Annons

Att ta bilder inomhus med dåligt ljus

Produkter
(logga in för att koppla)

Photofred

Medlem
Hej!

Glad amatör som ganska nyligen börjat med foto.

Använder mig av en Nikon D50, Sigma 70-300 zoomobjektiv samt en Nikon 18-55.

Jag har ett problem då jag ska fota sportevenemang inomhus.

Problemet är dåligt ljus & jag vill "frysa" rörelsen för att få skarpa bilder.

bilderna bilr mörka, och att kompensera det dåliga ljuset med en blixt blir inte bra heller för blixten räcker inte på det avstånd jag behöver.
Dessutom blir bilderna brusiga när jag använder blixt.

Några tips för ett bättre bildresultat?
Tacksam för svar!

Hej Fredrik.

Det du kan göra är först och främst att öka ISO för att få mer ljuskänslighet. Jag vet inte vad du kör med idag, men öka på upp till 1600 och testa.

Om inte det räcker behöver du ljuskänsligare objektiv. Ju lägre bländarvärde desto bättre. För inomhusbilder som du talar om bör du ha bländare 2.8.

Tyvärr är dina objektiv nog inte tillräckligt ljuskänsliga därav ditt problem.

/Anders

Hej Anders!

Tack för ditt snabba svar!

Jag misstänkte att det var problemet.
Har testat med ISO från 200-3200 vilket är max för min kamera, dock är bruset högt redan vid ISO 800..

För att frysa bilden på ett bra sätt behöver jag någonstans mellan slutarstegen 250, 320 eller 500..

Får nog ta en inköpsrunda, alà kameraoptik tror jag

Men skiljer det så mycket från 3,5 ner till 2,8??

// Photofred

Testat använd den inbyggda blixten för att frysa rörelser??

Ex:
Ställ programvalsratten på M. Ställ vitbalansen på Blixtläget. Ställ blixten på TTL. Ställ den bländare/skärpedjup du vill ha, ex 5,6 (bruka funka rätt bra). Ställ ISO på 200 eller 400. Börja med att testa tider på ca 20-30 på slutaren. Testa dig fram tills du får den blandningan av blixt/rumsljus du önskar.

Photofred skrev:

Men skiljer det så mycket från 3,5 ner till 2,8??

Jag gissar att ditt objektiv har bländare 3,5-5,6 (eller nått) och då blir det stor skillnad. I fullt utzoomat läge så skiljer det två hela bländarsteg (2,8 - 5,6) eller detsamma som mellan IOS 400 och 1600. Så det är stor skillnad.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar