alcedo [E.F.S]
Avslutat medlemskap
Precis Erik, frågan är var gränsen går mellan en enskild individs sunt religiösa övertygelse, och den "religiösa" övertygelse som samma individ kan få genom att en karismatisk ledare nyttjar sin makt. I båda fallen agerar individen utifrån sin religion, må vara att den kommer i en omstöpt form i det ena fallet. Jag tror att de flesta religioner har skapats, eller åtminstone införts på bred front just i maktsyfte, precis som fallet som du nämner. Och som en följd av det så förs många krig i religionens namn, även om det kanske i många fall strider mot religionens budskap. Det är möjligt, eller kanske t o m troligt, att många av dessa konflikter hade funnits idag ändå, men som det ser ut nu så är det ofta just religiösa grupperingar som strider mot varandra.
Att sedan de flesta religioners grundbudskap i är vettigt faller ofta ur på vägen. Det är sällan bra att ta en idé till sin extrem, oavsett vilken idén är.
Nu ska jag bara fundera på hur jag kan få det här inlägget fotorelaterat... ;o)
Att sedan de flesta religioners grundbudskap i är vettigt faller ofta ur på vägen. Det är sällan bra att ta en idé till sin extrem, oavsett vilken idén är.
Nu ska jag bara fundera på hur jag kan få det här inlägget fotorelaterat... ;o)