Annons

Autofokus inte alltid bäst

Produkter
(logga in för att koppla)
egaeci skrev:
Ofta fungerar AF mycket bra på min kamera (digital EOS-1), där jag kan välja fokuspunkt själv. Ibland siktar den lite lite fel, men det märker man inte om inte skärpedjupet är väldigt kort. Nyligen testade jag ett 50mm 1.4, och där handlar det ju om millimeter på största bländare. Jag skulle gärna vilja ställa fokus manuellt med detta objektiv, men jag ser verkligen inte vad jag gör i sökaren, när det är så himla kort skärpedjup. Ändå är det en rätt så stor sökare. Nån som har några tips på hur man får ett sånt litet skärpedjup att hamna precis rätt?

Med min analoga kamera använder jag alltid manuell fokus, och det fungerar väldigt bra. Fast där har jag inte så stora bländare och korta skärpedjup.

När du ställer Mf är det extra viktigt att du ställt in okularet (på sidan av sökaren) så att det stämmer med dina ögon. Ibland använder jag en liten ficklampa som hjälp att se var fokus ligger. Lys på motivet under fokusering. Ett annat tips är att använda stativ; speciellt viktigt vid kort skärpedjup. Hur noga man än är så är det lätt att gunga ur fokus, som kanske bara är millimetrar, innan bilden tas.
Det bästa tipset är det bästa. Träna, träna, träna! Tävla sedan mot kompisarna.
 
Autofokus och manuell fokus har båda sin plats, två olika verktyg i verktygslådan så att säga. Dom passar olika bra beroende på en massa saker; kameramodell, ljusstyrka på objektivet, vad du fotograferar, ljus- och kontrastförhållanden m.m.

Autofokusen är helt klart inte ofelbar, inte ens på proffsmodellerna, men för egen del kan jag säga att i väldigt många fall så funkar AF både säkrare och snabbare än vad jag själv klarar manuellt. Speciellt för fåglar, sport m.m. när det går lite fortare. Däremot använder jag ofta manuell fokus för stillasittande motiv, landskap, makro m.m., och för att hjälpa kameran när ljus eller kontrast gör att AF får problem. En användning till är att förfokusera manuellt på en viss punkt när det går för fort för att använda AF, och trycka av när motivet är på rätt ställe.

Och så finns det förstås objektiv som inte ens har AF, t.ex. TS-E serien, eller om man använder icke-Canon optik med adapters.

Det beror en hel del på kameramodell, det är nklare att fokusera manuellt med en ljusare sökare som på 1Ds Mark II. Det är inte riktigt lika kul med en 20D.
 
hornavan skrev:
Vem har gjort det? Antytt alltså. Ingen har heller rekommenderat att rent generellt fokusera manuellt.
En kurs i svenska kanske vore nåt.

Tack för den du! Jag håller alltså med om att man kan och bör fokusera manuellt så långt som möjligt. Särskilt vid knepiga motiv som närbilder och dylikt, där man inte har något som helst skärpedjup att spela med.

Det jag försökt säga, och som det inte verkar som om jag nåt helt fram med, är att moderna kameror inte över huvud taget är gjorda för manuell fokusering.

Snittbild är något vi kan minnas med saknad, men det följer inte med mattskivor med sån i moderna kameror.

Mikroprismor var ett otyg som kom efter snittbilden, och ofta kombinerades med den. Inte heller de finns på moderna kameror.

Moderna kameror har en mattskiva som är helt ... matt. Det i sig omöjliggör inte manuell fokusering, men det faktum att mattskivan är gjort för ljusstyrka och inte fokusering gör det.

Mattskivan på moderna kameror har ett skärpedjup som vida överstiger det i ljusstarka objektiv, vilket gör att man kan tro att man har fokuserat rätt, men bilden blir oskarp.

Om man vill fokusera manuellt, och vara säker på att få skärpan där man vill ha den, måste man byta ut mattskivan i sin kamera - något som kan vara gjort på 1 minut eller 1 månad, beroende på vilken kamera man äger.

Att träna på att "gunga" in skärpan hjälper tyvärr inte mycket, om inte sökaren kan visa när det är skarpt eller inte.

Jag hoppas att det framgått vad jag "antytt" eller inte här, men jag påstår att manuell fokus ofta kan vara ett sämre alternativ än AF - i en modern kamera.
 
AFE skrev:



Jag hoppas att det framgått vad jag "antytt" eller inte här, men jag påstår att manuell fokus ofta kan vara ett sämre alternativ än AF - i en modern kamera.

Ett perfekt fungerande AF fokuserar mycket bättre och snabbare för mig än när jag tvingas göra det manuellt (med reservationen: om inte ljuset är väldigt svagt och jag har mitt makroobjektiv eller mitt beer can tele på).

Problemet är att jag och många andra inte lever i den bästa av alla världar utan dras med objektiv och kamera som inte funkar sett som system. De trivs helt enkelt inte ihop. Inte ens efter en fokusjustering fungerar alla mina objektiv perfekt. Före justeringen låg mina normalzoomar med kraftiga bakfokus. Min beer can var perfekt liksom mitt Tamron Macro. Mitt 50mm hade lite bak fokus.

Nu ligger normalzoomarna perfekt men alla andra ligger med varierande grader av framfokus. Så precis som jag fruktade, så var justeringen av huset ingen patentlösning på alla mina problem, även om jag är glad att just mina normalzoomar funkar bra nu. Justeringen av kamerahuset "flyttade bara problemet" eftersom alla mina objektiv inte uppträder enhetligt i förhållande till mitt kamerahus och det är just det som är problemet.

Det märkliga vid justeringen var att Zieger fick med mitt 50mm 1,7 för att ha nåt att förhålla sig till men det är inte det objektivet som ligger korrekt efter justeringen!!! Så det verkar svårt att få till en perfekt kalibrering om man inte har ett smartare AF än i KM D7 och de flesta andra kameror på marknaden eller möjligheter till individuell kompensering objektiv för objektiv.

Min enda lösning på problemet är att lära mig mina olika objektivs egenheter och fokusera de manuellt som jag vet inte funkar korrekt med min kameras AF - även om det är en plåga. Jag tycker fortfarande min 7D är en lysande kamera men min AF suger verkligen. Den är inte bara långsam utan den lurar mig dessutom upp på läktaren alltsomoftast.

Till sist: Har vi inte de kameror vi förtjänar? Om vi kritiserar tillverkare som inte har den ljusaste och största sökaren så kanske det är just det som man koncentrerar sig på att ge oss istället för en mer precis AF och bättre fokuseringshjälpmedel för MF (och då menar jag inte såna som ytterst lutar sig på AF-sensorn utan såna som är optiska.)

Det har ju också varit viktigt att allt ska bli lättare och lättare, men om priset för det är att mycket blir skörare och inte pallar trycket ens vid lät användning, så kanske det inte heller är det vi ytterst vill ha! Det kanske bara är så enkelt att dum gör som tok säjer.
 
Hur svårt kan det göra en mattskiva med en diagonal "snittgrej" på det gick ju på åttitalet finns kanske inte tekniken idag.
mikroprismorna är väl den där ringen runt snittgrejen som är fyrkantiga när det är oskarpt?
 
Det finns väl flera tillverkare av alternativa mattskivor, med olika typer av linjer, prismor m.m., som man kan byta till om man vill (om den går att byta i den kameramodell man har förstås).

Att byta skivan kan däremot påverka t.ex. exponeringsmätningen i en del kameror så det kan finnas biverkningar.
 
fujicanon skrev:
Den lilla röda pricken är ju en del av kamrans AF-system. Precis det samma som styr din AF-drive.
Matt-, snitt-skiva är ju ett optisk "fenomén".
/Erik J
Men om du exponerar manuellt enligt kamerans exponeringsmätare exponerar du väl inte manuellt heller?
 
Plåtslagaren skrev:
Men idag så gäller det uppenbarligen att automatiken skall klara ALLT och att det på intet vis skall vara så att man lär sig behärska det fotografiska redskapet, kameran.
Alla metoder har förstås sin tid och sitt användningsområde. Den erfarne fotografen inser när hon ska använda manuell fokus och manuell exponering, och när automatiken gör sitt jobb bättre.

Din formulering ovan skulle kunna vara skriven cirka 1970, men då handlade det om (halv)automatisk exponering. Riktigt seriösa fotografer befattade sig inte med sådant då, utan ställde in exponeringen manuellt. Ingen exponeringsautomatik i världen klarade av att exponera rätt om man var en Riktig Fotograf.

F.ö. anser jag att man ska mata fram filmen med tummen. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.