Annons

Autofokus inte alltid bäst

Produkter
(logga in för att koppla)

hornavan

Aktiv medlem
Ställ in skärpan manuellt!
Nästan dagligen läser jag inlägg som handlar om problem med autofokus. Backfokus, mätpunkter och dåligt ljus är frågor som ältas. Med all rätt såklart.
Nu är det så att jag är en gammal fotograf. Det är inte alltid av godo. Däremot är det bra att ha lärt sig ställa skärpan manuellt när så behövs. Dåligt ljus, snabba rörelser och gatufoto är exempel på situationer där manuellt inställd skärpa ofta är bättre än någon autofocus.
Jag har en känsla att många yngre fotografer glömmer bort att det faktisk går att själv bestämma var skärpan skall finnas.
När autfokusen jagar fram och tillbaka så är lösningen. Stäng av och ta kommandot.
 
Jag tillhör skaran som skulle vilja vara bättre på att ställa fokus snabbt och korrekt manuellt. Frågan är bara om det överhuvudtaget är möjligt med dessa små och "skarpa" sökare egentligen???... Har tittat in i en gammal systemkamera som hade "snittbild" en gång och skillnaden är ju faktiskt ganska stor...
 
Även om din kamera inte är bäst på manuell skärpa så går den att använda. Alla systemkameror kan användas; en del bättre och en del sämre.
Det är en utmaning att lära sig när det är bättre att ställa avståndet för hand än att låta kameran göra det.
Båda metoderna har sina fördelar. Det gäller att veta när den ena passar bättre.
 
Frågan är vad man ser :)

Jag kör mycket ennu med mina gamla A-1 och F1. F-1:ans grandiosa prismasökare med matt- eller snitt-skiva, och even EOS 3 med snitt funkar för mej.
Mitt syn; särskild i dårligare ljus; börjar bli svakare, så på EOS 40D utan bistånd från fokus-skiva är det nästan hopplöst. Här får AF ta över, tyvärr.

Lägg märke till att det är i teknikdiskussionerna oftast problem med AF som disskuteras. Denna automatiken är långt från välutviklat. Men tack till det digitala; kann man ju acceptera ett antall (50% ?) fokusbommar.

Jag talar generellt nu, för alla objekt-typer.
Men att lära sej att prefokusera; använda DOF-tabell o.a. är absolutt något alla borde göra. Obemärkt gatufoto med SLR eller Rangefinder är ju ett typisk exempel.
Med manuell hälsing Erik J
 
Senast ändrad:
Jag tycker det helt beror på vad och hur man ska fota tycker jag, när jag exempelvis fotar mingel på kompisars nattklubbar osv är det nästan omöjligt att ställa autofokus, snabba bilder och dåligt ljus.
Sen när det gäller exempelvis porträtt bilder tycker jag det är bättre med manuell fokus, exempelvis lägga skärpan på kindbenen ist för kanske näsan eller pannan som kanske autofokusen skulle göra(?!)

Alla har sina åsikter, men jag rekommenderar starkt att använda manuellt så långt det går, men det är fotografens val och tycke.
 
Jag är också en gammal fotograf som 1998 köpte en "modern" kamera med autofokus. Min gamla Olympus OM2n fungerade utmärkt men jag såg fan inte var skärpan satt. Mina ögon är inte de bästa. Det var inte så kul att plåta längre när mina bilder oftast blev suddiga. Räddningen då var autofokus på en ny Nikon. Jag använder alltid min autofokus och mina gluggar jagar inte i mörka situationer. Kanske för att alla är ganska ljusstarka. På en konsert ville inte autofokusen arbeta så jag slog då över till manuell fokus en stund men mina bilder var inte så skarpa som jag önskade. Tog av optiken och satte dit den igen , så funkade autofokusen igen och som i ett trollslag så fick jag skarpa bilder igen. Tror att man skall ha mycket bra syn om man skall fokusera manuellt.
 
hornavan skrev:
Ställ in skärpan manuellt!
Mmm... manuell skärpa funkar bra för mig i de lägen där motivet inte rör på sig, men på grund av min närsynthet så är jag beroende av en bra autofokus i vissa lägen, särskilt som sökaren i min lilla 350D är minimal. Jag har skaffat en KPS ögonmussla som förstorar sökarbilden, vilket förbättrat situationen till viss del i alla fall.
 
Re: Re: Autofokus inte alltid bäst

Danlo skrev:
Grattis, men det har jag vetat länge ;)

Vad lycklig du måste vara. Ännu en som gör allt för att sabba en tråd med råd.

Läs igenom en del forumtrådar så får du se att många tycks ovetande att det faktiskt går att ställa in skärpan manuellt. När inte autofocusen fungerar som den är tänkt.

Men det är kanske roligare att spela clown.
 
Köpte nyligen en MF 28mm/2.8 till min D200. Jag blev förvånad över hur lätt det var att fokusera manuellt och även om man får hjälp av den lilla gröna lampan i sökaren så använder jag den aldrig.
 
Johan: Kan bara hålla med. Dagens övertro på automatik är minst sagt makaber. Läser man många inlägg så kan man ju börja undra om det över huvud taget var möjligt att fotografera innan det kom kameror med automatik för i stort sett alla funktioner.

Och konstigt det än kan låta för vissa "experter" på fotosidan.se så har det ju fotograferats i drygt ett och ett halvt sekel utan alla dessa automatiska hjälpmedel.

Men idag så gäller det uppenbarligen att automatiken skall klara ALLT och att det på intet vis skall vara så att man lär sig behärska det fotografiska redskapet, kameran.
 
Re: Gröna lampan.......

fujicanon skrev:
Vad menar du med att du aldrig använder den?
Ställer du då vid sidan om?
/Erik J
Jag tittar inte på den för att se om jag har fokuserat rätt utan litar på mina ögon. Det går mycket fortare än att pilla med att byta fokuspunkter.
 
Lampan...

Jag känner inte D200; men kan du inte ta den bort då?
Du får vel annars blockering i alla andra lägen enn M?
/Erik J
 
Har också en A-1 (med 50/1,4)
Att ställa in skärpan manuellt med en sådan kamera är rent väsenskilt jämfört med min D2X.

Jag har lämnat in all min optik/kamera för AF-justering och tror faktiskt att detta kan vara orsaken till att en del tycker att det fungerar bättre manuellt.

Själv har jag inte en chans att manuellt överträffa min AF.

Däremot finns det tillfällen då det fungerar mindre bra, exempelvis tele i dåligt ljus, etc,etc. Men det finns hopp!

Med de nya högupplösta skärmarna i Live View läge och med en rejäl förstoring kan man få förnämlig hjälp vid manuell fokusering.
 
Sett ljuset??

Ju, dom gamla har mkt. ljusstarkare sökare; som natt o dag!
Men jag tror att det är få "ungdommar" under 30 som har använd en riktig god film SLR. Det är ju inte bara storleken på bilden i sökaren..........

Tja, du. Live View. Jag har det på 40D, men skärmen är grynig. Jag kann inte se om det är skarpt. Samt att man måsste ha stativ! Vem kan hålla still en 40D på strak arm med 1 kg. objektiv? Inte jag!!
mvh Erik J
 
Du vet väl att det går att byta mattskiva på 40 och att man kan zomma in på lajv vju?
 
Robin Gyllander skrev:
Du vet väl att det går att byta mattskiva på 40 och att man kan zomma in på lajv vju?

Ja Robin; jag är en av dom som leser manualen......men har du zoomat i Live View på 40D? Det är inte lätt att se skärpa på den monitoren.
Mattskiva kneblar den från förr ljussvaga sökaren. Jag använder KPS på en , men den blir ju bara större, inte ljusare av det.
I innstägs- och mellan-segmetet D-SLR har jag inte sett en kamra som är tillräklig bra för att använda till manuell fokusering...med mina ögon.
Men jag är oxå bortskämd med mina F-1:eek:r, och EOS 3.
/Erik J
 
Re: Sett ljuset??

fujicanon skrev:

Tja, du. Live View. Jag har det på 40D, men skärmen är grynig. Jag kann inte se om det är skarpt. Samt att man måsste ha stativ! Vem kan hålla still en 40D på strak arm med 1 kg. objektiv? Inte jag!!
mvh Erik J

Hmmmm....tänkte nog mer på de skärmar som har 3ggr. högre upplösning än din. Och de lär väl bli än bättre i fortsättningen.

Men jag håller med beträffande stativbehovet.
 
Re: Sett ljuset??

fujicanon skrev:
[B
Men jag tror att det är få "ungdommar" under 30 som har använd en riktig god film SLR. Det är ju inte bara storleken på bilden i sökaren..........
[/B]

Jag har Nikon FM3a fin sökare men så jäkla jobbigt att mattskivan var hur skitig som helst.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.