Annons

Att "pressa"

Produkter
(logga in för att koppla)

Canonliza

Aktiv medlem
Hej!

Jag skulle bli väldigt tacksam om någon vill förklara för mig (på ett tydligt och konkret sätt) vad det egntligen innebär att pressa film och hur man gör. Känner mig lite lost där även om man har en hum.... Kan man göra det med alla typer av filmer, färg som s/v? //Liza
 
Att pressa en film innebär att du exponerar den för lite. Du låtsas att den är t.ex ISO 400 fast den är ISO 100.

Sen får man kompensera för detta vid framkallningen och framkalla filmen längre.

All film kan inte pressas. Det står på förpackningen om den är pressbar. Oftast brukar man pressa svartvit film, men det är möjligt det funkar på några färgfilmer oxå, det vet nog någon annan.
 
Okej, men HUR gör man? Och vad innebär det för bilderna (eller vad vill man uppnå) att man pressat sin film? //Liza
 
Ställ in ett för högt ISO på din kamera som inte stämmer med filmen.

Bilderna får hårdare kontraster och blir kornigare.

Man gör det för att man kanske gillar de korniga i bilderna, eller för att man helt enkelt fotar på ett mörkt ställe där filmens ISO inte räcker till.
 
Aha. Ibland är jag en latmask och lämnar in filmen för framkallning (men gör kopierandet själv förstås...). Måste man säga då att man pressat filmen eller "ser" de det på något sätt? //Liza
 
Enkelt förklarat så säger man till filmen att den ska ta emot mindre ljus än vad den tillverkad för. Detta gör man genom att ställa in önskat ISO-värde på kameran. t.ex. om du har en ISO400 film, men behöver ha snabbare tider för att undvika skakningsoskärpa. Då väljer man kanske ISO800, eller ISO1600. ISO800 innebär ett steg, 1600 två steg (i detta fallet).

Detta innebär således att du kan använda 1/60 resp. 1/125 istället för 1/30 (eller motsvarande mindre bländare).

Man underexponerar således filmen. Detta kan man sedan kompensera genom att "överframkalla" filmen. När man framkallar film så är det ju en standarliserad tid man använder och vid pressning så framkallar man längre, för att få ut alla toner som du underexponerat.

"Nersidan" med detta förfarande är att man får kraftigare korn och lägre omfång på filmen.

Hoppas det blev klarare.

Edit: Ja, du MÅSTE säga till, annars blir filmen underexponerad (mörk)
 
Jag brukar ibland pressa svartvit film, kodak tri-x 400, till 1600.
Kameran ställer in sig på det iso tal som filmen du sätter i har, så man får gå in och ändra till i mitt fall iso 1600. Om du kan det på din kamera dvs?
Med tri-x i 1600 tycker jag att man får härliga korn och jag tycker det blir snyggt att ta med den så i dåliga ljusförhållande utan blixt eller med svag ifyllnadsblixt.
Sedan när man framkallar på matt papper blir det hur snyggt som helst.
Måste framkallas därefter, brukar klistra dit en lapp på filmen så man säkert får den rätt framkallad.
 
att man balanserar skuggorna med en lätt touch av blixt. Alltså inte så mycket att blixtljuset tar överhand. Man brukar kompensera blixtens styrka med ung. -1 -> -2 steg. Detta innebär att blixtljuset inte kommer att dominera bilden.
 
Jeppe skrev:
att man balanserar skuggorna med en lätt touch av blixt. Alltså inte så mycket att blixtljuset tar överhand. Man brukar kompensera blixtens styrka med ung. -1 -> -2 steg. Detta innebär att blixtljuset inte kommer att dominera bilden.

Eh...you lost me.... //Liza
 
Du kan kompensera blixten om du känner för det på din canon 300, kolla instruktionsboken.
Brukar själv kompensera ner 1 steg oftast och hoppas på det bästa.
 
Men... det här med att kontrasten blir högre vid pressning måste ju innebära att man framkallat för länge? Pressframkallningen ska väl ändå bara kompensera för den sänkta kontrasten som underexponeringen för med sig? Om man nu inte är ute efter hårda negativ och överframkallar ännu mer för den sakens skull.
 
De rutor som är rätt exponerade på en rulle kan inte bli överexponerade om rullen pressas. Det som händer är att högdagrarna kritar och att kontrasten ökas med ökande kornighet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.