Annons

Autofokusen funkar inte

Produkter
(logga in för att koppla)

jennysz

Medlem
Helt plötsligt funkar inte autofokusen på min D40. Hittar naturligtvis inte manualen till kameran. Kan jag ha kommit åt någon inställning? Objektivet är förstås inställt i A-läge och under Custommenyn finns inställning fär Fokusläge. Finns det något mer ställe där jag kan ha kommit åt något inställning? Det är kamerans originalobjektiv som jag använder.
Tack på förhand!
/Jenny

Nu har inte jag en d40 utan en d50 men finns det inte ett litet vred på framsidan av kameran nere till vänster? Som går att sätta i M / A??

Lycka till
agron

Autofokusmotorn sitter i objektivet så det kan ju vara dålig kontakt mellan kamerahus och objektiv. Ta av objektivet och sätt dit det igen så kanske. Har du kollat i menyerna så att du inte av misstag har deaktiverat Autofokus? Om den funktionen finns vill säga.

jennysz skrev:
Helt plötsligt funkar inte autofokusen på min D40. Hittar naturligtvis inte manualen till kameran. Kan jag ha kommit åt någon inställning? Objektivet är förstås inställt i A-läge och under Custommenyn finns inställning fär Fokusläge. Finns det något mer ställe där jag kan ha kommit åt något inställning? Det är kamerans originalobjektiv som jag använder.
Tack på förhand!
/Jenny
D40 har ingen af motor i huset då skall väl int af funka? vilken glugg?

Tack för era svar. Nu funkar allt igen! Tror att det var som Max skrev, dålig kontakt mellan kamerahus och objektiv (ev kan det ha kommit i lite fukt, var ute i blötväder). Tog isär delarna och torkade rent och så funkar allt igen:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar