Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att skanna gamla diabilder. Tips & tricks

Produkter
(logga in för att koppla)
När det gäller Fotoböcker, har du några tips där? Det finna ju en sådan funktion i Lightroom men den funkar väl inte för svenska förhållanden. Kollade lite på Fotomässan i höstas och då hade det dykt upp några svenska företag med liknande affärsidé men det verkade inte som om någon lyckats integrera sig med exv. Lightroom ännu.

Hur gör du? Har du några bra tips?

Jag har aldrig använt Blurb som är det Adobe erbjuder. Jätteföretag och enligt många bra. Vad jag inte gillar är deras mallar och bokstorlekar. Helt anpassade enligt den amerikanska marknaden.
Så jag har påbörjat projekt men inte avslutat och beställt eftersom jag tycker mallarna beskär bilderna för mycket. Också bökigt att ändra mallar.
Tidigare använde jag Apple men de senaste 2 åren har jag använt Crimson.
Skälet jag bytte var att Apple leverade ett par riktigt dåliga jobb. Det hade fungerat bra under flera år. Apple har givetvis inga egna tryckerier utan underleverantörer. Jag fick några böcker som hade tryckmoiré i vissa bilder. De vägrade att trycka om böckerna. Nu råkar jag vara uppväxt i pappersindustrin. Jag har jobbat med detta i mer än 25 år och rest runt jorden och fått dåliga tryck slängda i ansiktet av kunder. Det var givetvis en yrkesheder att man direkt kunde identifiera problemet. Inte alltid orsaken men se felet.

Så Apple började med att inte se något fel. Sedan kunde de nog se felet. Till sist pratade jag med höjdarna i USA som ansvarade för deras tryckta produkter. De var förstås IT-folk och kunde inget om tryck utan var bara ansvariga.
De erbjöd mig till sist att få en 75% rabatt på nästa beställning.
Har man varit Sales and Marketing Director på Stora och gjort upp kontrakten med Ikea, Telia, Hasselblad med mfl. så kan man tryck och vilka fel som kan uppstå. Det sitter i ryggmärgen.
Så jag lämnade Apple. De var bara en mellanhand som vägrade mig tala direkt med tryckeriet.
De kunde inte heller garantera att inte samma fel skulle uppstå igen. Hade jag fått tala direkt med tryckeriet i Tyskland hade vi löst detta på några minuter. Orsaken till tryckmoiré är välkänd.

Så jag valde medvetet ett mindre företag där jag hade direktkontakt.
Visserligen kan man inte jobba direkt från LR med raw-bilder men deras program man kan ladda ner är inte dumt.
Deras mallar är bra. Bokstorlekarna bygger mycket på A-formatet.
Det är också lätt att ändra deras mallar och skapa egna varianter. Deras tryckkvalitet är också bra.
Nu blir det ju aldrig riktigt vad du får med en bra printer. Det är ett snäpp ner.
Blir som en bra tryckt bok. Det är ju inte deras fel utan snarare den elektroniska tryckpressens begränsningar.
Så kallade falska uppslag skall man passa sig för. Passningen är för dålig. Alltså när en bild går över ett uppslag som inte är i mitten på boken. Så jag skulle råda dig prova Crimson. Deras service är snabb, lätt att ha att göra med. En bra sak är att du får en länk som gör att närstående som skulle vilja ha samma bok kan beställa själva.
Det händer åtminstone mig att måga som ser boken jag gett bort vill ha en likadan. Om det är en bok från ett bröllop, dop eller telningens första år. Då får man ta upp beställningar. Beställa i eget namn. Ta emot leveransen och till sist be folk betala till en vad boken kostade. Struligt. Med Crimsons lösning skickar man dem bara länken. Då har man gett dem rätten att beställa och sedan får de själva ta emot leveransen och sköta betalningarna. Klart bekvämt.
Varje gång gav jag bort någon sådan bok var det 5-10 närstående som också vill ha en. Det var en djäkla massa strul med beställningar, leveranser och betalningar.
Så nu skickar jag dem bara länken från Crimson. De får beställa själva. Crimson har hela jobbet lagrat på sina servrar och sköter hela processen. Jag slipper allt strul.

Så jag gillar Crimson. De är säkert inte billigast men är bra. Det finns kanske sådana som är biligare men för mig är är bra service, kvalitet och strulfritt viktigare.
Jag har en erfarenhet av bedömma tryckkvalitet. Det går att komma längre än Crimson gör. Fast inte om det rör sig om 5 eller 10 böcker.

Så jag kan bara rekommendera Crimson. De är duktiga.
 
Stort tack för att du tog dig tid att ge mig/oss så bra feedback på detta med fotoböcker. Det är säkert värdefullt för fler än mig. Särskilt bra med info om följdbeställningar.

Menar du att det bara var en rasterfråga med moirén och att bilderna var Ok som du skickade in då?


Jag har ju en väldigt bra skrivare själv så jag har tänkt på att skriva ut själv men Crimson låter nog som ett bättre alternativ för bokproduktion. Det är säkert värt den extra kostnaden. Även om vi hade pappslöjd i skolan och faktiskt lärde oss binda in böcker (Enskede Vita skola i södra Stockholm) så är det knappt så folk tror en när man berättar sånt och det skulle jag aldrig ge mig in på idag.

Jag har också arbetat på 70- och delar av 80-talet med tryckpressar och grafiska maskiner. Först med Silkscreenpressar på den tiden vi hade en världsledande tillverkar i Svecia i Botkyrka. Har varit på både DN och Åhlen & Åkerlund och byggt om och servat en del av deras maskiner för en liten specialiserad ingenjörsfirma och faktiskt fuskat med att själv producera lite screentryck. Hos Å & Å jobbade jag även i tryckeriet lite. En del olika trycktekniker som screen, högtryck och Direkt lito på DN samt djuptryck på Å & Å blev det under åren i den grafiska industrin. Det var kul.

Svagt att de inte kunde backa upp dig mot tryckeriet tycker jag.
 
Skanner är ju det traditionella sättet att avläsa informationen i ett negativ eller positiv. Det är först på senare år man börjat fota av bilderna.

Det beror framförallt på att kamerorna idag är så bra att det blir lika bra eller bättre att fota av dem än att skanna. Förr gick det inte att få en kamera som motsvarade en skanners kvalité för rimliga pengar, visst det fanns men de kostade en kvarts miljon.
De flesta lite äldre filmskannrar har idag svårt att konkurrera med en morden kamera och en bra optik, undantaget trummskanner. Det är alltså inte bara pixlar jag avser nu utan även optikens kvalité, signalbehandling osv.

/
 
Det beror framförallt på att kamerorna idag är så bra att det blir lika bra eller bättre att fota av dem än att skanna. Förr gick det inte att få en kamera som motsvarade en skanners kvalité för rimliga pengar, visst det fanns men de kostade en kvarts miljon.
De flesta lite äldre filmskannrar har idag svårt att konkurrera med en morden kamera och en bra optik, undantaget trummskanner. Det är alltså inte bara pixlar jag avser nu utan även optikens kvalité, signalbehandling osv.

/

Jo jag provade som sagt med en 5Ds R och 100/2,8 makro. Det blev helt godkänt.
Fast processen kändes bökig.
Så jag skaffade en ny skanner som ger ungefär samma resultat. Om man skall ta sig igenom 10 000 bilder känns en skanner bekvämare.
 
Jo jag provade som sagt med en 5Ds R och 100/2,8 makro. Det blev helt godkänt.
Fast processen kändes bökig.
Så jag skaffade en ny skanner som ger ungefär samma resultat. Om man skall ta sig igenom 10 000 bilder känns en skanner bekvämare.
Om din flatbäddsskanner för 2000 kr ger ungefär samma kvalitet som att fotografera av bilderna med 5DsR, så borde ju en dedikerad filmskanner ge mycket bättre bilder än att fotografera av dem? Jag har fått intrycket av att folk tycker det blir bättre med avfotografering jmft med skanning också kvalitetsmässigt.
 
Om din flatbäddsskanner för 2000 kr ger ungefär samma kvalitet som att fotografera av bilderna med 5DsR, så borde ju en dedikerad filmskanner ge mycket bättre bilder än att fotografera av dem? Jag har fått intrycket av att folk tycker det blir bättre med avfotografering jmft med skanning också kvalitetsmässigt.

Jag har alddrig provat någon dedikerad filmscanner. Fast den Canon 9000F MKII som jag har ger i alla fall mycket bättre resultat än t.ex Epson V600 photo. Så där har skett en utveckling.

Kanske skulle ta någa bilder och se om jag får testa en av Hasseblads nya scanners som de just släppt. Så får vi se hur det är jämfört med min egen.
 
Vad har Hasselblad släppt just nu? De skannrar som de har är väl de gamla Imacon-skannrarna, numera kallade Flextight X1 och X5. På Imacon tiden kallades de 848 och 949.

Stefan

Du har rätt. Jag läste för snabbt. De har kampanjpris på X1 just nu. Det var det mailet jag fick från Hasselblad handlade om. En Flextight X1 kan man nu plocka upp för endast € 7.900.
Kan trots det vara värt at se vad resultatet blir jämfört med min egen billiga skanner.

Fast Stefan du kanske redan har svaret?


Mats
 
Du har rätt. Jag läste för snabbt. De har kampanjpris på X1 just nu. Det var det mailet jag fick från Hasselblad handlade om. En Flextight X1 kan man nu plocka upp för endast € 7.900.
Kan trots det vara värt at se vad resultatet blir jämfört med min egen billiga skanner.

Fast Stefan du kanske redan har svaret?


Mats

Jo, jag har ju en Flextight 949, det vill säga den sista generationen som har namnet Imacon. Gjort lite tester där jag jämfört den med en trumskanner och skillnaderna är väldigt små. Om man jämför den med en filmskanner typ Nikon eller Minoltas så ser man skillnaden, men det är nog först när man kommer upp i 50 x 70 cm som det syns på en print. Jämfört med en flatbädd är skillnaden synlig i A4 eller större.
 
Då tror jag att jag åtminnstone nått mitt mål. Det var att kunna skriva ut i just A4 om jag ville.
Det har jag gjort och tycker resultatet är bättre än det jag fick när jag beställde kopior från diabilder på 80 och 90-talet. De sista jag beställde runt 95-97 var i Tyskland när jag bodde där. Då hade man börjat skanna in bilderna och korrigerat dem före de printade bilderna på fotopapper. De var förstås klart bättre än jag hade fått tidigare.
Fast jag tycker de jag nu skannat, hanterat i LR och sedan printat på Epson 3880 är ytterligare ett steg bättre. Det räcker för mig.
Har testat några bilder utskrivna i A4 på mina barn som är med på bilderna. De tycker de är fantastiska. De är inga fotonördar förutom en då som börjar bli påverkad av att jobba på Hasselblad.

Att sedan den tekniska kvalitén på en bild tagen med en 5Ds R utskriven på A4 är väsenskild från resultatet från bilder tagna med film med en NIkon F5 är självklart.

Fast båda bilderna kan vara bra trots skillnaden. De har båda sin charm och känsla som är ganska olika.

Sedan är det ju inte så svårt att få den digitala bilden att se ut som den var en gammal bild tagen med film om man nu önskar det.

Så tack för svaret stefan. Tror jag avstår att testa mina egna bilder hos Hasselblad. Risken är ju att det slutar med att jag blir € 7.900 fattigare:)

Nu har jag alla mina negativ kvar att gå igenom och skanna. De lär vara fler än 10 000 bilder.

Jag har samma målsättning där. Håller kvalitén för en hyfsat bra A4 så är jag nöjd.
 
Ja det är film och det är alltid korn.

Jag stördes en del av exv. väl grovt korn i himlarna i en del av mina bilder. Brusreducering bet inte alls på detta men väl en del av kontrastverktygen i DxO. De skiljer på Contrast, Microcontrast och Fine contrast. Jag upptäckte att om jag ställde Microcontast starkt negativt till kanske -60 eller -70, så försvann den mycket fula kornigheten i himlarna och sedan kunde man parera med att skruva upp fine contast en del.

Men precis som du säger så får de gamla bilderna ofta ett väldigt trevligt uttryck trots betydligt sämre teknisk kvalitet. Jag undrar verkligen hur mycket info reprofotade/skannade dia verkligen motsvarar digitalt. Det kan väl knappast motsvara mer än 5-6 Mpixel egentligen. DR är också helt kass i en jämförelse med min A7r eller A7 II.

Svängrummet i efterbehandlingen är verkligen begränsat i jämförelse med bilder från moderna kameror och det blir ju inte mer info egentligen för att jag reproplåtat i 24 eller 36 MP.

Jag har testat att skriva ut A4:eek:r i de fall jag skannat papperskopior som ursprungligen tagits med Tri-X och framkallats som A4 så tycker jag inte att jag ser några större problem med det. Jag har gjort även A3:eek:r av dessa som jag tycker blev fina och själv har på väggen. Inga problem. Tycker även utskrifter av reprofotad dia (Agfa CT 18 och 21 (18 DIN (Deutsche Industri Normen) motsvarar ISO 50 och 21 motsvarar 100) går fint på A4. Ska testa att skriva ut några av dessa också som A3:eek:r (har inte gjort det än). Jag ska testa att trycka ner kornigheten en aning med Microcontrast och se hur det tar sig ut.

Det är väldigt kul med dessa gamla bilder. :)
 
Jag har testat lite med färgnegativ och svartvitt. De är ju klart enklare än dia.
De har bättre DR och har förvarats i negativfickor vilket gör de inte åldrats på samma sätt.
Ett färgnegativ har 2-3 steg bättre DR än dia och svartvitt upp till 4-5 steg. Oftast också finare korn.

Problemet med negativ är ju att man har svårare att bedömma bilden innan man skannar. Man får nästan ta varje negativremsa och köra en preview innan man vet om bilderna är värda att behålla eller inte.

Sedan tycker jag inte man skall överdriva detta med att nå optimalt tekniskt resultat. Det är viktigare att få jobbet gjort och bilderna bevarade för de som var med. En del av deras historia.

MIn frus föräldrar är nu snart 90 år. De håller på att försvinna in i dimman. Överallt i sitt gamla barndomshem hittar hon gamla bilder som hon ber mig skanna. En del av hennes historia.

Detta är en bild från 1949. Österrike var ockuperat av flera allierade makter och indelat i zoner.
Det hade varit hårda tider efter kriget med svält och kaos. Att ta sig från en zon till en annan var som att som passera landsgränser. Wien var indelat i 4-zoner. Det skulle ta ytterligare några år innan Österrike lyckades förhandla/köpa sig ur ockupationen. Problemet var förstås Sovjetunioen
Min svärmor var tvungen att ta hand om tre syskon efter hennes bror kommit hem som ett vrak från kigsfångenskap i ryssland fram till 1949. Deras mamma var tvungen att jobba för att få mat på bordet och pappan var som sagt en spillra med posttraumatisk stress efter vad han upplevt som krigsfånge och det tog ytterligare några år innan han var tillbaka till ett fungerande liv. Det skulle ta ytterligare 5 år innan min fru föddes.
Bilden var liten 4x6 cm och repad. Kompositionen var mycket buskar och skärpan fel.
Så jag har beskurit bilden en hel del.
Fast vem bryr sig? Den duger. För den är ett dokument över en tid som min svärmor ofta pratat om.
Kameran var nog min svärmors fast det var någon annan som tog bilden. Min svärmor var 24 år när bilden togs.
Det är viktigare att få dessa bilder bevarade än att uppnå det tekniskt optimala. För om man gör det för svårt för sig orkar man kanske inte igenom hela projektet. Det är mitt viktigaste råd tilll alla er som tänker börja skanna gamla bilder.
 

Bilagor

  • Elli & Gisi_20160306_0001.jpg
    Elli & Gisi_20160306_0001.jpg
    88.6 KB · Visningar: 111
Jag har testat lite med färgnegativ och svartvitt. De är ju klart enklare än dia.
De har bättre DR och har förvarats i negativfickor vilket gör de inte åldrats på samma sätt.
Ett färgnegativ har 2-3 steg bättre DR än dia och svartvitt upp till 4-5 steg. Oftast också finare korn.

Ett tips när det gäller negativ, både svartvita och färgneg. Skanna dem som dior så att du får en negativ bild. Vänd den sedan i Photoshop. Lägg sedan på en kurva i Photoshop, som justerar kontrast och färg. Automatiken i skannerprogrammen ger jag inte mycket för.

Beträffande kvaliteten är det intressant att se att alla de böcker som var nominerade till årets Fotobok är skannade från film, från negativ. Jag vet, eftersom det var mitt företag som gjorde skanningarna till de flesta av dessa böcker.

Stefan
 
Sedan tycker jag inte man skall överdriva detta med att nå optimalt tekniskt resultat. Det är viktigare att få jobbet gjort och bilderna bevarade för de som var med. En del av deras historia.

Visst är det kul med gamla släktbilder! Den här bilden är 102 år gammal och föreställer min mormor och gammelmormor 1914. Det är rätt oväsentligt vilken skanner man använder i dessa fall, det blir ändå en förskräcklig massa redigerande i Photoshop för att fixa till dem i utskriftsbart skick. Men printade som A4 blir det bra även om man inte är så petnoga.
.
 

Bilagor

  • PA001.jpg
    PA001.jpg
    264.2 KB · Visningar: 120
Fungerar det att exportera ut en PDF från lightroom om man vill använda Crimson istället för Blurb? Eller måste man använda Crimsons eget program? Jag tycker crimson har bra kvalitet och priser och suverän leveranstid. Tyvärr har jag misslyckats med layouter när jag använt deras eget program.

Jag kan möjligen acceptera Blurbs "amerikanska" format men lång leveranstid och dyr frakt om man endast beställer en bok talar mot.
 
Fungerar det att exportera ut en PDF från lightroom om man vill använda Crimson istället för Blurb? Eller måste man använda Crimsons eget program? Jag tycker crimson har bra kvalitet och priser och suverän leveranstid. Tyvärr har jag misslyckats med layouter när jag använt deras eget program.

Jag kan möjligen acceptera Blurbs "amerikanska" format men lång leveranstid och dyr frakt om man endast beställer en bok talar mot.

Visst kan man få ut en PDF. Fast det hjälper dig nog inte. Alla jag kikat på som trycker böcker kalendrar mm. har sina mallar. Man kan inte välja bokstorlek och material fritt.
Det finns ett antal mallar man får välja på. Sedan finns det många frihetsgrader inom mallen.
Fördelen med bokdelen i LR är att man kan avända raw-bilderna direkt. I fristående program måste man konvertera bilderna till TIFF eller JPG.

Fast jag tyckte det var enklare att förstå och lära sig att designa om sidor i Crimsons fristående program än det är i LR.
Så ge Crimsons program lita tid så förstår du snart hur du skall göra.
 
Hos Crimson går det att göra efter eget tycke, men då blir det en anpassad tjänst och priset lär bli ett annat. Då är inte direkt tanken att man kör LR heller, utan att göra det i ett ordenligt layoutprogram.
 
Ett tips när det gäller negativ, både svartvita och färgneg. Skanna dem som dior så att du får en negativ bild. Vänd den sedan i Photoshop. Lägg sedan på en kurva i Photoshop, som justerar kontrast och färg. Automatiken i skannerprogrammen ger jag inte mycket för.

Beträffande kvaliteten är det intressant att se att alla de böcker som var nominerade till årets Fotobok är skannade från film, från negativ. Jag vet, eftersom det var mitt företag som gjorde skanningarna till de flesta av dessa böcker.

Stefan

Tack för tipset Stefan. Skall prova det på bilder jag tycker är extra värdefulla.
Annars gäller för mig att få ett rationellt arbetsflöde.
Läste någon test gjord av en site som är specialiserad sjut scanning. De menade att Canons programvara inte tog hand om resultatet från skannern på ett bra sätt.
De menade att Silverfast ger ett mycket bättre resultat. Har använt den programvaran tidigare till andra skanners. Tycker den är lite bökig. För många inställningar man måste välja på innan man kommer igång. Det är som Photoshop. Så många möjligheter att det blir en hög inlärningströskel innan man förstår programmet.
Fast jag tor jag skall ta mig den tiden. Om man skall igenom 10-20.000 bilder kan det var värt att lägga ett antal timmar på det.

Sedan tycker jag din kommentar om atta alla böcker nominerade till årets fotobok är skannade från negativ film. är intressant.
Tror faktiskt det är ett tecken i tiden. Vi har hela tiden fått allt högre upplösning, skarpare objektiv och
digitala kameror som blir allt bättre.
Det har gjort att den tekniskt perfekta digitalbilden rätt ur kameran är nästan som en sjukhuskorridor. Kliniskt ren men saknar atmosfär.
Instagram och en massa andra filter för att skapa annorlunda bilder är ett tecken på detta.
Kanske svänger nu pendeln tillbaka mot att det är bildens känsla som den förmedlar som är viktigare än att bilden är tekniskt perfekt. Så har det säkert alltid varit. Fast jag tror vi nu släpper det tekniska och att bildens känsla och innehåll får mer fokus igen.
Personligen har min resa i mina gamla bilder fått mig att förstå att det är innehållet i bilden som är viktigt. Inte den tekniska kvalitén.
Det har också fått mig att börja redigera mina bilder helt omedvetet lite annorlunda. Mer åt hållet av att de varit tagna med film. Skärpa och perfektion får stå tillbaka.
Så jag instämmer till 100%. Jag tror vi har ett trendbrott.
 
Första scannade bilderna.

Resultatet av min idag framkallade T-max 400.
Nikon F4s
Scanner Epson V370
Bilden helt orörd förutom beskuren i nederkant.
Jag är hyfsat nöjd. Dammet på bilden ligger nog i kameran.
 

Bilagor

  • Kyrkan.jpg
    Kyrkan.jpg
    64.4 KB · Visningar: 102
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar