Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Auto-ISO" på 1d MKIII

Produkter
(logga in för att koppla)

ulnion

Aktiv medlem
Är det några användare av Canon 1d MKIII som har arbetat med auto ISO läget på kameran och skaffat sig en uppfattning om det fungerar bra eller om det finns några nackdelar med den när man fotar, speciellt i varierat ljus.

Mvh
Ulf

Re: "Auto ISO" på 1d MKIII

Hej,
Jag har aktiverat funktionen och är ganska nöjd.
Kameran justerar upp ISO snabbt och enda nakdelen är att man ibland kan få lite brusiga bilder vid ISO 3200.
Nu kombinerar jag detta med att ha auto på slutartiden och lägsta möjliga slutartid 1/60 eller möjligen 1/30 om jag har vidvikel på.
Att man inte kan ställa in lägsta slutartiden med auto till snabbare värden än 1/60 är lite synd specielt om man skall fota småfåglar i dåligt ljus.
Bilderna kan då vara både brusiga och ha rörelseoskärpa.

/Johan

Är auto isot som på nikons kameror? Typ jag säjer till max iso och min slutartid?

Nja, Hur man gör med Nikon vet jag inte!
Men på Canon 1D Mark III gäller följande.
Med Custom funktion I nr 3 kan man ställa in högst och lägsta ISO.
Med C.funktion I nr 8 kan man ange Auto med ISO (alternativ 2) och gränsvärdena från nr 3 gäller då.
Man kan sedan manuellt tillfälligt höja nedre ISO gränsen med den vanliga ISO knappen.

/Johan

johpih skrev:
Nja, Hur man gör med Nikon vet jag inte!
Men på Canon 1D Mark III gäller följande.
Med Custom funktion I nr 3 kan man ställa in högst och lägsta ISO.
Med C.funktion I nr 8 kan man ange Auto med ISO (alternativ 2) och gränsvärdena från nr 3 gäller då.
Man kan sedan manuellt tillfälligt höja nedre ISO gränsen med den vanliga ISO knappen.

/Johan
Vilket krångel. :(
På nikon går man bara in i menyn auto iso ställer in max iso och min slutartid klart.

Nej.

Det är inte så krångligt, man bara ställer in
C.fn I nr 8 på alternativ 2 (ISO-inst) en gång.

Det som är begränsningen är att längsta tillåtna slutartiden som är begränsad till max 1/60,
om man kör med "Mode Av".
Där skulle jag vilja ha upp till 1/250!

/ Johan

johpih skrev:
Nej.

Det är inte så krångligt, man bara ställer in
C.fn I nr 8 på alternativ 2 (ISO-inst) en gång.

Det som är begränsningen är att längsta tillåtna slutartiden som är begränsad till max 1/60,
om man kör med "Mode Av".
Där skulle jag vilja ha upp till 1/250!

/ Johan
Och man måste ge 40 lakan för det när man kan få det för 6 hos nikon. Jag hoppas nog i förjäves på en auto iso firmware uppgradering till 30D.

Re: Re: "Auto ISO" på 1d MKIII

johpih skrev:
Att man inte kan ställa in lägsta slutartiden med auto till snabbare värden än 1/60 är lite synd

Det är inte bara synd, det är fullständigt idiotiskt eftersom det inte finns något som helst praktiskt skäl till varför det är så. Men Canons programmerare verkar inte riktigt förstå sig på många fotografers behov, och därför avhåller jag mig från att köpa en Mark IIIa. De är inte värda mina pengar till de visar lite välvilja och släpper en ny firmware som låter användaren välja vad som är viktigt och riktigt.

Egentligen finns det rejält med utrymme för förbättringar även på Nikons implementering. En sak vore t ex möjligheten att ställa in olika maximala slutartider vid olika brännvidder. T ex 1/100 vid 70mm och 1/200 vid 200mm och sen låta kameran själv sköta mellanlägena. Dessa grundvärden skulle kunna programmeras fritt och sparas för de olika objektiv som man använder så att kameran direkt kommer ihåg att dina val för ditt 16-35, 24-70, 100-400 etc. Det handlar ju trots allt bara om att ge fotografen maximal kontroll och stöd när han/hon VILL ha det och allt handlar om mjukvara, det behövs ingen ny elektronik för det.

Vad är det egentligen för skumm auto-iso på canon?
Höjer den inte iso fören slutartiden blir längre än 1/60? Oavsett aktuell bränvidd?

Nej, inte Av/Tv, utan bara i motivprogrammen och autoläget tror jag. Tyvärr. Många verkar tro att automatisk ISO är nån form av nybörjarfunktion, men det är ju snarare när man verkligen vet vad man håller på med som det är riktigt användbart.

Hur blir auto iso med blixt?? Kollade min gamla avants blixtbiilders exif och den valde iso olika efter hur långt borta saker var.

Bussmicke skrev:
Varför idiotlägen?
Det är inte jag som hittat på benämningen, men den syftar på de förprogrammerade lägena. Tanken är förstås att de är för de som inte begriper sig på att ställa in någonting.
40D har alltså auto ISO i alla lägen, om man så vill.

Re: Re: Re: "Auto ISO" på 1d MKIII

OT, men jag måste bara svara på detta.

reflux skrev:
Egentligen finns det rejält med utrymme för förbättringar även på Nikons implementering. En sak vore t ex möjligheten att ställa in olika maximala slutartider vid olika brännvidder. T ex 1/100 vid 70mm och 1/200 vid 200mm och sen låta kameran själv sköta mellanlägena. Dessa grundvärden skulle kunna programmeras fritt och sparas för de olika objektiv som man använder så att kameran direkt kommer ihåg att dina val för ditt 16-35, 24-70, 100-400 etc. Det handlar ju trots allt bara om att ge fotografen maximal kontroll och stöd när han/hon VILL ha det och allt handlar om mjukvara, det behövs ingen ny elektronik för det.
Ett mycket smidigt sätt att hantera detta är att använda auto-ISO i M-läget. Då ställer du själv direkt vilken tid som är "neutral" med ena inmatningshjulet och vilken bländare som är "neutral" med det andra. Så fort ljuset är lägre än att dessa inställningar räcker för en korrekt exponering så höjs ISO, upp till den maxkänslighet du ställt in i menyn. Du kan då alltså utan att bläddra i menyerna direkt med inmatningshjulen öka tiden (eller bländaren), varpå ISO sänks. Perfekt om man har en telezoom på kameran, där olika tid krävs för att kunna handhålla i respektive ände av omfånget.
Allt det ovanstående kan kanske funka även på 1D? Kolla det!

Det enda jag saknar är egentligen att kunna slå av och på auto-ISO utan att gå in i någon meny. Jäkligt korkat att det går att komma åt med ISO-knappen.

Re: Re: Re: Re: "Auto ISO" på 1d MKIII

Makten skrev:
Allt det ovanstående kan kanske funka även på 1D? Kolla det!
Nej, det verkar inte så tyvärr. Canons implementation visar med all tydlighet att de inte tycks förstå funktionens potential. Och därför funderar jag på ett hiskeligt dyrt systembyte, faktiskt. Men det är en killer-feature för mig som musikfotograf :(

Re: Re: Re: Re: Re: "Auto ISO" på 1d MKIII

reflux skrev:
Nej, det verkar inte så tyvärr. Canons implementation visar med all tydlighet att de inte tycks förstå funktionens potential. Och därför funderar jag på ett hiskeligt dyrt systembyte, faktiskt. Men det är en killer-feature för mig som musikfotograf :(
Det är inte så konstigt egentligen. Det är många forummedlemmar som uttalat sig mycket negativt om auto-ISO här på FS, trots att de själva inte verkar begripa vad man ska ha det till. Det brukar sägas att man "förlorar kontrollen" över kameran, men jag tycker att det är precis tvärtom. Istället för att få en för lång slutartid i A-läge (vad det nu kan heta på Canonspråk?) så får man högre ISO, som man dessutom ser i sökaren. Hur det kan vara en nackdel kan jag inte begripa. Hellre brus än skakningsoskärpa, alla gånger.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto