Annons

Att tacka för en bildkommentar

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Ja det är något som jag ser som en självklarhet. Men det tycker långt ifrån alla som lägger in bilder i alla olika pooler och grupper som finns.
Jag kan verkligen inte förstå varför man lägger in bilder i olika pooler och grupper om man inte ens kan ta sig tid att tacka för kommentarerna man får, som att man inte bryr sig överhuvud taget vare sig det är konstruktiv kritik eller bara beröm.. Ruskigt nonchalant tycker jag.
Det gör att man tappar lusten på att kommentera bilder.

Dom flesta tackar naturligtvis för kommentarerna dom får men inte alla. Jag har/ska sluta kommentera bilder där jag ser att fotografen inte bryr sig. Lägger hellre tid på någon annan.

Är det jag som är fånig eller finns det någon som håller med mig?

Man kanske läser kommentaren på mobilen, tänker att man ska svara senare och glömmer bort det t.ex.? Det blir också ett himla mycket tackande som egentligen inte tillför så mycket om varje enskild kommentar ska betackas :)

Nja jag köper inte det. Vissa bilder har tex fått kommentarer utspridda under flera månader, ibland år. Och inga tack eller hintar om att personen har läst kommentarerna. Går man då in på personens galleri så ser man snabbt att hen aldrig svarar på kommentarer.

Tycker det är oförskämt som sagt.

Bästa sättet att tacka är imho att kommentera några bilder av varje person man fått kommentar från, inte att skriva "tack" som svar på varje kommentar man fått

Jag håller med Christer - ett forum eller onlinegalleri som FS är inte som när man sitter på ett fik och kommenterar någons bild (eller tröja eller vad som helst). Det handlar inte om att vara oförskämd, utan att olika kommunikationsvägar fungerar på olika sätt. Om jag säger till dig öga mot öga att du har tagit en fin bild, och du inte svarar blir det märkligt, men på nätet tycker jag inte det är ett dugg konstigt.

Som sagt - svara genom att kommentera någon av den som kommenterats bilder i stället :)

Visst om dom tackar genom att kommentera en av mina bilder är det ju trevligt, men det är ju långt ifrån alla som gör det. Ser man på mångas statistik så ser man att dom kanske har fått 1000 kommentarer och bara givit 150 till exempel .

Men som sagt. Jag kanske är löjlig och har missförstått sidan. Trodde det gi k ut på att både få och ge :) inte bara få :)

I en idealisk värld kanske, men man får nöja sig med den vi lever i (och jag tycker som sagt att det blir lite fånigt om varje enskild kommentar ska tackas för - ett samlingstack då och då skadar ju dock inte) :)

Är det jag som är fånig eller finns det någon som håller med mig?

För mig känns det inte alls naturligt att mekaniskt tacka för alla kommentarer. Det är ju givet att jag är tacksam för att få kommentar på mina bilder om jag lagt in dem i en bildkritikpool. Jag kan inte komma ihåg att det var så vanligt i Fotosidans början utan är något som vuxit fram. Det är en annan sak om man har någon respons på just en viss kommentar.

Jag har sett en del som tackat för synpunkter på sina bilder på Facebook och där fått kritik för det. Men där kan det ju störa eftersom tacket genererar notis om ny händelse.

För mig är det däremot naturligt att kolla in bilderna som den som kommenterat tagit och oftast ge en kommentar. Jag har fått 3617 kommentarer och givit 4700.

Och nätuppfostrad är att inte vara artig eller tacka för sig?
Märkligt.

Inte om det inte tillför något. Om jag lämnar en kommentar på en bild och sedan bara får ett intetsägande tack tillbaka så tillför det inte så mycket, varken till bilden eller diskussionen.

Jag vet att förr i världen var det jätteviktigt att när man varit på besök ringa och tacka redan nästa dag. Om någon av mina kompisar skulle ringa och tacka för besöket efter att han/hon varit hemma hos mig så skulle jag börja undra om han/hon plötsligt har fått en skruv lös. Vad som är artigt förändras med tiden.

Inte om det inte tillför något. Om jag lämnar en kommentar på en bild och sedan bara får ett intetsägande tack tillbaka så tillför det inte så mycket, varken till bilden eller diskussionen.

Jag vet att förr i världen var det jätteviktigt att när man varit på besök ringa och tacka redan nästa dag. Om någon av mina kompisar skulle ringa och tacka för besöket efter att han/hon varit hemma hos mig så skulle jag börja undra om han/hon plötsligt har fått en skruv lös. Vad som är artigt förändras med tiden.

måste ett tack tillföra något? Ett tack är bara ett tack och jag tror du vet varför man säger tack . Tycker det är konstigt att det ska vara skillnad på det i verkliga livet och på internet.

måste ett tack tillföra något? Ett tack är bara ett tack och jag tror du vet varför man säger tack . Tycker det är konstigt att det ska vara skillnad på det i verkliga livet och på internet.

Ditt resonemang påminner om en diskussion på Wikipedia för ett tag sedan. Wikipedia har en funktion där man kan "tacka" en användare för en ändring som man tycker är bra. Någon frågade då på den allmänna diskussionssidan om man skulle tacka för ett tack och hur man i så fall gjorde det på bästa sätt.

Fotosidan är ju inte ensamt och unikt på internet. Det finns många ställen där man klämma in "artigheten" i att tacka.

Det skulle kunna skapa en frustrerande situation.

Man kan tänka så här, att tro gott om andra människor, även om personen inte skriver tack så är den tacksam. Avsaknaden av tack ska inte behövas tolkas som något negativt.

Jag tycker att du har en point i den hyfs du efterlyser! Och det är ju helt klart så att "kommentarsfrekvensen" på FS har minskat drastiskt. Kanske just pga det du beskriver.
Jag tycker det tillhör god ton att säga tack, och själv brukar jag kontra med en kommentar i retur. Det, håller grytan kokande. Och ingen ska inbilla mig att hen får så många kommentarer så hen inte har tid att svara.

Och helt klart är, att "den värld vi lever i", är den värld vi själva skapar.... så varsågod och skölj, tycker jag... Lustigt hur internet skapar "försvar" för att inte tillämpa normal hyffs... Sedan sitter vi och klagar på att människor blir mer och mer egotrippade, och att blidflödet ökar i tempo och att kommentarerna tryter... :) Det blir ju nästan patetiskt... Nej, vi får alla Dra Vårt Strå Till Stacken!!!

Det vi ger, är det vi får.... i den värld vi lever i.... :)

Jag vill bara ha "Likes", på allt jag gör, annars blir jag besviken och tjurig. Här på FS kan man bara få tummar och tack såvitt jag har sett men det får duga. Ibland är det någon tok som skriver hela romaner på mer än tre rader fast jag har aldrig läst vad det står, det är säkert nån som ska gnälla tror jag. -Hur många rader har jag skrivit nu?
Nä, vafan. Man får skilja på tyckande och dialog, och var de två företeelserna ska hålla hus.

Jag tycker att du har en point i den hyfs du efterlyser! Och det är ju helt klart så att "kommentarsfrekvensen" på FS har minskat drastiskt. Kanske just pga det du beskriver.

Jag tycker det tillhör god ton att säga tack, och själv brukar jag kontra med en kommentar i retur. Det, håller grytan kokande. Och ingen ska inbilla mig att hen får så många kommentarer så hen inte har tid att svara.

Och helt klart är, att "den värld vi lever i", är den värld vi själva skapar.... så varsågod och skölj, tycker jag... Lustigt hur internet skapar "försvar" för att inte tillämpa normal hyffs... Sedan sitter vi och klagar på att människor blir mer och mer egotrippade, och att blidflödet ökar i tempo och att kommentarerna tryter... :) Det blir ju nästan patetiskt... Nej, vi får alla Dra Vårt Strå Till Stacken!!!

Det vi ger, är det vi får.... i den värld vi lever i.... :)

(Jag svarar inte enbart till dig och ditt citat.)

Så enkelt är det inte tror jag. Visst tycker jag att man ska vara tacksam, men att visa tacksamhet är inte bara att säga "tack". Där är det också lite fult om någon antar att det är p.g.a. nonchalans, egoism, eller annat som faktiskt är ett nedvärderande omdöme.

Jag är helt övertygad om att det är helt ok i omvärlden att säga "tack" när det behövs, (bara) en erkännande nickning ibland och ibland så tackar man genom att själv göra motsvarande sak för nästa. Tack blir också meningslöst när det görs för sakens skull.

I samma anda som det eftersträvas tack för att det ska påvisas tacksamhet så är det lika ohyfsat att ge något ett negativt epitet, om det epitetet då delas ut överlag. Ohyfs har det alltid funnits men brist på tack är inte den enda rekvisitan.

Jag har inte ont om tid i sig, t.ex., men inte heller all tid i världen. Fotosidan är inte det enda sällskapet som jag är med i och att inte föra en diskussion vidare, eller säga tack för ett svar eller en kommentar handlar inte om att jag skulle vara ohyfsad eller otacksam. Utan allt som oftast på att det inte finns eller finns tid för att tillföra något mer.

Det finns också något om att "Jag gör mitt jobb och det behöver jag inte ha tack för hela tiden.". Vi är ju del av ett sällskap som i mångt och mycket bygger på att utveckla andra och sig själv , inget jobb men syfte, där man för försöka att tillföra det (det lilla som t.ex. jag kan) man kan utan att insatsen ska bli bedömd på ett knepigt sätt. Där har t.ex. Fotosidan en räknare för givna och mottagna kommentarer och en ganska ny diskussion litegrann om ämnet i gatufotogruppen.

Tacksamhet är bra och att säga tack, men set blir också "för mycket" Fotosidan är inte ett unikum för tacksamhetvisande i den meningen och all denna tacksamhet och "pingande", tja. Man får tro gott om folk tills motsatsen bevisats.

Kul att läsa att många nästan tycker att det är fel att tacka när någon berömmer en :)
Vart är vi på väg egentligen?
Man kan ju undra varför folk lägger in bilder i dom olika grupperna överhuvud taget.
Jag gör det för att få feedback på mina verk. Tar någon tid att gå on och studera min bild och sen ger mig beröm eller konstruktiv kritik, ja då är det i alla fall för mig en självklarhet att i alla fall ge ett tack tillbaka.

Ser ingen vits att vara en stor egoist.
Den här sidan skulle snabbt dö om alla bara pumpade in bilder utan att bry sig om någon annans bilder .
Eller är denna sidan bara till som en stor bildbank och en lagringsplats?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar