Annons

Autofokusproblem med 1D Mark III - Service krävs

Produkter
(logga in för att koppla)
Har inte haft lika stora problem som dig. Men även efter reparationen så hamnar fokus lite här och där, ibland rejält bakom ibland framför och ibland när man har tur där man fokuserade. Alla min L objektiv har jag alltid fått lämna in på RCC när jag bytt kamera/köpt nytt objektiv, Canon borde låta oss ägare justera objektiven gratis då de inte kan tillverkara objektiv som fokuserar rätt med olika kameror utan justering. 1dM3 tvivlar jag på att de kommer få 100% ordning på det kommer nog ganska snabbt ut en 1DIV
 
Re: Ange utrustning igen?

Bussmicke skrev:
För någon vecka sedan kom ett brev från Canon med årets almanacka samt en julhälsning (lite sent..)
Där stod att man skulle gå in på en sida och ange sin utrustning igen, räckte inte det man gjorde när man blev CPS-medlem?
Nej, det stod en påminnelse om att uppdatera utrustningslistan i deras CPS-system. Det kan ju hända att någon då och då köper en ny Canon-grej som kan vara bra att registrera.
 
Re: Rapport från Roynes MKIII-resa

Royne skrev:
Hej igen MKIII vänner!!!

Här kommer senaste info från min Canon resa vilket tyvärr inte varit någon Kanon resa.

/Royne
Hej.

Otroligt tråkigt att inte ens servicen fungerar, den som man hoppats på så mycket.
Jag har också problem med mitt hus men tänkte vänta lite tills dom verkligen kan fixa felet, men det verkar dröja...

Mitt problem är att när jag har kameran på teleobjektiv, stativ, trådutlösare och oneshot mode så varje gång jag trycker ner avtrycket ändrar den focusen. Även AI-servo fungar riktigt dåligt när det är dåligt ljus som det verkar, kan väl vara ungefär samma fenomen med värmedaller som Rob G. har.

Det var en bra ide att enas alla mark III ägare och ställa krav på Canon, ju fler vi är så...

/Krister
 
Hej!
Ja jag kan väl säga att innan reparationen så har jag faktiskt inte fått en skarp bild med 100-400 på 400läget med 5.6, trott att det är ljuset det berott på vilket det i o för sig kanske varit i vissa fall men ändå.
Har den i alla fall inlämnad nu i Gbg med tre linser och hus och hoppas på att få dem åter denna vecka, då ska jag ut å vråltesta på allt som rör sig.

En annan sak, att det skulle komma ut en 1Dmark 4 rätt snabbt om dom inte får grejorna att funka, Det känns ju konstigt, inte fan gör dom ett annat hus och vi som har trean får stå med mössan i handen, detta tror jag ju inte iof sig efter vad Royne säger men det kan vara tänkvärt vad de skulle göra åt saken.

Jag hänger hur som helst på listan om det skulle krabba för mig.

Mvh Rogge
 
Är jag den enda nöjda kunden? På nyårsafton fotade jag cross/enduro -tävling med 300/2,8 på ai-servo, tog massvis med bildserier på 5-12 bilder, det var alltid 9 av 10 bilder skarpa!

MEN... åkte på error99 nu förra veckan på varannat kort, så nått fel har uppstått iaf, så nu har Canon RCC den.
 
Laesk skrev:
Är jag den enda nöjda kunden? På nyårsafton fotade jag cross/enduro -tävling med 300/2,8 på ai-servo, tog massvis med bildserier på 5-12 bilder, det var alltid 9 av 10 bilder skarpa!

MEN... åkte på error99 nu förra veckan på varannat kort, så nått fel har uppstått iaf, så nu har Canon RCC den.

Mycke strul ..
Borde man byta till Nikon ..
Ta mej inte på allvar nu iom att kl e mycket och
jag är ganska så trött !!

Go Natt
 
Var går man in och anmäler sin kamera och fix av fokus/spegel etc etc. ?
Ska sända med 20-105 i samma veva.
Hittar inget på canons sida.
Fanns det ingen CPS-sida på svenska?
 
Hej Glenn,

Nej du är inte den enda. Jag har varit supernöjd med "one shot" och ganska nöjd med AI-Servo. Jag har fått fixen och testat lite inomhus. Då tycker jag att AI-Servo verkar fungera i stort sett lika bra som one-shot. Om det blir bra förutsättningar i vädret skall jag åka och fota fåglar idag och hårdtesta under bättre förhållanden.

Däremot känns det skittråkigt att 36000+ kr hus och som vissa rapporterar Canons toppgluggar inte skall fungera bättre utan att skicka in hela kitet för kalibrering... Väldigt konstigt!

Den här kameran är kapabel att ta ruggigt bra foton, men detta strul som många har är oacceptabelt.

/Tomas
 
Senast ändrad:
Även om jag inte är Canon-ägare så kan man inte annat än lida med personer som Royne. Vilken cirkus!

Ang kalibrering av dyra hus och optik så brukar jag alltid ta med mig hela kameraväskan till servicestället och kolla över detta vid nyanskaffning av utrustning. Det behöver oftast rattas lite på någon glugg.

// MAxe
 
Bussmicke skrev:
Jag bor i Stockholm och ringer väl Inter vision här?

Varför jag undrat var att en del skrev att de anmält kameran för fix(dock inte på vilket sätt) och sedan blivit uppringda av Canon.


Det har tagits upp vid ett flertal tillfällen, bla av paul innergård för ett par veckor sen.
orkar inte länka
/Rogge
 
I dag var jag ute och testade min 1 D mark 3!jag fick tillbaka den förra veckan från verk.Det blev 75 bilder med 300/2,8 och 70-200/ 2,8, vädret var kanske inte det bästa men hyffsat.INTE EN ENDA BILD VAR OK!! Jag hämtade upp några bilder som jag tagit med min förra kamera 1 DS för att jämföra ( en otrolig skillnad)
Nästa vecka åker jag och hämtar tillbaka min gamla
pålitliga 1 DS som varit till salu
Även om det AI sevo jag testat idag så är det katastrof!!
Man känner sej blåst!
Rayne
 
1956 skrev:
I dag var jag ute och testade min 1 D mark 3!jag fick tillbaka den förra veckan från verk.Det blev 75 bilder med 300/2,8 och 70-200/ 2,8, vädret var kanske inte det bästa men hyffsat.INTE EN ENDA BILD VAR OK!! Jag hämtade upp några bilder som jag tagit med min förra kamera 1 DS för att jämföra ( en otrolig skillnad)
Nästa vecka åker jag och hämtar tillbaka min gamla
pålitliga 1 DS som varit till salu
Även om det AI sevo jag testat idag så är det katastrof!!
Man känner sej blåst!
Rayne

Blåst ja det kan man ju säga.
Rayne är din Fixad?
Hur funkar det nu med reklamationer o sånt.
kan dom bli tvugna att ta tillbaks kameran om man inte är nöjd?
/Rogge
 
Jag gick till butiken jag köpte kameran ifrån och bad dem fixa reparationen av spegelmekanismen.

Kameran kom tillbaka efter en vecka med ett brev där åtgärderna var uppräknade.

Ytterliga ett par dagar senare fick jag via butiken ett brev från Canon där de bad om ursäkt för all problem som jag har fått "lida" för, undertecknat av Karz Zuzuki. Samtidigt fick jag som plåster på såren ett 2 gb:s CF kort.

Dessutom fick jag ett brev av VD:n för Canon Finland Jari Heino där han också ber om ursäkt för problemet med autofokusen. Han meddelar samtidigt vänligen att garantin för kameran har fått en ny start från dagen reparationen utfördes. Detta gäller bara om jag har detta brev kvar vid eventuella kommande problem och vill ha dessa åtgärdade på garantin. Något blått, vad det nu är, finns inte i kameran.
 
Jag har ju garantin!Och konsumentlagen. Men jag vill helst att det löser sej för jag gillar kameran ( jag vill kunna lita på den) jag hämtar hem min 1 ds för att ha utifall att man lämnar tillbaka( om dom inte får ordning på problemet)
Det vore intresant att veta hur stora problemen
är För mark 3. Och hur har dom som lever på den fått problem löst !!!!
Rayne
 
Var och testade min fixade kamera idag

Hej,

Jag var och testade AI-Servo genom att fotografera fåglar vid en sjö. Jag är inte en van fågelfotograf så bedöm bilderna endast utifrån fokus. Jag har aldrig ägt en 1D kamera tidigare så jag vet inte riktigt vad jag skall kräva. Jag är ganska nöjd med bilderna (avseende fokus).

Jag skulle bli glad om någon som vet vad man kan kräva hjälpa mig att bedöma dessa bilder utifrån fokus.

Länken nedan har jag laddat upp några bilder. Jag bedömer att ca 75-80% var i detta skick av de bilder jag tog. Är det bra? Jag misstänker att många OOF beror på min ovana också.

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=193120

Tack på förhand..

/Tomas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.