Hej ! läst många trådar innan jag startade digitalisera mina gamla negativ och dia.
Har testat nikons gamla negativscanner som jag hade i förrådet ,men den tog för lång tid ,gav inte bra resultat med moderna mått och var inte uppgraderingsbar.
Gör nu följande som jag tycker fungerar pefekt !
Skaffat ett rejält reprostativ,köpt en trälåda på jula för 75:-,som jag målat vit inuti, opalglas-skiva 250:- (tror det funkat med vanligt glas som man lagt ritpapper under ) som jag passat in i trälådan,stoppar in glödlampa från vänster för skärpeinställning av neg/dia, stoppar in blixt från höger riktad mot botten i lådan som är vitmålad.
Neg eller dia läggs i svarta passpartouer så inget ströljus kommer mot objektiv.
Kollat extra noga att kamera/objektiv är i våg med negativ på "ljusbordet".
Fotograferar nu med Nikon 750 i raw med usb-kabel rakt in i dator . ISO 125, bländare 13 och slutartid 1/160, vitbalans på blixt. Skärpan satt mauellt på filmens korn .
Kör med blixtens automatik och kan justera +- på blixten om negativ eller dia är för ljust eller för mörkt.
Alla justeringar på kamera eller blixt görs i dator vilket är enkelt o smidigt !
Öppnar raw-filen i photoshop ,är det negativ måste jag vända bilden till positiv, ev. beskärning ,autokontrast mörka eller ljusa upp
sedan klart för arkivering i jpg med årtal m.m. glöm ej kolla skärpan då och då .
Ända problemet kan vara färgnegativ som är hemmaframkallade kan ha konstiga färger, men det mest kan du fixa i photoshop
Tar mej ca 2 minuter per bild för neg och dia , lite längre tid för färgneg.