Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att namnge avbildad...

Produkter
(logga in för att koppla)

mandi

Avslutat medlemskap
När SKALL man ta namnet på den/de man fotograferar och när avgör man själv?

Var går gränserna för moral och etik?

Måste man alltid namnge den avbildade vid publicering?

Jag letade lite i trådarna men fick inget svar där...

Jag brukar ta namnet på den/de jag plåtar, i fall jag vill använda mig av bilden i framtiden, plus att det är roligare att veta vem som är på bilden...

Hur gör Ni?

Jag vet inte riktigt om du menar samma som mig, men blandar du inte ihop det med att du måsta ha tillstånd av den du fotat om du skall publicera bilden?

Att publicera namnet på den man fotat vid sidan om bilden låter inte som en bra idé...såvida inte han/hon gått med på det såklart....kanske förnamnet, men hela namnet kanske inte är lämpligt.

Sen är det säkert skillnad på om det är en modell som vill att hans/hennes namn skall synas eller om det är en privatperson som absolut inte vill att namnet skall publiceras.

Jag skulle ALDRIG publicera namnet på någon som jag fotar...inte utan att personen i fråga själv sagt att dom VILL att det skall stå med.

Men som sagt...det är vad min moral etik säger.

[Edit]
Givetvis är ALLA modeller, men min koppling modell var mer åt att man får betalt...typ...äsch...ni fattar...

Senast ändrad:
Strikt juridiskt är det i regel snarare värre om du anger namn också. Jag tänker då på PUL och lagen om namn och bild i reklam som ju båda vill begränsa användandet uppgifter knutna till någon person. Det juridiskt korrekta svaret borde så vitt jag kan veta vara, "aldrig".

Sen vet jag inte om tidningar har någon policy för när en person på bild ska namnges.

EDIT: Pucktvåa

Jag vet inte riktigt om du menar samma som mig, men blandar du inte ihop det med att du måsta ha tillstånd av den du fotat om du skall publicera bilden?

Jag menar nog både och... när måste man ha tillstånd... är mest intreserad av allmäna platser, resten kan jag ju räkna ut själv...

tack.
/mandi

Vet inte om JAG fattat lagen rätt, men så som jag tolkar det så måste man ha tillstånd från personen i fråga om det går att se vem det är...om det går att känna igen personen.

Men som sagt...det är MIN tolkning...inte säkert att den är rätt...dock tycker jag att det är en sund tolkning av lagen...:)

[Edit]
Menar när det gäller att publicera bilden...att fota är en annan sak.

mandi skrev:

Jag menar nog både och... när måste man ha tillstånd... är mest intreserad av allmäna platser, resten kan jag ju räkna ut själv...

tack.
/mandi

Mig vetrligt sätt så behöver du inget direkt "tillstånd" när du fotar på allmän plats...men vad lagen säger om personen i fråga uttryckligen säger att han/hon inte vill bli fotad vet jag inte...jag hade INTE fotat personen...men har du tagit en bild på någon så kan dom inte begära att du skall radera den.

Snälla. Denna fråga (när man behöver tillstånd) har dykt upp minst en gång i veckan det senaste halvåret. Om jag svarar på den igen så kommer jag att få gröna vingar och börja kraxa: "Polly ha kex!"

LeadHead skrev:
Snälla. Denna fråga (när man behöver tillstånd) har dykt upp minst en gång i veckan det senaste halvåret.

Ja, men han skrev att han hade sökt utan att hitta svar...skall man då skita i att svara han bara för att DU vet att det finns andra trådar?

*Krax, krax* om du läser i diskussionerna i sökningen jag länkade till så inser du att Johans svar är aningen för generellt. Det hela beror på bland annat var och hur bilderna ska publiceras. I en bok? I en tidning? På webben? Som reklam?

Ber om ursäkt för papegojskämten och om jag verkade vresig men det blir faktiskt lite tröttsamt att se samma frågor och dessutom se dem besvaras ofullständigt när det redan finns tusen diskussioner som reder ut ämnet ordentligt.

Denna artikel rekommenderas också starkt:

http://www.fotosidan.se/doc.htm/1746

*Polly want cracker!*

det är lungt Erik, jag förstår precis. många trådar som upprepas...

Men nu har du gett mig ngra bra trådar att dra i...

Tackar!

/Mandi

LeadHead skrev:
*Krax, krax* om du läser i diskussionerna i sökningen jag länkade till så inser du att Johans svar är aningen för generellt. Det hela beror på bland annat var och hur bilderna ska publiceras. I en bok? I en tidning? På webben? Som reklam?

Ber om ursäkt för papegojskämten och om jag verkade vresig men det blir faktiskt lite tröttsamt att se samma frågor och dessutom se dem besvaras ofullständigt när det redan finns tusen diskussioner som reder ut ämnet ordentligt.

Denna artikel rekommenderas också starkt:

http://www.fotosidan.se/doc.htm/1746

*Polly want cracker!*

Men för helvete då...om du öppnar ögonen så skriver jag att det är MIN tolkning av det hela...han fattar säkert själv...utan att du skall framställa mig som att jag besvarat hans inlägg ofullständigt och som om att jag inte har en aning om vad jag pratar om...

Lika tröttsamt som att inlägg upprepas så är det lika tröttsamt med personer som hela tiden skall gnälla på andras inlägg...

Jag ber om ursäkt om du tog det personligt men om du sprider felaktig information och killen tackar för det och verkar tro på det så tycker jag att det är befogat att påpeka att det du skriver inte stämmer.

Jag hade tänkt slippa upprepa mig men eftersom försöket att undvika det var dömt att misslyckas och tog mer ännu mer tid och energi så är det väl lika bra att jag säger det rakt ut:

Huvudregeln är, tvärt emot vad du antyder, att du inte behöver tillstånd för att publicera bilder på en person. Man äger alltså normalt ingen som helst rätt att bestämma över sin egen bild. Varken juridiskt eller i min mening, moraliskt.

Från detta finns det två undantag:

1) Lagen om namn och bild i reklam. Näringsidkare (dvs. inte stat, kommun, ideell förening, etc) får inte utan tillstånd använda annans bild i sin marknadsföring.

2) Personuppgiftslagen - PUL. Denna lag innebär bland annat att man ska ha tillstånd för att publicera personuppgift på internet. En bild på en person räknas som en personuppgift. Lagen gör dock undantag (från undantaget) för konstnärliga, litterära och journalistiska ändamål. Dessutom finns i praktiken (genom Datainspektionens tillämplning) ett generellt undantag för s.k. harmlösa personuppgifter. Anledningen är troligen (min tolkning) att domstolspraxis ("Bodil-fallet") visar att även en webbsida med bilder och text som gör sig lustig över personerna inte utgör någon tillräckligt straffvärd handling.

Eftersom det bara finns mycket begränsad domstolspraxis så måste man dock besvara de flesta frågor kring PUL med den juridiska klyschan "rättsläget är oklart".

Anledningen till att jag stör mig på att det hela tiden dyker upp samma frågor på det här ämnet, är att de som vet hur det ligger till (mer eller mindre) tröttnar på att besvara dem, vilket lämnar utrymme för andra att sprida felaktig information. Helt plötsligt kanske det finns lika mycket rykten och tyckande på forumet som det finns korrekt information vilket skapar ännu mer förvirring och frågot om ditten och datten, you get the picture?

LeadHead skrev:
Jag ber om ursäkt om du tog det personligt men om du sprider felaktig information och killen tackar för det och verkar tro på det så tycker jag att det är befogat att påpeka att det du skriver inte stämmer.

Jag hade tänkt slippa upprepa mig men eftersom försöket att undvika det var dömt att misslyckas och tog mer ännu mer tid och energi så är det väl lika bra att jag säger det rakt ut:

Huvudregeln är, tvärt emot vad du antyder, att du inte behöver tillstånd för att publicera bilder på en person. Man äger alltså normalt ingen som helst rätt att bestämma över sin egen bild. Varken juridiskt eller i min mening, moraliskt.

Från detta finns det två undantag:

1) Lagen om namn och bild i reklam. Näringsidkare (dvs. inte stat, kommun, ideell förening, etc) får inte utan tillstånd använda annans bild i sin marknadsföring.

2) Personuppgiftslagen - PUL. Denna lag innebär bland annat att man ska ha tillstånd för att publicera personuppgift på internet. En bild på en person räknas som en personuppgift. Lagen gör dock undantag (från undantaget) för konstnärliga, litterära och journalistiska ändamål. Dessutom finns i praktiken (genom Datainspektionens tillämplning) ett generellt undantag för s.k. harmlösa personuppgifter. Anledningen är troligen (min tolkning) att domstolspraxis ("Bodil-fallet") visar att även en webbsida med bilder och text som gör sig lustig över personerna inte utgör någon tillräckligt straffvärd handling.

Eftersom det bara finns mycket begränsad domstolspraxis så måste man dock besvara de flesta frågor kring PUL med den juridiska klyschan "rättsläget är oklart".

Anledningen till att jag stör mig på att det hela tiden dyker upp samma frågor på det här ämnet, är att de som vet hur det ligger till (mer eller mindre) tröttnar på att besvara dem, vilket lämnar utrymme för andra att sprida felaktig information. Helt plötsligt kanske det finns lika mycket rykten och tyckande på forumet som det finns korrekt information vilket skapar ännu mer förvirring och frågot om ditten och datten, you get the picture?

Som du ser i mitt andra inlägg så börjar jag med att skriva att jag inte vet vad lagen säger...sen är jag noga med att beskriva vad MIN moral och etik är...utifrån det så får trådstartaren själv söka vidare efter vad som är rätt enligt lagen...på den punkten så är det bara DU som inte fattar.

Dessutom så kunde du istället för att svara som ett pucko klargöra vad som gäller tidigare istället för att i mitt tycke svara som en byfåne...YOU get the picture?

[Edit]
Detta är vad jag skrev i mitt andra inlägg där jag KLART och TYDLIGT skriver att jag INTE vet om det är det som gäller.
Vet inte om JAG fattat lagen rätt, men så som jag tolkar det så måste man ha tillstånd från personen i fråga om det går att se vem det är...om det går att känna igen personen.

Men som sagt...det är MIN tolkning...inte säkert att den är rätt...dock tycker jag att det är en sund tolkning av lagen...:)

Kakelgasten: Du skriver dock att du tolkar lagen på ett visst sätt, inte att du inte vet vad den säger. Jag uppfattade inte LeadHeads inlägg som att han idiotförklarade dig, utan istället förtydligade det hela. I vilket fall som helst så är tonen i tråden onödigt otrevlig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar