Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att skriva ut eller bli galen det är frågan :-)

Produkter
(logga in för att koppla)

Ziden

Aktiv medlem
Hej på'se,

Tänkte bara dela med mig av en erfarenhet som jag nyss gjorde. Jag har en Canon Pixma 5000 som jag är himla nöjd med. Upplever att när jag skriver ut från PS och använder "ICM Colormanagement" i printerdrivrutinen så blir skärmen o pappret väldigt lika.... tills helt plötsligt då utskrifterna blev 2-exponeringssteg mörkare. Kollade att jag använde sRGB o rätt papper, men ändå bidde det fel. Visade det sig att jag kört programmet Adobe GAMMA för att bygga en profil till skärmen, och den profilen ljusade upp skärmen ungefär 2 steg. Så när jag väl tog bort Adobe Gamma loader ut startup:en så fungerade allt som vanligt igen.

Passar dessutom på att slå ett slag för funktionen "Convert to profile" i Photoshop - om man bara kommer ihåg att se till att alla bilder är i t.ex. innan sRGB innan utskrift, så är man säker på att resultet blir likadant varje gång(så att inte vissa bilder ligger i Adobe RGB t.ex.)

// Lazze
 
Har en Pixma 5000 också. Jag är inte speciellt (dvs egentligen inte alls) imponerad över hur programtillverkarna, skrivartillverkarna och skärmtillverkarna har löst detta med utskrift av foton. Själv har jag för närvarande gett upp, någon gång när jag 15 tusen över för Photshop, kalibrator mm samt ett par hundra timmar över ska jag göra ett nytt försök. Kommer att försöka hitta ett bra fotolabb för digitala bilder istället.

Vad gäller utskrifter verkar fotonördar, hårdvarutillverkare och mjukvarunördar ha mötts och tillsammans bestämt att vi ska krångla till det så mycket som det går !!! (De har utan tvivel lyckats). /per
P.S. Jag har jobbat i IT-branschen i > 30 år så jag är ingen rookie vad gäller hw och sw.
 
Ziden skrev:


Passar dessutom på att slå ett slag för funktionen "Convert to profile" i Photoshop - om man bara kommer ihåg att se till att alla bilder är i t.ex. innan sRGB innan utskrift, så är man säker på att resultet blir likadant varje gång(så att inte vissa bilder ligger i Adobe RGB t.ex.)

// Lazze

Men vad konverterar du till för profil? Skrivarens eller? I så fall gör du ju det två gånger, eftersom du sedan gör en konvertering i skrivardrivrutinen också.

Ursäkta om jag rör till något som verkar fungera bra, men det är ju inte så kul om det blir bra för att du gör ett par fel som råkar ta ut varandra.

Också detta med att du får ett sämre resultat efter det att du kalibrerat skärmen låter ju mycket märkligt. Vitsen med att kalibrera en skärm är ju att se till att den får ett bestämt, korrigerat utseende. Eftersom du nu använder den profil som tillverkaren har gjort som standard för din skärm, kommer du inte kunna kompensera för de förändringar som hela tiden sker när en skärm blir äldre.

MVH/Stefan
 
Permont skrev:
Har en Pixma 5000 också. Jag är inte speciellt (dvs egentligen inte alls) imponerad över hur programtillverkarna, skrivartillverkarna och skärmtillverkarna har löst detta med utskrift av foton.

Det kan jag hålla med om. Problemet är ju att man sällan vet var man ska börja, är det fel på skärmen, är det fel på utskriftsinställningarna eller var ligger felet. Jag brukar se till att skärmen är OK innan jag börjar titta på hur skrivaren är inställd. Det går numera att få en riktigt bra skärminställning, som man också kan kontrollera att den fungerar som den ska. Men en kalibrator är ingen dum sak på den vägen.

MVH/Stefan
 
Stefan,

Enligt min ovetenskapliga uppfattning så verkar windows xp sp2 köra sRGB-IEC profilen. Så jag ser till att konvertera till den. När jag sedan väljer ICM i skrivardrivrutinen så använder den windows färghantering, dvs samma som jag redan ligger i.

Per, tråkigt att du inte får till det alls. Jag kanske bara har haft tur, men jag tycker mina utskrifter är kanonbra och matchar skärmen till 95%. Vad det gäller färgäktheten så är det ju inte direkt lättare att få det rätt om du lämnar bort filerna - fast då får man mer finna sig i ödet!

Mvh Lazze
 
Hej Lars,

Jag får till det hyfsat, men har inte PS CS (ännu), för dyrt...

Det jag tröttnat på är följande:
- svårt att kontroll på processen, det är profiler hit och dit, ICC etc för skärmar, skrivare och mjukvara, ingen standard eller för många standards :)>))
- dyrt att skriva ut på fotopapper bara för att kontrollera hur det ser ut.
- tidskrävande, tar för mycket tid vid datorn för varje bild, tar man 200 i månaden = 2 400 per år och 10 minuter per bild med granskning justering osv = 24 000 minuter = 400 timmar !
OK, säg att bara var 5:e bild är hyfsad, fortfarande 80 timmar.
Någon gång blir man väl pensionär, får väl jobba med bilderna då. / per
 
Ziden skrev:
Stefan,

Enligt min ovetenskapliga uppfattning så verkar windows xp sp2 köra sRGB-IEC profilen. Så jag ser till att konvertera till den. När jag sedan väljer ICM i skrivardrivrutinen så använder den windows färghantering, dvs samma som jag redan ligger i.

Mvh Lazze

I Photoshop används ju inte operativsystemets färghantering. Där använder du en en arbetsfärgrymd som du bestämmer i färginställningarna för programmet. Enklast är ju att använda samma som du har kameran inställd på, om du fotograferar i jpeg, eller råkonverteraren inställd på om du fotografera i råformat.

När du väljer ICM konverterar skrivardrivrutinen bilden från den färgrymd den ligger i till den skrivarprofil som du har registrerat för din skrivare. Inte heller här är sRGB inblandad.

MVH/Stefan
 
Permont skrev:
- svårt att kontroll på processen, det är profiler hit och dit, ICC etc för skärmar, skrivare och mjukvara, ingen standard eller för många standards :)>))

Det är snarast problemet med för många alternativ. Jag gör så att jag ser till att mitt program sköter all form av färghantering. Sedan stänger jag av allt som har med färghantering att göra i skrivardrivrutinen.

MVH/Stefan
 
Hej,
Jag har också en Pixma 5000, och är mycket nöjd med mina utskrifter.
Jag använder Ilfords Gallery papper.De finns i blankt, matt och pearl.
Till dessa finns specialla skrivarprofiler på Ilfords hemsida.
Ilford Gallery InkJet
Med dessa och en kalibrerad skärm får jag mycket bra utskrifter, som överenstämmer till 95% med varandra. Dvs utskriften ser ut som skärmbilden.
Kolla på denna sida
Lycka till
// Conny
 
Stefan,

Efter att ha kollat din profil så förstår jag att du kan mycket mer om detta än vad jag kan. Spontant kanske kan säga att jag haft tur: Då jag tycker min skärm med de inställningar jag valt väl matchar det jag skriver ut(så länge jag ser till att hålla bilden i sRGB-IEC...).

Lite sugen på att köpa en skrivarprofil - får se hur det blir med det.

Per,

ja visst blir det dyrt om man har detta som yrke/inkomst - för mig som "hobbyist" så kostar det "bara" papper&bläck. Visst, när jag vill ha en större mängd på papper så nyttjar jag fotolabo.net

// Lazze
 
Ziden skrev:
Spontant kanske kan säga att jag haft tur: Då jag tycker min skärm med de inställningar jag valt väl matchar det jag skriver ut(så länge jag ser till att hålla bilden i sRGB-IEC

Ungefär vad jag tänkte också. Men så fort som du ändrar något, som t ex när du använde Adobe Gamma, faller det ihop :)

MVH/STefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.