Victor.Zackrisson skrev:
Nu har jag kommit till en punkt där jag inte har några idéer kvar. Alla nya bilder är halvbra eller inte bra alls. Jag känner att jag stannat i utvecklingen. Hur gör/gjorde när ni råkar ut för detta?
Värt att nämna är att jag inte fotograferat mer än några månader så det borde finnas en hel del att fota.
Jobbigt att redan efter några månaders fotograferande få slut på idéer.
Händer dock dom flesta, av och till. Här är några tips:
- Var med i en tävling. I synnerhet om det ska vara ett visst motiv eller liknande, då får man ett mål och lite riktlinje.
- Köp något nytt som gör att du kan ta nya bilder. Tex ett makro där nya motiv öppnar sig, eller ett fast objektiv med stor bländaröppning för fotografering av porträtt (kort skärpedjup) eller i dunkelt ljus. Stativ för nattbilder mm
- Köp en bok av någon känd fotograf med många stora bilder i. Brukar ge lite inspiration.
- Titta på alla fina bilder på Fotosidan, ger också inspiration
- Låt kameran ligga i någon vecka, kan också få fotoglädjen att komma tillbaks
- Hitta någon likasinnad att fotografera med och ta en fotoutflykt någon dag
- En utlandsresa ger garanterat inspiration.
- Testa att ta med endast ett objektiv med fast brännvidd ut på stan. Tycker det ger bra inspiration med bara ett fast objektiv och man måste vara mer kreativ. Visst, man kan missa vissa bilder om man inte har ett zoom-objektiv, men ibland är det roligare med begränsad brännvidd. Kan man dessutom variera. Ena dagen tar man med telet, och andra dagen ett vidvinkel.
- Skaffa barn. DÄR har du oändligt mycket att fotografera, och som ofta uppskattas av ens respektive.
Ja, några tips iallafall.
Själv har det främst varit nya prylar och resor som gjort att fotointresset lyft igen. Här är mina personliga uppsving genom åren:
- Min första systemkamera, Canon AE-1 Program
- 4 veckors ö-luffning i Grekland. Hela fotoutrustningen bestod då i AE-1 Program + ett objektiv 50/1.8
- Första EOS kameran, EOS100
- Basketfotograferingsuppdrag (blev återkommande under 15 år)
- Första digitala systemkameran D30
- 4 veckors bilsemester i USA
- Anförskaffande av två barn (1 av varje)
- Inköp av 135/2L
- "Uppgradering" från Canon 20D till 1D (MKI)
- Inköp av ett gammalt FD 300/2.8L
- Nu för en vecka sedan ett beg. 200/1.8L
Sen brukar jag försöka få in ett eller två bröllop/dop per år. Ger också ett litet sving i fototarmen...