Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att utvecklas?

Produkter
(logga in för att koppla)

Victor.Zackrisson

Avslutat medlemskap
Nu har jag kommit till en punkt där jag inte har några idéer kvar. Alla nya bilder är halvbra eller inte bra alls. Jag känner att jag stannat i utvecklingen. Hur gör/gjorde när ni råkar ut för detta?

Värt att nämna är att jag inte fotograferat mer än några månader så det borde finnas en hel del att fota.

Victor.Zackrisson skrev:
Nu har jag kommit till en punkt där jag inte har några idéer kvar. Alla nya bilder är halvbra eller inte bra alls. Jag känner att jag stannat i utvecklingen. Hur gör/gjorde när ni råkar ut för detta?

Värt att nämna är att jag inte fotograferat mer än några månader så det borde finnas en hel del att fota.

Jobbigt att redan efter några månaders fotograferande få slut på idéer.

Händer dock dom flesta, av och till. Här är några tips:
- Var med i en tävling. I synnerhet om det ska vara ett visst motiv eller liknande, då får man ett mål och lite riktlinje.
- Köp något nytt som gör att du kan ta nya bilder. Tex ett makro där nya motiv öppnar sig, eller ett fast objektiv med stor bländaröppning för fotografering av porträtt (kort skärpedjup) eller i dunkelt ljus. Stativ för nattbilder mm
- Köp en bok av någon känd fotograf med många stora bilder i. Brukar ge lite inspiration.
- Titta på alla fina bilder på Fotosidan, ger också inspiration
- Låt kameran ligga i någon vecka, kan också få fotoglädjen att komma tillbaks
- Hitta någon likasinnad att fotografera med och ta en fotoutflykt någon dag
- En utlandsresa ger garanterat inspiration.
- Testa att ta med endast ett objektiv med fast brännvidd ut på stan. Tycker det ger bra inspiration med bara ett fast objektiv och man måste vara mer kreativ. Visst, man kan missa vissa bilder om man inte har ett zoom-objektiv, men ibland är det roligare med begränsad brännvidd. Kan man dessutom variera. Ena dagen tar man med telet, och andra dagen ett vidvinkel.
- Skaffa barn. DÄR har du oändligt mycket att fotografera, och som ofta uppskattas av ens respektive.

Ja, några tips iallafall.

Själv har det främst varit nya prylar och resor som gjort att fotointresset lyft igen. Här är mina personliga uppsving genom åren:

- Min första systemkamera, Canon AE-1 Program
- 4 veckors ö-luffning i Grekland. Hela fotoutrustningen bestod då i AE-1 Program + ett objektiv 50/1.8
- Första EOS kameran, EOS100
- Basketfotograferingsuppdrag (blev återkommande under 15 år)
- Första digitala systemkameran D30
- 4 veckors bilsemester i USA
- Anförskaffande av två barn (1 av varje)
- Inköp av 135/2L
- "Uppgradering" från Canon 20D till 1D (MKI)
- Inköp av ett gammalt FD 300/2.8L
- Nu för en vecka sedan ett beg. 200/1.8L

Sen brukar jag försöka få in ett eller två bröllop/dop per år. Ger också ett litet sving i fototarmen...

försök sälja in ett uppdrag, då har man det mesta fixat, dvs. då har man ett specifirat uppdrag, syftet är klart, och du vet att du behöver leverera, du skärper dina sinnen.

Det kan vara så enkelt som att fäörsöka sälja porträtt för 100:- till nån snygg tjej i plugget//ta fina bilder på den lokala pizzerian// eller varför inte ta snygga CV bilder till företaget.

Se till att ta betalt, men hur mycket är ointressant. För då har du andras förväntningar på dig, du tar det som ett uppdrag, och du kommer lära dig massor.

Kör på!

Skaffa en billig mätsökarkamera med bländarförval och ett fast objektiv på tradera (max 400 kr), häng den runt halsen och promenera runt på stan och fota. Den fasta brännvidden kommer göra att du får tänka till när du komponerar och tar bilden (ingen zoom). Lär dig behärska hyperfokalfotografering vilket egentligen är mkt lätt, bländare 8 eller mer och fokuseringen satt på oändligt vilket är det tecknet som ser ut som en liggande 8. På detta sättet kan man ta hur bra höftskott som helst. Ta ett par rullar i färg och lämna in på 1-timmesframkallning när du ändå är i stan.

När du sedan vill gå vidare så skaffa en Paterson framkallningsdosa samt lite kemi och börja framkalla dina egna filmer. Svartvitt är busenkelt att framkalla, jag är själv helt oh hållet nybörjare på detta men har så roligt så du kan inte ana. Negativen ger väldigt bra bilder scannade.

Nästa steg är om man vill att börja framkalla själv på papper med förstoringsapparat. Dessa kan också med fördel skaffas på tradera eller här på fotosida. Med lite tur kan du säkert även hitta ngn person som gärna skänker bort sina prylar till nån som är intresserad hellre än att kasta dem. Dit har jag inte kommit ännu men jag längtar tills mitt mörkrum blir färdigt.

Det analoga är ett mkt bra komplement till digitalt eftersom man får tänka till lite mer.

Fotografera något som du är intresserad av, att bara gå ut och leta motiv rent allmänt brukar inte ge så mycket.

Re: Re: Att utvecklas?

StaffanW skrev:
Jobbigt att redan efter några månaders fotograferande få slut på idéer.

Händer dock dom flesta, av och till. Här är några tips:
- Var med i en tävling. I synnerhet om det ska vara ett visst motiv eller liknande, då får man ett mål och lite riktlinje.
- Köp något nytt som gör att du kan ta nya bilder. Tex ett makro där nya motiv öppnar sig, eller ett fast objektiv med stor bländaröppning för fotografering av porträtt (kort skärpedjup) eller i dunkelt ljus. Stativ för nattbilder mm
- Köp en bok av någon känd fotograf med många stora bilder i. Brukar ge lite inspiration.
- Titta på alla fina bilder på Fotosidan, ger också inspiration
- Låt kameran ligga i någon vecka, kan också få fotoglädjen att komma tillbaks
- Hitta någon likasinnad att fotografera med och ta en fotoutflykt någon dag
- En utlandsresa ger garanterat inspiration.
- Testa att ta med endast ett objektiv med fast brännvidd ut på stan. Tycker det ger bra inspiration med bara ett fast objektiv och man måste vara mer kreativ. Visst, man kan missa vissa bilder om man inte har ett zoom-objektiv, men ibland är det roligare med begränsad brännvidd. Kan man dessutom variera. Ena dagen tar man med telet, och andra dagen ett vidvinkel.
- Skaffa barn. DÄR har du oändligt mycket att fotografera, och som ofta uppskattas av ens respektive.

Ja, några tips iallafall.

Själv har det främst varit nya prylar och resor som gjort att fotointresset lyft igen. Här är mina personliga uppsving genom åren:

- Min första systemkamera, Canon AE-1 Program
- 4 veckors ö-luffning i Grekland. Hela fotoutrustningen bestod då i AE-1 Program + ett objektiv 50/1.8
- Första EOS kameran, EOS100
- Basketfotograferingsuppdrag (blev återkommande under 15 år)
- Första digitala systemkameran D30
- 4 veckors bilsemester i USA
- Anförskaffande av två barn (1 av varje)
- Inköp av 135/2L
- "Uppgradering" från Canon 20D till 1D (MKI)
- Inköp av ett gammalt FD 300/2.8L
- Nu för en vecka sedan ett beg. 200/1.8L

Sen brukar jag försöka få in ett eller två bröllop/dop per år. Ger också ett litet sving i fototarmen...

Ta familjen och gå ut på en enkel fjällvandring i Lapplandsfjällen.Motiv och inspiration infinner sej..

Bäste Victor!

Ha "alltid" Kameran me' Dej, många säjer "om Jag bara haft"...
Ja, men TA' ME' då, för 17!
Eller, de "får" skylla Sej Själva!
"Halva bohaget" kan följa me' människor ut, men INTE Kameran...
Va' "vaken&öppen" för motiven finns "överallt", skruva upp ALLA "kreativitetskranar" till MAX!
Ser Du nå'n Du tycker är vacker så våga fråga ifall det är o'kay att "Fota", är "nå'n" på lite' distans så "tjuva"(med ett "hyfsat TELE" når Du långt!), de' tycker Jag är HELT o'kay!
O'kay är dock INTE att "hänga ut" hur-som-helst!

Lycka Till&Mvh: L.C.Stefan Strandberg, HFK

De där perioderna kommer och går. Ofta är det ett tecken på att man är på väg att ta ett steg framåt. Att bilderna man gör känns som skit, kan betyda att man höjt sin nivå.

Fråga dig själv vad du vill uttrycka. När du vet det, går du vidare och funderar på hur det ska göras.
Gå eventuellt till någon som är en kunnig och hård kritiker.

Det är inte otroligt att det släpper och blir bättre om en tid.

Sen ska man väl inte låsa fast sig vid att man just Måste hålla på med stillbild. Kanske kommer du på att ditt uttryckssätt är video eller musik eller något annat, och då får det kanske vara så.

Någon kanske nämnt det innan.. men jag att titta på bilder är väldigt nyttigt för inspirationen..

MEN!... Du ska självklart titta på riktiga proffsfotografers bilder och INTE andra amatörers bilder, för det är inte speciellt utvecklande.

Om du gillar lättsamma fräscha, snygga bilder, kolla då: www.folio.se eller www.johner.se

Gillar du riktigt tuffa/snygga bilder så kolla: www.managementartists.com

Precis som några skrivit tidigare, att börja tröttna på alla sina idéer inte tycka något är kul att fota är oftast tecken på att man utvecklas..

Under min senaste sådan period så gjorde jag något jag aldrig gjort innan, jag fotade ett reportage, bilderna blev fantastiska och jag fick massor inspiration efter det :)
Lycka till!

Jag har själv fått sådana perioder i mitt fotande. Ett tips är att lära sig redigering och efterbearbetning av fotografier. Börja med t.ex. photoshop elemements. Att bli bättre på att höja kvalitén i dina bilder bidrog till mitt sug att få dom bra redan från sökaren...

/Tomas

Tack!

Tackar så grymt mycket för alla inlägg! Väldigt intressant att höra vad ni andra gör när detta inträffar. Har faktiskt gjort ett fotojobb för det lokala biblioteket i Kungsbacka. Det var kul att göra något bestämt och öppnade även för lite nya perspektiv.

Tacktacktack än en gång för alla svar!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar