Annons

Automatik i photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel R

Aktiv medlem
Jag har börjat använda makron(actions) i photoshop. Vidare använder jag mig av funktionen "batch" för att använda mitt makro på en hel katalog. Då editeras bilderna och sparas automatiskt.

MEN, jag tycker det är oklart i vilken kvalitet jpeg-bilderna sparas. Det verkar som P.S. tar den kompressionsgrad som jag använde sist. Detta kan vara lite farligt, om man glömmer att kolla detta innan. Man borde kunna ställa in detta

Är det någon som har information om detta? Jag använder photoshop 6

Ha det bra!

Daniel
 
Kommer inte ihåg hur det var i PS 6 men med lite tur så har de inte gjort så mycket med den delen.

I PS CS så kan man bara klicka på tex 'save' i ett action å se vad för inställningar just den delen har.

Så står det som i det här fallet 5 i kvalité så kommer det att vara 5 oavsätt om jag i något annat läge ändrar PS JPEG sparning till något annat värde.
 

Bilagor

  • picture3.png
    picture3.png
    21.5 KB · Visningar: 288
Varför får inte min "Save" som jag har i min action en sån där pil åt höger man kan klicka på för att välja HUR den ska spara, kvalitet osv?

EDIT: Nu fick jag den att visa pilen med kvaltiet osv, men nu undrar jag istället om man kan få den att alltid spara i ursprungsmappen, dvs skriva över den fil som redan finns. Jag tänker göra en dropet av actionen, därför kan jag inte ha en specifik path.
 
Senast ändrad:
För att förtydliga, det jag vill göra är att få en droplet till vilken jag kan dra en katalog med bilder. Bilderna ska då ändras till en specifik upplösning, sparas i samma mapp med samma namn som tidigare, och sedan stängas.

Går detta att göra i PS CS2?

EDIT: Jag vill alltså att detta skall ske utan min inverkan, dvs, jag vill inte behöva välja kvalitet vid sparning av varje fil, etc.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.