Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Autofokus Z3/Z5

Produkter
(logga in för att koppla)

Dizzy

Aktiv medlem
Jag förstår inte skillnaden mellan menyvalen Fokusläge - Kontin AF och Kontinuerl AF - Av/På.
Om jag vill ha kontinuerlig autofokus, måste jag förutom att välja detta fokusläge också välja Kontinuerl AF - På ? I vilket läge skulle den i så fall vara -Av vid kontinuerlig autofokus?

mvh
Förvirrad

Ingen som förstår logiken heller, eller ingen som fattar vad jag menar??? hehe...
Har gjort praktiska tester men blir inte klokare.

Boken

Det borde ju stå i boken?
Men min första tanke är at fokusläge är generellt för fokusen, typ manuell, auto , eller kontinuerlig. Och Kontinuerl AF är om funktionen ska vara tillgänlig eller inte.
Men som sagt, det borde stå i boken.....

Ehum.., om jag förstog vad dom menade i boken hade jag inte frågat. Fokusläge "kontinuerlig autofokus" går att välja oavsätt inställningen Kontinuerl AF av eller på.

KOllade

Jag kikade in på KM och hittade boken och läste detta:"När kontinuerlig autofokus är aktiv fokuserar autofokussystemet kontinuerligt så att motivet hela
tiden är skarpt. Detta minskar också fokuseringstiden vid tagning."
Det betydar att kameran hela tiden fokuserar och du kan snabbare ta autofokus när du ska fota. Den kommer fortfarande att låsa fokus när du trycker ner halvvägs. Det handlar inte om tagning utav bilden utan arbetet innan.
Lite klantigt av dom att använda exakt samma ord.........

...men jag tror jag har försått skillnaden ändå nu, trots att dom är lite luddiga i manualen. Om Kontinuerl AF är av så är kontinuerlig autofokus bara aktiv när man håller avtryckaren nere halvvägs. Om Kontinuerl AF är på så fokuserar kameran hela tiden oavsett läget på avtryckaren

Eh...okej, inte riktigt samma slutsats som jag drog då, men jag får testa lite mer

Prexis

Prexis så.
Som fokusläge är det till för att fortsätta fokusera efter att du tryckt ner halvvägs. Detta gör att du låser värdena för fotot, men att det inte gör något om motivet rör på sig.

På/Av-funktionen gör så att kameran fokuserar hela tiden den är påslagen. Drar en del mer batteri, men kortar tiden när du ska ta en bild.
"Om Kontinuerl AF är på så fokuserar kameran hela tiden oavsett läget på avtryckaren"
-Nej, du kan ju fortfarande låsa fokus genom att trycka ner halvt. Det gäller att du har fokusläge "normal"(gissar att det heter så)

Jag kom inte på nåt annat bra ord för på/av funktionen men fokusläget kanske skulle kallas "fortsättande autofokus".....?

Det har inte varit helt lätt att upptäcka skillnaden här hemma i mörkret där autofokusen får kämpa hårt ändå *skratt*.

Tack för hjälpen Magnus!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar