Annons

Att publicera bilder på döda människor?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du dessutom läser tidigare inlägg från mig i denna tråd kommer du att se att jag motbevisade Lars J's kommentarer om att det inte finns några 20 år gamla bilder i bildkritik. Jag hittade ett stort antal relativt fort och länkade till vissa av dessa. Jag antar att jag vid denna tidpunkt skrev ett för dig mer attraktivt inlägg och att det då inte behövdes en anklagelse från din sida om att jag skulle hålla Lars J om ryggen, föra hans talan eller något liknande.

David!

Jag uppfattade Lars J:s inlägg som provocerande och respektlöst. Han hånade mig för att jag hade tackat för det stöd jag hade fått i början av tråden.
Genast är du där och tar honom i försvar. Varför? Skall jag ta åt mig vad Lars J sa? Är det OK för dig om han eventuellt sårade mina känslor? Genast beskyllde du mig för respektlöshet men sa inte ett ord om Lars J:s inlägg. Du är nog lite enkelspårig i dina bedömningar. Vart vill du komma egentligen?

Lars E

David Appelgren skrev:
Om du dessutom läser tidigare inlägg från mig i denna tråd kommer du att se att jag motbevisade Lars J's kommentarer om att det inte finns några 20 år gamla bilder i bildkritik. Jag hittade ett stort antal relativt fort och länkade till vissa av dessa. Jag antar att jag vid denna tidpunkt skrev ett för dig mer attraktivt inlägg och att det då inte behövdes en anklagelse från din sida om att jag skulle hålla Lars J om ryggen, föra hans talan eller något liknande.

Precis vad jag menar. Lars J:s tidigare inlägg har varit väldigt provocerande och du kallar honom för "debattör".
Jag ställde frågan uttryckligen till Lars J så varför låter du inte honom svara själv?

Lars E

Jag tror att det är uppenbart för de flesta vart jag vill komma. Ett återkommande problem är att du påstår att någon har sagt eller gjort något som de inte har gjort. Jag har tidigare tagit upp hur underligt det är att du konstant missuppfattar vad folk skriver och menar i denna tråd. Du skriver: "Jag uppfattade Lars J:s inlägg som provocerande och respektlöst. Han hånade mig för att jag hade tackat för det stöd jag hade fått i början av tråden.
Genast är du där och tar honom i försvar. Varför?"

På citatet ovan verkar det som att du tror att jag har försvarat Lars J's inlägg. Det har jag inte. Jag kritiserade att du ifrågasatte hans medlemskap i FS på grundval av att han inte hade några bilder i sitt album på FS. Är det bara ett syftningsfel från din sida, eller är det ett påstående för senare skriver du att jag inte sagt ett ord om Lars J's inlägg.

På samma sätt som jag gav motstånd i Lars J's inlägg om att folk inte lägger 20 år gamla bilder i Bildkritikpoolen, gav jag motstånd då du ifrågasätter Lars J's medlemskap. Vad är det för konstigheter med det?

Jag har inte försvarat Lars J mer med mitt motstånd kring ditt ifrågasättande av hans medlemskap än vad jag har försvarat dig då jag gav motstånd kring Lars J's påstående att det inte fanns några 20 år gamla bilder i bildkritikpoolen. Dock med den skillnaden att ingen då anklagade mig om att hålla dig om ryggen då jag kritiserade Lars J's påstående.

Jag är trött på att skriva inlägg i denna tråd då det känns omöjligt att komma till någon gemensam förståelse av någonting. Det känns dödfött helt enkelt. Det känns heller inget roligt att bli anklagad och misstolkad gång på gång. Varför får jag inte svara på en fråga som du ursprungligen ställt till Lars J? Och ja, jag kallar honom för debattör. Han är lika mycket debattör som någon annan här i tråden, inklusive du och jag. Du kanske vill utesluta honom av från att vara detta.

Om du känner dig påhoppad tycker jag att vi avslutar denna tråd nu. Jag tänker åtminstone försöka med det, förutsatt att jag inte behöver försvara mig själv och mina inlägg.

Hoppas att vi möts igen här på FS under trevligare former.

Mvh

David

PS. Jag loggar ut. God natt. DS

Senast ändrad:
David Appelgren skrev:
Jag tror att det är uppenbart för de flesta vart jag vill komma. Ett återkommande problem är att du påstår att någon har sagt eller gjort något som de inte har gjort. Jag har tidigare tagit upp hur underligt det är att du konstant missuppfattar vad folk skriver och menar i denna tråd. Du skriver: "Jag uppfattade Lars J:s inlägg som provocerande och respektlöst. Han hånade mig för att jag hade tackat för det stöd jag hade fått i början av tråden.
Genast är du där och tar honom i försvar. Varför?"

På citatet ovan verkar det som att du tror att jag har försvarat Lars J's inlägg. Det har jag inte. Jag kritiserade att du ifrågasatte hans medlemskap i FS på grundval av att han inte hade några bilder i sitt album på FS. Är det bara ett syftningsfel från din sida, eller är det ett påstående för senare skriver du att jag inte sagt ett ord om Lars J's inlägg.

På samma sätt som jag gav motstånd i Lars J's inlägg om att folk inte lägger 20 år gamla bilder i Bildkritikpoolen, gav jag motstånd då du ifrågasätter Lars J's medlemskap. Vad är det för konstigheter med det?

Jag har inte försvarat Lars J mer med mitt motstånd kring ditt ifrågasättande av hans medlemskap än vad jag har försvarat dig då jag gav motstånd kring Lars J's påstående att det inte fanns några 20 år gamla bilder i bildkritikpoolen. Dock med den skillnaden att ingen då anklagade mig om att hålla dig om ryggen då jag kritiserade Lars J's påstående.

Jag är trött på att skriva inlägg i denna tråd då det känns omöjligt att komma till någon gemensam förståelse av någonting. Det känns dödfött helt enkelt. Det känns heller inget roligt att bli anklagad och misstolkad gång på gång. Varför får jag inte svara på en fråga som du ursprungligen ställt till Lars J? Och ja, jag kallar honom för debattör. Han är lika mycket debattör som någon annan här i tråden, inklusive du och jag. Du kanske vill utesluta honom av från att vara detta.

Om du känner dig påhoppad tycker jag att vi avslutar denna tråd nu. Jag tänker åtminstone försöka med det, förutsatt att jag inte behöver försvara mig själv och mina inlägg.

Hoppas att vi möts igen här på FS under trevligare former.

Mvh

David

PS. Jag loggar ut. God natt. DS

David!

Har jag påstått att någon sagt eller gjort något som dom inte har gjort? Nu går du för långt! Kallar du mig för en lögnare? Vad har jag då sagt? Det här måste vi reda upp. Vill du förklara det för mig?

Ja, jag frågade Lars J vad han gjorde på FS när han inte hade några bilder att visa upp? Varför kritiserade du det? Får jag inte fråga en sådan sak? Varför svarar du i hans ställe? Om han nu vill vara en debattör på FS så kan han väl säga det bara. Var det fel av mig att fråga om han bara var ute efter att provocera eftersom jag uppfattar hans inlägg som provocerande?

Vi tycks i alla fall kommit fram till en gemensam förståelse om det meningslösa i att debattera här. Vi kommer ingenstans och det blir tröttsamt i längden. Nu skiter jag också i det.

Lars E

carllarsen skrev:
Hej Lars!
Jag måste få säga att ovanstående inlägg från dig fick mig att höja mina ögonbryn. Jag behöver inte kommentera ditt inlägg eftersom var och en själv kan bilda sig en uppfattning i frågan genom att läsa kommentarerna själv.
När jag tittade på din profil reste sig genast spörsmålet vad du har på fotosidan att göra egentligen. Det finns ju inte en enda bild från dig. Har du inga bilder att visa upp? Är du här bara för att provocera?

Lars E

Efter nästan 1600 inlägg och flera startade diskussioner. Runt 25 försäljningar och köp på annons sidan.
Länk till min hemsida hos pbase med nästan 3000 bilder som du kan se efter ett klick med musen.

Då ifrågasätter du vad jag har här att göra :)
(fast du såg allt detta när du tittade på min sida)

Det märks att du börjar bli desperat nu.

Jag ber om ursäkt, David!

David!

Okay, när du förklarar det så för mig inser jag att jag förhastade mig. Jag uppfattade det först som att du tog Lars J i försvar. Jag förstår nu att jag hade fel. Jag är väl inte mer än en människa och det är lätt missförstå någons avsikter.

Jag ber om ursäkt. Det känns pinsamt. Hoppas att du accepterar och inte är alltför sur på mig.

Nu har jag väl ändå visat att jag är mottaglig för dina synpunkter och att jag inte alltid skall ha rätt. Jag är inte sämre än att jag kan erkänna att jag har gjort en felbedömning. Det är i alla fall mer än många andra här förmår att göra.

Vänl hälsn
Lars E

Lars J!

Jag såg faktiskt inte dina 1600 inlägg och det andra du räknade upp. Jag såg din adress till din hemsida men gick inte dit. Jag tyckte att såg tomt ut när jag tittade på din profil.

Jag ställde bara en fråga vad du gjorde på FS eftersom jag inte såg några bilder. Nu har du svarat mig.

Jag gillade inte att du försökte håna mig och ditt påstående om att alla inläggen var emot mig. Varför kör du med en sådan stil? Det är inte rättvist och det är inte sant. Det är i hög grad provocerande.

Som du ser så har jag bett David om ursäkt för att jag trodde att han tog dig i försvar. Jag har erkänt att jag har gjort ett fel. Det är inte en svaghet hos mig utan en styrka, att kunna ompröva sin uppfattning.

Men jag tror inte att du kan göra likadant, inte ens om jag säger att du sårade mina känslor när du hånade mig. Jag tror inte att du kan erkänna att jag faktiskt fick stöd i den här tråden för att fortsätta publicera mina indienbilder. Jag tror inte att du kan medge att du fick mothugg i denna tråden, mer än en gång. Kan du det?

Jag bryr mig inte om hur många inlägg du har gjort eller hur många diskussioner du har startat här på FS, men det här var inte schysst gjort av dig.

Desperat? Nej då, inte alls. Jag blir aldrig desperat.

Lars E

carllarsen skrev:
Lars J!

Jag såg faktiskt inte dina 1600 inlägg och det andra du räknade upp. Jag såg din adress till din hemsida men gick inte dit. Jag tyckte att såg tomt ut när jag tittade på din profil.

Jag ställde bara en fråga vad du gjorde på FS eftersom jag inte såg några bilder. Nu har du svarat mig.

Jag gillade inte att du försökte håna mig och ditt påstående om att alla inläggen var emot mig. Varför kör du med en sådan stil? Det är inte rättvist och det är inte sant. Det är i hög grad provocerande.

Som du ser så har jag bett David om ursäkt för att jag trodde att han tog dig i försvar. Jag har erkänt att jag har gjort ett fel. Det är inte en svaghet hos mig utan en styrka, att kunna ompröva sin uppfattning.

Men jag tror inte att du kan göra likadant, inte ens om jag säger att du sårade mina känslor när du hånade mig. Jag tror inte att du kan erkänna att jag faktiskt fick stöd i den här tråden för att fortsätta publicera mina indienbilder. Jag tror inte att du kan medge att du fick mothugg i denna tråden, mer än en gång. Kan du det?

Jag bryr mig inte om hur många inlägg du har gjort eller hur många diskussioner du har startat här på FS, men det här var inte schysst gjort av dig.

Desperat? Nej då, inte alls. Jag blir aldrig desperat.

Lars E

Nej du ser bara det du vill se.....

Och du fick inte stöd av flertalet här. De överlägset flesta var emot dig.

Sen är du ju helt otrolig och nu spelar sårad och vill ha ursäkter och snackar om att vara schysst.
Hur schysst var det att säga att David och jag har ett gäng här som har till uppgift att trycka ner nykomlingar.
Hur schysst var det att ifrågasätta att jag skulle få vara medlem på fotosidan. Eller att säga att jag bara är här för att provocera, inte av foto-intresse.

Lars J!

Du fick kritik i början av tråden för att du förvrängde mina ord och jag ser att du fortsätter med det. Jag finner därför ingen anledning att diskutera mer med dig.
Du är ingen seriös debattör och vi kommer ingenstans på detta sätt. Men nu vet jag vad du är för en figur och jag skall hålla ögonen öppna ifall jag träffar på dig igen här på FS.

Lars E

Nu är denna diskussion slut för min del.

Det har varit intressant och lärorikt för min del i alla fall att ta del av andras åsikter även om jag inte delar allas uppfattningar här.
Jag förbehåller mig rätten att gå i svaromål om mina bilder diskuteras utifrån vad jag anser vara felaktiga förutsättningar. Jag kräver att diskussionerna hålles över en viss nivå för att jag skall delta och finna det meningsfullt. Att jag hänvisar till logiken beror den utbildning jag har (med högsta möjliga betyg) och att jag är tränad i logiskt tänkande. Men för den skull tror jag inte att mina åsikter är dom rätta eller att jag vet någonting bättre än någon annan. Jag är inte felfri och om jag gör ett misstag eller fel så drar jag mig inte för att erkänna det och be om ursäkt. Å andra sidan kan jag vara envis som synden när det gäller sakfrågor men då handlar det om allmänt vedertagna begrepp och inte om personliga åsikter.

Hur man uppfattar en bild är individuellt och bildkritik har stora likheter med det välkända psykologiska testet där försökspersoner skall beskriva hur dom uppfattar slumpvis utformade bläckplumpar på ett papper. Det som en betraktare ser, upplever, känner och beskriver när personen ser en bild, är en bild av betraktaren själv, inte av fotografen eller fotografens motiveringar att ta bilden eller att publicera den. Om vederbörande gör uttalanden om fotografen så handlar dessa uttalanden inte om fotografen i sig utan om betraktarens fantasier om fotografen.

Tack för ordet!

Med vänlig hälsning

Lars E

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar