Flash Gordon
Aktiv medlem
När det gäller Fotoböcker, har du några tips där? Det finna ju en sådan funktion i Lightroom men den funkar väl inte för svenska förhållanden. Kollade lite på Fotomässan i höstas och då hade det dykt upp några svenska företag med liknande affärsidé men det verkade inte som om någon lyckats integrera sig med exv. Lightroom ännu.
Hur gör du? Har du några bra tips?
Jag har aldrig använt Blurb som är det Adobe erbjuder. Jätteföretag och enligt många bra. Vad jag inte gillar är deras mallar och bokstorlekar. Helt anpassade enligt den amerikanska marknaden.
Så jag har påbörjat projekt men inte avslutat och beställt eftersom jag tycker mallarna beskär bilderna för mycket. Också bökigt att ändra mallar.
Tidigare använde jag Apple men de senaste 2 åren har jag använt Crimson.
Skälet jag bytte var att Apple leverade ett par riktigt dåliga jobb. Det hade fungerat bra under flera år. Apple har givetvis inga egna tryckerier utan underleverantörer. Jag fick några böcker som hade tryckmoiré i vissa bilder. De vägrade att trycka om böckerna. Nu råkar jag vara uppväxt i pappersindustrin. Jag har jobbat med detta i mer än 25 år och rest runt jorden och fått dåliga tryck slängda i ansiktet av kunder. Det var givetvis en yrkesheder att man direkt kunde identifiera problemet. Inte alltid orsaken men se felet.
Så Apple började med att inte se något fel. Sedan kunde de nog se felet. Till sist pratade jag med höjdarna i USA som ansvarade för deras tryckta produkter. De var förstås IT-folk och kunde inget om tryck utan var bara ansvariga.
De erbjöd mig till sist att få en 75% rabatt på nästa beställning.
Har man varit Sales and Marketing Director på Stora och gjort upp kontrakten med Ikea, Telia, Hasselblad med mfl. så kan man tryck och vilka fel som kan uppstå. Det sitter i ryggmärgen.
Så jag lämnade Apple. De var bara en mellanhand som vägrade mig tala direkt med tryckeriet.
De kunde inte heller garantera att inte samma fel skulle uppstå igen. Hade jag fått tala direkt med tryckeriet i Tyskland hade vi löst detta på några minuter. Orsaken till tryckmoiré är välkänd.
Så jag valde medvetet ett mindre företag där jag hade direktkontakt.
Visserligen kan man inte jobba direkt från LR med raw-bilder men deras program man kan ladda ner är inte dumt.
Deras mallar är bra. Bokstorlekarna bygger mycket på A-formatet.
Det är också lätt att ändra deras mallar och skapa egna varianter. Deras tryckkvalitet är också bra.
Nu blir det ju aldrig riktigt vad du får med en bra printer. Det är ett snäpp ner.
Blir som en bra tryckt bok. Det är ju inte deras fel utan snarare den elektroniska tryckpressens begränsningar.
Så kallade falska uppslag skall man passa sig för. Passningen är för dålig. Alltså när en bild går över ett uppslag som inte är i mitten på boken. Så jag skulle råda dig prova Crimson. Deras service är snabb, lätt att ha att göra med. En bra sak är att du får en länk som gör att närstående som skulle vilja ha samma bok kan beställa själva.
Det händer åtminstone mig att måga som ser boken jag gett bort vill ha en likadan. Om det är en bok från ett bröllop, dop eller telningens första år. Då får man ta upp beställningar. Beställa i eget namn. Ta emot leveransen och till sist be folk betala till en vad boken kostade. Struligt. Med Crimsons lösning skickar man dem bara länken. Då har man gett dem rätten att beställa och sedan får de själva ta emot leveransen och sköta betalningarna. Klart bekvämt.
Varje gång gav jag bort någon sådan bok var det 5-10 närstående som också vill ha en. Det var en djäkla massa strul med beställningar, leveranser och betalningar.
Så nu skickar jag dem bara länken från Crimson. De får beställa själva. Crimson har hela jobbet lagrat på sina servrar och sköter hela processen. Jag slipper allt strul.
Så jag gillar Crimson. De är säkert inte billigast men är bra. Det finns kanske sådana som är biligare men för mig är är bra service, kvalitet och strulfritt viktigare.
Jag har en erfarenhet av bedömma tryckkvalitet. Det går att komma längre än Crimson gör. Fast inte om det rör sig om 5 eller 10 böcker.
Så jag kan bara rekommendera Crimson. De är duktiga.