Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att publicera bilder på döda människor?

Produkter
(logga in för att koppla)
Bra jobbat David:)

en del av dem var riktigt roliga.....
men kolla den av de två nakna personerna. Ganska rolig i familje-albumet, men att den fått bra kritik av de som skrivit säger en del om fotosidan och kritiken på bilderna. (om de gett kritiken på fullt allvar)

johnniedunberg skrev:
Intressant angående skillnaden ta bilden - publicera bilden.

Menar du att fotografen i det här fallet (alltså Lars) inte borde publicera bilden eftersom den inte klarar av att förmedla situtaionen, att den inte är tydlig nog? Det är alltså inte en tillräckligt bra bild för en så allvarlig situation?

mvh

Johnnie

Jag det är väl en enkel sammanfattning av läget tror jag. Vissa former av motiv kräver en viss nivå av innehållet innan de är lämpliga att publicera. Nu pratar jag om innehållet och inte de tekniska bristerna. Genomgående för Lars bilder är att de ger ett intryck av distans mellan fotografen och dem han fotograferar.

Det borde finns massor av sätt visa detta på bättre sätt. Men Lars själv verkar ju vara väldigt nöjd med bilderna nu 30 år senare så han ger inte direkt intryck av att vara mottaglig för synpunkterna på hans bilder. Åtminstone inte de som tycker bilderna är mindre bra. Ämnet för hans bilder är bra men inte bilderna. Om problemen fortfarande finns skulle jag föreslå att ta nya bilder istället.

Mvh
Maverick

Lars Johnsson skrev:
Bra jobbat David:)

en del av dem var riktigt roliga.....
men kolla den av de två nakna personerna. Ganska rolig i familje-albumet, men att den fått bra kritik av de som skrivit säger en del om fotosidan och kritiken på bilderna. (om de gett kritiken på fullt allvar)

Ja att folk kritiserar annat än än just teknik och komposition är något man får köpa på FS. En bild på nybakade bullar kan få 15 kommentarer som lyder "åh nu blev jag bullsugen", eller "jag önskar att jag också kom mig för att baka bullar oftare". Många hade säkert önskat att det vore annorlunda, men det är bara att köpa att det är så. Om man vill ha riktigt konstruktiv kritik från människor som tar sig tid att analysera din bild är det nog i första hand en fotokurs man skall gå, eller bli medlem i en fotogrupp. Dock inte sagt att det inte finns folk som ger bra kommentarer på bilder, men vissa bilder (nakenbilder, bilder på bakverk, mat, söta barn och snabba bilar, etc) riskerar att få andra kommentarer än konstruktiv kritik. Försöker själv att ge konstruktiv kritik, men ibland tvingas man ibland till ett enkelt "Bra bild, gillar kontrasten och komposition..." då man känner att man inte har något annat att tillföra bilden. Den typen av kritik är ändå inte helt oviktig tycker jag.

Sedan lägger jag inte ut bilder på nybackade bullar så jag lider inte så värst mycket av det tomma tyckandet om huruvida bullarna är goda med mjölk eller inte, annat än att det är trist för den som lagt ut bullbilderna med kanske en förhoppning om att få en annan typ av kritik. Kanske får denna bullfotograf då snällt be i informationstexten under bilden om konstruktiv kritik :)

Mvh

David

Alla kan bli bättre, alltid.

Ja, du har ett bra argument där som man måste ta hänsyn till. Men bildkritik är bildkritik och ingen är så bra att han inte kan bli ännu bättre fotograf.

Lars

Jag måste nog klargöra ett förtydligande här beträffande publiceringen av bilden på den döda kvinnan i Calcutta.

Jag ber dig då att vara uppmärksam på att jag sa "publicera på Internet". Jag sa inte "publicera i bildkritik" när jag publicerade bilden första gången.

Min bild fanns alltså redan på nätet när jag laddade upp den till bildkritiken på fotosidan.

Lars E

Varför jag ställer frågan om det är OK att publicera bilder på döda människor, när jag redan har mitt svar klart?

Ja, det är väl inte så svårt att förstå. Det skrev jag ju i inlägget som startade den här diskussionen. Men jag kan ta det en gång till här.

Jag hade blivit utsatt för ett personangrepp av en medlem här och tyckte inte att bildkritik - hård kritik var ett lämpligt ställe att föra en sådan diskussion på. Därför valde jag att på eget initiativ flytta hit diskussionen istället och reda ut begreppen här.

Dessutom kändes det angeläget att få reda på andra människors inställning till frågan. Min egen ståndpunkt hade jag ju, som du påpekar, redan klart för mig. Det är således inte mitt eget svar som jag är intresserad av när jag ställer frågan till fotosidans medlemmar.

Det är nämligen en förutsättning som du bygger in i din fråga ovanstående men den är inte logiskt korrekt. En fråga kan betraktas som ett omvänt påstående och om man tillämpar det på din fråga så innehåller den två påståenden som inte har något samband med varandra alls och då blir din fråga meningslös, eftersom det inte finns några vettiga svar.

Jag hoppas att jag inte varit alltför otydlig och att du kan förstå vad jag menar. Det är viktigt att vi vinnlägger oss om att vi blir förstådda på rätt sätt för att inte sänka kvalitén på vårt snack här på fotosidan. Jag förutsätter att vi alla är överens om att inte förfalla till barbarer och börja slåss med varandra för att "vinna" diskussionerna. Detta är tvåtusentalet. Framtiden är här redan. Detta är framtiden.

Lars
D

Re: Övningsbilder? Skämtar du?

carllarsen skrev:
Hej Maria!
...
Det finns nämligen inget logiskt tänkande bakom dina ord som du hänvisar till. Det finns inget riktigt samband mellan dina löst sammansatta påståenden, en produkt av en verklighetsfrämmande fantasi och ett starkt inre känsloliv som stör ditt tänkande.
Lars, var snäll och sluta förolämpa andras intelligens. Citatet här ovan uppfattar jag som både nedlåtande och elakt. Vad vet du om Maria?

För övrigt håller jag med om vad hon skrev till 100%, och logiken i hennes inlägg är glasklar!

Logik är en vetenskap.

pial skrev:
Lars, var snäll och sluta förolämpa andras intelligens. Citatet här ovan uppfattar jag som både nedlåtande och elakt. Vad vet du om Maria?

För övrigt håller jag med om vad hon skrev till 100%, och logiken i hennes inlägg är glasklar!

Svar: Om man tycker att någonting låter bra eller förnuftigt så är det inte samma sak som att det är logiskt rätt.

Logik är en vetenskap som behandlar hur man bör tänka för att tänka rätt i logisk mening.

Lars E

Jag har följt hela diskussionen och kan inte låta bli att kommentera det hela, då det börjar snurra runt.. Först till diskussionens huvudfråga: är det rätt att publicera bilder på döda människor?

Här har bl a Fredik Johansson och Maria Mattiasson varit inne på det jag själv menar:

Det finns ingen anledning att censurera bort bilder, vad de än visar. Frågan är Hur fotagrafen väljer att visa, framställa motivet. Bilder på döda, utsatta männsikor och plågsamma bilder har ett syfte, att beröra, informera, upplysa, väcka känslor. Men som med allt annat, är det viktigt det görs med respekt.

Som du själv ivrigt försvarar kan ingen annan än fotografen själv veta vad han/hon känner för motivet. MEN det är dennes uppgift att som fotograf lyckas förmedla denna känsla i bilden. Är det inte det fotografin handlar om? Om du känner en enorm empati och känsla för människorna du fotograferar, men bilderna upplevs som respektlösa och avståndstagande, bör det inte ge dig en tankeställare? Har du då lyckats som fotograf?

Det ges fina exempel på fotografier där denna känsla förmedlas från fotografen, genom bilden - till åskådaren. Här kan man lära mycket genom att studera kompositionen, närheten, kontakten. Dessa bilder berör, men upprör inte.

Att diskussionen börjat kring ditt exempel med kvinnan från calcutta, handlar nog mer om Hur du tagit bilden, snarare än vad den visar. Att uppifrån bränna av en stark blixt på en kvinna liggandes på marken ger signaler om ett avståndstagande från fotografens sida. Och det är detta som upprör. Att du säger du vill visa dessa bilder för att beröra, medan du, genom sättet bilden är tagen på, inte lyckas visa en berörd fotograf.

Om bilden har fått många till att reagera, och komma med tolkningar (eller peronangrepp som du väljer att kalla det) varför inte istället för att gå till motattack direkt, ställa sig frågan varför andra får sådana tankar om dig, vad i bilden som framkallar dessa tolkningar?

Det har talats om kontext, och det är en viktig punkt. En bra bild ska tala för sig själv. Den ska lyckas förmedla allt den vill få sagt. En bild som fotografen behöver förklara, utveckla och försvara i långa kommentarer och bildtexter har inte lyckats med detta. Därmed är det inte sagt att vi reagerar lika till en och samma bild. Men om det är så många som "missläser" din avsikt med bilden är det faktiskt något som saknas. Och det är som sagt nog mer detta det handlar om, än rätt eller fel att publicera bilder på döda människor.

Till sist ett tillägg till sidospåret om bildens ålder: Visst kan det vara av intresse och dokumentationssyfte att lägga upp en bild tagen för decennier sedan. Är det en bild man forfarande tycker är intressant, eller saknar något, och själv skulle ta den likadant idag, ligger det ju ett intresse i att få kritik och tips på bilden.

Vet man däremot med sig att man utvecklats och idag inte skulle ta bilden på samma sätt, håller jag med Lars Johansson om att det inte finns någon anledning med att lägga upp den i bildkritik, och låta andra lägga tid på att kommentera något som redan är inaktuellt, utan lägga den i sin portfolio.

Slutligen en personlig kommentar till initiativtaganden till diskussionen - Lars E, att avslå alla kommentarer som inte följer din tankelinje som "inte logiskt korrekta" visar bara på din egna logiska begränsning.

Logik är inte en fråga om att "tänka rätt (i logisk mening)". Det är en kunskap i att kunna resonera korrekt utifrån den vetenskapliga information man fått, att dra riktiga slutsatser från den givna informationen. Att avläsa något logiskt betyder alltså att man utifrån det man läst, huruvida man håller med inte inte, kan tolka budskapet och dra konklusioner. Du visar tyvärr bara på motsatsen i dina påhopp om andras ologik.

Mvh

Hélène

Hélène skrev:
Jag har följt hela diskussionen och kan inte låta bli att kommentera det hela, då det börjar snurra runt.. Först till diskussionens huvudfråga: är det rätt att publicera bilder på döda människor?

Här har bl a Fredik Johansson och Maria Mattiasson varit inne på det jag själv menar:

Det finns ingen anledning att censurera bort bilder, vad de än visar. Frågan är Hur fotagrafen väljer att visa, framställa motivet. Bilder på döda, utsatta männsikor och plågsamma bilder har ett syfte, att beröra, informera, upplysa, väcka känslor. Men som med allt annat, är det viktigt det görs med respekt.

Som du själv ivrigt försvarar kan ingen annan än fotografen själv veta vad han/hon känner för motivet. MEN det är dennes uppgift att som fotograf lyckas förmedla denna känsla i bilden. Är det inte det fotografin handlar om? Om du känner en enorm empati och känsla för människorna du fotograferar, men bilderna upplevs som respektlösa och avståndstagande, bör det inte ge dig en tankeställare? Har du då lyckats som fotograf?

Det ges fina exempel på fotografier där denna känsla förmedlas från fotografen, genom bilden - till åskådaren. Här kan man lära mycket genom att studera kompositionen, närheten, kontakten. Dessa bilder berör, men upprör inte.

Att diskussionen börjat kring ditt exempel med kvinnan från calcutta, handlar nog mer om Hur du tagit bilden, snarare än vad den visar. Att uppifrån bränna av en stark blixt på en kvinna liggandes på marken ger signaler om ett avståndstagande från fotografens sida. Och det är detta som upprör. Att du säger du vill visa dessa bilder för att beröra, medan du, genom sättet bilden är tagen på, inte lyckas visa en berörd fotograf.

Om bilden har fått många till att reagera, och komma med tolkningar (eller peronangrepp som du väljer att kalla det) varför inte istället för att gå till motattack direkt, ställa sig frågan varför andra får sådana tankar om dig, vad i bilden som framkallar dessa tolkningar?

Det har talats om kontext, och det är en viktig punkt. En bra bild ska tala för sig själv. Den ska lyckas förmedla allt den vill få sagt. En bild som fotografen behöver förklara, utveckla och försvara i långa kommentarer och bildtexter har inte lyckats med detta. Därmed är det inte sagt att vi reagerar lika till en och samma bild. Men om det är så många som "missläser" din avsikt med bilden är det faktiskt något som saknas. Och det är som sagt nog mer detta det handlar om, än rätt eller fel att publicera bilder på döda människor.

Till sist ett tillägg till sidospåret om bildens ålder: Visst kan det vara av intresse och dokumentationssyfte att lägga upp en bild tagen för decennier sedan. Är det en bild man forfarande tycker är intressant, eller saknar något, och själv skulle ta den likadant idag, ligger det ju ett intresse i att få kritik och tips på bilden.

Vet man däremot med sig att man utvecklats och idag inte skulle ta bilden på samma sätt, håller jag med Lars Johansson om att det inte finns någon anledning med att lägga upp den i bildkritik, och låta andra lägga tid på att kommentera något som redan är inaktuellt, utan lägga den i sin portfolio.

Slutligen en personlig kommentar till initiativtaganden till diskussionen - Lars E, att avslå alla kommentarer som inte följer din tankelinje som "inte logiskt korrekta" visar bara på din egna logiska begränsning.

Logik är inte en fråga om att "tänka rätt (i logisk mening)". Det är en kunskap i att kunna resonera korrekt utifrån den vetenskapliga information man fått, att dra riktiga slutsatser från den givna informationen. Att avläsa något logiskt betyder alltså att man utifrån det man läst, huruvida man håller med inte inte, kan tolka budskapet och dra konklusioner. Du visar tyvärr bara på motsatsen i dina påhopp om andras ologik.

Mvh

Hélène

Alltså, den här diskussionen började INTE med bilden av kvinnan från Calcutta utan diskussionen började med bilden av det halvruttna människoliket i Gangesfloden.

Läser man kommentarerna om bilden av kvinnan från Calcutta handlar dom INTE om HUR jag tog bilden. Bildkommentarerna handlar bara om bildvinkeln i ett fall och det är INTE någon negativ kritik som föres fram i det fallet.

Om jag hade tagit bilden idag hade jag hade jag tagit den från precis samma vinkel som jag gjorde då. Anledningen till det är att det är den vinkel som ger en bäst översikt av hela kvinnan och det är från den vinkeln man ser kvinnan när man går förbi henne på trottoaren. Det är därför den naturligaste vinkeln man kan välja, anser jag.

Det är nämligen inte bara kvinnan som är intressant utan även marken runtomkring henne där det ligger en massa skräp. Vinkeln är även vald med tanke på att jag använde en blixt när jag tog bilden, för att belysningen skulle jämn och belysa hela kvinnans kropp och även marken omkring henne. Hade jag t ex satt mig ner på huk när jag tog bilden hade förgrunden blivit överexponerad och bakgrunden hade blivit underexponerad. Kvinnans kropp hade dessutom skymt marken bakom henne. Det hade inte blivit bra och ännu sämre hade det blivit om jag hade sänkt kameran ännu mer. Man hade inte fått en lika bra uppfattning om hur det hade sett ut om man betraktade kvinnan från den naturliga vinkeln, dvs snett uppifrån, den vinkeln som man ser henne från då man passerar henne på trottoaren gåendes. I detta fall finns det helt enkelt ingen bättre vinkel att fotografera kvinnan ifrån. Vilken vinkel skulle det i så fall vara?

Talet om att bildvinkeln ger signaler om ett avståndstagande från fotografen till kvinnan och att vinkeln antyder en respektlöshet är nonsens. Vaddå för avståndstagande om jag får fråga? Vad menar du egentligen med det? På vilket sätt skulle det vara mer respektfullt att sänka kameran? Det kan vara effektfullt och skapa en större närhet i många andra fall men då skall personen titta in i kameran eller man skall ansiktet tydligt åtminstone. Exempel på en sådan bild som hade blivit bättre om man sänkt kameran är "tiggare utan ben i Bombay". Där hade ett sådant resonemang varit giltigt - men inte när det gäller en bild på en (till synes) sovande kvinna. Det hade närmast varit rentutav oanständigt att försöka skapa en närhet mellan fotografen och kvinnan i det fallet.

Du påstår att det är bildvinkeln i kombination med blixten, det så kallade avståndstagandet, som upprör och som har skapat denna diskussion men det är det inte alls! Det har överhuvudtaget inte riktats någon negativ kritik mot bildvinkeln eller blixten, enligt vad jag sa tidigare.
Läs bildkommentarerna istället så får du veta vad kritiken handlade om. Det är ingen som har "missläst" mina avsikter med att ta bilden som du påstår, du säger t o m att det är många som gjort så. Det är helt fel. Läs bildkommentarerna!

Handlar fotografering om att fotografen skall förmedla den känsla han har inför motivet, som du säger? Men jag hade ingen speciell känsla för motivet när jag tog bilden. Det var en sovande kvinna bara. Vad skulle jag ha för känslor till en sovande kvinna som inte är medveten om att hon blir fotograferad ens. Det finns ingen kontakt mellan oss. Jag tycker synd om henne därför att hon ligger på trottoaren och sover men jag försöker inte förmildra hennes situation i bilden och få det att se ut som om det är mindre synd om henne och jag upprepar att kritiken handlade inte om något avståndstagande eller respektlöshet som du påstår. Bilden fick i själva verket ett bra bemötande, tycker jag, även om många tyckte att det var en hemsk bild. Det är bara en person som hade negativ kritik att framföra men den kritiken handlade inte om något avståndstagande eller om bildvinkeln. Det är kritiken (personangrepp) från denna person som fick mig att öppna den här diskussionen och ingenting annat. Men den personen har inte deltagit i den här diskussionen utan han har dragit sig tillbaka med svansen mellan benen. Han vågade inte fullfölja diskussionen.

Sen skriver du en personlig kommentar till mig om att jag avslår ALLA kommentarer som inte följer mina tankebanor med motiveringen att dom inte är logiskt korrekta. Det är helt enkelt INTE SANT! I de fall där kommentargivarna bygger in självmotsägelser i sina frågor och binder samman påståenden som saknar samband med varandra har jag mycket riktigt påvisat dom logiska bristerna men det är ABSOLUT INTE ALLA som du säger. Om du generaliserar på det slarviga sättet är det inte mycket som skiljer dina uttalanden från ren lögn!
Har du inte läst kommentarerna?

Sen skall du inte försöka undervisa mig i logik eller försöka förklara för mig vad logik är. Jag upprepar att logik ÄR EN VETENSKAP som behandlar hur man bör tänka för att tänka rätt. Den beskrivning du ger på logik är inte korrekt. Det handlar inte om att tolka budskap utifrån ifall man "håller med" de givna premisserna eller inte. Premisserna behöver inte alls bestå av någon "vetenskaplig information" som du säger.
Det handlar om att med hjälp av sanningstabeller kunna avgöra om påståenden är sanna, falska eller meningslösa. Frågor kan därvid betraktas som omvända påståenden och en fråga kan liksom ett påstående vara meningslös om det inte finns några svar. En fråga är t ex bara meningsfull om den går att besvara.

Lars E

carllarsen skrev:
Handlar fotografering om att fotografen skall förmedla den känsla han har inför motivet, som du säger? Men jag hade ingen speciell känsla för motivet när jag tog bilden. Det var en sovande kvinna bara. Vad skulle jag ha för känslor till en sovande kvinna som inte är medveten om att hon blir fotograferad ens. Det finns ingen kontakt mellan oss.

Tycker att ditt resonemang före citatet ovan samt citatet i sig säger att du är direkt olämplig att syssla med den här typen av fotografering.

Den här bilden hade aldrig kommit till om inte Erik hyst respekt för det han fotograferar och skickligt kan förmedla den känsla han känner:

http://www.worldpressphoto.nl/index...ry&task=view&id=195&Itemid=115&bandwidth=high

LOGIK ÄR EN VETENSKAP

Jag upprepar att logik ÄR EN VETENSKAP som behandlar hur man bör tänka för att tänka rätt.

Logiken formulerades första gången av Aristoteles.

Med "rätt" menar jag inte det juridiska begreppet.

Jag sa inte att logik=rätt

Lars E

När jag nu tänker på det så har jag faktiskt inga bevis för att jag kommunicerar med människor här. Men i magen, och stundtals i hjärtat, känns det som att någon sitter vid en dator precis som jag och skriver ned sina tankar.

Jag kanske tänker fel, men jag skiter i logiken och fortsätter så länge det är kul.

Re: LOGIK ÄR EN VETENSKAP

carllarsen skrev:
Jag upprepar att logik ÄR EN VETENSKAP som behandlar hur man bör tänka för att tänka rätt.

Logiken formulerades första gången av Aristoteles.

Med "rätt" menar jag inte det juridiska begreppet.

Jag sa inte att logik=rätt

Lars E
Alvarligt talat, logik är en vetenskap men det handlar inte att om att "tänka rätt" i meningen "sanning". Utan just som Hélène säger att använda den data/information man har på ett så effektivt sätt som möjligt. Faller saker när man släpper dem kan vi utgå från att gravitation finns, men inte fan kan vi vara säkra.

Marias inlägg må inte vara ett 100 % logiskt eller vetenskapligt inlägg, men det är väl inget av våra inlägg som är. Däremot kan jag bara säga att hennes åsikter är sunda och känns genomtänkta, vilket blir slutsatsen för mig att jag ställer mig bakom hennes utlåtande.

Logik eller inte...

Lars E,

jag funderade ett tag på om det ens är värt att besvara ditt inlägg, då du mycket skickligt visar hur lite du intresserar dig av andras åsikter i denna fråga, och hur mycket allt handlar om att påpeka fel i dem, snarare än att försöka ta till dig något av det som faktiskt sägs. Men då du själv, språkpolisen och den allmäktige rättsdomaren, motsäger dig börjar det hela ju bli skrattretande. Vad är syften med den här diskussionen för dig? Allt verkar kretsa kring att kommentera, och hitta brister i andras kommentarer, hur mycket du än lyckas röra in dig i dina egna ord. Jag ska därför inte kommentera vidare, utan endast, innan jag låter dig gräva ner dig i dina egna motsägelser och oändliga försvarstal, påvisa din egna sk "logik":

Jag börjar med att citera dig själv, och ditt första inlägg på det här forumet:

carllarsen skrev:
Detta är en diskussion som började i "Bildkritik - hård kritik" efter att jag publicerat denna bild på en död kvinna i Calcutta, Indien. Eftersom diskussionen inte gällde bilden i sig själv utan fotografens motivering att publicera bilden har jag valt att flytta diskussionen hit istället.

sedan ett citat från din kommentar till mitt inlägg.

carllarsen skrev:
Alltså, den här diskussionen började INTE med bilden av kvinnan från Calcutta utan diskussionen började med bilden av det halvruttna människoliket i Gangesfloden.
Lars E

Och ja, jag har läst bildkommentarerna kring bilden på kvinnan. Bland dem kan man bl. a även läsa ditt egna inlägg:

2006-09-14 00:59 Lars Erlandsson
Diskussionen kring denna bild har på mitt förslag och initiativ flyttats till fotosidans forum>annat>lag, moral och etik>att publicera bilder på döda människor.

Så, Lars, nu är frågan:

när tröttnar du på dig själv?

carllarsen skrev:

Handlar fotografering om att fotografen skall förmedla den känsla han har inför motivet, som du säger? Men jag hade ingen speciell känsla för motivet när jag tog bilden. Det var en sovande kvinna bara. Vad skulle jag ha för känslor till en sovande kvinna som inte är medveten om att hon blir fotograferad ens. Det finns ingen kontakt mellan oss. Lars E

TACK! Du sammanfattade själv dina bilder mkt bättre än jag någonsin skulle kunnat..Herregud.

Jag låter dina egna ord avsluta min delaktighet i detta forum, med hopp om att du en dag, finner en sk "sanningstabell" du kan köra på dig själv.

carllarsen skrev:
I de fall där kommentargivarna bygger in självmotsägelser i sina frågor och binder samman påståenden som saknar samband med varandra har jag mycket riktigt påvisat dom logiska bristerna//

//Det handlar om att med hjälp av sanningstabeller kunna avgöra om påståenden är sanna, falska eller meningslösa.
Lars E

Tack för mig.

Hélène

PS. Nej, att "försöka lära" dig någonting har vi nog alla här förstått det meningslösa i, men eftersom du verkar vara så intresserad av logik har jag ett boktips till dig: Hans Rosings " Att resonera logiskt: Inledning till logikens grundbegrepp och metoder". Kanske kan du hitta något lärorikt där ang.den relativa och objektiva logiken...DS.

De e lugnt!

Hélène skrev:
Lars E,

jag funderade ett tag på om det ens är värt att besvara ditt inlägg, då du mycket skickligt visar hur lite du intresserar dig av andras åsikter i denna fråga, och hur mycket allt handlar om att påpeka fel i dem, snarare än att försöka ta till dig något av det som faktiskt sägs. Men då du själv, språkpolisen och den allmäktige rättsdomaren, motsäger dig börjar det hela ju bli skrattretande. Vad är syften med den här diskussionen för dig? Allt verkar kretsa kring att kommentera, och hitta brister i andras kommentarer, hur mycket du än lyckas röra in dig i dina egna ord. Jag ska därför inte kommentera vidare, utan endast, innan jag låter dig gräva ner dig i dina egna motsägelser och oändliga försvarstal, påvisa din egna sk "logik":

Jag börjar med att citera dig själv, och ditt första inlägg på det här forumet:

sedan ett citat från din kommentar till mitt inlägg.

Och ja, jag har läst bildkommentarerna kring bilden på kvinnan. Bland dem kan man bl. a även läsa ditt egna inlägg:

2006-09-14 00:59 Lars Erlandsson
Diskussionen kring denna bild har på mitt förslag och initiativ flyttats till fotosidans forum>annat>lag, moral och etik>att publicera bilder på döda människor.

Så, Lars, nu är frågan:

när tröttnar du på dig själv?

TACK! Du sammanfattade själv dina bilder mkt bättre än jag någonsin skulle kunnat..Herregud.

Jag låter dina egna ord avsluta min delaktighet i detta forum, med hopp om att du en dag, finner en sk "sanningstabell" du kan köra på dig själv.

Tack för mig.

Hélène

PS. Nej, att "försöka lära" dig någonting har vi nog alla här förstått det meningslösa i, men eftersom du verkar vara så intresserad av logik har jag ett boktips till dig: Hans Rosings " Att resonera logiskt: Inledning till logikens grundbegrepp och metoder". Kanske kan du hitta något lärorikt där ang.den relativa och objektiva logiken...DS.

Hej Hélène!

Är det allt du hade att komma med, var diskussionen började? Har du överbevisat mig nu?
Känns det bra nu då? Ja, men de e lugnt. Jag vill att du ska må bra och inte ta det här alltför allvarligt eller personligt. Det är ju trots allt bara bilder vi pratar om.

Men man kan nog säga att båda påståenden är sanna, det beror lite på hur man resonerar, förstår du, alltså var diskussionen började.

Det är inte så viktigt. Det viktiga är ATT diskussionen började, eller hur?

Vill du dra dig ur? De e lugnt. Jag skall inte käfta emot dig mer.

Intressant boktips, jag skall kolla upp boken.

Lycka till!
Lars E

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar