afe
Aktiv medlem
1 Rån.
5 incidenter.
100 resor.
0 personskador.
15 år med dyra grejer.
Edit: 6 incidenter. Glömde svenska stölden av min nya D810 där jag tog tillbaka kameran.
Ligger det något reseråd i detta?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
1 Rån.
5 incidenter.
100 resor.
0 personskador.
15 år med dyra grejer.
Edit: 6 incidenter. Glömde svenska stölden av min nya D810 där jag tog tillbaka kameran.
Färskare kan det nog inte bli.Ur händerna på tjuven, räcker det ?
Fascinerande. Var utspelade sig detta drama?Hade monopoden monterad just för att få lite bättre koll på kameran och det lönade sig, kände när den rörde på sig.
Ligger det något reseråd i detta?
Färskare kan det nog inte bli.
Fascinerande. Var utspelade sig detta drama?
Delstaten Yucatan har en mycket låg brottsfrekvens, beträffande mord enligt statistiken en av världens lägsta. Av en tillfällighet såg jag idag en artikel i en mexikansk tidning att antalet stölder med våld ("robo con violencia") i Yucatan är färre än en tiondel av det nationella genomsnittet, lägst i hela Mexiko. Hittar tyvärr inte tillbaks till artikeln för mer detaljer. Delstaten Tabasco ligger däremot över genomsnittet. Osäker på situationen i Quintana Roo och Campeche.Yucatanhalvön Mexiko är aktuellt för mig, något tips då?
Delstaten Yucatan har en mycket låg brottsfrekvens, beträffande mord enligt statistiken en av världens lägsta. Av en tillfällighet såg jag idag en artikel i en mexikansk tidning att antalet stölder med våld ("robo con violencia") i Yucatan är färre än en tiondel av det nationella genomsnittet, lägst i hela Mexiko. Hittar tyvärr inte tillbaks till artikeln för mer detaljer. Delstaten Tabasco ligger däremot över genomsnittet. Osäker på situationen i Quintana Roo och Campeche.
Sunt förnuft räcker generellt i hela Mexiko.
Jag satt just och läste detta om Yucatan:
"The risk of pickpockets and petty theft rises considerably during the winter high tourist season. Always use common sense and exercise caution when in unfamiliar areas. Leave valuables and irreplaceable items in a safe place, or don't bring them at all. Use hotel safes when available. Avoid driving alone, especially at night. You can generally trust a person whom you approach for help or directions, but be wary of anyone who approaches you offering the same. The more insistent a person is, the more cautious you should be.
Read more: http://www.frommers.com/destinations/yucatan-peninsula/711505#ixzz3uiLBXFDw"
och
"Crime in Resort Towns: There have been a significant number of rapes reported in Cancún and other resort areas, usually at night or in the early morning. Women should not walk alone late at night. Armed street crime is a serious problem in all the major cities. Some bars and nightclubs, especially in resort cities such as Cancún, can be havens for drug dealers and petty criminals.
Read more: http://www.frommers.com/destinations/yucatan-peninsula/711505#ixzz3uiLZ8yXx"
Lite motstridiga uppgifter tydligen.
Inte alls motstridiga uppgifter. Jag skrev om delstaten Yucatan, inte om halvön och inte om turistområdena (tex Cancun) i delstaten Quntana Roo. Påpekade också att jag är osäker på situationen i Q. R.
Vad TS är intresserad av framgår av första inlägget i tråden. Jag är rätt övertygad om att han inte är intresserad av vem som får sista ordet i diskussionen i alla fall
Vad TS är intresserad av framgår av första inlägget i tråden. Jag är rätt övertygad om att han inte är intresserad av vem som får sista ordet i diskussionen i alla fall
Nej men däremot egna erfarenheter
Yucatanhalvön Mexiko är aktuellt för mig, något tips då?
Flertalet av er tar upp bekymmer kring resor till fjärran mål och sådana frågor var aktuella även för mig tidigare, se exempelvis mina bilder från Afganistan tagna för ett halvsekel sedan.
Nu i höstas problem av annat slag. Min husbil havererade i Frankrike på väg ner till Pyreneerna för att fotografera fåglar. Motorhaveri! Försäkringsbolaget ville frakta hem bilen och satte oss på flyg hem. Det kändes osäkert att lämna fotoutrustningen stående flera veckor i en trasig bil, men även osäkert att kunna ta med sig alla grejer hem på flyget, vilket ändå blev mitt val. Det mesta gick packa i handbagage, men de största objektiven (bl.a. EF 500/4) måste vi packa i en av de resväskor vi tvingades köpa på plats. De utmärkta originalväskorna till objektiven är inget vi släpar med oss i husbilen och att lägga gluggarna i resväskor kändes osäkert trots att vi packade in allt i kläder. Allt gick bra, utrustningen kom hem oskadd trots en del yttre skador på resväskorna, men jag är fortfarande osäker på om vi verkligen tog rätt beslut.
Inget av de tre bolag vi reste med på hemväg (Air France, KLM och SAS) ville gå med på att frakta någon av väskorna i kabinen eller ens i uppvärmt utrymme, vilket SOS International hade givit oss förhoppningar om.
Originalväskorna till de stora gluggarna från Canon är skrymmande men ser ut att vara gjorda för att tåla att nästan vilka våldsamheter som helst och man kanske får lov att pressa in några sådana i bagaget vid framtida fotoexpeditioner med husbil?
aake
De väskorna skriker också "dyr utrustning", så stöldrisken är nog mindre med en vanlig resväska.Originalväskorna till de stora gluggarna från Canon är skrymmande men ser ut att vara gjorda för att tåla att nästan vilka våldsamheter som helst och man kanske får lov att pressa in några sådana i bagaget vid framtida fotoexpeditioner med husbil?