Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Autoläge vs Manuellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Ok. Hur styr jag exponeringen i gröna läget? Någon får förklara det för mig för jag kan faktiskt inte ändra en enda sak i det läget på min 6D.
Sen får ni förklara för mig hur ni hur ni något läge utom i M kan få en -10eV underexponerad bild som en Centrumvägd ljusmätning har gjort som ni ska utgå ifrån.
Dessutom vill jag lära mig hur man får kort skärpedjup F1.4 en stark solig dag mitt i det starka solljuset i gröna läget eller P.
 
Hej!

Jag funderar på skillnaderna på att fota på Autoläge och Mauellt läge, och eller Bländarstyrt, Slutarstyrt.

Jag läser ofta att för att få ut så mycket som möjligt, så skall man aldrig fota i auto.

Sätter jag min kamera i manuellt läge och justerar in så att exponeringen är precis i mitten, så blir det exakt samma värden som kameran själv väljer i automatläge.....så vad är grejen?

Är man ute efter rörelseoskärpa, så förstår jag ju att man måste välja en lång slutartid.....och tvärtom, om man skall fota något med snabba rörelser. Men i övrigt så förstår jag inte grejen, om det ändå blir samma resultat som på autoläge. Om man nu inte är ute efter en över eller underexponerad bild...

/Amatören

Som trådstarten har jag beskrivit skillnader på manuellt,tv o av kör inte gröna rutan ingen expert på den.
 
Men dom få gånger jag fått en kamera i handen från någon som vill jag ska ta en bild på dom o kameran stått i tex p-läge så har jag sett att kameran oftast utgått från tex Bl 5,6 o sedan anpassat tiden till det. Men oavsett i p läge så blir du låst till vad kameran vill du ska använda för bländare o tid o det du kan ändra på är så att exponeringen blir rätt om du märker att den blir fel när du tryckt av bilden o det med exponeringskompensation.
 
Ok. Hur styr jag exponeringen i gröna läget? Någon får förklara det för mig för jag kan faktiskt inte ändra en enda sak i det läget på min 6D.
Sen får ni förklara för mig hur ni hur ni något läge utom i M kan få en -10eV underexponerad bild som en Centrumvägd ljusmätning har gjort som ni ska utgå ifrån.
Dessutom vill jag lära mig hur man får kort skärpedjup F1.4 en stark solig dag mitt i det starka solljuset i gröna läget eller P.
Du kan inte ändra något i gröna rutan. Det har ingen sagt. Men du har fortfarande kontrollen. Om automatiken ger dig den exponering du vill ha så är allt klart för skott, annars kan du växla till ett annat automatik-läge där du kan styra det du vill styra. Det är du som har kontrollen. I vissa fall är M det läge som på det enklaste sättet låter dig ha kontrollen. Men så länge du använder kamerans ljusmätare för att ha kontroll så är det den du är utlämnad till. Och den funkar lika ovsett P, Av, Tv eller M.


over and out.
Petter ...
 
Du kan inte ändra något i gröna rutan. Det har ingen sagt. Men du har fortfarande kontrollen. Om automatiken ger dig den exponering du vill ha så är allt klart för skott, annars kan du växla till ett annat automatik-läge där du kan styra det du vill styra. Det är du som har kontrollen. I vissa fall är M det läge som på det enklaste sättet låter dig ha kontrollen. Men så länge du använder kamerans ljusmätare för att ha kontroll så är det den du är utlämnad till. Och den funkar lika ovsett P, Av, Tv eller M.


over and out.
Petter ...

Om du har kontrollen så betyder det att du kan ändra. Vet inte när den definitionen ändrades. Kameran sköter allt i Gröna läget aka Dumme läget. Du behöver inte tänka, det gör någon annan till dig. I detta fall kameran. Enda kontrollen man har i Gröna läget är att du kan välja lämna gröna läget för få ännu mer kontroll över kameran. P, Tv, Av. Och vill du ha ytterligare kontroll så lägger du dig i M-läget.
Auto-läget fattar bara en enda sak och det är att få till en bra exponering som möjlig. Kameran själv väljer inställningar. Inställningar DU inte har kontroll över. Det sker automatiskt, dvs utan att du trycker på extra knappar.


De som tror att AUTO ger en full kontroll så får de väl leva i sin fantasivärld.
Man har alltså enligt Petter kontroll över situationen i Auto eftersom om exponeringen inte är tillfredställande i det läget så kan man allstå välja annat läge.... Man kan väl säga det är en typ av kontroll. Låter mer som flykt till annt läge som ger mer kontroll.

/stefan
 
Gröna läget på 7DmkII
RAW eller JPG
visningstid
Pipljud på/av
Utlös sökaren utan kort
korrigering för objektivaberration
röda ögon min på/av
intervalltimer
live view
AF flexi zone och ansikte
kontinuerlig AF på/av
rutnät
Blixt På/Av/auto (via skärminfo och ej via meny)
 
Om du har kontrollen så betyder det att du kan ändra. Vet inte när den definitionen ändrades. Kameran sköter allt i Gröna läget aka Dumme läget. Du behöver inte tänka, det gör någon annan till dig. I detta fall kameran. Enda kontrollen man har i Gröna läget är att du kan välja lämna gröna läget för få ännu mer kontroll över kameran. P, Tv, Av. Och vill du ha ytterligare kontroll så lägger du dig i M-läget.
Auto-läget fattar bara en enda sak och det är att få till en bra exponering som möjlig. Kameran själv väljer inställningar. Inställningar DU inte har kontroll över. Det sker automatiskt, dvs utan att du trycker på extra knappar.


De som tror att AUTO ger en full kontroll så får de väl leva i sin fantasivärld.
Man har alltså enligt Petter kontroll över situationen i Auto eftersom om exponeringen inte är tillfredställande i det läget så kan man allstå välja annat läge.... Man kan väl säga det är en typ av kontroll. Låter mer som flykt till annt läge som ger mer kontroll.

/stefan


Nu kör,jag inte p eller gröna rutan som du kallar dummie läget däremot så skulle,jag vilja påstå att fotar du runt Bl 5.,6 så kommer ingen se skillnad om du kört manuellt eller dummie läget beroende på att ljusmätaren valt samma sluttid o har du följt den o satt tiden där så är bilderna identiska så är blir manuellt inställd dummie då med?

Oftast hör man amatörer som tycker att dom är bättre än andra för att dom kör manuellt jag tror att många av dom missar bilder pga dom helt enkelt inte hinner ställa in kameran på rätt exponering. Sedan så är manuellt läge absolut inte bäst i alla lägen långt därifrån jag anser att AV o TV oftast är bättre ifall man inte kör med blixtar.
För en amatör så tror jag snabblägen med symboler för porträtt,landskap, sportfoto fyller sin funktion för dom som inte lärt sig att tex större bländare är bra för porträtt o nerbländat kan vara bra om man vill ha ett längre skärpedjup vid landskapsfoto.
Självklart så är det bästa att lära sig o förstå hur tid o bländare fungerar men många av dom som köper instegs dslr har väldigt begränsande kunskaper o är vana att köra p eller gröna rutan från kompakt kameran o skulle inte dom lägena finnas på instegs dslr så skulle antagligen dom få lite problem att få lika bra bilder som från kompakt kameran då.
Men det viktiga för dom som är kunniga är att förstå skillnaderna när manuellt är bra eller mindre bra tror man att manuellt är bäst i alla lägen har man missat en del.
 
Oavsett om du kör manuellt så säger det inte att du får rätt mätvärde på exponering kan vara lika fel som i auto läge. Kameran kan inte tänka det är en typ en dator oavsett manuellt eller automatik så måste du ändå styra den.
Jämfört med forna tiders enkla ljusmätare så kan ljusmätarna i moderna kameror "tänka". Nikons banbrytande ljusmätning i Nikon FA (som de kallade "matrismätning") har utvecklats en hel del under de dryga 30 år som gott sen dess. Processor- och minneskapacitet har blivit mycket större vilket medfört att analyserna av mätningar har kunnat göras betydligt mer avancerade.

Däremot är det förstås så att kamerorna fortfarande inte kan "tänka" i den mening att de kan förutse hur fotografen vill ha bilden. Det finns många parametrar att ta hänsyn till varav "perfekt" exponering bara är en, och ibland vill man inte ha "perfekt" exponering.
 
Hur/vem definierar man perfekt exponering, på den analoga tiden och dom tidiga helt manuella kamerorna som kom så måste det ha varit ganska så marigt att till en början ratta in dom någorlunda rätta värdena beroende på hur vädret var ( om vi håller oss till utebilder ) externa ljusmätare skulle jag tro var guds gåva till fotografen, och dom hängde med långt in i utvecklingen även när automatiska ljusmätare blev inbyggda i kameran.


Min andra Instamatick kamera som jag var stolt över, hade fått möjligheten att ställa in på ett mörka moln-läge tror den hade två lägen, mins ej riktigt ordentligt om det var ljusare och mörkare moln att välja på, men kul var det.

Principfasta som vi ofta är/blir så har vi svårt i brytningstider när tekniska utvecklingen går framåt med stormsteg, Autofokusen framfart mötte mycket motstånd när den kom, det var svårt för många att en kamera skulle kunna vara liksom bättre på vissa saker än vad vi själva var, Kommer ni i håg vad rädda många var för den konstiga finessen, jpeg bildernas status ökade när nya D3 kom, till och med erfarna Raw-hanterar var imponerade över hur pass bra Jpeg bilderna blev, det skrevs om det på fotosidorna, normalt var som sagt jpeg bannlyst bland skickliga fotografer.


//Bengt.
 
...
De som tror att AUTO ger en full kontroll så får de väl leva i sin fantasivärld.
Man har alltså enligt Petter kontroll över situationen i Auto eftersom om exponeringen inte är tillfredställande i det läget så kan man allstå välja annat läge....

Det är väl precis som i manuella läget det! Om fotografen tittar på ljusmätaren och vill ändra tid eller bländare så måste han ratta på en ratt för att styra över kameran - tid eller bländarratt - till dess att mätarmålen står där han vill ha den.

Titta. Ratta. Titta. Kontroll och styrning. Fotografen bestämmer det han vill bestämma oavsett vad läget kallas.

Det finns mycket automatik även i M.
Exponeringstiderna exempelvis. De är förprogrammerade.
Så enligt Stefan kanske det bara är B-läget som ger oss kontroll och möjlighet att styra kameran. I B- läget där vi manuellt styr över slutarens öppning och stängning.

Petter ...
 
Nej Petter, jag säger enbart att auto inte ger någon kontroll alls över exponeringen. Inget mer.
Enda kontrollen jag kan hålla med dig är att kunna lämna läget åt ett annat läge som medger mer kontroll.
Ju fler parametrar du kan ändra desto mer kontroll har du.
Tycker det är rätt logiskt.
Ser ingen automatik i M-läget... Ser begränsningar inte automatik.
Definitionen på automatik
https://sv.m.wiktionary.org/wiki/automatisk

Definition på manuell
https://sv.wiktionary.org/wiki/manuell

/Stefan
 
Nej Petter, jag säger enbart att auto inte ger någon kontroll alls över exponeringen. Inget mer.
Enda kontrollen jag kan hålla med dig är att kunna lämna läget åt ett annat läge som medger mer kontroll.
Ju fler parametrar du kan ändra desto mer kontroll har du.
Tycker det är rätt logiskt.
Ser ingen automatik i M-läget... Ser begränsningar inte automatik.
Definitionen på automatik
https://sv.m.wiktionary.org/wiki/automatisk

Att bara köra manuella lägen i alla lägen gör att du kommer få mindre rätt exponerade bilder. Om vi kallar (av,tv) för halvautomatiska lägen så är dom i många fall mycket bättre än manuellt mycket pga att det går så mycket snabbare du hinner helt,enkelt inte med.

Det är ungefär som att säga att man ska ställa skärpan manuellt o inte med AF. Ställerr du alltid skärpan manuellt oxå?
Jag kör manuellt till vissa,sker,som jag beskrivit tidigare.
 
Att bara köra manuella lägen i alla lägen gör att du kommer få mindre rätt exponerade bilder. Om vi kallar (av,tv) för halvautomatiska lägen så är dom i många fall mycket bättre än manuellt mycket pga att det går så mycket snabbare du hinner helt,enkelt inte med.

Det är ungefär som att säga att man ska ställa skärpan manuellt o inte med AF. Ställerr du alltid skärpan manuellt oxå?
Jag kör manuellt till vissa,sker,som jag beskrivit tidigare.

Skulle stå
Jag kör manuellt till vissa saker som jag beskrivit tidigare
 
Hur/vem definierar man perfekt exponering, på den analoga tiden och dom tidiga helt manuella kamerorna som kom så måste det ha varit ganska så marigt att till en början ratta in dom någorlunda rätta värdena beroende på hur vädret var ( om vi håller oss till utebilder ) externa ljusmätare skulle jag tro var guds gåva till fotografen, och dom hängde med långt in i utvecklingen även när automatiska ljusmätare blev inbyggda i kameran.


Min andra Instamatick kamera som jag var stolt över, hade fått möjligheten att ställa in på ett mörka moln-läge tror den hade två lägen, mins ej riktigt ordentligt om det var ljusare och mörkare moln att välja på, men kul var det.

Principfasta som vi ofta är/blir så har vi svårt i brytningstider när tekniska utvecklingen går framåt med stormsteg, Autofokusen framfart mötte mycket motstånd när den kom, det var svårt för många att en kamera skulle kunna vara liksom bättre på vissa saker än vad vi själva var, Kommer ni i håg vad rädda många var för den konstiga finessen, jpeg bildernas status ökade när nya D3 kom, till och med erfarna Raw-hanterar var imponerade över hur pass bra Jpeg bilderna blev, det skrevs om det på fotosidorna, normalt var som sagt jpeg bannlyst bland skickliga fotografer.


//Bengt.

Håller man sig med rätt exponering som Tex luminous-landscape beskriver med hur man tyder med histogrammet så far man en bild som blir snyggare etc när man ska printa ut bilden många tror att man kan under/över exponera bilden flera steg o sedan bara dra i reglagen i LR så blir det bra saken är den att oftast har man tagit bort krispet man skulle fått om bilden varit bättre exponerad från början.
Om man utgår från att rätt exponerad bild ligger inom histogrammets gränser som beskrivs på luminus-landscape så får man oftast bättre slutresultat. Under exponerar du bilden ökar bruset överexponerade du fräter du ut högdagrar.

På dia tiden fanns det definitivt rätt exponering överexponerade du mer än så lite som 0,3 steg så dödade du högdagrna missade du med 1 steg så såg sanden typ ut som snö så då,den enkla frågan fanns det något som var rätt exponering då på diatiden?
Gjorde du fel då kunde inte bilden tryckas med bra resultat idag med dslr så har man större slarvmån men om man är ute efter mesta crispet på en print så är det bättre att ligga rätt för Annars ökar bruset osv.
 
Har inte sagt man ska köra eller förespråkar att man alltid ska köra M. Jag försöker lära Petter skillnaden mellan auto och M. Tror att TS redan fattat det då denne lämnat diskussionen.

Ska kontra dig Ove att säga att man i nästan alla situationer i M kan sätta parametrarna så att exponeringen blir det man vill. I auto finns det en mycket större mängd situationer som den alltid kommer misslyckas i hur man än gör.

Sen om man har tidsbrist har faktiskt ingen betydelse utom att man mer sannolikt har mindre chans i M att matcha kamerans automatik. Så är det i alla. Det går snabbare att räkna 11/34 i miniräknaren än att manuellt göra det för hand.
 
Det är väl precis som i manuella läget det! Om fotografen tittar på ljusmätaren och vill ändra tid eller bländare så måste han ratta på en ratt för att styra över kameran - tid eller bländarratt - till dess att mätarmålen står där han vill ha den.

Titta. Ratta. Titta. Kontroll och styrning. Fotografen bestämmer det han vill bestämma oavsett vad läget kallas.

Det finns mycket automatik även i M.
Exponeringstiderna exempelvis. De är förprogrammerade.
Så enligt Stefan kanske det bara är B-läget som ger oss kontroll och möjlighet att styra kameran. I B- läget där vi manuellt styr över slutarens öppning och stängning.

Petter ...

Det är väl ändå en viss skillnad på att välja t.ex. "gröna rutan", fokusera och ta bilden enligt dem värden som kameran bestämmer kontra att i M-läget själv bestämma slutartid, bländare och ISO så att kameran exponerar + 1 steg över vad kamerans ljusmätare föreslår som "korrekt"? I det första fallet har man ju inte bestämt någonting mer än åt vilket håll man ska rikta kameran medan man i andra fallet helt har tagit kontrollen över hur bilden ska bli.

I P-läget har man förstås en helt annan kontroll själv på hur bilden ska bli, men för kreativt fotograferande är det i praktiken ett omständligare läge att använda än M-läget anser jag. Dels måste man först ställa in exponeringskompensationen om man t.ex. ska fotografera en vit yta och sedan ska man försöka ändra bländare/slutartid och ISO så att man får exakt dem värden man vill ha. Det har exempelvis hänt ett antal gånger för mig nu när jag har testat att den bländare jag hade tänkt mig använda inte går att välja..kameran kan exempelvis hoppa från bländare f5.0 till f7.1 när man egentligen vill kunna ta bilden med f5.6. Och råkar kameran "släckas ner" efter typ 5 sek får man börja om från början.

Det är så mycket smidigare att använda M-läget. Bara att ställa in f5.6, 1/60s och justera ISO så att kamerans mätare visar +2 2/3 och därefter ta bilden. I andra situationer kan givetvis P-läget vara smidigare, t.ex. när man inte har tid att ställa in exponeringen manuellt. Men har du inte tid att ställa in exponeringen i M-läget så har du nog inte heller tid till att göra det "manuellt" i P-läget. Och då plötsligt har du heller inte samma kontroll i P-läget som i M-läget!
 
Har inte sagt man ska köra eller förespråkar att man alltid ska köra M. Jag försöker lära Petter skillnaden mellan auto och M. Tror att TS redan fattat det då denne lämnat diskussionen.

Ska kontra dig Ove att säga att man i nästan alla situationer i M kan sätta parametrarna så att exponeringen blir det man vill. I auto finns det en mycket större mängd situationer som den alltid kommer misslyckas i hur man än gör.

Sen om man har tidsbrist har faktiskt ingen betydelse utom att man mer sannolikt har mindre chans i M att matcha kamerans automatik. Så är det i alla. Det går snabbare att räkna 11/34 i miniräknaren än att manuellt göra det för hand.

om du jobbar som sportfotograf på en stor arena där ljuset oftast kan skifte en hel del så tror du att du hinner ändra din exponering manuellt o få mer (rätt) exponerade bilder?
gäller det även 100 meters finalen? sätter du även skärpan manuellt då?

manuellt kan vara bra i vissa lägen vilket jag beskrivit tidigare sedan är AV,TV överlägset i nästan alla andra case o har du en prokamera som tar typ 9 bilder per sekund så kan du ställa in bracketing i tex 3 steg o du kommer få garanterat rätt exponerad bild det hinner du inte göra manuellt.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar