hornavan
Aktiv medlem
egaeci skrev:
Ofta fungerar AF mycket bra på min kamera (digital EOS-1), där jag kan välja fokuspunkt själv. Ibland siktar den lite lite fel, men det märker man inte om inte skärpedjupet är väldigt kort. Nyligen testade jag ett 50mm 1.4, och där handlar det ju om millimeter på största bländare. Jag skulle gärna vilja ställa fokus manuellt med detta objektiv, men jag ser verkligen inte vad jag gör i sökaren, när det är så himla kort skärpedjup. Ändå är det en rätt så stor sökare. Nån som har några tips på hur man får ett sånt litet skärpedjup att hamna precis rätt?
Med min analoga kamera använder jag alltid manuell fokus, och det fungerar väldigt bra. Fast där har jag inte så stora bländare och korta skärpedjup.
När du ställer Mf är det extra viktigt att du ställt in okularet (på sidan av sökaren) så att det stämmer med dina ögon. Ibland använder jag en liten ficklampa som hjälp att se var fokus ligger. Lys på motivet under fokusering. Ett annat tips är att använda stativ; speciellt viktigt vid kort skärpedjup. Hur noga man än är så är det lätt att gunga ur fokus, som kanske bara är millimetrar, innan bilden tas.
Det bästa tipset är det bästa. Träna, träna, träna! Tävla sedan mot kompisarna.