Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Auto-ISO" på 1d MKIII

Produkter
(logga in för att koppla)
Auto-ISO på 40D fungerar mycket bra tycker jag och jag använder de i stort sett alltid, brännviddstyrt som det är, i min fotografi.

I de kreativa lägena (P, Tv, AV och A-DEP) varierar det mellan ISO 100-800 i 1/3-dels steg men är väldigt låst på ISO 400 och det är brännvidden på optiken som bestämmer vid vilken nedre tidsgräns isot ska börja höjas. För en EF 70-200 zoom varierar alltså lägsta slutartid innan iso-höjning mellan 1/70s till 1/200s. På en EF-S 17-55 mellan 1/20 - 1/55s. När sedan isot nått taket på ISO-800 så har man ytterligare två-fyra steg längre tid tack vare IS. Neråt 1/20s till 1/50s för telezoomen och 1/8s till 1/15s för normalzoomen med cropfaktorn och egen "parkinsson" inräknad. Sen är det dags att manuellt öka isot.

När kameran börjar märka en risk för allt för utbrända högdagrar och tiden börjar bli så kort som ner mot 1/4000s aå börjar isot sänkas.

Varför väljer då Canon att vara så restriktiv med auto-iso och att hålla de så fast vid ISO-400?

ISO 400 är på 40D och flera Canonmodeller det så kallade "mitt-isot" och jag tror att Canons filosofi är att ge användaren bästa möjliga förutsättningar till en tekniskt perfekt bild utan några brusproblem. Vid "mitt-isot" kan man "backa in" information från utbrända högdagrar ett par steg, det kan man inte vid ISO-100 (noll steg)eller 200 (max ett steg), och i de flesta fall plocka fram mer info ur de mörkaste partierna tills bruset sätter stopp.

En klockren auto-iso funktion som det är bara att slå på och glömma med utmärkt teknisk bildkvalitet i de flesta fall och med lite erfarenhet vet man när ljusförhållandet signalerar för manuellt iso. Då vet man oxå vilka förutsättningar som gäller för bildskapandet och slipper oväntade bildresultat som följd...

/Leif

elbe skrev:

I de kreativa lägena (P, Tv, AV och A-DEP) varierar det mellan ISO 100-800 i 1/3-dels steg men är väldigt låst på ISO 400 och det är brännvidden på optiken som bestämmer

/Leif

"men är väldigt låst på iso 400" - Menar du alltså att den kan gå över iso 400 men att den undviker det så gott det går eller?

Men det finns alltså äntligen någon form av auto-iso också utanför motivlägena. Hallelujah i så fall - äntligen ett fall framåt för canon vad gäller auto-iso. Blir det ännu bättre kanske man kan överväga en 50D så småningom...

elbe skrev:
En klockren auto-iso funktion som det är bara att slå på och glömma med utmärkt teknisk bildkvalitet i de flesta fall och med lite erfarenhet vet man när ljusförhållandet signalerar för manuellt iso.

Fast tyvärr HELT oanvändbar för mig eftersom jag sällan fotograferar under ISO800 alls, 90% av mina bilder håller till på mellan ISO1250 och 3200 :( Jag vill dessutom kunna sätta lägsta slutartiden till 1/100-125 efter behov. Alltså överväger jag ett systembyte som själv låter mig välja, men det känns så oerhört fånigt och blir väldigt dyrt för mig att byta hus ut fyra stycken L-objektiv bara för en mjukvarufunktion.
Näe Canon, gör om, gör rätt.

Slowfinger skrev:
"men är väldigt låst på iso 400" - Menar du alltså att den kan gå över iso 400 men att den undviker det så gott det går eller?

Ja, så jobbar den. Först när exponeringstiden börjag gå ner mot 1/brännvidden så ökar iso och den är precis lika fast åt andra hållet. När det börjar ta slut på snabba tider sänks isot...

/Leif

Hur funkar det för dig om du kör Tv istället för Av (som ju är det normala vid dåligt ljus), ställer in 1/125 mark III och sätter ISO till 100 samt slår på Auto-ISO.

Då kommer du få 1/125-del, alltid stor bländare samt ISO från 100-3200 beroende på ljuset, eller hur?

reflux skrev:
Fast tyvärr HELT oanvändbar för mig eftersom jag sällan fotograferar under ISO800 alls, 90% av mina bilder håller till på mellan ISO1250 och 3200 :( Jag vill dessutom kunna sätta lägsta slutartiden till 1/100-125 efter behov. Alltså överväger jag ett systembyte som själv låter mig välja, men det känns så oerhört fånigt och blir väldigt dyrt för mig att byta hus ut fyra stycken L-objektiv bara för en mjukvarufunktion.
Näe Canon, gör om, gör rätt.

Var in på din sida och såg på en bild att du använder Canon 5D? Kanske den perfekta kameran i mörka miljöer och med de snäva omfång du plåtar i så räcker det väl eg med två grundinställningar? En på C och en annan på Tv?..

Alternativet till 5D är väl bara D3 men det är väl +30.000:- dit.

Snygga bilder oxå!

/Leif

thodan skrev:
Hur funkar det för dig om du kör Tv istället för Av (som ju är det normala vid dåligt ljus), ställer in 1/125 mark III och sätter ISO till 100 samt slår på Auto-ISO.

Då kommer du få 1/125-del, alltid stor bländare samt ISO från 100-3200 beroende på ljuset, eller hur?

Hmm, ja, men jag trodde inte att Canons ISO Safety Shift fungerade så? OM den gör det så vore det ju toppen. Kan någon som har en Mark IIIa kanske testa det? Jag har läst manualen och kan inte påminna mig om att de brydde sig särskilt mycket om att beskriva funktionen och dess potential, så där fick man ju ingen hjälp :(

Ja!
TV fungerar så som Thomas säger.
Du ställer önskad tid och MK III´an anpassar iso och bländare(när den är på valt lägsta ISO).

elbe skrev:
Var in på din sida och såg på en bild att du använder Canon 5D? Kanske den perfekta kameran i mörka miljöer och med de snäva omfång du plåtar i så räcker det väl eg med två grundinställningar? En på C och en annan på Tv?..

Alternativet till 5D är väl bara D3 men det är väl +30.000:- dit.

Snygga bilder oxå!

/Leif

Tack! Och jo, jag räknade efter vad ett systembyte med tre f.28-zoomar och två fasta skulle kosta och det var INTE roligt, även om jag skulle få åka till New York på kuppen :) Jag var ju en av dem som hoppades på en 5D Mark II med lite mer programmerbara funktioner, men egentligen skulle en Mark III fungera bättre som kompletterande hus.

Ibland har jag en preset lagrad på C också, men det beror mycket på var man fotografera också. Står man i publiken har man oftast mer tid på sig än om man står i diket, men tricket med en auto ISO är ju att man alltid får minimalt "behövt" brus i varje bild man tar och oftast blinkar det något rent helvetiskt på metalspelningarna och det är svårt att veta exakt när man ska byta.

Önskar också att Canons kameror hade en "grön knapp" som Pentax K10 som gör en mätning i M-läget och laddar in rätt slutartid utan att man behöver testa sig fram för det hinner man sällan.

ulnion skrev:
Ja!
TV fungerar så som Thomas säger.
Du ställer önskad tid och MK III´an anpassar iso och bländare(när den är på valt lägsta ISO).

Åhå. Det var som fanken. Jag plåtar i normala fall enbart i Av-läget och tar de tider jag får, men det skulle man nog kunna vänja sig av med. Hmm hmm hmm. Nu sitter helt plötsligt pengarna på banken väldigt mycket lösare.
Tack Thomas och Ulf!

Robin Gyllander skrev:
Hur blir auto iso med blixt??
Enligt bruksanvisningen till min 40D kör den alltid med ISO 400, såvida man inte fotograferar utomhus (förmodligen) och den känsligheten leder till överexponering med det befintliga ljuset. Då justerar den ner till ISO 100, som minst.

Robin Gyllander skrev:
Kan någon svara ärligt är auto iso ala nikon svårt att sätta i en kamera?

Självklart inte, det är bara en programsnutt och borde utan problem kunna fixas med en firmware updatering, problemet med Canon är väl att deras tekniker har dålig förståelse vad fotografer vill ha när det gäller ergonomi och inställningar, Nikon är ju mer ett renodlat kameraföretag, så även Pentax som också har egna smarta lösningar.

/kent

Bokeh skrev:
Canon är väl att deras tekniker har dålig förståelse vad fotografer vill ha när det gäller ergonomi och inställningar,
"När vi gjorde 1d MArkIII så lyssnade vi på kritiken vi fått" Kanske ska investera i hörapparater på canons utvecklingsavdelning. Och så borde de sätta in det där så att man kan ändra front fokus i alla kameror det finn ju redan så varför inte sätta in det?

Re: Re: Re: Re: Re: "Auto ISO" på 1d MKIII

reflux skrev:
Nej, det verkar inte så tyvärr. Canons implementation visar med all tydlighet att de inte tycks förstå funktionens potential. Och därför funderar jag på ett hiskeligt dyrt systembyte, faktiskt. Men det är en killer-feature för mig som musikfotograf :(
Nikon D3 klarar "bara" 1/250.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: "Auto ISO" på 1d MKIII

Robin Gyllander skrev:
I synctid kortaste slutartid?

Den här tråden handlar om Auto-ISO (om du nu glömt det). Vad är då mest logiskt att 1/250s är kortast valbara slutartid för, i en Nikon D3?

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: "Auto ISO" på 1d MKIII

AFE skrev:
Den här tråden handlar om Auto-ISO (om du nu glömt det). Vad är då mest logiskt att 1/250s är kortast valbara slutartid för, i en Nikon D3?
Kortaste tid med auto-iso?

ANNONS