Annons

"Auto-ISO" på 1d MKIII

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: "Auto ISO" på 1d MKIII

Robin Gyllander skrev:
Kommer med post?

Bara virtuellt tyvärr, men förhoppningsvis är den ändå så kladdig att du inte kan skriva frågor med så uppenbara svar utan att kleta ner hela tangentbordet ;)

Bokeh skrev:
Canon är väl att deras tekniker har dålig förståelse vad fotografer vill ha när det gäller ergonomi och inställningar,

Robin Gyllander skrev:
"När vi gjorde 1d MArkIII så lyssnade vi på kritiken vi fått" Kanske ska investera i hörapparater på canons utvecklingsavdelning.

Det är kanske just de Canon gjort!?.. Lyssnat på de användare som verkligen använder halvpro- och pro-modellerna och fått reda på att AUTO-iso inte är någon högt prioriterad funktion hos dom...

/Leif

elbe skrev:
Det är kanske just de Canon gjort!?.. Lyssnat på de användare som verkligen använder halvpro- och pro-modellerna och fått reda på att AUTO-iso inte är någon högt prioriterad funktion hos dom...
/Leif

Och där måste väl vara den stora skillnaden mellan Canon- och Nikon-fotografer då, för Nikon-fotografer och andra töntar som t ex Michael Reichman verkar uppenbarligen behöva ju något så amatörmässigt som en tredje exponeringsvariabel som möjliggör låsning av slutartid/bländaröppning i snabbt skiftande ljusmiljö. Herregud, vad kommer Nikon-fotograferna kräva härnäst, autofokus? :)

Jag tror att Canon isf borde fråga andra fotografer, det handlar ju trots allt om att bevara och utöka sin kundbas och om en grym Auto-ISO på Mark III skulle få en del event- och sportfotografer att välja en sådan istället för en 40D så borde väl Canon var väldigt glada?

Senast ändrad:
apersson850 skrev:
Spelar det någon roll? De implementerar ju specifikationen för kameran. Det intressanta är hur kamerorna specificeras, och varför det blir som det blir.
Skulle du inte ha samma firmware på en eos ett som en eos ??d det skulle väl inte bli dyrare?

Skulle man leva i den världen så skulle jag kunna dra över 1D firmware till min
20D så slipper jag köpa ny kamera...

Tanken med tråden var att få lite information från användare som använder auto ISO på MKIII´an för att höra för- och nackdelar med det som finns idag.
Nu verkar tråden ha drivit iväg lite mer på vad olika märken har och inte har :)

mvh
Ulf

Robin Gyllander skrev:
Skulle du inte ha samma firmware på en eos ett som en eos ??d det skulle väl inte bli dyrare?
Det skulle klart gå, men det blir ju inte billigare heller. I och med att kamerorna har olika hårdvara, måste man ha olika varianter av firmware i dem i alla fall, fast ihopbakat i en fil. Att administrera sånt blir oftast inte billigare än att dela på programvaran för respektive maskin. Kamera i det här fallet.

ulnion skrev:
Tanken med tråden var att få lite information från användare som använder auto ISO på MKIII´an för att höra för- och nackdelar med det som finns idag.
Nu verkar tråden ha drivit iväg lite mer på vad olika märken har och inte har :)

mvh
Ulf

Det kanske är som jag skrev ovan...att auto-iso inte är någon viktig funktion för de 161 användare av 1D MkIII som finns reggade här på FS. Tror att du skulle få mer respons annars...

Det finns några recensioner av kameran men jag vet inte hur många som tar upp just auto-iso i sina omdömen av kameran.

/Leif

De tillfällen jag använt auto iso har varit i mörka sporthallar. Då vill jag ha så stor bländare som möjligt. Tv läget,iso 100 o 1/500, auto iso funkar perfekt för detta och är snabbarbetat. Men känns lite ovant då jag annars mest kör Av-läget :). När vill du köra mer auto än så?

thodan skrev:
De tillfällen jag använt auto iso har varit i mörka sporthallar. Då vill jag ha så stor bländare som möjligt. Tv läget,iso 100 o 1/500, auto iso funkar perfekt för detta och är snabbarbetat. Men känns lite ovant då jag annars mest kör Av-läget :). När vill du köra mer auto än så?

För mig ser jag en användning av auto läget när jag fotar i skogen där ljusförhållandena varierar mycket. Jag har testat en del med TV läget som jag använder oftast och tycker att det fungerar bra så här långt.

Mvh
Ulf

Jag använder oftast auto-ISO när jag fotograferar sport. Tv med längsta lämpliga tid, auto-ISO och "Safety Shift" gör att jag alltid får vettiga exponeringar, men samtidigt den tid jag vill så länge det går.
Det enda jag saknar där är att även 40D skulle tillåta att jag sätter gränsen för hur högt auto-ISO får gå.

Jag lyckas inte aktivera auto iso på min mark III.
Har provat båda lägena i cfn8 men isot ligger kvar där jag satt det.Ska det komma upp ett autoläge på displayen när man väljer iso som det gör på 50d och 5dmkII?

Jag lyckas inte aktivera auto iso på min mark III.
Har provat båda lägena i cfn8 men isot ligger kvar där jag satt det.Ska det komma upp ett autoläge på displayen när man väljer iso som det gör på 50d och 5dmkII?

Ho, kul att få komma in i denna diskussion igen! Hoppas du trivs med din mark III:a. Min går som tåget fortfarande. C. Fn I sätts till 2: Enable (ISO Speed). Sedan behöver du fotografera i en miljö där det är för mörkt för det iso som du valt för tillfället... Prova att välja Mode = T och ställ in en kort tid, t.ex. 1/1000 och sätt ISO till 100. Då ändras ISO automatiskt när du fotograferar (syns även i sökaren).

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto