjort, ställt in allt som jag vill ha det och klickat på spara nya ... och sedan stängt bilden. När jag sedan öppnar igen är jag tillbaka där jag startade. Vad gör jag för fel?
 
Eva R skrev:
[B Vad gör jag för fel? [/B]


Med största säkerheten gör Du inte exakt som Stefan beskriver .

Följ hans instruktioner mer noga.


Det finns snabbkommando för att tillfälligt
stänga av "auto", detta lämpar sig bäst om man vill
för det mesta ha denfinktionen på .
När Du har Camer Raw rutan öppen tryck cmd U
( på Mac ) / ctrl U på PC /
så stängs Auto av just för den öppna bilden .
 
Eva R skrev:
Ja visst så har jag gjort, ställt in allt som jag vill ha det och klickat på spara nya ... och sedan stängt bilden. När jag sedan öppnar igen är jag tillbaka där jag startade. Vad gör jag för fel?

Hur stängde du bilden? Klickade du på Klart eller Spara kommer ju de inställningar som du hade när bilden stängdes sparas. Nästa gång du öppnar den ska den se ut exakt så som när du stängde den. Om du bara avbryter kommer inte inställningarna sparas, så då finns ju Auto-funktionen med.

Det du ändrar genom att spara Camera Raw inställningarna är de inställningar som Camera Raw använder om bilden aldrig tidigare öppnats i Camera Raw.

Stefan
 
Jag fick lov att gå och arbeta. Elände!

Jag öppnar en bild och vill ha den i "neutralläge" utan några automatiska inställningar. När jag testat har jag bara stängt bilden utan att spara något. Hade jag öppnat eller sparat bilden hade ju dessa inställningar till denna specifika bild funnits kvar.
Vad jag är ute efter är att varje ny, osparad bild startar utan automatinställningar. Jag har testat att ställa in det så som jag vill ha det och sedan klicka på »Spara nya Camera Raw standardinställningar«. Därefter stänger jag bilden och öppnar den igen. Bilden borde då ha de inställningar jag hade sparat (tillika med alla andra bilder jag i en framtid tänker öppna) men nej då, automatiken slår till.

Vad gör jag fel, något måste det vara?
 
Ställ in Camera Raw som du vill ha det och spara dessa inställningar enligt ovan. Välj sedan att ÖPPNA bilden. Då tar inställningarna kraft.
 
Jag testade men det innebar bara att den bilden fick de inställningarna. Troligen är det jag som förklarar dåligt. Jag vill bara ha bort de automatiska inställningarna. Helst vill jag att bilden öppnar med 0 i de flesta inställningar. Det borde finnas den möjligheten, och att bilderna alltid öppnas så. I CS var det aldrig några problem.
 
Eva R skrev:
Jag testade men det innebar bara att den bilden fick de inställningarna. Troligen är det jag som förklarar dåligt. Jag vill bara ha bort de automatiska inställningarna. Helst vill jag att bilden öppnar med 0 i de flesta inställningar. Det borde finnas den möjligheten, och att bilderna alltid öppnas så. I CS var det aldrig några problem.


Eftersom det inte fanns några automatiska inställningar i CS, så var det ju inte några problem. Men jag håller med dig att det är synd att de lagt in det som en standard. Men det går att få bort, jag har lyckats. Flera andra som gjort som jag beskrivit har lyckats :)

Steg 1. Öppna en bild, avaktivera alla automatfunktioner. Enklast genom kmd/cntrl - U, så stänger du av alla på en gång.

Steg 2. Spara denna inställning genom att välja Spara nya Camera Raw standardinställningar.

Steg 3. Stäng bilden genom att klicka på »Klart«. Bilden stängs och inställningar sparas för denna bild.

Steg 4. Nästa gång du öppnar denna bild ska det inte finnas några Auto-funktioner för denna bild. När du öppnar en bild som du inte har haft inne i Camera Raw, då ska den öppnas med de standardinställningar som du definierat, det vill säga ingen Auto. Vad som inte kan lösas denna väg är bilder som varit inne i Camera Raw och du sparat med Auto aktiv. Alla dessa kommer att öppnas med Auto fortfarande aktiv, eftersom Standardinställning bara tillämpas på bilder som inte har fått en egen inställning.

Lycka till
Stefan
 
Tack Stefan och alla andra som försökt hjälpa mig. Nu fungerar det som jag vill. Det var steg tre (trycka klart) som fixade det. Jag testade flera bilder och det fungerade perfekt.

Det kan kanske tyckas vara en liten detalj, men autoinställningens stollighet lyckades reta upp mig ordentligt till slut.

Tack än en gång!
 
En relaterad auto-fråga:

De flesta bilder som Camera Raw försöker auto-justera får exposure sänkt med -1,50 och brightness höjd till runt 100. Detta på bilder so mär i princip OK med standardinställningarna. Och auto-justeringen gör ingen större skillnad på bildens utseende.

Varför vill Camera Raw justera på detta sätt? Finns det någon fördel med att dra ner exponeringen samtidigt som man höjer brightness?
 
erro_67 skrev:
En relaterad auto-fråga:

De flesta bilder som Camera Raw försöker auto-justera får exposure sänkt med -1,50 och brightness höjd till runt 100. Detta på bilder so mär i princip OK med standardinställningarna. Och auto-justeringen gör ingen större skillnad på bildens utseende.

Varför vill Camera Raw justera på detta sätt? Finns det någon fördel med att dra ner exponeringen samtidigt som man höjer brightness?

Det verkar som om du har lite lätt överexponerade bilder, som Photoshop vill rädda högdagrarna på genom att sänka Exposure. Sedan lyfts mellantonerna upp för att kompensera för att bilden rent allmänt har blivit mörkare.

Om du tänker på Exposure som ett sätt att kontrollera de allra ljusaste tonerna, Brightness som ett sätt att kontrollera mellantonerna och Contrast som ett sätt att kontrollera återgivningen i kvarts- och trekvartstonerna är det lite enklare att hantera de olika inställningarna i Camera Raw.

MVH/Stefan
 
stefohl skrev:
Det verkar som om du har lite lätt överexponerade bilder, som Photoshop vill rädda högdagrarna på genom att sänka Exposure. Sedan lyfts mellantonerna upp för att kompensera för att bilden rent allmänt har blivit mörkare.

Om du tänker på Exposure som ett sätt att kontrollera de allra ljusaste tonerna, Brightness som ett sätt att kontrollera mellantonerna och Contrast som ett sätt att kontrollera återgivningen i kvarts- och trekvartstonerna är det lite enklare att hantera de olika inställningarna i Camera Raw.

MVH/Stefan

Jag förstår hur de olika kontrollerna i Camera Raw fungerar, men det som förvånar mig är att den väldigt ofta gör just denna justering, d.v.s. exposure -1,50 och brightness ca 100. Detta även på bilder som är normalexponerade enligt mig. Det ska väldigt mycket underexponering till innan CR försöker höja exponeringen istället. Men det kanske är så det ska fungera?
 
Jag hade liknande problem, Robert. Svagt underexponerade bilder blev kraftigt underexponerade medan svagt överexponerade kunde bli mer överexponerade. Dock hade auto en benägenhet att vilja göra dem underexponerade. Kontrast hamnade nästan alltid på 50.
 
ANNONS