Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att vägra fotografera lesbiskt par ...

Produkter
(logga in för att koppla)
Precis Erik, frågan är var gränsen går mellan en enskild individs sunt religiösa övertygelse, och den "religiösa" övertygelse som samma individ kan få genom att en karismatisk ledare nyttjar sin makt. I båda fallen agerar individen utifrån sin religion, må vara att den kommer i en omstöpt form i det ena fallet. Jag tror att de flesta religioner har skapats, eller åtminstone införts på bred front just i maktsyfte, precis som fallet som du nämner. Och som en följd av det så förs många krig i religionens namn, även om det kanske i många fall strider mot religionens budskap. Det är möjligt, eller kanske t o m troligt, att många av dessa konflikter hade funnits idag ändå, men som det ser ut nu så är det ofta just religiösa grupperingar som strider mot varandra.

Att sedan de flesta religioners grundbudskap i är vettigt faller ofta ur på vägen. Det är sällan bra att ta en idé till sin extrem, oavsett vilken idén är.

Nu ska jag bara fundera på hur jag kan få det här inlägget fotorelaterat... ;o)
 
fjalstal skrev:
Visst kan dom ha fel. Vad är det som säger att dom har rätt bara för att dom är många?

Det är klart de har fel, förtryckta och vidskepliga som de är, till skillnad från oss upplysta svenskar som ju alltid vet bäst och alltid har rätt.
 
Graal skrev:
Jag tror du har fel där. Enligt en av statuterna i de mänskliga rättigheterna kan en enskild sådan inte åberopas för att upphäva någon av de andra. Religionsfriheten är grundlag likaväl som åsiktsfriheten och åsiktsfriheten kan inte åberopas för att t.ex uttrycka nedvärderande saker om judar. Där går inte grundlagen före. Inte heller om man vill åberopa religionsfrihet för att diskriminera homosexuella.

Där håller jag med. Om syftet med religionsutövningen är att förtrycka någon hamnar prästen/rabbinen/imamen i blåsväder. Men om denne håller en predikan ur sin skrift i sin församling om vad den säger om t.e.x homosexualitet så träder religionsfriheten i funktion.

/Johan
 
tormig skrev:
Det är klart de har fel, förtryckta och vidskepliga som de är, till skillnad från oss upplysta svenskar som ju alltid vet bäst och alltid har rätt.

Religionsförespråkarna är rätt pigga på att bunta ihop religioner globalt för att framhäva hur många dom är. Om man däremot kritiserar dom påpekas med största Alf Svensson-allvar hur dum och inskränkt svensk man är som tror man har svaret på allt. Ateismen är ju nåt jag har hittat på helt på egen hand i min lilla hemstad, eller vad tror dom egentligen?

Den där jämförelsen mellan vägguttag och stickkontakter i ett tidigare inlägg var rätt fantasilös. Det går alldeles utmärkt att koppla samman både det ena och det andra. Det kanske inte passar tekniskt rätt av så som nån kreativt begränsad ingenjör har tänkt sig men med hjälp av diverse adaptrar så kan man foga samman precis som man vill. Hur man än gör så blir spänning, ström och effekt samma :D
 
fjalstal skrev:
Religionsförespråkarna är rätt pigga på att bunta ihop religioner globalt för att framhäva hur många dom är. Om man däremot kritiserar dom påpekas med största Alf Svensson-allvar hur dum och inskränkt svensk man är som tror man har svaret på allt. Ateismen är ju nåt jag har hittat på helt på egen hand i min lilla hemstad, eller vad tror dom egentligen?

Nu är jag i och för sig ingen religionsförespråkare, är inte ens religiös själv. Däremot håller jag nog med om att den svenska attityden gentemot religion i allmänhet är inskränkt och inte så lite dum. Man verkar helt enkelt inte kunna hantera det faktum att det finns människor, många människor, som faktiskt tror på någon gud och tar sin religion på fullaste alvar. Det finns en tendens hos ateister att betrakta alla former av andlighet som ett slags beteendestörningar.

Det skrevs en del om homofobi förut, jag vill påstå att ett och annat inlägg i denna tråd bär betydande spår av religionsfobi (ja, jag vet att det, liksom homofobi, inte är ett patologiskt begrepp men det får duga) vilket är lika illa.
 
fjalstal skrev:
Religionsförespråkarna är rätt pigga på att bunta ihop religioner globalt för att framhäva hur många dom är. Om man däremot kritiserar dom påpekas med största Alf Svensson-allvar hur dum och inskränkt svensk man är som tror man har svaret på allt. Ateismen är ju nåt jag har hittat på helt på egen hand i min lilla hemstad, eller vad tror dom egentligen?

Den där jämförelsen mellan vägguttag och stickkontakter i ett tidigare inlägg var rätt fantasilös. Det går alldeles utmärkt att koppla samman både det ena och det andra. Det kanske inte passar tekniskt rätt av så som nån kreativt begränsad ingenjör har tänkt sig men med hjälp av diverse adaptrar så kan man foga samman precis som man vill. Hur man än gör så blir spänning, ström och effekt samma :D


hehe japp så e det :)
moralkakorna gillar att dribbla med nummer, jag följer parollen "Tänk Själv" , funkar utmärkt o somnar alldeles finfint om nätterna utan att rabbla nån ramsa..
=)
 
tormig skrev:
...tar sin religion på fullaste alvar.

Om dom hade tagit lika stor hänsyn till andra som inte tror på nån, enligt mig, påhittad gud så hade inte problemet funnits alls. Jag har MYCKET stor erfarenheter från frikyrkor och det har gjort mig till än mer ateist. Allt för många troende är monumentala bakåtsträvare som bara vill ha det som det "alltid" har varit och det är inga som helst problem att få dom att tro vad som helst bara man trycker på rätt "knappar". Jag tycker intensivt illa om alla manliga heriarkier, oavsett om det är Hells Angels eller Pingstkyrkan. Homosexualitet är ingen sjukdom oavsett vad kyrkan säger. Deras "bevis" består av bibeln vilket inte räcker för att övertyga mig.
 
fjalstal skrev:
Allt för många troende är monumentala bakåtsträvare

Allt för många är inte lika med alla...

Man kunde ju tänka sig att dina, som det verkar negativa, erfarenheter av från frikyrkor skulle ha gjort dig till en tolerant människa men det verkar som om fanatismen bara har slagit över till den andra extremen.
 
Hona+Hane = kan producera en bebis
Hona+Hona = kan inte producera en bebis
Hane+Hane = kan inte producera en bebis


Tror att det hela handlar om att folk inte tycker det är naturligt. Inte mer än så.
Skulle nu ett homosexuellt par ha en bebis.
Ja då blir det 2 mammor eller 2 pappor.
Inte heller naturligt.

Likaså var det inte naturligt att bara ha en mamma eller en pappa för 40 år sedan.
Man skulle ha en av varje.
Men idag är det ingen som höjer på ögonbrynen när vi ser en ensamstående mamma eller pappa.

Eftersom vi driver det längre och längre hela tiden så flyttas gränsen för vad som uppfattas naturligt.

När folk påstår sig att homosexualtit har funnits länge, jag då är det bara att hålla med.



Att para sig har funnits längre än homosexualitet.
Vi människor är programmerade i genetiken att vi skall reagera på det motsatta könet.

Gör vi inte det, ja då är det nått som inte blev rätt när vi skapades. I framtiden kommer forskare att ha kartlagt varenda gen, samt visat vad den gör. först då kan vi verkligen se/veta vad som igentligen gör vad.


Innan dess. ja vad skall man säga. Alla människor är likavärda. Men vilken moral skall vi välja.

Är det okej att gifta bort sin 13 åriga dotter?
Finns många som säger ja på det.
Är det okej att ha sex med 10-13 åriga pojkar/flickor.
Finns många som säger ja på det.
Är det okej att att ett homosexuellt par kan adoptera ett barn.
Finns många som säger ja på det.
Är det okej med dödsstraff?
Finns många som säger ja på det.
Är det okej med abort?
Finns många som säger ja på det.
Är det okej att släppa knark fritt?
Finns många som säger ja på det.



Listan kan göras hur lång som helst.

Men svaret kan lika gärna bli nej eftersom det hela hänger på i vilket land/kultur man frågar i.


Eftersom man är straffmyndig i sverige vid 15 års ålder , så anses man av lagen att man kan välja fritt. Men man anses av lagen att man inte kan välja att röka eller att dricka sprit.

Lagen är till för att skydda oss.
Men vem skyddar dem som inte har en egen talan.
Jo vi hittar på vad som vi anser är moraliskt rätt . Därför är det okej att ha dödsstraff, förbjudet att göra abort, 1 års fängelse för våldtäckt, i vissa länder.

Så vad väljer vi?
 
RawBeer skrev:

När folk påstår sig att homosexualtit har funnits länge, jag då är det bara att hålla med.

Det har du alldeles rätt i.

RawBeer skrev:

Att para sig har funnits längre än homosexualitet. Vi människor är programmerade i genetiken att vi skall reagera på det motsatta könet.

Gör vi inte det, ja då är det nått som inte blev rätt när vi skapades.
Vi människor är även skapade att ibland ploppa upp som homosexuella eftersom det har varit gynnsamt för människan som grupp. Därför tycker jag att det är felaktigt att säga att det skulle ha gått snett när det händer.

En grej jag undrar är betydelsen av ordet naturligt. Vad skulle en definition av det ordet vara? Jag kan inte komma på någon och tycker därför att allt är naturligt. Kärnkraft och genmanipulation är lika naturligt som en ko.

En annan grej jag inte förstår är vad man menar med att alla människor är lika mycket värda. Jag förstår inte semantiken i det påståendet om man inte menar att det skulle finnas en högre makt som kunde värdera. För man kan väl knappast mena "alla människor är lika mycket värda för mig"? Om nån sa det skulle jag anklaga personen för att vara lögnare.
 
hansen2 skrev:
Där håller jag med. Om syftet med religionsutövningen är att förtrycka någon hamnar prästen/rabbinen/imamen i blåsväder. Men om denne håller en predikan ur sin skrift i sin församling om vad den säger om t.e.x homosexualitet så träder religionsfriheten i funktion.

/Johan

Det är heller inte riktigt klart. En frikyrkopastor på Öland som i sin predikan uttryckte vad hans religion säger om homosexualitét har blivit polisanmäld för detta. Jag vet inte hur detta slutade eller om det tagits upp av åklagare eller kommit upp i rätten.
 
hedefalk skrev:


Vi människor är även skapade att ibland ploppa upp som homosexuella eftersom det har varit gynnsamt för människan som grupp. Därför tycker jag att det är felaktigt att säga att det skulle ha gått snett när det händer.
Men idag är det inte speciellt gynsamt. (tycker jag)
Tänk dig så mycket, vissa av de homosexuella får lida. Får spö utan anledning. skällsord osv.

hedefalk skrev:

En grej jag undrar är betydelsen av ordet naturligt. Vad skulle en definition av det ordet vara? Jag kan inte komma på någon och tycker därför att allt är naturligt. Kärnkraft och genmanipulation är lika naturligt som en ko.

Naturligt är sådant som man inte reagerar på i vissa givna situationer. Tex ett lik. Ser du ett lik på en bår så lär du kanske reagera. Medans han som skall göra obduktionen reagerar inte speciellt mycket utan fortsätter att dricka sitt kaffe. Ko'n är framavlad, för en massa år sedan fanns inte ko'n som vi känner till idag. då var det säkert nått speciellt med den oxå :)



hedefalk skrev:

En annan grej jag inte förstår är vad man menar med att alla människor är lika mycket värda. Jag förstår inte semantiken i det påståendet om man inte menar att det skulle finnas en högre makt som kunde värdera. För man kan väl knappast mena "alla människor är lika mycket värda för mig"? Om nån sa det skulle jag anklaga personen för att vara lögnare.

Särbehandling. Samma brott, samma straff. samma jobb, samma lön, oberoende om du är 150cm eller 210cm lång eller ens hudfärg.
Lika värde.
 
RawBeer skrev:
Att para sig har funnits längre än homosexualitet.
Vi människor är programmerade i genetiken att vi skall reagera på det motsatta könet.

Gör vi inte det, ja då är det nått som inte blev rätt när vi skapades. I framtiden kommer forskare att ha kartlagt varenda gen, samt visat vad den gör. först då kan vi verkligen se/veta vad som igentligen gör vad.

Jag tillhör dem som menar att vår bibels skapelseberättelse är felöversatt. Den första människa som skapades på jorden hade både manligt och kvinnligt i sig, var alltså tvåkönad. Enligt den översättning som jag anser korrekt togs sedan den kvinnliga delen av Adam (Adama=den jordige, alltså neutralt) bort från den tvåkönade ursprungsmänniskan. Först då kan vi tala om olika kön. Vår bibelöversättning av skapelsen är motsägelsefull men tolkar man som jag menar blir den logisk.

Om vi ska ge oss in på djärva filosofiska spekulationer så kanske vi alla har kvar gener från denna tvåkönade ursprungsmänniska i oss. En del har mer av det ena en del mer av det andra, i olika stora proportioner. Om vi fysiskt är skapta till ett visst kön skulle vi "mentalt" kunna vara skapta med mer dominans från det motsatta.
 
RawBeer skrev:
Men idag är det inte speciellt gynsamt. (tycker jag)
Tänk dig så mycket, vissa av de homosexuella får lida. Får spö utan anledning. skällsord osv.

Visst! Homsexuealitet har aldrig varit gynnsamt för individen. Och även om det kanske har spelat ut sin roll även för gruppen så är det inte onaturligt eller något som har gått fel. Precis som blindtarmen kanske?


Särbehandling. Samma brott, samma straff. samma jobb, samma lön, oberoende om du är 150cm eller 210cm lång eller ens hudfärg.
Lika värde.

Jag kan hålla med om att det finns poänger med att skapa en samhällsstruktur där alla människor behandlas lika och det skulle ju kunna vara en tolkning av "allas lika värde", men för individen finns för det mesta inget sådant. Jag bryr mig helt enkelt mer om min mamma än om dig. När man säger "alla är lika mycket värda", ska jag då tolka det som "alla BORDE borde behandlas efter samma regler av Svea Rike och De Stora Företagen"?
 
Senast ändrad:
hedefalk skrev:
Visst! Homsexuealitet har aldrig varit gynnsamt för individen. Och även om det kanske har spelat ut sin roll även för gruppen så är det inte onaturligt eller något som har gått fel. Precis som blindtarmen kanske?


Den dagen vi börjar genmanipulera med vår avkomma så kommer allt vara onaturligt.
Cancer ett minne blott, likaså allt annant som aviker från den standarden som vi sätter upp.
En film som visar detta på ett bra sätt heter Gattca eller Gattaca. Se den. Man kommer bli ledsen om framtiden blir så.

hedefalk skrev:
När man säger "alla är lika mycket värda", ska jag då tolka det som "alla BORDE borde behandlas efter samma regler av Svea Rike" och De Stora Företagen? [/B]

Precis så menar jag.
 
RawBeer skrev:
Den dagen vi börjar genmanipulera med vår avkomma så kommer allt vara onaturligt.
Cancer ett minne blott, likaså allt annant som aviker från den standarden som vi sätter upp.
En film som visar detta på ett bra sätt heter Gattca eller Gattaca. Se den. Man kommer bli ledsen om framtiden blir så.

Jag måste vänja mig vid dessa nya moderna definitioner av ordet naturligt. Jag vill minnas att jag i min barndom lärde mig att en "företeelse är naturlig" ska tolkas som att den kommer från naturen/är en del av naturen eller nåt sånt. Vilket allt är. Sen betyder inte det att det är bra bara för det. (naturligt -> bra) verkar vara en vanlig uppfattning som jag finner konstig.
 
Kan man överhuvudtaget kalla något för naturligt i människans värld? Och de här evolutionstankarna är väl inte särskilt relevanta. I och med att vi har ett samhälle och ett hyfsat utvecklat medvetande, så kan vi ta hand om varandra så att vi klarar oss även om vi har evolutionsmässiga nackdelar. Till exempel har jag glasögon vilket gör att jag kanske inte snubblar ner för ett stup och slår ihjäl mig, utan lugnt kan föra över mina närsynta gener till nästa generation.
Det här har ju ingenting med ursprungsfrågan att göra, men kul att utbyta tankar.
 
fjalstal skrev:
Om dom hade tagit lika stor hänsyn till andra som inte tror på nån, enligt mig, påhittad gud så hade inte problemet funnits alls. Jag har MYCKET stor erfarenheter från frikyrkor och det har gjort mig till än mer ateist. Allt för många troende är monumentala bakåtsträvare som bara vill ha det som det "alltid" har varit och det är inga som helst problem att få dom att tro vad som helst bara man trycker på rätt "knappar". Jag tycker intensivt illa om alla manliga heriarkier, oavsett om det är Hells Angels eller Pingstkyrkan. Homosexualitet är ingen sjukdom oavsett vad kyrkan säger. Deras "bevis" består av bibeln vilket inte räcker för att övertyga mig.

Men då borde du även kanske känna till att det finns en stor bredd vad gäller frikyrkor och dera så även deras läror...och irrläror.
Det finns även större samfund än frikyrkor, t ex Svensk kyrkan som jag svårligen kan tänka mig har samma hätska attityder som du beskrivit tidigare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.