Annons

Hjälp, vad göra? Har trasslat in mig i alla färginställningar.

Produkter
(logga in för att koppla)

pelle.bo

Aktiv medlem
Kan någon hjälpa mig Snälla....

Har verkligen trasslat in mig i alla valmöjligheter vad gäller färginställningar som sRGB, Adobe RGB och skrivarprofiler mm. Vad blir bäst för mig???

Fotar mycket med min 5D Mark II och arbetar en hel del i Elements 9. Det mesta sparas på datorn men jag skriver även ut en del själv samt mejlar bilder för utskrift till fotolab. Problemet är att jag inte vet hur jag ska göra alla inställningar för att få ett bra och korrekt arbetsflöde vad gäller färger.
Fotar nästan uteslutande i RAW.
Bildskärmen HP Zr24W visar 97% av sRGB.
Färghanteringen i Elements är inställd för Optimera för utskrift (visar väl då bilderna i Adobe RGB?)
Har en Canon ip 4700 skrivare och där finns inte alla fotopapper med. Använder Skrivarprofil sRGB IEC1966-2.1.

Hur bör alla inställningar som t.ex. Bildrymd och skrivarprofil vara?
I vilket format bör bilderna i Elements visas. sRGB eller Adobe RGB?
Vill ju att färgåtergivningen ska vara korrekt på min skärm och samtidigt ge bra utskrifter.

Tacksam för hjälp att reda ut detta och få den bästa lösningen. Förvirrande....
Per

Du låter Elements hantera färger. Och där du nu har valt sRGB IEC1966-2.1 måste du välja en profil som är anpassad för det papper du använder. Finns inte profilen med så får du ladda hem den från tillverkaren av papperet. Behåll så stor färgrymd som möjligt så länge du kan .

Micke.

Du låter Elements hantera färger. Och där du nu har valt sRGB IEC1966-2.1 måste du välja en profil som är anpassad för det papper du använder. Finns inte profilen med så får du ladda hem den från tillverkaren av papperet. Behåll så stor färgrymd som möjligt så länge du kan .

Micke.

Låter rimligt att behålla så stor färgrymd som möjligt men blir det inte missvisande på min skärm som visar sRGB om jag använder Adobe RGB i Elements. Eller....märks det ingen skillnad. Talas mycket om att bilderna blir bleka och utan stuns i om skärmen inte klarar det större formatet.
Per

Jag är ingen expert på det här och det var ett tag sen jag själv gjorde de inställningar som jag kör med.
Men elements färghanterar så den skall tolka din bild rätt. Samma när du skriver ut använd RGB så har mer information kvar i filen. Elements kommer att tolka din RGB så att den passar utskriften. Kom ihåg att stänga av färghanteringen i skrivardrivrutinen.

Micke.

Tack för tipsen

Men det är märkligt. .....provade idag att skriva ut en bild där jag ändrade bilden till Adobe RGB liksom inställningarna i skrivarmodulen i Elements och jämförde den med utskrift med sRGB på bilden och samma vid utskrift. Bilden i RGB blev lite mörkare med färgstick jämfört med sRGB som fick korrekt återgivning även rätt återgiven ljushet, var en bild i lite high key.
Kan RGB bilden innehålla info som skärmen inte kan hantera och därav ändrad utskrift,,,,,,

Jag testar alla möjliga inställningar. Tror även att skärmen är ganska bra kalibrerad.
Per

En bra skrivare tror jag klara en större färgrymd än sRGB. Du har stängt av all färghantering i skrivaren, du använder orginalbläck och du har papper med tillhörande profil? Att bilden ser mörkare ut än på skärmen tror jag är rätt vanligt då skärmen ofta är för ljus och ljuset man betraktar bilden i ofta är för dåligt. Om du använder Canons papper så kan jag säga att deras profiler har varit rätt dåliga, det har fungerat bättre med Ilford.

Micke.

Börjar också tvivla på Canons profiler. Använder canonpapper. Ska testa Ilford. Antar att jag laddar hem deras profiler på deras hemsida.

Testade ytterligare en utskrift fast nu med Adobe RGB på bilden, i utskrifterna samt på skrivarprofilen och då blev det faktiskt bättre.
Börjar bli dyrt det här........alla utskriftstester.

Per

Adobe RGB skall inte väljas in någonstans. Inte i skrivaren och inte i Elements. I skrivaren väljer du papper och ser till att du har färghanteringen avstängd. Sedan sköter du resten från Elements. Se till att Elements hanterar färger och välj rätt profil PR1 eller något åt det hållet.

Micke.

Du har helt rätt och tack för hjälpen.
Det som mest krånglade till allt är Canons konstiga förkortningar för profilerna. Googlade runt och fick klart för mig vad de står för. PR 1 borde fungera bra. MEN har ändå beställt Ilfordpapper på nätet, verkar ju vara klart och tydligt med dom angående profilerna och som lätt kan laddas hem.
Tror bilden börjar ljusna för mig nu.....
Ska köra en ny kalibrering på skärmen också.

Per

Använder platinum pro och glossy plus II tror jag det var. Platinum pro borde funka på PR1. Verkar vara många som är nöjda med Ilford efter att ha använt canon av de jag läst på nätet.

Det här är Canons rekomendationer:

Code Description Quality Setting
MP1 Matte Photo Paper 1
PR1 Photo Paper Pro (I and II) 1
PR2 Photo Paper Pro (I and II) 2
PR3 Photo Paper Pro 3
SP1 Photo Paper Plus Glossy 1
SP3 Photo Paper Plus Glossy 3
SP4 Photo Paper Plus Glossy 4
SG1 Photo Paper Semi Glossy 1
SG3 Photo Paper Semi Glossy 3
GL1 Photo Paper Glossy (or Photo Paper Plus Glossy II) 1
GL3 Photo Paper Glossy (or Photo Paper Plus Glossy II) 3
PT1 Photo Paper Pro Platinum 1
PT2 Photo Paper Pro Platinum 2

Siffran står för kvalitetinställningen (min går bara till 3) 1 är högsta.

Micke.

Tack.
Värdefull info. Varit svårt att få fram den här tydliga infon. Ringde även canon support förut och hon där visste inte heller.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto