Annons

Att skanna gamla diabilder. Tips & tricks

Produkter
(logga in för att koppla)
Tekniskt ren bensin bara. Jag brukar så under köksfläkten så att ångorna sugs ut och inte vållar några problem i övrigt.
Med tanke på att den fläkten inte är Ex-klassad för sprutboxar är det "enda" problem du ev. kan råka ut för att flyga i luften när ångorna exploderar när de passerar fläkten.

Det är ju bra att det har gått bra hittills, uppenbarligen, eftersom du skriver inlägg här, men sluta med det där, om huset och livet är dig kärt.
 
Alla diabilder jag har är i ramar med glas.
Finns det bra glaslösa ramar som är lätta att öppna igen?

Tänkte nämligen att jag öppnar, sätter in i glaslös. Scannar och sedan sätter in i ram med glas igen för slutförvaring. Tänkte att glas ändå skyddar längre. Dessutom skulle jag då kunna gå runt på några få glaslösa och inte behöva köpa ca 1000st glaslösa.

/Freddie

GePes ramar har jag aldrig haft problem med. Inget lim utan klickar ihop. Bilderna sitter i slitsar i metallramen. Tar isär och sätter ihop utan problem för avfotograferade.
 
Risken är dock att de tagit för mycket stryk i plasten även för bensin?

Första försöket med bensin. Testade gnugga med lite tops. Något bättre än första försöket men fortfarande riktigt skadat foto från plasten. Testade även lite snabb lagning i Photoshop inkl svartvit konvertering då svartvitt ofta blir mer förlåtande. Som ytterligare test lade jag på mindre penseldrag vilket gjorde bilden mer skarp. Men med de skador den tagit så blir det aldrig bra. Iallafall inte med min kunskap. Ska dock testa lägga i bensinbad en stund och se vad det kan göra.
 

Bilagor

  • IMG_0588.jpg
    IMG_0588.jpg
    60.4 KB · Visningar: 40
  • IMG_0589.jpg
    IMG_0589.jpg
    66.1 KB · Visningar: 41
  • IMG_0590.jpg
    IMG_0590.jpg
    49.1 KB · Visningar: 40
Med tanke på att den fläkten inte är Ex-klassad för sprutboxar är det "enda" problem du ev. kan råka ut för att flyga i luften när ångorna exploderar när de passerar fläkten.

Det är ju bra att det har gått bra hittills, uppenbarligen, eftersom du skriver inlägg här, men sluta med det där, om huset och livet är dig kärt.

Vi har en centralfläkt 15 meter upp som sitter på taket så det finns ingen motor nära i lägenheten och det är väldigt lite ångor vi pratar om. Ett dia i taget. Lock på behållare. Inget står öppet.

Finns inte en chans i helsike att du kan rädda gamla dian som suttit i exv. gamla Agfa-ramar utan lösningsmedel. Kom gärna med alternativ du tycker är bättre. Hittills har jag inte sett något effektivare än bensin. Rödsprit tror jag inte på för de ger hinnor och fotogen ger beläggning som inte dunstar. Allt som innehåller det minsta vatten går också bort.

Jag ska ringa mina gamla kompisar på Stadsmuseet och fråga dem om vad de använder när de restaurerar gamla inklistrade dian. Jag har faktiskt aldrig sett dem ta sig an dian under de 6-7 år jag jobbade där men jag vet väldigt väl vem jag ska fråga i all fall.
 
Finns inte en chans i helsike att du kan rädda gamla dian som suttit i exv. gamla Agfa-ramar utan lösningsmedel. Kom gärna med alternativ du tycker är bättre. Hittills har jag inte sett något effektivare än bensin.
Kemiskt ren bensin är nog ett av de effektivaste medlen att göra rent med, och jag tror inte att Anders tycker annorlunda.

Vad han tycker är lite smådumt (och jag håller med) är att använda en köksfläkt som dragskåp när man håller på med vätskor som avger brandfarliga ångor.
 
Kemiskt ren bensin är nog ett av de effektivaste medlen att göra rent med, och jag tror inte att Anders tycker annorlunda.

Vad han tycker är lite smådumt (och jag håller med) är att använda en köksfläkt som dragskåp när man håller på med vätskor som avger brandfarliga ångor.

Kommer ihåg att de hade en flaska freon på framkallningslabbet, men det går ju inte att köpa längre.
Blir koncentrationen av bensinångor tillräckligt hög kan det hända otrevligheter i köket, men risken är förmodligen låg.
 
Vuescan och Minolta

Nu blir jag ju inspirerad att återuppta mitt evighetsprojekt som påbörjades för 7-8 år sedan.
Jag har en Minolta Dimage Scan Dual IV som i alla fall senast jag höll på gav helt OK resultat från dia.
Alla tusen neg har jag inte börjat med ännu, det vore kul att ta tag i de s/v som vilar i sina pärmar.

Men, jag har inte längre någon scannerprogramvara till Mac OSX.
Vad är bäst idag som klarar en relativt gammal scanner och ElCapitan?

Jag har också en Minolta Dimage IV och scannat med Vuescan fast i Win10, vilket fungerar bra!
 
Kemiskt ren bensin är nog ett av de effektivaste medlen att göra rent med, och jag tror inte att Anders tycker annorlunda.

Vad han tycker är lite smådumt (och jag håller med) är att använda en köksfläkt som dragskåp när man håller på med vätskor som avger brandfarliga ångor.

Som sagt, det finns ingen "köksfläkt" i min lägenhet eller någon annans för de är förbjudna i våra hus då sånt trycker in skit till grannarna. Vi har "passiva" system med bara en kåpa och en ventil som öppnas med en timer. Fläktarna sitter högt uppe på taket. Jag ser faktiskt inga problem med detta med de ytterst små kvantiteter det handlar om och det sätt på vilket jag hanterar detta. Men det är klart att man måste vara försiktig med bensin och annat brännbart rent allmänt sett.
 
Skall jag komma i mål inom min livstid så har jag inte tid att tvätta bilder i bensin. I de flesta fall behvös det inte heller.
Jag har slagit av alla avancerade funktioner i skannerprogrammet. Då går allt mycket snabbare.

När jag skannade med skanner så landade jag också i att slå av autokorrigering av färger och Digital ICE. Den senare inte minst för att den sänkte prestandan så mycket.

En del ramar har ju inget klister såsom GEPE t.ex. men klistret från Agfa-ramar måste man bara tvätta bort med lösningsmedel.

Jag förstår dock inte hur man ska få någon vettig kvalitet genom att baxa in hela magasin med bilder i ramar i skanners som kan ta hela magasin som en del föreslagit. Jag har istället landat i rena pedanteriet för för mig kan det vara helt annars.
 
Som sagt, det finns ingen "köksfläkt" i min lägenhet eller någon annans för de är förbjudna i våra hus då sånt trycker in skit till grannarna. Vi har "passiva" system med bara en kåpa och en ventil som öppnas med en timer. Fläktarna sitter högt uppe på taket. Jag ser faktiskt inga problem med detta med de ytterst små kvantiteter det handlar om och det sätt på vilket jag hanterar detta. Men det är klart att man måste vara försiktig med bensin och annat brännbart rent allmänt sett.
Jag brukar så under köksfläkten så att ångorna sugs ut och inte vållar några problem i övrigt.
(Min fetstilsmarkering).

Det händer nog inget farligt i din lägenhet då, nä, men det vore väl tråkigt om ångorna antändes i fläkten som sitter i taket, eller hur?

Jag har svårt att bedöma hur stor risken är att något dåligt händer i just din miljö, men jag skulle nog inte använda "köksfläkten" som dragskåp oavsett var själva fläkten sitter i förhållande till köksfläktkåpan.
 
Jag förstår dock inte hur man ska få någon vettig kvalitet genom att baxa in hela magasin med bilder i ramar i skanners som kan ta hela magasin som en del föreslagit.
Poängen med det är nog inte att maxa kvaliteten utan snarare att göra en slags "proof scanning" för att enklare kunna välja ut bilder som är värda en noggrann scanning med högsta möjliga kvalitet.
 
Själv så justerar jag alla inställningar bild för bild. Ibland fungerar funktioner för dammborttagning utmärkt och ibland så kan det tolka fel och förstöra ögon när den tolkar ögonfransar som damm. Justerar även färgbalans och kurvor konstant. Tar tid men jag inbillar mig att jag kommer ha igen det i längden. Sedan visst mindre viktiga bilder får mindre kärlek.
 
Började som du med skanner (Epson 4490) i mitt fall. Funkade bra för papperskopior men mindre bra för dian. Berodde på olika tjocka ramar, ramar med Newton-ringar eller glas som blivit mjölkiga och på film som min skanner inte gillade. Kodachrome 400 t.ex.

Med skannern följde även mjukvara för att parera damm och annat störande men det innebar bara att skanningen tog galet mycket tid. Oerhört ineffektivt.

Testade med Ohnar diaduplikator och blev inte nöjd med den heller. Egentligen samma problem där med ramarna, vilket gjorde dem suboptimala som objekt att digitalisera.

Då testade jag tethring med Lightroom. Eftersom jag kör Sony så fanns inget standardstöd för detta utan man måste in med en plug-in som någon ryss knåpat ihop. Det funkade med var väldigt rudimentärt. Reprofotade ett antal magasin men var inte helt nöjd. Hade en Sony A7r med 36 MP och ett Tamron 90mm makro. Problem med detta AF-makro som inte hade tillräcklig precision för manuell fokusering. Första försöker gjordes med mitt stativ men det är en usel lösning eftersom stativet står på golvet och ljusbordet på ett bord. Det lilla golvet rör sig med det skärpedjupet gjorde att det gick bort. Dessutom alltför stökigt att ställa in.

Köpte digitaliseringsbord för reprofoto (Kaiser RS 2 XA) som jag är väldigt nöjd med för ett par tre tusen men den lilla LCD-platta man skickade med (Dörr LP-100) var ett skämt. Alldeles för ljussvag för att vara användbar. Det ledde till ISO:n på 3200 eller 6400 och det är inte helt optimalt ens med sensorn i A7r som ändå då var state of the art (sitter ju i D800 också).

Ändrade belysningen till en 100W dagsljuslampa och gjorde hål i digitaliseringsbordet så jag kunde belysa underifrån. Blev bättre men inte helt bra det heller.

Sedan tog jag tag i detta på allvar:

Skaffade RAW-konverteraren Capture One som är det bästa som finns idag för avancerad tethering. Skaffade en ny kamera A7 II som dessutom till skillnad från A7r har fullt stöd även för displaybilden i kameran i Capture One och som har fullständigt dubbelriktat kommgränssnitt åt båda hållen kamera till dator och dator till kamera. Underbart!

Skaffade Samyang 100mm makro som är konstruerat enbart för manuellt fokus vilket är helt perfekt för detta jobb, eftersom det verkligen har en helt annan precision än mitt Tamron 90mm.

Pricken över i var sedan den Nissin Di700A-blixt jag skaffade. Den kan nämligen fjärrstyras via Nissins Air 1 sändare som radiostyr fjärrblixtarna och inte kräver fri sikt till blixten för att funka. Nu kom jag ner i ISO 100, 1/250 sek slutartid vid bländare 8-11 beroende på motiv och då var jag hemma. Nissinblixten har en inbyggd diffusior och nä man drar ut den så zoomar blixten ut till en bildvinkel som motsvarar 24mm, vilket var perfekt för mig då ljuset annars blir för koncentrerat och starkt. Jag har även en annan 60W dagsljuslampa som jag har på som fokuseringshjälp hela tiden.

För tricket med dia som ju har en bråkdel av den DR och den info som finns i kamerans egna bilder idag är att tappa så lite kvalitet det bara går. Lyckligtvis har jag varit ganska konsekvent i min exponering så normalt är bilderna bra exponerade (en aning underexponerade som dian ska vara för att färgerna ska träda fram). Detta gör att jag inte behöver pressa dem för hårt för det finns verkligen inte mycket svängrum att justera sådant.

Jag skrotar dessutom alla diaramar och lägger bilderna i bensin 5-10 minuter innan fotograferingen. Då lossnar alla klisterrester (från mina gamla Agfaramar) fint i det första badet och i det andra sköljs de helt rena. Sedan är det bara att blåsa av dem så blir de helt kemiskt rean från klister, damm och allt annat störande och sätta dem i filmhållaren (från min Epsons-skanner) och fota.

Det är stor skillnad mot mina första försök och jag har nog digitaliserat en del av mina bilder 3-4 ggr innan jag nu hittat helt rätt för mitt vidkommande.

Jag gör konsekvent en annan sak också med mina gamla resebilder och det är att skita helt i färgerna eftersom de olika kanalerna klarat sig olika bra. Jag kör nu i princip det mesta av min efterbehandling i DxO och har upptäckt att varken Lightroom eller Capture One kan mäta sig med den effektivitet jag får ur DxO. Jag klonar vid behov även i DxO som tycker jag gör det bättre än LR. Jag använder konsekvent en preset som lägger på en lite varm brun ton på det svart/vita.

Vill jag retuschera kör jag ut en DNG-fil ur DxO och gör det i LR med hjälp av de utmärkta Adjustment brush presets jag skaffat från SLR Lounge. De funkar fint till porträtt också.

Det har varit en väldigt lång resa som tagit flera år men jag tycker det varit värt det för det värsta jag vet är att veta att jag faktiskt inte gjort det bästa av en del av dessa helt unika bilder som jag faktiskt tagit under en del av mina resor när jag var ung. Jag gläder mig mycket åt resultatet även om det kostat massor av jobb och en hel del pengar också.

Det märkliga är att batterierna som ju kritiserats hårt i Sonys A7:eek:r inte känns som något större problem vilket jag faktiskt befarat att det skulle göra. Jag ser bara till att ha laddade batterier hela tiden även om de räcker förvånansvärt länge. Detsamma gäller batterierna i blixten.

Jag vill tacka Flash Gordon för initiativet med tråden och frikostigt delande av erfarenheter. Jag har nu digitaliserat en del med reprofoto och tycker som sagt att jag hittat rätt nu.

Det som väl hänt sedan sist är att jag blivit bättre på Capture One och jag är lyrisk över hur bra tethring-funktionen är numera även med Sonys senaste kameramodeller (A6300 och A6500 samt A7II-serien). Tidigare hade Sony-kameorna en begränsning som gjorde att man inte kunde se den förstorade Live View-bilden i Capture One men det kan man alltså nu och det ändrar ju helt kvalitetsmöjligheterna. Man kan även nu spara i DNG om man vill vilket underlättar utbytet mellan konverterarna vid behov. CO hade problem med DNG tidigare. Jag uppskattar också CO:s sessions-upplägg mycket. Det passar perfekt till såna här avgränsade jobb som jag gör med detta.

En funktion som är fantastiskt bra är den fokusmask CO lägger över RAW-filen som gör att man verkligen kan se hur fokus hamnar. Detta är den enskilt viktigaste funktionen för att säkerställa att man verkligen få ut max ur bildmaterialet. Skärpedjupet är kort med det 100mm Samyang-makro jag använder. Har man slarvat med fokuseringen syns det direkt redan i masken över RAW-filen.

Det som hänt sedan sist är väl att jag börjat fundera över om jag ska skaffa ett 90mm Sony makro istället som ju dessutom har AF. Det skulle ju kunna snabba upp min hantering lite om det funkade med AF i det här sammanhanget. Har någon testat detta objektiv till reprojobb?

I övrigt tycker jag det bästa jag gjort är att använda min radiostyrda Nissin-blixt vid dessa övningar för den gör ju att jag kan få denna att belysa diat underifrån genom reprostativets bord (där jag gjort ett hål med en diffusor över hålet. En blixt är ju mycket starkare än exv. en LED-platta och huvudförutsättningen för att få tillräckligt kort slutartid vid ISO 100 (för att inte tumma på den taskiga dynamik som finns i dia) och ändå en bländare 8 för att få hyfsat skärpedjup.

Trots det är det ändå så att man måste lägga ner mycket tålamod för att få fokuseringen perfekt eftersom skärpedjupet är så väldigt kort och vid manuell fokusering är det fullständigt nödvändigt med en fokusgänga med väldigt låg stigning som det ju ofta är i helt manuella objektiv som Samyangs. Fokus-peakingen i kameran är ju också till stor hjälp.

När jag börjat använda fokusmasken i CO så inser jag tyvärr att en del viktiga bilder jag tidigare fotat borde göras om. Så som ni förstår så är inte skanning något alternativ för mig för jag har hittills inte lyckats lika bra med det som att fota av bilderna men priset för det är att det verkligen inte går särskilt fort det här heller. Men jag föredrar trots allt den bättre kontroll reprofotograferingen ger mig.

Många har ju haft synpunkter på batteritiden i Sonys spegellösa men efter att jag skaffade ett batteripack (Jupio PowerVault DSLR) med 4 ggr den kapacitet ett vanligt batteri har så kan jag ha kameran på en hel dag utan problem. Man stoppar bara in en dummyplugg i batterifacket och ansluter sladden från den till batteripacket. Sedan kan man sluta noja över batteritider mer i sammanhang som dessa.
 
Senast ändrad:
Jag vill tacka Flash Gordon för initiativet med tråden och frikostigt delande av erfarenheter. Jag har nu digitaliserat en del med reprofoto och tycker som sagt att jag hittat rätt nu.

Det som väl hänt sedan sist är att jag blivit bättre på Capture One och jag är lyrisk över hur bra tethring-funktionen är numera även med Sonys senaste kameramodeller (A6300 och A6500 samt A7II-serien). Tidigare hade Sony-kameorna en begränsning som gjorde att man inte kunde se den förstorade Live View-bilden i Capture One men det kan man alltså nu och det ändrar ju helt kvalitetsmöjligheterna. Man kan även nu spara i DNG om man vill vilket underlättar utbytet mellan konverterarna vid behov. CO hade problem med DNG tidigare. Jag uppskattar också CO:s sessions-upplägg mycket. Det passar perfekt till såna här avgränsade jobb som jag gör med detta.

En funktion som är fantastiskt bra är den fokusmask CO lägger över RAW-filen som gör att man verkligen kan se hur fokus hamnar. Detta är den enskilt viktigaste funktionen för att säkerställa att man verkligen få ut max ur bildmaterialet. Skärpedjupet är kort med det 100mm Samyang-makro jag använder. Har man slarvat med fokuseringen syns det direkt redan i masken över RAW-filen.

Det som hänt sedan sist är väl att jag börjat fundera över om jag ska skaffa ett 90mm Sony makro istället som ju dessutom har AF. Det skulle ju kunna snabba upp min hantering lite om det funkade med AF i det här sammanhanget. Har någon testat detta objektiv till reprojobb?

I övrigt tycker jag det bästa jag gjort är att använda min radiostyrda Nissin-blixt vid dessa övningar för den gör ju att jag kan få denna att belysa diat underifrån genom reprostativets bord (där jag gjort ett hål med en diffusor över hålet. En blixt är ju mycket starkare än exv. en LED-platta och huvudförutsättningen för att få tillräckligt kort slutartid vid ISO 100 (för att inte tumma på den taskiga dynamik som finns i dia) och ändå en bländare 8 för att få hyfsat skärpedjup.

Trots det är det ändå så att man måste lägga ner mycket tålamod för att få fokuseringen perfekt eftersom skärpedjupet är så väldigt kort och vid manuell fokusering är det fullständigt nödvändigt med en fokusgänga med väldigt låg stigning som det ju ofta är i helt manuella objektiv som Samyangs. Fokus-peakingen i kameran är ju också till stor hjälp.

När jag börjat använda fokusmasken i CO så inser jag tyvärr att en del viktiga bilder jag tidigare fotat borde göras om. Så som ni förstår så är inte skanning något alternativ för mig för jag har hittills inte lyckats lika bra med det som att fota av bilderna men priset för det är att det verkligen inte går särskilt fort det här heller. Men jag föredrar trots allt den bättre kontroll reprofotograferingen ger mig.

Många har ju haft synpunkter på batteritiden i Sonys spegellösa men efter att jag skaffade ett batteripack (Jupio PowerVault DSLR) med 4 ggr den kapacitet ett vanligt batteri har så kan jag ha kameran på en hel dag utan problem. Man stoppar bara in en dummyplugg i batterifacket och ansluter sladden från den till batteripacket. Sedan kan man sluta noja över batteritider mer i sammanhang som dessa.

Uppskattar att du delar med dig info och erfarenhet.
Hur skulle du ranka A6x00 vs A7 för det här jobbet då den ena väll är spegellös och den andra inte?
 
Uppskattar att du delar med dig info och erfarenhet.
Hur skulle du ranka A6x00 vs A7 för det här jobbet då den ena väll är spegellös och den andra inte?

Så länge det handlar om A6300 eller senare och A7 II så är de nog likvärdiga. Båda 24 MP. Antiskak behövs inte i A7 II så det är ingen fördel men tidigare hus som exv. A6000 och tidigare A7 är inte lika bra då Live View inte stöds för dessa i Capture One.
 
Jag läste någonstans på 70-talet att glasmonterade dia kunde mögla. Därför slutade jag använda glasade ramar och gick över till hamafix när jag ramade själv. Det är jag tacksam för nu.
För de som jag hade kvar glasade tog mycket längre tid att skanna. Ofta fick jag ta bort den gamla ramen och sätta bilden i en hamafixram och sedan skanna. Mycket tidsödande.

Har börjat fota dia ramade med GePe glasramar. De tidiga är väl från början på 70-talet, tror jag. Detta är ett barmhärtighetsprojekt åt mina föräldrar... Jag tar inte ut diat ur ramen utan delar den bara, lägger glaset neråt och då blir ju dian glasfri. Tycker det funkar och sen klickar jag bara ihop ramen igen. De har GePe med slitsad metallram som håller dian. Det går rejält fort och blir bra kvalité. Har en Macro 100 2,8 som optik.


Blir koncentrationen av bensinångor tillräckligt hög kan det hända otrevligheter i köket, men risken är förmodligen låg.
Själv har jag ett fönster i mitt kök som dessutom går att öppna! Kanske världsunikt, men det funkar över förväntan när man börjar bli dåsig av ångorna eller om man oroar sig för gasexplosioner... Har även provat fönstermetoden när det glömts saker på spisplattan. Kan rekommendera det starkt.
 
Apoteksbensin, kemiskt ren bensin, säljs under namnet industribensin eller Heptan eller nHeptan och kan finnas på lite större förpackningar, ½ och 1 liter, i lite större färgaffärer. Hittas troligen bland städkemikalier. Literpriset blir påtagligt lägre än hos småflaskorna från ICA.

Jag har inte provat på att tvätta mina dia som suttit i Agfaramar med bensin. De svarta rester som inte går att avlägsna lätt med en slö kniv och sax får sitta kvar när de fåtal dia som sparas efter avfotografering eller skanning stoppas i plastfickor i en pärm. Några dior har sedan fastnat lite i fickorna, men är lätta att få loss med hjälp av en pincett med plana skänklar klädda med plast.

Brandfarliga gaser är alla tyngre än luft (utom vätgas) och samlas därför nere vid golvet och kan sprida sej lite okontrollerat utan att man märker det. Näsan sitter som bekant en bit upp i rummet. Så jag är tveksam till om köksfläkten är så effektiv. Att ha lock på tvättskålen med bensin/heptan så mycket som möjligt är kanske det bästa sättet att undvika att gaserna sprids.
 
Har börjat fota dia ramade med GePe glasramar. De tidiga är väl från början på 70-talet, tror jag. Detta är ett barmhärtighetsprojekt åt mina föräldrar... Jag tar inte ut diat ur ramen utan delar den bara, lägger glaset neråt och då blir ju dian glasfri. Tycker det funkar och sen klickar jag bara ihop ramen igen. De har GePe med slitsad metallram som håller dian. Det går rejält fort och blir bra kvalité. Har en Macro 100 2,8 som optik.



Själv har jag ett fönster i mitt kök som dessutom går att öppna! Kanske världsunikt, men det funkar över förväntan när man börjar bli dåsig av ångorna eller om man oroar sig för gasexplosioner... Har även provat fönstermetoden när det glömts saker på spisplattan. Kan rekommendera det starkt.

Jag har prövat GePe också och de är ju mycket trevligare då man slipper klistret. Problemet jag hade med de var dock ett annat - de var helt enkelt för tjocka för någon av mina magasintyper (tror det var Paximat), så jag tyckte inte de var bra av det skälet. Kan ju vara en bra metod som du utvecklat med att temporärt öppna ramarna och fota.

Har kört med öppet fönster också men valde min metod då fönstret i mitt arbetsrum satt lite för långt bort för att effektivt få bort ångorna. Mådde lite illa av det så det var skälet till att stå vid köksurluftningen istället.
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar