Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att söka motiv och komposition

Produkter
(logga in för att koppla)
Visst är det riktigt att man inte ser lika bra som med normal- eller tele-utsnittet men den hjälp man får av vinklarna är ändå så pass stor att det inte är nödvändigt att släpa runt med hela utrustningen vid visualiseringen.

När jag fotograferar arkitektur använder jag ofta en pappram med utskuret hål motsvarande de sidförhållanden jag tror bilden kommer användas för.

Oftast 2/3 eller 3/4.

Sedan går jag runt och letar upp lämplig bildvinkel/avstånd genom att titta genom ramen.
När jag hittat en vinkel som verkar fungera flyttar jag ramen fram och tillbaka för att se vilket utsnitt som fungerar bäst.

Sedan tar jag bilden med min 24:a

Haha, nej jag väljer den brännvidd som kommer närmast lämpligt utsnitt.

Först väljer jag alltså perspektiv/vinkel.
Sedan utsnitt.

Fast eller Zoom är en ganska meningslös del....
Jag använder min zoom som ett variabelt fast...
Ställer in det på 50 eller 85 och kör sedan på det om jag känner att en bild behöver ha det.

Porträtt på sememstern, ställde zoomen på 85, rörde mig sedan så jag fick det perspektiv jag ville ha inom det utsnittet.

Med zoom slipper man byta objektiv. Å andra sidan får jag ju inte det fina korta skärpedjupet från ett ljusstarkt fast. Beror lite på hur lat jag är för stunden.

Men generellt sett väljer jag vinkel och perspektiv först... sedan utsnitt. Och utsnittet kan jag mycket väl zooma mig till om en zoom sitter på kameran.

Hmm, nu blev det ju iaf zoom vs fast, men för mig blir det två olika arbetssätt.

Jag är upplärd på ett fast 50mm....och dom ramarna är bra att ha ibland, men jag gillar friheten att laborera när man har en zoom på.

Men oftast när jag går omkring så slår det mig bara att pang... där finns en bra bild... men då finns det en mental ruta som sätter ett visst utsnitt runt något i synfältet. Sen gäller det bara att plocka fram rätt brännvidd för att passa utsnittet jag vill ha.

ANNONS