Annons

Att utveckla sitt fotande

Produkter
(logga in för att koppla)

alf109

Aktiv medlem
Vad är det som gör att vi utvecklas som fotografer?
Det finns givetvis många svar på denna fråga, men jag tycker att vi allt som oftast fokuserar på sådant som för det mesta är ganska irrelevant för den fotografiska utvecklingen. Vi ägnar massor av tid till att nagelfara olika teknikaliteter, gräver ned oss i högvis med tester av kameror och optik och inbillar oss gång på gång att vi kommer att ta bättre bilder bara vi skaffar kameran x eller objektivet y. Och aldrig tycks vi lära oss, vi skaffar kameran x bara för att komma underfund med att vi tar samma bilder som vi gjorde med den gamla, men om vi bara skaffa kameran z så…… och så snurrar karusellen vidare.

Jag är övertygad om att fotografi i första hand handlar om att ”se” och att utveckla sitt fotograferande handlar i första hand att träna sig i att ”se”. Allt det tekniska som att mäta ljus och bländarens inverkan på skärpdjupet och liknande lär man sig ganska snabbt. Men detta med ”seendet” är något man kan utveckla hur lång som helst.

Det enskilt viktigaste för att utveckla sitt seende är att titta på mycket bilder av andra fotografer och att ge sig tid att reflektera över sina egna och andras bilder. Ser man något man gillar så stanna upp och försök komma underfund med varför. Kolla även fotografens övriga bilder, ofta finns en röd tråd hos fotografer som kommit lite längre, reflektera över vad som gör den unike fotografen unik. Försök att undvika att fastna i ”många kommentarer” fällan, alltså att man fortsätter att ta ”samma” bilder för att man vet att man fått många kommentarer på liknande bilder tidigare. För att utveckla sin personliga stil måste man ”våga” tycka att bilder är bra även om inte kommentarerna haglar. Se upp med ”pingpong” kommentarer, tyvärr är dessa ganska vanligt förekommande, ger du mej en kommentar så får du en tillbaks osv. Inget fel att kommentera någon som man fått kommentarer av, men med respekt för en själv och andra är det viktigt att kommentarer alltid är ärligt menade.

Vore kul om flera hakade på och gav sina synpunkter på hur man utvecklar sitt fotande.
 
Det är lite sent på dygnet nu, åtminstone för mig, så jag orkar inte breda ut mig över några längre haranger.
Men jag har länge varit av den uppfattningen att nyfikenhet (i det kan faktiskt ligga att skaffa sig ny utrustning) parad med självkritik leder framåt. Och den teorin gäller nog allt som människan kan ta sig för.
 
80000 medlemmar och endast en till som är intresserad av vad det hela till sist handlar om, hur man utvecklar sitt fotande? Jag säger bara fantastiskt!
 
Kanske är de ute i det vackra vårvädret och utvecklar sitt fotande? Eller den tanken kanske inte har slagit dig? ;)

Personligen så håller mitt lårben att utveckla ben, efter min reoperation...

Du har naturligtvis helt rätt Alf. Det handlar om att se.. För det spelar ingen roll hur stor, eller hur liten utrustning man har, hur många eller hur få megapixlar man har. Att se bilder är det främsta sättet att utvecklas inom fotografin. Sedan följer naturligtvis förmågan/kunskapen att använda rätt tid/bländare för att återge den bilden som man nys sett. Kommentarer ger inte mig personligen någon större utveckling, då det oftast tenderar att bli "vacker bild". Utan det är framför datorn, när jag framkallar bilderna som jag lär mig mina misstag.
 
alf109 skrev:
80000 medlemmar och endast en till som är intresserad av vad det hela till sist handlar om, hur man utvecklar sitt fotande? Jag säger bara fantastiskt!

Ja, eller så är det väl så att ingen av oss har presterat någon direkt tankeväckande eller provocerande tanke om hur utveckling går till, utan mer slagit in öppna dörrar, typ.
 
det du skriver Alf tycker jag är väldigt bra.

skulle nog bara vilja lägga till det strömholm sa:

arbeta arbeta arbeta

tror själv väldigt lite på ordet talang, utan mera att är intresse=talang.
 
Vore kul om detta kunde bli en liten brainstorm tråd. Alltså ös på med tankar och funderingar kring hur man utvecklar sitt fotande, inget är rätt eller fel, och det behöver inte vara så högtravande. Skulle tro att de flesta av oss är intresserade av tips och idéer om hur vi kan komma vidare.
 
alf109 skrev:
Alltså ös på med tankar och funderingar kring hur man utvecklar sitt fotande, inget är rätt eller fel, och det behöver inte vara så högtravande.

Det är jag gärna med på. Har förutom en fundering i ett tidigare inlägg några andra tips på utveckling.
1. Då och då har jag här på FS tittat igenom bilder inom en viss genre för att se vad som är typiskt. Utmaningen då är förstås att ta en bild som är annorlunda.
2. Kritisera och kommentera bilder, gärna här på FS. Inte bilder du tycker är bra och felfria, utan kommentera de bilder som behöver förbättras. På det sättet kan du känna igen fel hos andra fotografer som även dina bilder lider av. Och på samma gång som du levererar konstruktiv kritik förklarar du för dig själv hur du ska utveckla ditt eget fotograferande.
3. Jag sneglar mot konsten, alltså måleriet under de senaste seklerna och försöker hitta inspiration där.
 
Jag är en tekniker som håller på att försöka utveckla min konstnärliga sida, vägen mot konstnärlighet är full med tekniska små fallgropar.
Jag valde fotografi eftersom det innehåller en balans mellan teknik och konstnärlighet, tyvärr så har jag plumsat ner helt i en tekniksjö som jag försöker ta mig upp ur.

Jag letar nu efter mina känslor, dvs. jag vill inte kunna förklara allt i termer utan måsta stanna vid att jag känner så.

Jag har hittat en intressant väg in i känslolivet, det är genom språket, jag kan tala svenska hyffsat(helsvensk och vuxit upp i en kommunikativ familj) men jag kan inte alls förklara varför man säger saker.

För mig just nu så håller jag på att utforska känslor genom språk vilket jag hoppas ska spilla över på fotograferingen.
 
Christer Strömholm...

Jag håller helt med dig Alf, vad gäller seendet. Dock MÅSTE tekniken finnas där också. Som gamle Strömholm sa (på ett ungefär) att tekniken ska sitta i ryggmärgen, man ska inte behöva tänka teknik i ett fotoögonblick, det ska sitta där. Och då måste man ÖVA teknik innan den sitter i ryggmärgen. Hur många "bra" bilder har inte blivit förstörda pga av att skärpedjupet varit "fel", man har haft kameran inställd på fel vitbalans, om man kör manuell kamera: bländarringen har varit inställd på 16 när man gått från sol till skugga. Etc, etc...

Men visst, i grund och botten handlar det om att se.

/Martin
 
Re: Christer Strömholm...

MartinG skrev:
Jag håller helt med dig Alf, vad gäller seendet. Dock MÅSTE tekniken finnas där också. Som gamle Strömholm sa (på ett ungefär) att tekniken ska sitta i ryggmärgen, man ska inte behöva tänka teknik i ett fotoögonblick, det ska sitta där. Och då måste man ÖVA teknik innan den sitter i ryggmärgen. Hur många "bra" bilder har inte blivit förstörda pga av att skärpedjupet varit "fel", man har haft kameran inställd på fel vitbalans, om man kör manuell kamera: bländarringen har varit inställd på 16 när man gått från sol till skugga. Etc, etc...

Men visst, i grund och botten handlar det om att se.

/Martin
Visst är det så, men tekniken han syftade på var att man skulle lära sig att ställa in bländare,tid och skärpa så att detta satt i ryggmärgen. Därför använde han också devisen "en kamera, ett objektiv, en film". Det senare håller jag helt med om, jag kör själv enbart med fasta gluggar och använder ofta samma brännvidd längre perioder i streck. Detta är kanske avhängigt vilken typ av fotografering man sysslar med, men i mitt fall är det viktigt att jag har utsnittet sas i huvudet när jag är ute och fotograferar. Då det dessutom tar lång tid att lära sig en ny brännvidd tror jag att det kan vara direkt hämmande för utvecklingen att skifta mellan olika prylar för ofta. Jag tycker också att det är befriande att gå ut med en kamera och ett fast objektiv då det blir lättare att koncentrera sig på motiven utan att bekymra sig om vilka prylar som man skall använda. Och det har faktiskt aldrig hänt att jag går ut med ett objektiv och saknar ett annat, man är sas inställd på den brännvidden som sitter på kameran.
 
Visst handlar det om att se.
Jag ser bilder i mycket och tänker detta skulle jag vilja forografera.
Att då "bara" ta en bild eller flera är enkelt.

Svårigheten ligger i att fotografera det jag ser och inte det är.

Dvs, det jag ser kan ge mig en upplevelse eller känsla.
Jag kan se skiftningar och skuggor.
Allt detta är min, betraktarens bild, av motivet.

Om bilden, när jag senare betraktar den, kan ge mig samma
reaktion då har jag lyckats.
Skulle fler personer också reagera då har jag mer än lyckats.
 
alf109 skrev:
Vad är det som gör att vi utvecklas som fotografer?
Det finns givetvis många svar på denna fråga, men jag tycker att vi allt som oftast fokuserar på sådant som för det mesta är ganska irrelevant för den fotografiska utvecklingen. Vi ägnar massor av tid till att nagelfara olika teknikaliteter, gräver ned oss i högvis med tester av kameror och optik och inbillar oss gång på gång att vi kommer att ta bättre bilder bara vi skaffar kameran x eller objektivet y. Och aldrig tycks vi lära oss, vi skaffar kameran x bara för att komma underfund med att vi tar samma bilder som vi gjorde med den gamla, men om vi bara skaffa kameran z så…… och så snurrar karusellen vidare.

Jag är övertygad om att fotografi i första hand handlar om att ”se” och att utveckla sitt fotograferande handlar i första hand att träna sig i att ”se”. Allt det tekniska som att mäta ljus och bländarens inverkan på skärpdjupet och liknande lär man sig ganska snabbt. Men detta med ”seendet” är något man kan utveckla hur lång som helst.

Det enskilt viktigaste för att utveckla sitt seende är att titta på mycket bilder av andra fotografer och att ge sig tid att reflektera över sina egna och andras bilder. Ser man något man gillar så stanna upp och försök komma underfund med varför. Kolla även fotografens övriga bilder, ofta finns en röd tråd hos fotografer som kommit lite längre, reflektera över vad som gör den unike fotografen unik. Försök att undvika att fastna i ”många kommentarer” fällan, alltså att man fortsätter att ta ”samma” bilder för att man vet att man fått många kommentarer på liknande bilder tidigare. För att utveckla sin personliga stil måste man ”våga” tycka att bilder är bra även om inte kommentarerna haglar. Se upp med ”pingpong” kommentarer, tyvärr är dessa ganska vanligt förekommande, ger du mej en kommentar så får du en tillbaks osv. Inget fel att kommentera någon som man fått kommentarer av, men med respekt för en själv och andra är det viktigt att kommentarer alltid är ärligt menade.

Vore kul om flera hakade på och gav sina synpunkter på hur man utvecklar sitt fotande.


Mycket intressant Affe!!

Har själv skrivit några funderingar om detta i min senaste blogg...
http://www.fotosidan.se/blogs/straightphotography/index.htm

/Bengan
 
För många som fotograferat en tid tror jag att det skulle vara nyttigt att vända lite på saker och ting i fotoprocessen.

Jag inbillar mig att det i många fall går till ungerfär så här: Idag har jag tid över till att fota. Jag tar kameran och går ut en sväng. Sedan går man där och hoppas på att hitta något värt att fotografera.

Jag tror att man då ibland ska vända på det och först fastställa vad man vill fotografera och varför. Jag vill fota rådjur för att det ska bli tavlor att hänga på väggen.

Detta angreppssätt är mycket jobbigare i de flesta fall men kan vara så givande eftersom arbetet blir mer målinriktat. Helst ska det väl vara ett område man inte brukar fotografera. Det är liksom ingen vits med att säga att idag ska jag plåta skog om det är det man brukar göra. Och om man ändå gör det så ska man ställa sig frågan varför så man får en specifik anledning till att gå ut och plåta skog.

/Maverick
 
Fredrik Johansson:

Det enda man kan vara säker på när man har fått en fotoidé och tänkt sig/planerat att fotografera något speciellt är att det ALDRIG blir som man tänkt sig.

Man har bilderna i huvudet innan och det är de här inre bilderna som driver en, men när man väl kommer "dit" så stämmer de aldrig, på gott och ont. Beror kanske lite på vad man fotar, men...
 
alf109 skrev:
Vad är det som gör att vi utvecklas som fotografer?
Det finns givetvis många svar på denna fråga, men jag tycker att vi allt som oftast fokuserar på sådant som för det mesta är ganska irrelevant för den fotografiska utvecklingen. Vi ägnar massor av tid till att nagelfara olika teknikaliteter, gräver ned oss i högvis med tester av kameror och optik och inbillar oss gång på gång att vi kommer att ta bättre bilder bara vi skaffar kameran x eller objektivet y. Och aldrig tycks vi lära oss, vi skaffar kameran x bara för att komma underfund med att vi tar samma bilder som vi gjorde med den gamla, men om vi bara skaffa kameran z så…… och så snurrar karusellen vidare.

Jag är övertygad om att fotografi i första hand handlar om att ”se” och att utveckla sitt fotograferande handlar i första hand att träna sig i att ”se”. Allt det tekniska som att mäta ljus och bländarens inverkan på skärpdjupet och liknande lär man sig ganska snabbt. Men detta med ”seendet” är något man kan utveckla hur lång som helst.

Det enskilt viktigaste för att utveckla sitt seende är att titta på mycket bilder av andra fotografer och att ge sig tid att reflektera över sina egna och andras bilder. Ser man något man gillar så stanna upp och försök komma underfund med varför. Kolla även fotografens övriga bilder, ofta finns en röd tråd hos fotografer som kommit lite längre, reflektera över vad som gör den unike fotografen unik. Försök att undvika att fastna i ”många kommentarer” fällan, alltså att man fortsätter att ta ”samma” bilder för att man vet att man fått många kommentarer på liknande bilder tidigare. För att utveckla sin personliga stil måste man ”våga” tycka att bilder är bra även om inte kommentarerna haglar. Se upp med ”pingpong” kommentarer, tyvärr är dessa ganska vanligt förekommande, ger du mej en kommentar så får du en tillbaks osv. Inget fel att kommentera någon som man fått kommentarer av, men med respekt för en själv och andra är det viktigt att kommentarer alltid är ärligt menade.

Vore kul om flera hakade på och gav sina synpunkter på hur man utvecklar sitt fotande.


Tror,
att vi alla har olika målsättningar med vårt fotograferande...

Och tror,
att vi har olika målsättningar med att "använda", eller träffas på Fotosidan...

Och tror, att vi alla har kommit olika långt på den "fotografiska banan"...

Tror också, att vi är inne i ett tekniktänkande, vare sig det gäller bilar, båtar eller kameror..
Antisladd på bilen, antiskak på kameran!!;) ;)
(Va kanske litet fräck där, ursäkta!!)

Men, misstänker att FS en gång startade som "Där fotografer träffas..."

Sedan växte den lilla orten till att bli en storstad, med alla intresseriktnigar som...
"Hur skarp är min nya Sigma?"
"Hur jobba i PS?"
"Jag tänker ständigt på Robert Frank...!" ;)

Och medlemsantalet växer nog ännu mer, då vi nu har en "kamera" i var mobil....
Hela Sverige är fotografer!! ;)

Ok, jag ser FS mest som en Community, med ett stor antal olika intresseinriktningar, där man kan hitta sina polare!

Jag tycker att min "utvecklig" på FS har kommit av att jag har fått kontakt med några bra och likasinnande fotografer, och att ha fått tillgång till litet hjälpmedel, som en fin Portfolio OCH en BLOGG!!!

Och tror inte på riktigt på "distansarbete"...
Mao, distanskritik, eller distansutvecklande fotografi...
En kompis brukar säga så ingen hör: "Du kan få en internetuppkoppling från vilken jordhåla som helst!" ;) ;)

Utvecklas gör man i närkontakt med andra människor!!

Däremot är FS ett bra sätt att få kompisar på, som ett skags Fotografiskt Lunarstorm! ;)

Och alla har olika motiv för att vara på FS!
Och stort är det!!
/B
 
Re: Re: Att utveckla sitt fotande

Benganbus skrev:
Ok, jag ser FS mest som en Community, med ett stor antal olika intresseinriktningar, där man kan hitta sina polare!
Håller med! :eek:) Men du kan också utveckla ditt eget bildseende och få inspiration genom att studera andras bilder och upptäcka vad du själv tycker om/inte tycker om och vilken genre som passar just dig.

Utvecklas gör man i närkontakt med andra människor!!
... och det gäller alla livets områden, inte bara foto! ;o)
 
för bra bilder krävs fantasi.

sen är länken mellan [tanken] och [utförandet] som gör en bra bild.

har du en bra bildidé krävs det förstås att man vet hur man ska göra för att uppnå det resultatet.

har man båda de punkterna kan man komma långt
 
Maverick skrev:

Jag inbillar mig att det i många fall går till ungerfär så här: Idag har jag tid över till att fota. Jag tar kameran och går ut en sväng. Sedan går man där och hoppas på att hitta något värt att fotografera.

Jag tror att man då ibland ska vända på det och först fastställa vad man vill fotografera och varför. Jag vill fota rådjur för att det ska bli tavlor att hänga på väggen.


Det här ligger det nog mycket i och jag ser pa mig själv att jag gör precis sa som du här säger! Jag skall försöka att först fastställa ett mal med fotograferingen innan jag gar ut nästa gang. Tack för det tippset.

En annan sak som fick mig att utveckla mig ett litet steg var en fototur med tva duktiga fotografer som gav tips o rad runtomkring fotografering.

Hälsningar Conny
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.