Annons

Autoläge vs Manuellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Mjaa... Med min RX100 går det bra att stänga av blixten vid auto inställning, är det skumt så kan den välja Natt-motiv som exempel. man väljer i menyerna hur man vill att blixten skall agera, tog en snabbkoll nyss och ute ville den välja landskap om motivet är en bit bort osv, scenval för olika motiv fins också, dagens kameror är fulla av Jpeg inställningar, som fungerar förvånansvärt bra, för att inte tala om alla olika bildstilar man kan välja på. Till VISSA DELAR så skapar dom faktiskt liknande resultat som man annars får jobba med vid Raw-hantering.


//Bengt.
 
Om grön rutan ger den tid och bländare man ville ha så blir det väl 100% rätt.

Och om man medvetet använder gröna rutan men växlar över till P, Av eller Tv vid behov och därigenom får de värden på bländare och tid man vill ha så blir det också 100% rätt.



På vilket sätt ger manuella läget bättre värden på bländare och tid?



Petter...



Gröna rutan "slumpar" ju värdena utefter omständigheterna. Ingen kontroll alls, men det blir ofta "bra" bilder. Finns en drös undantag!
Så vill man enligt dig ha 100% rätt så är sannolikheten låg att den slumpar de värden du är ute efter. Kameran försöker eftersträva bra bilder, men bryr sig inte om vilka värden den får. Här finns algoritmer inlagda av en programerare i vilken ordning den ska prioritera värdena.
Val av fokuspunkt är heller inte möjligt.


P ger mer kontroll, man har kontroll över blixten, ISO och exponeringskompensationen och ljusmätningen. Säkert kameramodellberoende.



P och Av ger änu mer kontroll och där är det bara antingen bländaren eller slutaren man prioriterar ska vara "rätt" värde. ISO går också bra att fixera såklart. Även här finns det undantag där inte dessa lägena fungerar tilfredställande eller inte alls för den delen´.
Vill du ha 100% rätt är dessa mer sannolikt att du får tur då du eliminerat både ISO och antingen bländare eller slutartid.



M ger mest kontroll då man styr allt.
Här får du 100% rätt, men betyder fortf inte att du får en bra bild då du förlitar dig mest på dina fotokunskaper, men kamerans ljusmätning fungerar klart som hjälpreda.



Bra bilder betyder inte bättre bilder. But gärna ordet "bra" mot "acceptabla" eller "mindre dåliga" det beror ju på vad man har för krav.



/Stefan
 
Även M läget kan anses automatiskt om man sneglar på ljusmätaren i kameran. Endast om man t ex tack vare erfarenhet, vilket jag inte har, tittar på ett motiv och knappar in bländare, tid och ISO och får ett bra resultat så kan man säga att man fotograferar manuellt.
Använder man en separat ljusmätare i studion med studioblixar så är även det en form av auto läge även om automatiken är en separat pryl. Det är bara hur långt man ska dra det.
Själv använder jag oftast Av eller Tv och M endast i vissa speciella förhållanden. Gröna rutan undviker jag pga blixten.
 
Även M läget kan anses automatiskt om man sneglar på ljusmätaren i kameran. Endast om man t ex tack vare erfarenhet, vilket jag inte har, tittar på ett motiv och knappar in bländare, tid och ISO och får ett bra resultat så kan man säga att man fotograferar manuellt.
Använder man en separat ljusmätare i studion med studioblixar så är även det en form av auto läge även om automatiken är en separat pryl. Det är bara hur långt man ska dra det.
Själv använder jag oftast Av eller Tv och M endast i vissa speciella förhållanden. Gröna rutan undviker jag pga blixten.

Automatiskt är motsatt till Manuell. Som att titta på hastighetsmätaren och varvtalsräknaren på en bil och växla utefter dess värden. Det kalla för Manuell....
Automatik betyder att i detta fall med kaneran att den redan sneglar automatiskt på ljusmätaren och reglerar de värden den får göra. I alla lägena utom M görs detta på det viset. Helautomatisk så är som sagt även fokuseringen helt orörbart såvida du inte har en manuell överskrivnind på den till helt M-läge.
De andra lägena kalla för Halvmanuell/automatisk och en enda heter Manuell.

Ljusmätning kan du göra i kameran, Liveview. färdig testbild, separat ljusmätare eller helt enkelt genom erfarenhet (ex studio, årstid, klockslag, moln, sol etc. Sista är nog det mest förlåt ordet "idiotiska" man kan göra ifall man är ute efter så bra bild som möjlig (både direkt eller för efterbehandling)

/Stefan
 
gröna rutan eller program är gjorda så att bilden ska fungera använder oftast bl 5,6

tidsautomatik kör man när tiden är prio 1 typ bilder från flygplan där man oftast inte ska ligga under 1/1000 dels sekund för att undvika synliga vibrationer.

bländarautomatik är bra när man har prio på vilken bländare man använder gäller allt från landskap till porträtt osv

manuellt är bra när man tex använder blixt för tex interiör o för mig går det snabbare än att köra bländarautomatik o ändra på exponeringskompensation speciellt när många kameror inte mäter tillräckligt stabilt så ändrar du exponeringen med exponeringskompensation så kan den helt plötsligt utgå från ett annat grundvärde. Kör du manuellt så får du den inställningen du har satt. Det är precis som när man kör med studioblixtar då sätter du en fast slutartid sedan väljer du bländare sedan ändrar du styrkan på blixten så det matchar sedan är det bara att köra.
 
gröna rutan eller program är gjorda så att bilden ska fungera använder oftast bl 5,6
.

Min gör dock inte så. Den prioriterar inte alls bländare 5.6. Däremot används fokuspunkterna för välja exponering och brännvidden styr till viss mån lägsta slutartiden.
Du kanske har en F4 obejktiv? Jag testade bara F2.8 och 1.4 objektiv, Har inte F4 och uppåt.
Den kanske automatiskt bländar ner ett steg för att få bättre bildkvalité.

/Stefan
 
... hålla på med exponeringskompensationen för då dels trycka ner en knapp uppe på kameran o sedan vrida på hjulet på baksidan på kameran...
Just det du beskriver där stämmer inte, åtminstone inte om du använder en Canon EOS. Då justerar du det du prioriterar (i detta fallet bländaren) med hjulet ovanför avtryckararna och exponeringskompensationen direkt med hjulet baktill.

Men för övrigt beskriver du ju precis finesserna med det ena och det andra.
 
Även M läget kan anses automatiskt om man sneglar på ljusmätaren i kameran. Endast om man t ex tack vare erfarenhet, vilket jag inte har, tittar på ett motiv och knappar in bländare, tid och ISO och får ett bra resultat så kan man säga att man fotograferar manuellt.
Skilj på automatik som gör att kameran själv ställer in lämplig slutartid och/eller bländare och på att använda mätinstrument. Det är inget automatiskt med att använda ett mätvärde som utgångspunkt när man själv ställer in lämpliga exponeringsparametrar.

Men ska man vara helt och fullständigt "manuell" så ska man nog gjuta sina glasplåtar själv och blanda sin kolloidiumbaserade silvernitratlösning själv och pensla på. Samt exponera efter erfarenhet. :)

Använder man en separat ljusmätare i studion med studioblixar så är även det en form av auto läge även om automatiken är en separat pryl. Det är bara hur långt man ska dra det.
Jag ser inget automatiskt med det heller. Studioblixtarna brukar gå att ställa in effekten på, men det görs manuellt. Blixtljusmätaren är ett mätinstrument och ställer inte någon exponeringsinställning på kameran.

TTL-blixtar hör däremot till kategorin automatik.
 
Gröna rutan "slumpar" ju värdena utefter omständigheterna
Det där är i alla fall inte sant ett smack. När det gäller exponering brukar grön ruta och läge P göra likadant. De har ett uträknat program, med kombinationer av bländar- och tidsvärden, som de utgår ifrån. En punkt i programmet väljs utifrån vad exponeringsmätaren ser för ljusintensitet. Vid samma ljusintensitet får man samma bländare och tid, gång efter gång.

Så ur den synvinkeln är manuell inställning mycket mer slumpmässig. Där kan du ju få vad som helst, oavsett hur ljust det är.
 
Det där är i alla fall inte sant ett smack. När det gäller exponering brukar grön ruta och läge P göra likadant. De har ett uträknat program, med kombinationer av bländar- och tidsvärden, som de utgår ifrån. En punkt i programmet väljs utifrån vad exponeringsmätaren ser för ljusintensitet. Vid samma ljusintensitet får man samma bländare och tid, gång efter gång.



.


Uh va?
Gröna rutan kan du inte bestämma nåt. Inte ens blixten. Fanns vis undantag, men inte för de Canon kameror jag testat. Undantaget är de blixtfria kamerorna.
Du kan inte bestämma vilket iso, vilken slutartid, bländare eller fokuspunkt eller ens ljusmätnlngsmetod.

P gör som gröna rutan ifall du har valt att den ska agera likadant (utom blixten).
Men i P kan du i ex 6D, välja att låsa ISO, exponeringskompensera, välja fokuspunkt(var man fokusera läggs på i ljusmätnlngsmetoden ifall man har
Matrix), val av ljusmätningsmetod.
Kanske glömt fler variabler.
Gröna rutan är långt ifrån vad P är!

Så ur den synvinkeln är manuell inställning mycket mer slumpmässig. Där kan du ju få vad som helst, oavsett hur ljust det är.

Va? Sätter jag iso, bländare och slutartid och inte ändrar något kan det väl inte slumpa värden heller? De förblir så tills jag ändrar dom! Däremot kan ljusheten i bilderna bli ojämnt men exponeringen är konstant.
 
Skilj på automatik som gör att kameran själv ställer in lämplig slutartid och/eller bländare och på...

Det jag kanske mer menade var att ganska många, gissningsvis yngre hipsters, anser att M-läget är för "riktiga" fotografer fast de själva tittar på ljusmätaren när de rattar och åstadkommer något som i grunden är uträknat av kameran och på så vis hade Av läget gjort samma sak. Visst Av och Tv läget är ju mer halvmanuella istället för automatiska.


Gröna rutan på 7DmkII har en motivkännande funktion som grund för inställningarna. Jag testade att sikta mot olika ställen och bländaren hålls i vanliga fall på 4 (EF70-200/2.8) och ISO på 100 samtidigt som tiden ändrar (brännviddsberoende). När det blir mörkare och 1/250 bl 2.8 (200mm) inte räcker till så börjar ISO höjas. Har för mig att blixten hoppade upp när ISO klev över 800. Tiden blev inte längre än 1/250 på 200mm men på 70mm gick den till 1/100 eller 1/125.
Så det läget borde vara ganska användbart egentligen, förutom fokuspunkterna då.

EDIT: Dessutom sparades "gröna rutans" bilder som RAW filer, har visserligen inställt så men blev det inte automatiskt jpg tidigare?
 
Gröna rutan "slumpar" ju värdena utefter omständigheterna. Ingen kontroll alls...

Återigen.
Så länge du tittar på värdena i sökaren och gröna rutan ger dig den tid och bländare (och iso) som passar för din bild så får du samma bild som om du hade ställt in värdena själv i M. Så länge du övervakar automatiken har du full kontroll.
Om du vill justera något är det enkelt att hoppa över till P. Du får samma exponering av automatiken men kan förskjuta tid/bländare med en ratt och göra exponetingskompensation med en annan.
Då länge du tar kommandot har du i automatikläget full kontroll över exponeringen. Lika mycket som i M.
Om du däremot har bråttom och inte hinner kolla värdena inför varje exponering samtidigt som ljuset är någorlunda konstant. Fotboll i en sporthall som exempel. Då har du mer kontroll med M. Du ställer in de världen du vill ha i början av matchen, och låter det wedan vara så.

Finns det några andra lägen när M faktiskt get mer kontroll än auto?

Petter...
 
Du har ingen kontroll alls i auto, därför heter den logiskt nog auto. Du har full kontroll i Manuelll. Därför det heter M.
Logiskt tänkande. Du misstar nog kontroll och auto med att få en jämn exponerin/ljushet alltid. Då är kamerans auto bäst i många fall då den bestämmer allt åt dig.

Gillar denna mening

Återigen.

Så länge du tittar på värdena i sökaren och gröna rutan ger dig den tid och bländare (och iso) som passar för din bild så får du samma bild som om du hade ställt in värdena själv i M. Så länge du övervakar automatiken har du full kontroll.

Ska man vänta in tills förutsättningarna bli så bra att kameran råkar välja de värden jag vill ha? Tex iso200, f11, 30s?
Will not happen, ever! I det läget.
Eller varför inte iso102400, f2.8 och 2s?
Eller kanske mer normalt F5.6, iso100 1/500s?

Vill jag ha dessa värden så är full kontroll endast möjlig i M i alla lägen. Oavsett natt, dag eller ej. Sen om ljusheten skiljer sig åt är en annan sak.
 
Senast ändrad:
...
Ska man vänta in tills förutsättningarna bli så bra att kameran råkar välja de värden jag vill ha? Tex iso200, f11, 30s?
Will not happen, ever! I det läget.
....

Nja.
Låt oss anta att det befintliga ljuset ger oss iso 100, bl 5,6 och tiden 1/250 s med kamerans ljusmätare riktad mot en jämngrå yta i något av automatlägena.
Sätt sedan kameran i manuellt läge, ratta in iso 100 och bländare 5,6. Vrid sedan tidhjulet till dess att mätarnålen står i mitten. Titta tiden blev 1/250 s.

Om vi nu fortsätter experimentet. Du vill ha full kontroll över exponeringen. Du vill definitivt ha ett steg kortare tid, men ändå korrekt exponering. Du rattar tidratten tills tiden är 1/500 s och för att få nålen i mitten igen måste du ratta bländaren till 4. Total kontroll. I P läget hade du rattat en ratt och tiden hade blivit 1/500 s och samtidigt hade bländaren blivit 4. Total kontroll.

Ditt motiv är dock inte jämngrått, det är nästan svart. Detta vet inte kamerans inbyggda mätare så du måste hjälpa till. I M läget kan du minska bländaren och/eller korta tiden för att få det svarta att bli svart även i bilden. Total kontroll. I något av automatlägena gör du en enkel exponeringskompensation - en ratt - med lika många steg. Total kontroll.

Du lyckas inte övertyga att manuellt ger mer kontroll vid enstaka bilder. Inte alls. Däremot är risken att misdlyckas större om du inte hinner vrida på alla rattar.

Petter.
 
Du har fått det hela fel. Du tänker på jämngrått och att kamerans automatik alltid ger dig rätt exponering och att är detta du ska igå ifrån. Manuellt betyder bara en enda sak, DU styr HUR kameran ska exponera, inte kameran.
Om det blir 18% grått eller inte har inget med M att göra eller försöka få samma värden som kameran rekommenderar genom sin ljusmätning.
 
Senast ändrad:
Just det du beskriver där stämmer inte, åtminstone inte om du använder en Canon EOS. Då justerar du det du prioriterar (i detta fallet bländaren) med hjulet ovanför avtryckararna och exponeringskompensationen direkt med hjulet baktill.

Men för övrigt beskriver du ju precis finesserna med det ena och det andra.

Jag skrev att jag körde nikon så knappar etc kan skilja sig men grunderna är likadana.
 
Du har fått det hela fel. Du tänker på jämngrått och att kamerans automatik alltid ger dig rätt exponering och att är detta du ska igå ifrån. Manuellt betyder bara en enda sak, DU styr HUR kameran ska exponera, inte kameran.
Om det blir 18% grått eller inte har inget med M att göra eller försöka få samma värden som kameran rekommenderar genom sin ljusmätning.

Du läste inte hela va?
Jag började med grått ock gick över till svart. Auto eller manuellt är egalt. Det är fotografen som styr och som har full kontroll.

Även i automat-läge är det du som styr. Men du får viss hjälp för att göra det enklare och snabbare.(för det mesta).
En del bilar har automatiska vindrutetorkare. Superbekvämt. Och ofta funkar den utan att man behöver bry sig. Men du kan alltid ta kontrollen över automatiken för att hantera speciella situationer. Så är det med kameraautomatik också. Den hjälper, men hindrar inte.

Petter...
 
Du har fått det hela fel. Du tänker på jämngrått och att kamerans automatik alltid ger dig rätt exponering och att är detta du ska igå ifrån. Manuellt betyder bara en enda sak, DU styr HUR kameran ska exponera, inte kameran.
Om det blir 18% grått eller inte har inget med M att göra eller försöka få samma värden som kameran rekommenderar genom sin ljusmätning.

Oavsett om du kör manuellt så säger det inte att du får rätt mätvärde på exponering kan vara lika fel som i auto läge. Kameran kan inte tänka det är en typ en dator oavsett manuellt eller automatik så måste du ändå styra den. Automatik lägen är till för att underlätta o i många fall så kan dom vara riktigt bra speciellt för dom som kanske inte har stenkoll.

Däremot så är en Manuell inställning exakt på så sätt att det är tex tid 1/30 o bländare f11 så är det exakt den inställningen men det betyder inte att kameran har mätt det rätt för det är fortfarande samma ljusmätare i manuellt o automatik läge.
Du får checka av det på histogrammet för att få en uppfattning om du ligger rätt på en EXPONERAD BILD alltså tagen bilddet blir facit så säga.
Allt innan bilden är tagen är vad kamerans exponeringsmätare säger hur bilden ska bli o det kan bli lika fel oavsett manuellt eller automatik.
 
Petter: hur menar du att jag styr i automatläget? Finns inget där jag kan ändra på.

Ove: nu utgår att man ska uppnå nåt mätvärde som är rätt i M? Manuellt som jag skrev betyder bara en en enda sak. DU styr över ALLA inställningar. Oavsett det blir under, medel eller överexponerat enligt ett histogram har ingen som helst betydelse i M-läget.

Vill man ha kolsvart bild eller helvit bild så kan man göra detta manuellt. Vare sig auto, P, Av eller Tv kan göra detta i alla lägen. Enbart M där du har FULL kontroll.
 
Petter: hur menar du att jag styr i automatläget? Finns inget där jag kan ändra på.

Ove: nu utgår att man ska uppnå nåt mätvärde som är rätt i M? Manuellt som jag skrev betyder bara en en enda sak. DU styr över ALLA inställningar. Oavsett det blir under, medel eller överexponerat enligt ett histogram har ingen som helst betydelse i M-läget.

Vill man ha kolsvart bild eller helvit bild så kan man göra detta manuellt. Vare sig auto, P, Av eller Tv kan göra detta i alla lägen. Enbart M där du har FULL kontroll.

Det är samma ljusmätare som används i både manuellt läge eller med automatik. Ända sättet att se om bilden är rätt exponerad är att kolla på tagen bild i histogrammet allt innan är ett förslag på hur ljusmätaren i kameran anser att bilden ska vara för att vara rätt exponerad.

Oavsett manuellt läge eller automatik så kan du ändå styra bildens exponering kör du med automatik läge så behöver du kanske ändra på mindre för att det ska blir rätt. I vissa lägen kan manuellt vara bättre än automatik men långt ifrån alla fall jag tror dom flesta kör med antingen tv eller av men är blixtar inblandade kör jag alltid manuellt.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar